Views
2 years ago

2005-19

  • Text
  • September
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Twee
  • Schip

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 11 Bekijks voor binnenvaartschepen op Wereldhavendagen Pagina 25 Vijftig jaar scheepsbouw in Bergum Pagina 31 Veel te beleven op Haven & Transportdagen Nijmegen Seite 27 Lokale Wirtschaft fordert Ausbau Schleusen Neckar Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 KEERKOPPELINGEN Oprichting nieuw adviesbureau van beunschippers Aannemers zijn bereid beunschippers een gasolietoeslag te betalen op voorwaarde dat alle aannemers dat doen. Dat is de conclusie van een commissie van beunschippers, die ‘bijna alle aannemers’ in Nederland bezocht. Op basis van die conclusie is besloten dat per 1 oktober een gasolietoeslag wordt ingevoerd voor de beunschepen in Nederland. Ruim honderd beunschippers waren afgelopen zaterdag op Schiphol bijeen om over dit onderwerp een beslissing te nemen. Ook op 9 juli was er al een soortgelijke vergadering geweest, waarbij wegens de hoge brandstofkosten van dit ogenblik besloten werd tot de vorming van genoemde commissie. De gasolietoeslag komt op de vrachtprijs en wordt apart vermeld op de facturen zodat de aannemer direct inzicht heeft in wat de extra kosten zijn. De gasolietoeslag is gebaseerd op de zogenaamde balieprijs, de bij de meeste oliebedrijven gehanteerde adviesprijs een prijs die meestel ongeveer 80 euro per kuub onder de ‘CBRB prijs’ ligt (De CBRB-gasolieprijs was op 1 september 55,55 euro per 100 liter - Meer over de gasolieprijs in rubriek Marktinzicht op pagina 5). De beunschippers willen de gasolietoeslag als onkostenvergoeding gescheiden houden van de vrachttarieven. Bij een gasolieprijs van 200 euro per 1.000 liter zou de toeslag nul procent van het vrachttarief zijn, bij 250 euro per 1.000 liter drie procent, bij 300 euro zes procent en zo verder staffelend met drie procent bij elke vijftig euro per 1.000 liter gasolie. Aannemers en bevrachters kunnen een brief van de commissie verwachten over de berekening van deze toeslag. De verzamelde beunschippers raden de schippers persoonlijk aan ook nog de klanten te berichten. Besloten werd zaterdag tevens tot oprichting van een adviesbureau dat particuliere beunschippers ondersteunt bij juridische, administratieve en commerciële zaken. Dit bureau moet de positie van de beunschippers versterken. In de praktijk gebeurt het nu dat de aannemer, de klant dus, de administratie voor de beunschippers verzorgt. Tevens zal het adviesbureau een contract en algemene voorwaarden opstellen. De beunschippers gaan op zoek naar In de vorige week gepubliceerde Nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer & Waterstaat staat opnieuw dat de binnenvaart niet veel mag verwachten van dit kabinet voor wat betreft het beheer van de vaarwegen. Ten opzichte van eerdere begrotingen van V&W is er geen geld bijgekomen. Alleen wordt beloofd dat in 2020 (!) het achterstallig onderhoud van de hoofdvaarwegen zal zijn ingelopen. (advertenties) 13 September 2005 9e jaargang 19 Gasolietoeslag voor beunschepen • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN juridische kennis voor adviezen in geval van een conflictsituatie. Ook wordt ingezet op een kostprijsberekeningprogramma voor de leden. De bedoeling is om nog voor het einde van het jaar te starten met dit nieuwe, nog naamloze, bureau. In de voorbereiding van het bureau wordt de huidige onderzoekscommissie met nog twee mensen uitgebreid. Verkiezing van ASV-bestuur Oud-bestuursleden van de ASV Tonny Ramstein (l) en Chris Geerts vormden de verkiezingscommissie bij de ASV, afgelopen zaterdag. Ze tellen de stemmen voor de vier nieuwe bestuursleden. Niet de verkiezingen zelf waren spannend, maar het was wel erop of eronder voor het bestuur van de oude schippersvereniging die nu weer fanatiek op zoek gaat naar nieuwe leden. Met vier aanmeldingen van bestuursleden is het voortbestaan van de ASV gered. Bij de vorige vergadering in het voorjaar zag het er naar uit dat ASV nog één vergadering te gaan had. De oude weerstand tegen wat andere bonden en de overheid beslissen over de schipper, blijkt nog levendig genoeg om een vereniging in stand te houden. Lees verder pagina 3. (foto MGR) Nota Mobiliteit geen verrassing, toch teleurstelling Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP Kabinet kiest niet voor binnenvaart De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer Verladersorganisatie EVO: ‘Het is onbegrijpelijk en ronduit onaanvaardbaar dat het kabinet niets doet aan het grootschalig achterstallig onderhoud van de vaarwegen. Tot 2010 worden zelfs de hoofdvaarwegen niet aangepakt. Terwijl juist betere voorwaarden voor vervoer over water hard nodig zijn, gezien de drukte op de weg.’ CDA-woordvoerder Van Hijum noemt het plan van minister Karla Peijs ‘ambitieus en evenwichtig’. In 2020 moeten hoofdtransportassen geschikt zijn voor klasse VIb-schepen en vierlaags containervaart, de doorgaande nationale hoofdvaarwegen voor klasse Va-schepen en vierlaags containervaart en de overige hoofdvaarwegen geschikt zijn voor klasse IV en drielaags containervaart. (Lees verder op pagina 3) www.mfolthof.nl

De Binnenvaartkrant