Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 5 Havenmeester: binnenvaart 2012 met AIS in Rotterdam Pagina 11 Vlootschouw.nl meer dan miljoen bezoekers Pagina 31 Ontmoeting op de brug met oud-CBOB-bestuurder Jan Fernhout Seite 33 Odratrans plant Kauf von ausländischer Flotte Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Europese vertegenwoordigers willen kwestie uit “Verklaring van Boekarest” laten Als alle vervoerders moeten betalen voor het gebruik van de infrastructuur, biedt dat de binnenvaart kansen, omdat het weg- en het spoorvervoer naar verwachting meer kosten veroorzaken. Desondanks overheerst in de sector de angst voor zo’n systeem waarbij de gebruiker betaalt. Dat werd vorige week duidelijk tijdens een tweedaagse bijeenkomst in Parijs, waar uit heel Europa vertegenwoordigers van organisaties en overheidsinstanties die zich met binnenvaartbeleid bezighouden, bijeen waren. Ze vrezen dat de binnenvaart het onheil over zichzelf afroept door zo’n infraheffing ter sprake te brengen, omdat de concurrerende modaliteiten een sterkere (internationale) lobby hebben en er zodoende in zouden slagen nog niet of veel minder te hoeven betalen. De druk bezochte workshop vond donderdag 22 en vrijdag 23 september plaats in het kantoor van het Internationaal Energie Agentschap in Parijs. De bijeenkomst was georganiseerd door de Europese Conferentie van Transportministers CEMT, de Centrale Rijnvaart Commissie, de Donaucommissie en de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE). Ruim 120 vertegenwoordigers van overkoepelende binnenvaartorganisaties, instanties en (inter)nationale overheden waren aanwezig. Zij discussieerden over de tekst die volgend jaar tijdens een conferentie in Boekarest aan de Europese transportministers (alle ministers, niet alleen die van de EU) wordt voorgelegd. Dat moet dan de Verklaring van Boekarest worden, waarmee de verantwoordelijke politici de toekomstige groei, kracht, veiligheid en efficiency van binnenvaart in heel Europa vorm geven. De ministersconferentie in Boekarest is een vervolg op die in Rotterdam van 2001. Toen Tevreden is de binnenvaart niet met de begroting van V&W zoals die vorige week op Prinsjesdag werd gepresenteerd. ‘Maar je moet je zegeningen tellen,’ zegt Kees de Vries, directeur van Koninklijke Schuttevaer en secretaris van het Centraal Overleg Vaarwegen (schippers, verladers en natte aannemerij). Kees wil zich niet overgeven aan ‘zuurpruimerij’. ‘Maar we moeten wel helder zijn over de dingen die we niet hebben binnengesleept.’ (advertenties) 27 september 2005 9e jaargang 20 Binnenvaart vreest benadeling door infraheffing Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer Tijdens de workshop in Parijs waren alle Europese kopstukken (afgezien van de ministers) die zich met de binnenvaart bezighouden aanwezig. Rechts secretaris-generaal Jean-Marie Woehrling van de CCR. Naast hem secretaris-generaal Jack Short van de CEMT, die de bijeenkomst voorzat. • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl werden ook maatregelen afgesproken. In Parijs werd vorige week besproken wat daarvan terecht is gekomen, welke problemen er nog bestaan en wat daaraan gedaan moet worden. Het Roemeense ministerie van Transport (dat volgend jaar als voorzitter van de conferentie optreedt) heeft al een basisversie van de Verklaring van Boekarest af (die overigens alleen bij de betrokken ambtenaren van het Nederlandse V&W-ministerie bekend is – Nederland is vice-voorzitter). De aanbevelingen uit Parijs worden daaraan toegevoegd. Vervolgens komt de voorlopige tekst waarschijnlijk op 14 en 15 februari 2006 aan de orde tijdens een EU-binnenvaarttop in Wenen. Lees verder op pagina 3 Begroting heeft ook positieve kanten De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren ’Wat we niet hebben is dat de binnenvaart een streepje voor krijgt. Dat is wel gehaald voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, daar krijgt de binnenvaart duidelijk de voorkeur. De overheid vindt dat dat beter over water kan plaatsvinden. Het bevorderen van de concurrentiekracht van de sector – zoals dat wel voor de shortsea gebeurt – dat zit er niet in, maar zouden we wel graag hebben. Dat is weggevallen met het wegvallen van de bevordering van de spoorwegen. Het is vreemd dit standpunt van Nederland, want het bevorderen van water en spoor was jarenlang een voorbeeld voor de rest van Europa. Nu is Europa zo ver dat de binnenvaart wordt bevorderd, en nu haakt Nederland af. Het buitenland vraagt zich af wat Nederland daarmee wil.’ Maar ‘geen zuurpruimerij’, dus relativeert Kees de Vries het standpunt van V&W. ‘Er wordt nagedacht over de toekomst van Nederland, over het openbaar vervoer en over auto’s. De filosofie van betrouwbaarheid en dus van reistijd wordt overgenomen in het beleid voor de binnenvaart. De verbeterde reistijd is geen vraag van de sector, maar het is wel welkom. Voor schippers is nieuw dat er een verkeerscentrum komt, net als in de luchtvaart trajectbegeleiding. Je weet dat je vijftien uur later op je plek moet kunnen zijn. Daar zou je blij mee moeten zijn, maar de schipper wil zijn vrijheid behouden.’Gevolg is wel dat bediening van sluizen en bruggen zo wordt ingericht dat die reistijd zo kort mogelijk blijft. Dus: opgeknapt als er vertraging optreedt. ‘Als er teveel wachttijd ontstaat, wordt er een sluiskolk bijgebouwd. Een kunstwerk wordt gezien als een ‘tool’. Schepen zijn dus belangrijk voor de minister. Er is een berg geld beschikbaar voor de korte en voor de lange termijn. Op de korte termijn is er 700 miljoen extra bijgekomen. Dat was vorig jaar ook al het geval maar die zijn dus nog steeds beschikbaar, dankzij de goede lobby van de sector en omdat de minister dit ook wil. Dit moet je elk jaar weer strak houden. Onderzoek wees uit dat regionale vaarwegbeheerders er wel uitkomen. Jammer is dat geen preventief maar correctief onderhoud wordt voorgesteld door de minister.’ Tussen 2010 en 2020 is er 10,5 miljard euro beschikbaar voor de vaarwegen. Dat lijkt veel en dat is het ook, volgens Kees de Vries. ‘Je kunt niet met droge ogen beweren dat het weinig is. Tien jaar geleden gold voor zo’n periode een bedrag van elf miljard gulden.’ Lees verder op pagina 3 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

Binnenvaartkrant