DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 27 SEPTEMBER 2005 Directeur Chemgas over gevolgen nieuwe pijpleiding: ‘Half miljoen ton minder lading’ De propyleen pijplijn die tussen Tessenderloo (B), DSM in Stein (L) en het Ruhrgebied door de industrie en met steun van de verschillende overheden wordt aangelegd, kost de binnenvaart veel lading. Volgens Chemgasdirecteur dr. Gunther Jaegers valt er voor de binnenvaart op termijn een half miljoen ton lading weg per jaar. Het deel dat in de Ruhr wordt gebouwd – bekend als Pilot 1 – zou zelfs prima kunnen aansluiten als netwerk voor het natransport van de gastankers van Chemgas. Maar het lange stuk – Pilot 2 – maait het gras voor de voeten van de gasvervoerders op het water weg. Op zich kan de Chemgas-directeur concurrentie waarderen, maar hier gaat het volgens hem om valse concurrentie. ‘Het wordt gesubsidieerd. Het zou veiliger zijn – dat is niet waar – en de binnenvaart zou het vervoer niet aan kunnen, wat ook niet waar is. Bovendien wordt dan nog eens gezegd dat het om infrastructuur gaat en niet om een vervoerder. Maar dat is ook niet waar. Het is beide. Je zegt toch ook niet dat een binnenschip en de vaarweg samen infrastructuur zijn, of een vrachtauto en de weg samen!’ De wrevel komt bij de heer Jaegers ook wel door de houding van zijn eigen regering. ‘Als Duitse binnenvaartondernemer moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben in wat de Duitse regering doet voor de binnenvaart. Het beloofde belastingvoordeel voor investeerders in de binnenvaart gaat ook al niet door. Maar voor zo’n pijpleiding wordt wel zomaar door de regering van Nordrhein-Westfalen achttien miljoen euro neergeteld. Op de begroting van de deelstaat staat zelfs een bedrag van 23 miljoen. Helaas moet ik zeggen dat een regeringswisseling van SPD naar CDU/CSU geen gevolgen heeft voor die houding tegenover de binnenvaart. Als ik beginnend ondernemer (advertenties) in de binnenvaart was, zou ik me in Nederland vestigen, niet in Duitsland.’ Volgens de directeur van Chemgas is de Europese overheid in de fout gegaan toen zij vorig jaar juni akkoord ging met de subsidies. Ook de Nederlandse overheid stopt geld (vier miljoen euro) in de pijpleiding die over Nederlands grondgebied voert en een aansluiting biedt voor DSM in Stein, Limburg. ‘De pijpleiding is voor ons een directe concurrent, dat kan niemand ontkennen. Het is een transportmiddel en er is nooit een Europees onderzoek geweest waarin de veiligheid van de verschillende transportmodaliteiten werden vergeleken.’ Directeur Gunther Jaegers van Chemgas. (foto MGR) Zomeractie bij Radio Holland Wegens succes verlengd tot 15 oktober! Nu Gratis LCD TV! Bij aanschaf rivierradar of combipiloot BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl Radio Holland heeft de zomer in het hoofd en biedt alle binnenvaarders in de Benelux een spectaculaire actie! Bij aanschaf van een ECO-500 Combipiloot, een RHRS2005RC CRT rivierradar of een RHRS2005 TFT rivierradar, krijgt u een 20-inch FLATSCREEN LCD TV gratis cadeau! Het is een TV die niet mag ontbreken in uw interieur, of het nu woning, stuurhut of slaapkamer is.... deze tv kan overal een mooie plaats krijgen. De actie loopt van 15 augustus tot en met 15 september, wees er dus snel bij want voor deze actie geldt: op is op! Profiteer nu van deze zonnige zomeractie! De ProLite C510T is een awardwinner! Op Kieskeurig.nl gelezen: "geeft een perfect beeld en geluidsweergave.... Vele aansluitmogelijkheden... erg gebruikersvriendelijk... SUPER TV! Echt een aanrader... zeer mooi design... dik tevreden!" Bovendien krijgt u DRIE jaar garantie op deze tv! SCHEEPSHERSTELLINGSBEDRIJF Kempenstraat 9 - Haven 29 E - Asiadok 2030 - Antwerpen Tel +32(0)3 232 60 02 Fax +32(0)3 231 16 98 www.vanrousselt.be • Scheepsherstellingen • Schroefreparaties • Draai- en freeswerk • Ombouw schepen • Inbouw motoren alle merken • 2 stevendokken • 1 droogdok breedte 10,33 m breedte 12,19 m breedte 14,00 m lengte 70,00 m De COMBIPILOOT van Radio Holland die uw schip altijd recht houdt op de rivier! De RIVIERRADAR met de beste prijs/kwaliteitverhouding! De CRT radar is nu verkrijgbaar tegen een zeer scherpe prijs! Neem nu contact op: Bel nú 010-4283230 Of informeer bij uw Radio Holland contactpersoon! Eekhoutstraat 2, 3087 AB Rotterdam Haven Nr. 2121, Postbus 5068, 3008 AB Rotterdam Tel. 010 428 3344; Fax 010 428 1498. E-mail: info@radioholland.nl Internet: www.radioholland.nl RH dealers Nederland/België: Gebofa, Leeuwestein Scheepsinstallaties, Linssen Electronica, Van Tiem Electro, Werkina Werkendam, Navimar, AME, De Backer, Van Stappen. Vraag naar onze complete lijst van Europese dealers!
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 Al meer dan duizend aanmeldingen voor de reünie van St. Nicolaas Een steeds veranderend internaat Vijftig jaar st. Nicolaasinternaat in Nijmegen. Er is op 1 oktober een reünie in Nijmegen en gezien het aantal van meer dan duizend aanmeldingen en alle activiteiten die in de aanloop ervan werden ondernomen, is deze viering nu al memorabel. Alle schippers-, kermisen circuskinderen die ooit op één van de locaties van het st. Nicolaasinternaat zaten en al hun familieleden of oudmedewerk(st)ers zijn uitgenodigd. Op 16 juli 1955 werd het nieuwe internaat ingezegend door mgr. Mutsaerts, bisschop van Den Bosch. Maar de historie van het St. Nicolaas internaat gaat verder terug dan die vijftig jaar in Nijmegen. Al in 1937 werd door leden van de kloosterorde Broeders van Maastricht gesproken over de oprichting van een schippersschool voor jongens. In dat jaar was er al sprake van een school en een internaat met de naam St. Nicolaas, in Arnhem, in huis ‘De geitenkamp’. Het pand werd door de Duitsers in de oorlog gevorderd en vervolgens brandde het af. De schipperskinderen verhuisden naar Zevenaar, in het gebouw van de Mulo aldaar. Overigens hielden veel ouders in de oorlog hun kinderen aan boord. Twee jaar later stelden de Franse Dominicanen in Arnhem een deel van hun klooster ter beschikking van schipperskinderen. Tot 1949 diende dat als internaat èn school St. Nicolaas. In ’49 gingen de jongens terug naar Zevenaar, omdat de Mulo daar was vertrokken en het pand leeg stond. Door een slimme ruil met de gemeente Nijmegen slaagden de Broeders van Maastricht er daar in om hun terrein uit te breiden. Ze verwierven zo 19 hectaren tussen de Oude Mollenhutseweg (nu burgemeester Daleslaan) en de Weg door Jonkerbos. Begin jaren vijftig werd besloten er een compleet internaat neer te zetten. Gerus Brugman zat zelf tijdens de oorlog op het internaat. Hij verliet het internaat in 1948, met het diploma van de 7e klas. In 1968 ging ook zijn zoon naar St. Nicolaas, in Nijmegen in 1968. ‘…een prachtig groot internaat wat midden in de bossen staat. Het heeft wel enorme slaapzalen waar de grote en kleine jongens, afgescheiden via een kastenwand, op één slaapzaal slapen. Het was dan ook noodzakelijk dat de kleine jongens wat eerder naar bed moesten zodat die zouden kunnen slapen alvorens de groten kwamen. Toen de tweede zoon in 1971 naar St. Nicolaas ging, zag het er al anders uit. ‘… waardoor alles wat huiselijker werd en er niet meer van die immense ruimtes waren. Maar door de verbouwingen was het vaak rommelig en was het voor de groepsleiding en jongeren niet al te gemakkelijk. Inmiddels waren er ook meisjes in de groepen gekomen en dat gaf het internaat een toch wat natuurlijker karakter. Hierdoor waren er natuurlijk wel heel wat meer bewoners op het internaat gekomen waardoor het soms leek of het allemaal wat krap werd. (…) Ook onze dochter ging in 1975 naar het internaat en werd het voor ons op zondagavond steeds drukker om onze kinderen in hun eigen groepen “af te leveren”. Onze jongste zoon was toen net 3 jaar waardoor hij natuurlijk zondagavond mee ging om zijn broertjes en zus in de betreffende groepen te brengen. Hij mocht graag door het hele internaat struinen waardoor hij overal een beetje bekend was. Maar door deze bezigheid waren wij hem zo nu en dan wel eens kwijt wat dan weer oponthoud veroorzaakte om terug naar boord te gaan. Toen ook onze jongste zoon in 1978 het internaat mede ging bevolken hadden wij al onze vier kinderen op het internaat en werd het telkens na zondagavond bedroevend stil aan boord. Het was dan ook telkens met de weekenden en vakanties een heerlijke drukke tijd om onze kinderen weer aan boord te hebben.’ Glerus Brugman richtte in 1978 met andere ouders de eerste oudervereniging op. Leefgroepen In Gelderland waren sinds 1980 leefgroephuizen in Velp, Apeldoorn en Nijmegen, voor schipperskinderen en kinderen van kermisexploitanten. ‘Omdat ervan uit werd gegaan dat kinderen er meer baat bij hebben om in een woonwijk te wonen dan in het bos, werd gekeken naar woonhuizen,’ aldus Piet Schwering, directeur van St. Nicolaas. Na de bezuiniging van 1990 bleek een te kleinschalige voorziening zoals leefgroephuizen te kwetsbaar en dreigde opheffing. De meerwaarde van het pedagogisch concept van leefgroephuizen werd erkend. Zo kwam het tot de verbouwing van 1994, waarbij van een vleugel van het oude internaat zes woonhuizen als het ware ‘onder één kap’ werden gecreëerd. In overleg met ouders zijn de groepen ingedeeld volgens een mix van verticale en horizontale leeftijdopbouw. Het zijn nu vijf leefgroepen en één groep begeleid kamerbewonen. De huizen in Velp en Apeldoorn werden gezinshuizen, een kleinschalige vorm van leefgroep met twee vaste begeleiders die als ‘ouders’ inwonen. Directeur Piet Schwering van het St. Nicolaas verwacht dat het kindertal van dit moment wel zo ongeveer het minimum is van het aantal kinderen dat gebruik zal maken van deze voorziening. Het daalde het afgelopen jaar van 76 naar 66. Hoe anders was dat aantal twintig, dertig en veertig jaar geleden. Wie eind vijftiger jaren op St. Nicolaas woonde, maakte deel uit van een groep kinderen die in de honderden liep. De St. Nicolaas school, de speciale schippersschool voor de kinderen van het internaat en direct naast hun internaat gesitueerd, bestaat nog. Het is geen schippersschool meer. Het is een Jenaplanschool en het staat de ouders van de kinderen op St. Nicolaas vrij om hun kinderen Het huidige St. Nicolaas in Nijmegen. Kinderen spelen in de tuin… De reünie De reünie vindt plaats op het st. Nicolaasinternaat, A. v. Pinxterenlaan 6, Nijmegen. Begin om 10 en einde om 22 uur. Het kost 17,50 euro per persoon, vanaf zes jaar. Na het welkom door directeur Piet Schwering zal om 11.10 uur een viering onder leiding van aalmoezenier Bernhard van Welzenes met koor: The Anthony Singers en kinderen. 12.15-13.00 uur pauze 13.00 uur optreden van The Anthony Singers en gastsprekers 13.30-22.00 uur gelegenheid ontmoeting reünisten 13.30-17.30 uur St. Nicolaasschool tentoonstelling en foto’s in tent schoolplein 14.30-16.30 uur leefgroepen open van huidige internaatsvoorziening 14.00-17.00 uur dweilorkest en accordeonist, fotograaf 14.30-15.30 uur teken/schilderactiviteiten voor kinderen in de Linge 14.30-16.30 uur video kinderfilms in de Waal vanaf 18.00 uur muziek in de tent 22.00 uur sluiting 27 SEPTEMBER 2005 De foto’s voor deze collage zijn afkomstig van de bonte, en zichtbaar enthousiast gemaakte website www.50jaarinternaat.nl. daar op school te laten gaan of elders. ‘Het is nog steeds een school met een rijke traditie in de opvang van schipperskinderen,’ aldus Piet Schwering. ‘Dat maakte het een unieke school, hoewel de impact nu natuurlijk anders is.’ Bestel nu het Binnenvaartspel ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl