Views
2 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 16 AUGUSTUS 2005 Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 49,95 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 66,91 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 9,79 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 8,78 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 66,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 220,63 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 mail: gh-francois@skynet.be EXTRA 5% KORTING STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 32,50 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 350 www.vlootschouw.nl COMPLEET IN DIESELMOTOREN EN SCHEEPSINSTALLATIES Ga naar Teus Vlot: voor reparatie, revisie, inbouw en verkoop van dieselmotoren, liermotoren, kraanmotoren, generatorsets, pompsets etc. Tevens verzorgt Teus Vlot uw scheepsinstallaties. Dealer van: Baanhoek 182b 3361 GN Sliedrecht Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 E-mail: tvdm@teusvlot.nl TEUS VLOT DIESEL MARINE BV MAAKT DEEL UIT VAN DE TEUS VLOT BEDRIJVENGROEP. Advertentie plaatsen? Bel: 010-4140060 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Het kompas voor het vinden van een serieuze relatie. Kies dan voor PartnerSelect, het grootste relatiebureau in uw regio en landelijk erkend. Door onze persoonlijke bemiddeling ontmoet u de partner die echt bij u past. Wij bieden u altijd contactgaranties, waarbij uw privacy voorop staat. Samen op weg naar een nieuwe toekomst. Bel gratis tot 22.00 uur naar 0800-4723189 en ontvang het informatiepakket of surf naar onze internetpagina www.pselect.nl. PARTNERSELECT www.euroshipservices.nl BOUWPAKKETTEN Vele tientallen pakketten reeds geleverd BEL, FAX, OF E-MAIL VOOR ONZE BROCURE TEL : 0487 57 1498 FAX : 0487 57 3350 EMAIL : info@euroshipservices.nl Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 16 AUGUSTUS 2005 Op 27 augustus varen vijftig pleziervaarders mee op drie binnenvaarttankers Ontmoeting tussen binnenvaart en pleziervaart Drie tankers met samen over de zestig bemanningsleden. Het mag een dag lang in een rondje om Dordt op zaterdag 27 augustus. De Johnny, de Asfra en de Westland hebben als extra ‘bemanning’ vijftig pleziervaarders aan boord, om hen duidelijk te maken hoe moeilijk het soms is om vanuit de stuurhut van een binnenschip te kunnen zien wat die kleine pleziervaartuigen allemaal op het water aan het doen zijn. Kortom: een uitleg door de binnenvaart hoe de vaart plezierig kan blijven. De drie tankvaartondernemers zijn lid van Watersportvereniging 87 in de Tweede jachthaven in Dordrecht: Sjaak Kraak, Frans Wehrmeijer en Henk Boonstra. Hoewel zelf ook pleziervaarders mopperen ze nogal eens op de vaarvaardigheid van de andere vaarweggebruikers, waar ze als beroepsvaarders uiteraard ook mee te maken hebben. Tot ze opmerkten: ‘Ze moeten maar eens een dagje met ons meegaan.’ Dat was niet aan dovemansoren gezegd. Dan zouden immers de pleziervaarders met eigen ogen kunnen zien hoe moeilijk het is om om te gaan met de pleziervaartuigen op het water als je zelf aan het roer staat van een binnenvaarttanker. Een tanker is natuurlijk veel minder wendbaar en minder snel stil te leggen als er (weer eens) een pleziervaartuig plotseling voorlangs kruist, als de veel kleinere pleziervaarder überhaupt zichtbaar is. Cor van der Salm is havenmeester van de Tweede Jachthaven in Dordrecht: ‘Over het algemeen wordt gezegd dat er tweehonderd meter vóór de kop van een binnenschip minder zicht is vanuit de stuurhut, maar dat klopt niet altijd.’ Tiny van der Salm, die behalve café Waterlust (zie de rubriek ‘Joechjachen’ in deze Binnenvaartkrant) ook Watersportvereniging 87 runt, voegt daaraan toe: ‘Het hangt sterk af wat voor schip en of het geladen is bijvoorbeeld.’ De havenmeester: ‘Pas nog in Duitsland werd een jachtje overvaren omdat het in de dode hoek van de schipper van een binnenschip voer en plotseling de vaarweg over wilde steken. Soms hebben mensen echt de blik op oneindig en zien ze het binnenschip amper naderen. Ook bij het in- en uitvaren van de sluizen is het vaak een drukte van belang. En er hoeft er maar één echt niet goed uit te kijken. Vanaf een binnenschip zijn ze eenmaal niet zo goed zichtbaar.’ Memorabel Het plan om ‘een dagje mee te gaan varen aan boord van een binnenvaarttanker’ viel erg goed bij de leden van de vereniging. Inmiddels hebben zich vijftig leden aangemeld voor die dag. Een memorabele dag in de verhouding tussen pleziervaart en beroepsvaart: zaterdag 27 augustus 2005. Verzameld wordt in Dordrecht, waar de drie tankers Johnny (Sjaak Kraak), Asfra (Frans Wehrmeijer) en Westland (Henk Boonstra) gereedliggen. Dat hebben de tankvaartondernemers toegezegd en daarop vertrouwen de leden van de Watersportvereniging. Vervolgens wordt met de drie tankers ‘een rondje Dordt’ gemaakt: Oude Maas, Dordtse Kil, het Hollandsch Diep en van daar wordt in de Volkeraksluizen geschut. ‘Dan zien ze ook wat daar allemaal gebeurt,’ aldus Cor van der Salm. Zijn vrouw Tiny benadrukt dat er ‘vooral een gezellige dag van wordt gemaakt.’ De tocht met tankschepen die een dagje dienst doen als passagiersschepen is netjes aangemeld bij de Post Dordrecht en bij de Waterpolitie. Het gaat immers om een zeer ongewone situatie, waarbij tientallen mensen meevaren op schepen waar aan boord strenge voorschriften van kracht zijn. Tiny: ‘De Waterpolitie vroeg zich af wat ze er op tegen zouden kunnen hebben. Doe maar, zeiden ze, mits de tankers gasvrij zijn.’ Daar wordt uiteraard voor gezorgd. Er varen tevens leden van de Dordtse Reddings Brigade (‘Professioneel uitgevoerd door vrijwilligers’) mee met eigen boten. ‘Om te laten zien welke problemen er zijn met de zichtbaarheid van kleine schepen die vlakbij de binnenvaartschepen varen.’ Eenmaal terug in Dordrecht wordt de dag afgesloten met een barbecue. Afhankelijk van het weer dan toch zeker? Tiny, vastberaden: ‘Nee hoor, daar passen we een mouw aan als het slecht weer is. Dan hebben we wel een tent.’ Er zijn in de Tweede jachthaven in Dordrecht wel goede contacten met de drie andere verenigingen in diezelfde haven. Ze bijten elkaar niet. Cor en Tiny van der Salm wijzen er op dat het varen op Het Watersportverbond is dé vertegenwoordiger van de watersport. Belangenbehartiging, breedtesport en topzeilen zijn de drie hoofdtaken. Het ondersteunen en adviseren van de aangesloten 500 aangesloten verenigingen is daarnaast ook heel belangrijk. Al deze taken worden uitgevoerd voor de drie doelgroepen van het Watersportverbond: de surfers, de zeilers en de motorbootvaarders. Het Watersportverbond zet zich in voor deze 115.000 leden. Wat doet het Watersportverbond? Met veel enthousiasme werken de ruim dertig medewerkers en vele vrijwilligers van het Watersportverbond op tal van gebieden. Bij belangenbehartiging zorgt men voor het blijven varen, nu en in de toekomst. Zo wordt er met overheden gepraat over het betaalbaar houden van de watersport, over het openhouden van bruggen, zorgen voor een pleziervaartuig mensen goed doet. ‘Je ziet toch hoe ze als ze elkaar tegenkomen, allemaal zwaaien naar elkaar. Je leert elkaar kennen. Als die zelfde mensen elkaar in de auto tegenkomen, kijken ze elkaar niet aan.’ De havenmeester: ‘Ik verbaas me er steeds weer over dat mensen die geen enkele ervaring hebben in een plezierjacht kunnen stappen en zo wegvaren. Er kwam een keer een koper van een mooi jacht hier proefvaren op het Wantij en ze waren al een tijdje aan het varen toen hij plotseling terwijl hij flink gas gaf vroeg: “Waar zit de rem?” Ik bedoel maar: ze weten soms echt niet waar ze mee bezig zijn.’ Tiny: ‘Er was hier laatst een passant die zei dat hij onderweg naar de Biesbosch was met zijn schip en ik hoorde hem zeggen dat ze nog één gevaarlijke oversteek moesten maken. Ik vroeg hem welke oversteek hij dan bedoelde. Het Hollandsch Diep, zei hij toen. Ongelooflijk. Die mensen kijken niet op de kaart of ze hebben er zelfs helemaal geen een. Je kunt hier vandaan zo binnendoor naar de Biesbosch varen via de Ottersluis en de Spiering.’ Cor: ‘Als ze al een kaart hebben, dan is het er één van twintig jaar oud.’ Uiteraard komt bij dit gesprek ook het tragische ongeluk aan de orde, waarbij een zwemmend meisje in een Limburgs grindgat werd overvaren door een speedboat en daarbij overleed. ‘Er zouden regels moeten komen voor het besturen van schepen korter dan vijftien meter,’ aldus Cor. Hij heeft zelf al tweemaal een levenloos lichaam gevonden als hij met zijn boot uit vissen was. ‘Dat zijn vreselijke momenten, waar ik niet graag aan terugdenk.’ De 27e augustus zal zeker een dag zijn waar graag en vaak op terug wordt gekeken. De Binnenvaartkrant is erbij om verslag te doen van de ontmoeting tussen binnenvaart en pleziervaart. In de sluis gaat het wel eens mis tussen beroepsvaart en pelzierjachten. Niet hier in de Julianasluis in Gouda echter. (foto MGR) Het Watersportverbond: Genieten op het Water meer aanlegplaatsen en voor milieuvoorzieningen. Breedtesport houdt zich bezig met de ondersteuning aan verenigingen, op fiscaal en juridisch gebied, op genoeg kader bij verenigingen door middel van vele opleidingen (trainers, wedstrijdleiders, juryleden). Ook onderwerpen als jeugdsportstimulering en kennismakingsactiviteiten hebben alle aandacht van de afdeling Breedtesport. De afdeling Topzeilen doet er alles aan om (jong) talent op te sporen, te begeleiden in hun sportcarrière en om medailles te scoren op Olympische Spelen. Begrip voor elkaar Het Watersportverbond is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de brochure ‘Varen doe je samen’. Een project waar Rijkswaterstaat in dit nummer van de Binnenvaartkrant aandacht aan besteed. Het initiatief van dit project ligt bij het Watersportverbond. Als belangenbehartiger voor de pleziervaart is het immers van groot belang dat pleziervaart en binnenvaart begrip hebben voor elkaars (on)mogelijkheden. Rijkswaterstaat heeft het project met verve opgepakt. Ook Schippersvereniging Schuttevaer werkt hieraan mee. De drie organisaties willen immers voor de mensen op het water hetzelfde bereiken, namelijk veiligheid, voorkomen van ongelukken en plezierig met elkaar omgaan. Deze brochure is voor de pleziervaart een belangrijk middel om veilig te varen op onoverzichtelijke en drukke knooppunten waar beroeps- en pleziervaart elkaar tegenkomen. Genieten op het water Genieten op het water, dat is de slogan van het Watersportverbond. Dat is wat het Watersportverbond wil voor haar 115.000 leden, voor veel verschillende watersporters in veel verschillende soorten boten. Soms wordt dat Genieten verstoord door een gestremde brug, een hoop zwerfvuil of te veel lawaai, een aanlegplaats die uit elkaar valt van ellende of een veel te grote stijging van kosten. Veel verstoringen zijn eigenlijk niet nodig of te voorkomen. In veel gevallen valt er best iets aan te doen. Dat moeten we natuurlijk met zijn allen doen, genieten en laten genieten. Het Watersportverbond wil daarbij zo goed mogelijk helpen. Daarom helpt het heel erg als u meldt wat er mis is, dan kunnen wij in actie komen. Bel ons op 0900-GENIETEN (0900-436 438 36 (25 eurocent p/m), of kijk op www.watersportverbond. nl. Klik in de bovenste menubalk op Watersportverbond en vervolgens op Genieten op het water.

Binnenvaartkrant