Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 27 SEPTEMBER 2005 WERKENDAM TEL.: 0183-505475 / 0653-403481 Wij wensen W. van de Griend C.V. veel succes met het mbs Dechelle Bunkerservice Veerweg 10 2957 CP Nieuw Lekkerland Tel.: 0184-681500 Email: info@hoefnagelolie.nl Website: www.oliebestellen.nl Wij wensen mbs Dechelle en haar bemanning een behouden vaart ABN AMRO Binnenvaartunit wenst het ‘mbs Dechelle‘ een behouden vaart. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook W. van de Griend C.V. koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het mbs Dechelle bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart Wilhelminaplein 7-8, Rotterdam. Telefoon 010-4962640 www.efmverzekeringen.nl Wij leverden het complete mbs Dechelle en wensen W. van de Griend C.V. een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 - 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 Email: info@veka-group.nl Website: www.veka-group.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Een reëel aanbod van Peter Versluis van Veka Werkendam: een bestek van amper twee A- viertjes en vier maanden later wegvaren met een splinternieuw motorbeunschip met als afmetingen 86 x 9,50 meter – het gaat wel eens moeizamer. Eerder had Wim van de Griend uit Nieuw-Lekkerland de conclusie getrokken dat tien jaar varen op het in 1936 gebouwde beunschip van 65 x 7 meter voldoende was en hij aan iets nieuws toe was. Daarom werd de 837 ton metende Schouwen door Veka ingenomen en vervangen door het circa 1950 ton metende nieuwbouwschip Dechelle, genoemd naar Van de Griends kinderen Dennis en Michelle. Door Jan Hoek Voor de voorstuwing zorgt een MTU-motor van 1197 pk bij 1800 toeren. ‘Het onderhoud van de motor laat ik ook in de toekomst doen door machinefabriek A.A. Vink uit Sliedrecht. Ik vertrouw blind op die mensen en je weet altijd precies waar je aan toe bent,’ stelt Van de Griend. De van EBR uit Lage Zwaluwe afkomstige stuurhut is voorzien van de gepatenteerde panoramaramen, waardoor de schipper een uitstekend uitzicht heeft over het vaarwater en het werkterrein. Met de Dechelle wordt voornamelijk zand en verontreinigde grond vervoerd via bevrachtingkantoor Salka uit Zwijndrecht. Wim van de Griend is zeer content met zijn nieuwbouwschip. ‘De afbouw is perfect verlopen. Op de Dechelle zit niets te veel en niets te weinig. Het casco is gebouwd op de werf Rechsita in Wit- Rusland en is ongekend mooi en strak. Ik heb met de Schouwen altijd in het binnenland gevaren; het had immers geen zin om met iets meer dan achthonderd ton bijvoorbeeld richting de Ruhr te varen. Maar met de ruim 1900 ton kan ik voortaan veel meer kanten op. Het was een leuke periode in Werkendam en wat ik het meest zal missen, zijn de bitterballen van moeder Versluis op vrijdagmiddag.’ Voor Van de Griend zijn er een paar positieve uitschieters onder de leveranciers. Hij somt op: ‘Het leidingwerk in de machinekamer is gedaan door Metaaltechniek Huib van Oord uit Werkendam, een vakman met een ongekend technisch inzicht. Daarnaast wil ik graag Cees Bos van All Pumps Holland uit Sliedrecht en Jeroen Schuurmans van PS Marine Coatings (Sigma) uit Ridderkerk noemen. Dat zijn mensen die ook na aflevering van de door hen verkochte producten regelmatig aan boord kwamen om te vragen of alles naar wens ging en of er nog vragen waren. Dat is een manier van werken die mij bijzonder aanspreekt.’ 2-componenten PS Marine Coatings zorgde voor het verfsysteem dat is aangebracht op de Dechelle. Jeroen Schuurmans: ‘Van de Griend heeft gekozen voor een bijna volledig 2-componentensysteem, omdat deze producten een betere bescherming geven. Zeker in het werk waarvoor de Dechelle wordt ingezet, worden hoge eisen gesteld aan slijtvastheid en dergelijke.’ ‘Voor de gangboorden, dennenboom, bulb en het roofdek voor en achter zijn door ons Sigma Cover 280 (een 2-componentenprimer), Sigma Cover 456 (2-componentencoating) en SigmaDur 550 (afwerklaag) geleverd. Voor de woning, binnen- en buitenboeiing en de potdeksels hebben we Sigmarine Jachtlak geadviseerd, een 1-componentproduct dat zeer slijtvast is, een uitstekend glansbehoud vertoont en zeer goed dekt. Daaronder zit Sigmarin Undercoat, een sneldrogende, sterk vullende en goed afdekkende alkyd grondverf.’ Ejector All Pumps Holland is producent en leverancier van vloeistofpompen voor industrie, milieusector, aannemerij en scheepvaart. ‘Wij zijn met name gespecialiseerd in het bieden van totaaloplossingen voor de lens- en ballasttoepassingen aan boord van binnenvaartschepen. Klantspecifiek benaderen van projecten en innovatief denken zijn eerder regelmaat dan uitzondering,’ stelt Cees Bos. All Pumps Holland heeft de afgelopen jaren dan ook diverse nieuwe ideeën en systemen geïntroduceerd. ‘Omdat in de scheepvaart inmiddels alles valt of staat met continuïteit, bieden we een servicedienst die zowel in onze eigen werkplaats als aan boord op locatie inzetbaar is.’ Bos vervolgt: ‘Speerpunt uit ons leveringsprogramma zijn de Victor zelfaanzuigende vuilwater centrifugaalpompen. Deze pompen onderscheiden zich door robuustheid, betrouwbaarheid en uitstekende zelfaanzuigende werking. Inmiddels hebben wij voor ongeveer 150 nieuwbouwprojecten het pompenpakket mogen leveren.’ Nieuw in het leveringsprogramma van All Pumps Holland zijn de TeamTec lens/ballastejectoren. Ejectoren zijn voor de binnenvaart relatief nieuw, maar in de zeevaart worden ze al jaren gebruikt voor diverse toepassingen. Een ejector werkt altijd in combinatie met een drijfwaterpomp (bijvoorbeeld een dekwaspomp). Het te verpompen water wordt op basis van een venturiewerking aangezogen en verpompt. De grote voordelen van een ejector zijn volgens Cees Bos: geen bewegende delen en dynamische afdichtingen, slijtvast, vuildoorlaat, perfect aanzuigend en ze halen nagenoeg een absoluut vacuüm, kunnen onbeperkt “drooglopen” en de aanzuigcapaciteiten lopen van 15 tot 2000 m3/u. Op de Europort Maritime in november is All Pump Holland vertegenwoordigd met een stand; daar zullen de Victor-pompen en de TeamTec-ejectoren uitgebreid te zien zijn. Op verzoek van Wim van de Griend, al jaren klant van All Pumps Holland, heeft Bos een pompenpakket voor de Dechelle samengesteld. Bos zegt daarover: ‘Dit pakket bestaat uit twee Victor S63G31T+F dekwaspompen (7,5kW, 2”), twee Victor S85G31T+F ballastpompen (4kW, 1450 rpm, 3”) en twee Victor S40GC31T+F zwartwaterpompen (1,5kW, 1 1/2 ”) met versnijdende waaier. Op basis van de uitstekende praktijkervaring hebben we voor het “nazuigen op de goten” ook voor dit project een tweetal lensejectoren geleverd. Omdat ejectoren de eigenschap hebben dat ze constant vacuüm blijven zuigen – ook wanneer er tijdelijk geen water is – behoort het probleem van drooglopen 27 SEPTEMBER 2005 Motorbeunschip Dechelle: niets te veel en niets te weinig Een artist impression van de TeamTec lens/ballast-ejector. (illustratie All Pumps Holland) De door EBR geleverde stuurhut met panoramaramen. (foto Jan Hoek) Oekraïne - Bella Rons Bouw casco Veka Scheepsbouw bv Levering compleet schip ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering via ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Salka Handel en Transport B.V. Bevrachting MTU Detroit Diesel Benelux Voortstuwingsmotor MTU 8 V 4000 M 60, 880 kW, 1800 tpm, ZF keerkoppeling type W 361 en de volledige elektronische motor en keerkoppeling bediening Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV 45dB(A) demper met vonkenvanger voor de hoofdmotor Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning DBR Projects John Deere generatorsets 4039 DF 008 met UC 224 D15 Stamford generator, 3029 DF 128 met BC 184 G!5 Stamford generator, Blokland beunkoelers t.b.v. de generatorsets De Waal Machinefabriek- Scheepstechniek BV Schroefasinstallatie met De Waal Seals, Stuwa stuurmachine en Stuwa flaproer en schroef Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Boegschroefinstallatie SD 800 A met 330 pk DAF dieselmotor en autokraan 12 meter, hefvermogen 2000 kg Blokland Non Ferro bv Beunkoelers E.B.R. b.v. Scheepsreparatieen konstruktiebedrijf Aluminium stuurhuis met overzakbare bovenbouw en navigatiebeugel Handelsonderneming Beerens BV Aluminium BX-woningdeur Radio Holland Netherlands bv Furuno RHRS-2005 RC rivierradar, Radio Zeeland SIGMA- 550 autopilot, Radio Zeeland SIGMA-120 echolood, Radio Zeeland SIGMA-700 MK2 intercom en 3 Sailor RT-2048 tmarifoon Tresco CVBA Tresco Inland Ecdis Viewer Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie incl. 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screen-bediening, met daaropvolgende schade tot het verleden.’ ‘Tevens biedt een ejector ook een aanzienlijk kostenvoordeel ten opzichte van de tot op heden veel toegepaste membraampomp, beter bekend als “kattenkop”. De ejectoren zijn daarnaast te gebruiken voor het lenzen van het ruim en de machinekamer. Voor de Dechelle hebben we voor een verantwoorde investering een multifunctionele en rendabele oplossing geboden.’ Wie leverden op het mbs Dechelle Sigma Radio Holland pakket, complete airco-installatie, Orlaco camerasysteem, Tresco kaartplotter en het TravelVisonModi antennesysteem RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering en keuken Versteeg Keukens & Sanitair bv Complete Sanitair Tegelzettersbedrijf van der Stelt BV Levering en plaatsing tegelwerk Speedheat Zeeland Vloerverwarming Fa. P.A. Paans & Zn Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, overdruk en RVS klaproosters Hoefnagel & Zoon B.V. Ankerboei, ankerlicht, aluminium drijfplank, haakstok, ruimladders, vlaggenmast, ADNR koffers voor bemanning, ADNR reglement, RPR en BPR reglement, brandblussers en certificaat, brandslangen en certificaat, handboek marifonie, bijboot CAP 360, diverse seinkegels en vlaggen, Kca emmers, luiwagens en ontvetters, puts, reddingsvesten, reddingskleed, reddingsboei, megafoon, verfkwasten en verfrollers, verrekijker, verbandtrommel, wrijfhout, Sigma Scheepslak, Esso en Mobil smeermiddelen en Esso gasolie t.b.v. voortstuwing Dyvler materiaal bv Ankerlier, ankers en kettingen (voorschip) Scheepsreparatie P.H. Tinnemans & Zn. BV Draadankerlier, draad en anker (achterschip) All Pumps Holland BV Algemene dienst- en ballastpomp ExxonMobil Marine Lubricants Esso smeermiddelen PS Marine Coatings BV Coating Lloyd's Register EMEA Classificatie Troost Accountantskantoor B.V. Accountancy Dacom Telecommunicatie b.v. TravelVisionModi, Telsat GSM en telefooncentrale A. Nobel & Zn. Filtration & Separation bv Waterzuiveringsinstallatie Cornet Service Schilderwerk (binnen/buiten)

Binnenvaartkrant