Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 27 SEPTEMBER 2005 Scheepswerf Grave b.v. Maaskade 28, Postbus 52, 5360 AB Grave Tel. 0486 - 47 24 64, Fax 0486 - 47 59 88 e-mail: info@scheepswerfgrave.com • Alle voorkomende reparatie werkzaamheden • Nieuwbouw van alle typen bedrijfsvaartuigen • Dokcapaciteit 110 mtr R & I WITJES G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Madison - 325 ton, bj 64, 39 x 5.08 x 2.50, 175 pk rev 04, nautisch compleet, vast werk, inr bespb M/s Cris li - 386 ton, bj 63, 39 x 5.05 x 2.63, 435 m 3 , 455 pk rev 02, inr bespb M/s Harja - 605 ton, bj 57, 57 x 7.05 x 2.30, 930 m 3 , 550 pk rev 99, 3x slpk, binnendoorgang, open keuken M/s St Therese - 700 ton, bj 57, 67 x 7.20 x 2.40, 1.250 m 3 , 720 pk bj 01 M/s Tanya - 1143 ton, bj 58, 80.16 x 8.22 x 2.63, 1600 m 3 , 750 pk rev 98, vooronder, nautisch compleet M/s Strelitzia - 1147 ton, bj 58, 85 x 8.20 x 2.51, 1.800 m 3 , 973 pk rev 00, 2x slpk, gezandstraald, stuurhut vern. 99, inr bespb M/s Cadensia - 1381 ton, bj 58/63, 85 x 9.50 x 2.61, 1.750 m 3 , 1088 pk bj. 02, 3x slpk., binnendoorgang, open keuken, nautisch compleet, inr bespb Nr. 6230 - 1693 ton, bj 88, 85 x 9.50 x 3.13, 1800 m 3 , 1200 pk bj 98, beun, 3x slpk., hal, VS: 2x slpk., 3 containers naast elkaar mogelijk, nautisch compleet M/s Thalassa - 2000 ton, bj 66, 95 x 9.85 x 3.02, 2200 m 3 , 2x 816 pk bj 01, vlak vernw. 10 mm bj 99, straalbuis, nautisch compleet, inr bespb M/s Taz - 2050 ton, bj 63/75/95, 110 x 9.50 x 2,77, 3200 m 3 , 1260 pk rev. 03, 2x slpk., nautisch compleet, inr besp M/s Comus - 2068 ton, bj 66/00, 86 x 10.50 x 3.23, 2.600 m 3 , 2x 580 pk bj 93, binnendoorgang, 3x slpk. M/s Grace-de-Dieu - 2342 ton, bj 58, 110 x 11 x 2.80, 3000 m 3 , 1320 pk rev. 02, 3x slpk., binnendoorgang, 3 hoog containers, nautisch compleet Nr. 6215 - 2509 ton, bj 89, 110 x 10.50 x 3.15, 3400 m 3 , 1521 pk bj 02, De raai 16, 6916 DL Tolkamer Tel. 0316-541280 / Fax 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 1287 ton bj 64 800 pk deutz 85 x 8.20 x 2.70.2 ruimen boegschroef 400 pk alu stuurhut en nieuw vlak van 99. 687 ton 55 x 7.20 bj 58 550 pk cat alu stuurhut. Op beide schepen is inruil mogelijk. Vast werk bespreekbaar. Schepen te koop gevraagd, variërende tonnages. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 GSM +32(0)475 27 47 67 Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan GSM +32(0)475 4681 70 semibeun, woning AS vern. 99, 3x slpk., binnendoorgang, inr bespb Nr. 6060 - 2846 ton, bj 89, 110 x 11.40 x 3.27, 3.800 m 3 , 1.685 pk rev 05, 3x slpk, AS: woning vern. 02, nautisch compleet, inr bespb Koppelverband - M/s Andiamo : 1710 ton, bj 71, 95 x 9.50 x 2.82, 2300 m 3 , 1380 pk bj 04, 3x slpk, VS: dubbele woning, snel schip, nautisch compleet, inr bespb D/b Tamara: 1610 ton, bj 73, 76 x 9.50 x 3.10, 1600 m 3 , 4 koppellieren, beun, 2x slpk., kan ook separaat verkocht worden Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 Levering: April 2006 Casco 110 x 10.50 x 3.20 Levering: Mei 2006 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Nieuwbouw Compleet of Casco Informeer naar onze interessante voorwaarden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. www.huizinga-snijder.nl www.duwbakken.nl Vrijblijvend te koop aangeboden Kerkplein, Maasbracht Nog slechts 2 nieuwbouwappartementen gelegen aan de Maas/Kerkplein te Maasbracht. Appartement begane grond: - oppervlakte ca. 123m3 - 3 slaapkamers, berging, woonkamer ca. 60m3 Prijs € 219.500,-- v.o.n. Maisonette begane grond én 1e verdieping: -oppervlakte ca. 142m3 -2 slaapkamers, berging, leefkeuken ca. 42m3, woonkamer ca. 40m3 + complete badkamer Prijs € 239.500,-- v.o.n. "Open Dag op zaterdag 08 oktober a.s. tussen 11.00 uur en 13.00 uur" KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 3850 ton, bj 1973 • 76.00x11.40x4.00 mtr, open, 2800 ton, bj 1980 • 76.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 2500 ton, bj. 1973 • 76.00x11.00x3.20 mtr, luiken, 2100 ton, bj 1986 • 76.50x9.50x3.50 mtr, luiken, 1900 ton, bj 1989 • 70.00x9.50x3.50 mtr, luiken, 1700 ton, bj 1981 Tevens te koop gevraagd: Duwbakken 76.5/90/110 mtr, vanaf bouwjaar 1980 OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN TEL. 010-2847848 / FAX: 010-2847839 SALES@KAMAR.NL WWW.KAMAR.NL A Heemraadsweg 14 2935 AW Ouderkerk Tel. 0180-682419 Fax 0180-681098 GSM: 0653-558772 Motorbeunschip ONDERNEMING L. 70,00 x B. 7,45 x D. 3,20 Max 1034 ton, bouwjaar 2001 Hoofdmotor 640 pk Mitsubishi 1 x 30 kVa, 1 x 60 kVa generator. Boegschroef 320 pk Overdrukinstallatie, nautisch compleet TE KOOP: Motorvlet: 17mx4.50mx2.12m, bj 1976, 480 pk GM. Tel. 078-6816000 of 06-53125892 E-mail info@slokkers.nl Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN: ms "BORNRIF" Boonstra. 1092 ton, bwj 1960. (DUWSCHIP) afm 77 x 8,20 x 2,60 mtr 1600 CUB, 2 ruimen elk 25 mtr, Aluminium schuifluiken. 954 PK Mitsubishi bwj 1997, straalbuis 2001. Kofschroef v.Tiem 220 PK. 2 x 220/380 volt. Complete navigatie app, autokraan 14 mtr 1500 kg. Hydro stuurwerk v.d.Velden, 1995 nieuw vlak, casco gestraald juni 2005. Achter woning met 2 slpkamers. Voor woning 2 slpkamers. S.I. NIEUW TOT 2012. VRAAGPRIJS € 475.000, - INRUIL ANDER SCHIP MOGELIJK. VOOR INFO BEL ONS KANTOOR. TE KOOP GEVRAAGD: Schepen van alle tonnage en bouwjaren, zowel droge lading als container schepen. W.L.A. de BOT & DTR. VOOR BETROUWBAARHEID EN VAKMANSCHAP OOK VOOR KADASTEROVERDRACHT TE KOOP: MS 200/3500 TON - DIV KOPPELVERBANDEN SLEEPBOTEN - MOTORVLETTEN - DUWBOTEN - DUWBAKKEN RECREATIEVAARTUIGEN - TANKSCHEPEN - PONTONS PASS.SCHEPEN ETC. CIRCULAIRES OP AANVRAAG OF ZIE www.debotshipbrokers.nl TE KOOP: DUWBOOT 2 X 800 PK inruil bespreekbaar Tel. 010 - 4667106 / fax 010 - 4669664 E.mial: info@debotshipbrokers.nl LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP GEVRAAGD: Tankschepen in goede staat van onderhoud. TE KOOP AANGEBODEN: Sleepboot ex Arie, bjr 1971, afm 24 x 7,20 x 2,25, 750 pk Deutz geheel gereviseerd is geschikt gemaakt voor de recreatie doch geheel compleet gebleven, zeewaardig, grote accommodatie voor 8 man. Direct te leveren. Eventueel inruil bespreekbaar. zie onze site www.ryc.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 27 SEPTEMBER 2005 Veilig & Vast Het ADNR 2005 (1) Ruim twee jaar geleden, op 4 augustus 2003, ging www. vlootschouw.nl van start, de internetsite met alle nieuwe, verlengde en omgebouwde schepen waarover sinds 1999 in De Binnenvaartkrant was geschreven. Vanaf het begin werd de website goed bezocht. Op zondagavond 18 september kon de miljoenste pageview worden geregistreerd. Wie de persoon was die de miljoenste pagina opende, is niet bekend. Topstat, het bedrijf dat onafhankelijk metingen van websites verricht, beschikt niet over die informatie. Wél zeker is welke pagina werd bekeken. Dat was die van de Amistade, het containerschip van de families Wanders en Middelkoop dat in 1999 in de vaart werd gebracht. Dat is toevallig ook het eerste jaar tot waar de verzameling schepen teruggaat. Om de mijlpaal te vieren bracht een delegatie van de Binnenvaartkrant dinsdag 20 september een bezoek aan boord van de Jowi, het zusterschip van de Amistade. Op de bewuste pagina staat een foto waarop beide schepen naast elkaar varen. Tineke Leeuwestein overhandigde Henk Wanders een bos bloemen en twee exemplaren van het Binnenvaartspel (zodat het aan boord van beide schepen gespeeld kan worden). Actueel Voordat Vlootschouw.nl van start ging, was gedurende negen maanden geïnvesteerd in het invoeren en controleren van alle gegevens. Bij de start stonden er 315 schepen, compleet met foto, informatie over de eigenaar, de specificaties, de werf en alle toeleveranciers en afbouwers in het systeem. Inmiddels zijn dat er meer dan 550. De databank groeit elke maand met schepen waaraan in de Binnenvaartkrant aandacht is besteed. Zo is de internetsite een actuele en dynamische informatiebron. Er kan op twee manieren worden gezocht: op scheepsnaam en op bedrijfsnaam (van bedrijven die aan schepen hebben geleverd of gebouwd). Dat Vlootschouw.nl in een behoefte voorziet, werd al snel duidelijk. Elke maand groeide het aantal bezoekers. Op 1 januari 2005 heeft het ADNR zoals u misschien reeds ondervonden hebt, een groot aantal wijzigingen ondergaan. Allereerst voor diegenen die het ADNR nog niet kennen. Het ADNR is afgeleidt van het ADN en is een afkorting uit het Frans en betekent: “Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par voie de Navigation intérieure”. De “R” is er later, toen het op de Rijn werd ingevoerd om het vervoer van gevaarlijke goederen te regelen, aan toegevoegd en betekend dan ook “Rhin”. Dit invoeren is geschiedt onder toezicht van de werkgroep gevaarlijke stoffen van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, de CCR, die in Straatsburg zetelt. Het allereerste ADNR is in 1972 van kracht geworden en heeft tot nu drie belangrijke wijzigingen gekend. Allereerst was er in 1976 een grote redactionele aanpassing waarbij de randnummers werden aangepast. In 1995 vond een nog grotere aanpassing plaats waarbij niet alleen de opzet van de randnummers, maar ook de scheepstypen werden aangepast. Maar de aller grootste aanpassing heeft toch wel in 2003 plaats gevonden. Toen zijn de “randnummers” vaarwel gezegd en is het gehele boekwerk op zijn kop gezet. Daarbij zijn de negen delen ontstaan en zijn er tabellen gekomen waarin alle gevaarlijke stoffen verzameld zijn. Vanaf 1972 was het verder een normale zaak dat de regels ieder jaar werden aanpast. Dit is tot ongeveer 2000 zo door gegaan maar toen is afgesproken dat het ADNR de regelmaat van de andere regelgevers op het gebied van gevaarlijke stoffen, te weten het ADR (wegvervoer) en het RID (spoorvervoer), zou volgen. De aanpassing die in 2003 plaatsvond is voor het grootste gedeelte een kopie van deze andere regelgevingen. Je zult dan ook in het ADNR verwijzingen zien naar deze twee andere vervoerstakken op die terreinen waarop de binnenvaart geen invloed uit kan oefenen, zoals bijvoorbeeld de keuring van containers. Het grootste deel van alle wijzigingen heeft dan ook als reden dat het werd gewijzigd in de andere regelgevingen. Dit geldt bijvoorbeeld voor bijna alle wijzigingen in de delen 2 en 5. Ook een deel van de wijzigingen in deel 1 en 3, bijvoorbeeld die in de stoffenlijsten, hebben daar de grondslag. Alleen de wijzigingen in de delen 7, 8 en 9 zijn zuivere ADNR aanpassingen. Ik zal trachten voor u in twee bijdragen de belangrijkste wijzigingen per deel op een rijtje te zetten en de reden aan te geven waarom deze aanpassing naar de mening van de werkgroep gevaarlijke stoffen in Straatsburg noodzakelijk was. Allereerst Deel 1. Zo is er een wijziging in de tekst met betrekking tot de vrijstelling van een aantal stoffen vervoerd in colli. Vanaf 1 januari 2005 is er geen vrijstelling meer voor de stoffen van Klasse 6.2, Categorie A en zijn ook de stoffen van de Klasse 6.1, verpakkingsgroep I niet meer vrijgesteld. Dit omdat het gevaar van deze stoffen toch groter is als men voor een aantal jaren dacht. In dit deel zijn er tevens een groot aantal nieuwe definities opgenomen en zijn er een aantal, welke niet direct van belang waren voor het ADNR, geschrapt. Zo zult u definities vinden voor de monsternameinrichtingen en zult u bij een groot aantal apparatuur een verwijzing naar een EN norm vinden. Aangezien voor veel apparatuur -bijvoorbeeld veiligheidskleding en gasdetectiemeters - Europese normen bestaan, is het beter om naar deze Nu zijn dat er gemiddeld vierduizend per maand. In totaal trok de internetsite al meer dan 70.000. Hoewel het een Nederlandse website is, wordt vlootschouw. nl ook volop vanuit het buitenland geraadpleegd. Bijna 65 procent van de bezoekers is uit Nederland afkomstig. Verder scoren de bekende binnenvaartlanden goed. Vooral België en Duitsland, maar ook landen als Frankrijk, Polen, Zwitserland en – heel opvallend – de Verenigde Staten (bijna vier procent). Ook de reacties zijn positief. Van mensen die binnenvaart als hobby hebben, maar ook van binnenvaartondernemers, medewerkers van scheepswerven, afbouwers en toeleveranciers van wie een groot aantal de website als naslagwerk én voor de naamsbekendheid gebruikt. Voor bedrijven die aan schepen hebben meegewerkt die op Vlootschouw,.nl staan, blijkt de internetsite een effectieve en actuele referentielijst. Het is ook een middel om bekendheid te geven aan hun activiteiten en te laten zien wat een bijdrage van ze in hun mars hebben. Tegen een vergoeding krijgen de leveranciers een link naar hun eigen website. (advertenties) www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers Klaas den Braven normen te verwijzen. Dit zal de kwaliteit van de kleding of de apparatuur alleen maar ten goede komen en ook zal er geen sprake meer zijn van oneerlijke concurrentie, dat wil zeggen: in alle landen mag slechts goede kleding of apparatuur worden aangeschaft. Ook weet de leverancier precies waar hij aan moet voldoen. Een niet geheel onbelangrijke wijziging betreft het aan boord meegeven van de extra uitrusting welke in de schriftelijke instructies is opgenomen. Dat dit een taak is van de belader of de vuller is nu vastgelegd. Verder zijn er in de overgangsregelingen bijgekomen welke betrekking hebben op nieuwe teksten of zijn er geschrapt die niet meer van belang waren. Tot deze laatste groep behoort bijvoorbeeld de overgangstermijn voor het zelfsluitende deksel voor de peilopening. De peilopening wordt niet meer voorgeschreven, dat wil zeggen: ook deze overgangstermijn kan vervallen. Een belangrijke wijziging betreft de tekst met betrekking tot de herhalingscursus van de veiligheidsadviseur. Was het tot op heden mogelijk in een aantal Europese landen de geldigheidsduur van het certificaat voor de veiligheidsadviseur te verlengen door deel te nemen aan een cursus of een seminar, waarbij geen examen werd afgenomen, die tijd is voorbij. Voor iedereen geldt nu dat er slechts wordt verlengd indien men voor een examen is geslaagd. Voor Nederland is het examen wel eenvoudiger geworden omdat er geen analyse meer behoeft te worden uitgevoerd, wat tot op heden wel het geval was. Echter de grootste wijziging betreft het nieuwe hoofdstuk 1.10: voorschriften voor de beveiliging. Omdat dit hoofdstuk nogal wat consequenties heeft lijkt het mij verstandiger dit in een volgende aflevering inhoudelijk te behandelen. Vlootschouw.nl al meer dan een miljoen keer bekeken Henk Wanders ontving uit handen van Tineke Leeuwestein bloemen en twee binnenvaartspellen, omdat de pagina van de Amistade de miljoenste was die werd bekeken. (foto de Binnenvaartkrant) die in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meesle pen door deze schepen. NU 554 SCHEPEN! Topstat registreert alle bezoeken van de website. Op dit overzicht is te zien hoe het aantal bezoekers en pageviews per maand toeneemt. Nieuw toegevoegd: • Amathyst - Amathyst II • mbs Albatros • mts Constellation • mts Currency • Mosselkotter WD-218 Edenvale

Binnenvaartkrant