Views
2 years ago

2005-18

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Augustus
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Antwerpen

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 11 Besparing op loonkosten door exploitatie vanuit het buitenland Pagina 22 en verder Thema Open Scheepvaartdagen Antwerpen Seite 48 Flut rollte durch Europa Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Inland terminal geen kerntaak voor het Rotterdams Havenbedrijf BCTN (Binnenlandse Container Terminals Nederland bv) en de Waalhaven Group uit Rotterdam (eigenaar van Barge & Rail terminal Born) nemen Regionaal Overslag Centrum (ROC) Wanssum over van het Rotterdams Havenbedrijf. Beide krijgen een aandeel van vijftig procent. Volgens het magazine Mainport News hangt de koop nog wel af van de instemming door de Raad van Commissarissen van de kopers. Jaarlijks wordt in Wanssum 60.000 TEU overgeslagen. Volgens BCTN-directeur Willem van der Heuvel heeft het nog veel potentie. ’Er gaan naar die omgeving nog veel containers over de weg.’ BCTN deed al het management, de exploitatie en de administratie van de terminal in Wanssum. Het Havenbedrijf blijft eigenaar van de infrastructuur ter plekke. Dat het Havenbedrijf investeerde in 2003 in de achterlandterminal van Wanssum als onderdeel van de netwerkstrategie, zoals toenmalig directeur Willem Scholten die voor ogen stond. De begin 2005 aangetreden nieuwe president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam kondigde bij de presentatie van de jaarcijfers over 2004 meteen aan dat het aantal deelnemingen van het Havenbedrijf wordt teruggedrongen. Alleen deelnemingen die behoren tot de kerntaken van het Havenbedrijf, waarop het Havenbedrijf een wezenlijke invloed heeft en die beschikken over een redelijk rendement kunnen worden gehandhaafd. Over welk criterium de doorslag heeft gegeven bij de beslissing ‘Wanssum’ af te stoten, doet het Havenbedrijf geen mededelingen. Voor de hand ligt dat een deelneming in een inland terminal in Limburg niet direct tot de kerntaken van het Rotterdams Havenbedrijf wordt gerekend. Wanssum ligt 13 kilometer bovenstrooms van sluis Sambeek aan de Maas. Sinds mei 2000 is het ROC er actief. In 2001 werd er al 15.000 TEU overgeslagen. De terminal beschikt over een brugkraan met een capaciteit van 30 30 augustus 2005 9e jaargang 18 containers per uur, die twee schepen tegelijk kan behandelen. Oorspronkelijk was het een initiatief van Hans van de Lande, directeur van Ridderhaven BV in Ridderkerk. De terminal werd in 2003 door het Rotterdams Havenbedrijf overgenomen van de Ridderhaven Groep. De exploitatie werd toen meteen uitbesteed aan BCTN. Formatie varen. De twee tankers Johnny (achter de reddingboot) en Westland werden op de Oude Maas begeleid door de RWS 18 en de splinternieuwe reddingboot DRB 49 van de Dordtse Reddings Brigade. Ruim veertig watersporters kregen aanschouwelijk onderwijs over het varen met een beroepsvaartuig. Een initiatief van drie tankerkapiteins die hiermee de leden van de Watersportvereniging 87 uit Dordrecht mee uit varen namen. Het werd een gezellige tocht met veel leermomenten. Lees meer hierover op pagina 53 in een verslag van de tocht met de tankers: ’Ziet die schipper me wel?’En op pagina 21: Splinternieuwe boot voor Dordtse Reddings Brigade. (foto MGR) Deelorgaan in advies aan Verkeer & Waterstaat: Een tweejaarlijkse conferentie van Europese ministers en de binnenvaart betekent een extra bestuurslaag en is daarom niet wenselijk. Voor de harmonisatie van Europese binnenvaartregelgeving zou wel een Europees Coördinatiebureau moeten worden opgericht. Dit schrijft het Deelorgaan Binnenvaart in een advies aan de minister van Verkeer & Waterstaat. Het voorstel voor een Europese ministersconferentie stond in het EFIN-rapport (European Framework for Inland Navigation) dat vorig jaar november uitkwam en waarover het Deelorgaan om advies werd gevraagd. Het coördinatiebureau zou deels kunnen bestaan uit medewerkers van de beide rivierencommissies. De Centrale Rijnvaartcommissie en Officieel dealer van DAF scheepsmotoren • Boegschroefinstallaties • Ballastpompen info@ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Overname ROC Wanssum door BCTN/Waalhaven Group In formatie over de Oude Maas Geen conferentie, wel een binnenvaartbureau een beresterke combinatie www.ballegooy.nl de Donaucommissie spelen een belangrijke rol in het toekomstige ‘institutionele kader’ van de binnenvaart in Europa. De rivierverdragen (de Aktes van Mannheim en Belgrado) en de daaraan verbonden regelgeving zouden moeten worden behouden, waarbij de Akte van Belgrado dezelfde regelgevende bevoegdheden moet krijgen als de Akte van Mannheim. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

De Binnenvaartkrant