Views
3 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 16 AUGUSTUS 2005 Wij wensen mts Lynn en Lynn II en haar bemanning een behouden vaart Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V Postbus 254 3130 AG Vlaardingen Telefoon 010-4264960 Fax 010-4735814 E-mail mnl@muehlhan.nl gordijnen • tapijt • vinyl banken • herstoffering D.B.R. DEGO B.V. Dijkje 1 Nieuwendijk (N.Br.) Tel. 0183 - 401933 Fax 0183 - 403837 Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 --3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 Wie leverden op het mts Lynn en Lynn II Rensen Shipbuilding B.V Levering compleet schip Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V Complete afbouw Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering i.s.m. Wijckaert-Comarit NV Verzekering i.s.m. Overvliet Assurantie Makelaars Anglo Belgian Corporation N.V 2 ABC motoren type 6DZC 1500 pk, 800 toeren Ketting IJmuiden BV Schroefcompressoren, drukvaten en drogers Discom BV 45 dB(A) uitlaatgasdempers met vonkenvanger voor het hoofd- en hulp vermogen Leemberg Pijpleidingen & Apparatenbouw BV Installeren van de machinekamer leidingen in het voor en achter schip REINTJES Benelux bvba 2 Reintjes keerkoppelingen type WGF 762 met een reductie van 2,418:1 Veth Motoren BV 2 Veth-Jet Boegschroeven, type 4-K- 1200 met elektromotor, 320 kW bij 1800 omw./min, 2 Scania generatorsets, type DC 16 van 458 kVA, 60 Hz, SisuDiesel generatorset, type 620 DSRIG van 97 kVA, 50 Hz, 2 Sisu diesel generatorsets, type 420 DSRG van 71,5 kVa, 50 Hz en Scania dieselmotor, type DI 12 van 335 kW bij 1800 rpm Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH 2 5-bladsschroeven met een diameter van 1750 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv 2 schroefasinstallatie’s Maprom Engineering B.V Watergesmeerde gesloten schroefas installatie voorzien van Maprom GS afdichtingen, McCorkle hard opgespoten asloopbussen en Johnson Demontabele rubber staaflagers, pompen en diverse andere componenten voor watergesmeerd circulatie systeem Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV 2 aluminium Davits met luchtlier, 1 aluminium stuurhuistrap, 1 aluminium dakradarmast en 2 stel aluminium boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem type SP 2000, roeraandrijving type 4 DWKK 6080/75, roeren type hydrodynamische profielroeren 4xHD 220 en een DYNA-CLIQ(tm) SYSTEEM RAFA B.V Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) Alphatron Marine B.V. 3 kleuren rivierradars JMA609-TFT radar JRC, 2 GPS 112/112 onvanger JRC en een radar overlay systeem JMA609 Alpha- Layer Tresco CVBA Tresco Inland Ecdis Viewer Werkina Werkendam bv Complete electrische installatie Van de Giessen Straalbuizen 2 straalbuizen type Optima, diameter 1.714 mm Westfalia Separator Nederland B.V. Gasolie separatoren inclusief de electrische verwarming daarvoor Kalibra International B.V. Tankmeting DBR Pumps and Parts Pompen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele ophaning van de uitlaat en flexibele opstelling van de woning Verveer Scheepsbetimmeringen BV Complete betimmering incl. lessenaar in stuurhuis en complete sanitaire installatie Dego Stofferingen BV Volledige stoffering Keukenhuis Brugge Keuken Mijnster - Zwijndrecht Tegelwerk WindeX Engineering BV Airconditioning- en overdrukinstallatie, RVS klaproosters, ontgassings- en machinekamerventilatoren Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankers, kettingen, ankerlieren en koppellieren Blommaert BVBA 2 telescopische voormasten type Saffier 3400/1 All Pumps Holland BV Slobpompen MarFlex BV 15 MDPD-80 cargo deepwell pompen en 2 MBDPD-200 deepwell ballastpompen Hoveko b.v Ladingtank-bewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtankniveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting en Saab Tank Control DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. De laad en losleidingen en alle overige dekleidingen ScheGro BV Scheepsbenodigdheden, veiligheidspakket en roeiboten Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating voor de ladingtanks Straal- en Schildersbedrijf Muhlhan B.V. Stralen en conserveren van de ladingtanks Lloyd’s Register EMEA Classificatie Dacom Telecommunicatie b.v Telsat telefooncentrale, computersysteem en TravelVisionModi Snijder Filtertechniek bv Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Econosto Nederland B.V. Appendages Orlaco Products BV Boordcamera’s • Gespecialiseerd in aanbrengen van tankcoatings • Snelle levertijd • Uitvoering van alle conserveringswerken Reeds meer dan 100 schepen gingen mts Lynn en Lynn II voor en varen al jaren met door ons gestraalde en gecoate ladingtanks. Vanuit deze jarenlange ervaring geven wij opnieuw aangebrachte zinksilicaat tankcoatings 5 jaar garantie! Wij wensen mts Lynn en Lynn II en haar bemanning een behouden vaart Wij installeerden op mts Lynn en Lynn II de gehele Ladingtankbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank-niveaubewaking, druk-, temperatuur- en niveau-alarmeringen en overvulbeveiliging, diepgangmeting en Saab Tank Control Wij feliciteren Naviglobe N.V. met hun mts Lynn en Lynn II Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 Navi Rom brengt tankkoppelverband in de vaart Lynn en Lynn II: 172 meter tankschip 16 AUGUSTUS 2005 In ballast is de kruiplijn minder dan vier meter. De stuurhut zakt volledig aan dek. Ter bescherming van de schroefen straalbuizen tegen de Unterwasser Böschung van de Moezel staan de motoren schuin naar binnen opgesteld. Het koppelverband Lynn en Lynn II beschikt over een maximale besturing en voortstuwing van twee ABC-motoren. De Lyn II heeft eigen voortstuwing en boegbesturing. Zijn uitrusting is volwaardig aan een zelfvarend schip. Door Naviglobe NV uit Antwerpen wordt de Lynn de klok rond ingezet voor bestemmingen in Europa. Door Johan de Witte Navi Rom AG uit Basel gaf opdracht aan Rensen Shipbuilding voor de levering van het koppelverband. Dat bedrijf liet de casco’s in Turnu Severin in Roemenië bouwen. Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie uit Krimpen aan de Lek kreeg van Rensen de verantwoordelijkheid voor de afbouw. ‘De opleveringsdatum van het verband is zodanig overschreden dat het onderhandeling vereiste. Rensen Shipbuilding is voor het probleem niet weggelopen. Na een discussie heeft Rensen de ontstane situatie netjes opgelost,’ aldus de zaakvoerder van Navi Rom. 172 meter tankschip betekent heel wat kranen, leidingen en techniek. Het zijn twee schepen met hier en daar nog een extra bijkomstigheid. Immers, een betrekkelijk kleine rivier eist grote bestuurbaarheid en alertheid op sterkte en wijze van koppeling. Zelfs over de constructie van een bolder moet serieus worden nagedacht. De proefvaart waarin de Lynn bewezen heeft voor haar taak berekend te zijn, is inmiddels achter de rug. Martin Wetting, kapitein en reeds elf jaar in dienst bij de firma, zegt over het technische proefwerk: ’Een uitstekende bestuurbaarheid, met de volle bak 3,30 meter diep lopen we twintig kilometer. Bij de stopproef was het Vuile Gat even in beroering: twee keer 1500 pk ABC op achteruit met een remweg van niet meer dan driehonderd meter.’ Paul de Penningen, al negentien jaar bij de firma, is eveneens kapitein. ’Wat mij bevalt aan dit schip is dat de inrichting in technische zin optimaal is en hier en daar zelfs dubbel uitgevoerd. Ook aan comfort zijn geen concessies gedaan. Verveer en de firma hebben gezorgd voor zeer comfortabele verblijven.’ Beide kapiteins zijn allround en Moezelervaren. Plantaardige olie als brandstof De Lynn en Lynn II vormen het grootste tankkoppelverband De Lynn beschikt over twee ABC-motoren. (foto’s Johan de Witte) (advertenties) Wij wensen het mts Lynn en Lynn II dat de zijrivieren van de Rijn bevaart. Met het oog op het milieu en de zuinigheid is voor het motormerk ABC gekozen. Een primeur is dat deze ABC’s en alle hulpmotoren op het koppelverband zijn uitgerust voor het gebruik van plantaardige olie als brandstof – naast de gewone gasolie. Proefondervindelijk zijn de installaties geschikt bevonden door technici van Navi Rom en de betrokken leveranciers. Echter de mogelijkheid om de nieuwe brandstof in de benodigde hoeveelheden in te kopen ontbreekt. Eveneens positief voor het milieu zijn de watergesmeerde schroefasinstallaties. Vuil water kan via een separate leiding aan dek worden afgegeven. Dankzij de dubbele uitlaaddempers op alle hulpmotoren is er nauwelijks nog sprake van uitlaatdecibels. Huisvuil wordt in een daartoe bestemd vat in elkaar geperst, zodat het volume van wat afgegeven moet worden, sterk gereduceerd wordt. De Lynn loopt dus op diverse terreinen vooraan bij nieuwe ontwikkelingen. Bij de uitrusting komen we verder bekende namen tegen. In beide stuurhuizen is navigatieapparatuur van Alphatron aanwezig. Zoals die vanVeth: Veth-Jet, Scania-motoren en Sizu-aggregaten. Het schip heeft Van de Giessen straalbuizen en Van der Velden roeren. Omdat de voortstuwingsinstallaties en -bedieningen volledig dubbel zijn uitgevoerd heeft het koppelverband een certificaat gekregen waarmee het de vaart kan continueren indien één motor uitvalt. Werkina heeft met dit koppelverband een kabelleverancier gelukkig gemaakt. De Lynn II heeft een eigen beweegbare kolomstuurhut met alle functies die nodig zijn om zelfstandig te kunnen varen. In beide stuurhuizen is navigatieapparatuur van Alphatron aanwezig. Schegro uit Zwijndrecht is huisleverancier van Navi Rom en heeft de volledige uitrusting voor dek- en brandslangen et cetera verzorgd. Saab bracht samen met Marflex-pompen het laad- en losproces onder controle. Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 en haar bemanning een behouden vaart. Het koppelverband betekent een fraaie vlootvernieuwing voor Navi Rom. Als er vanuit een Middeleeuwse burcht ergens tussen de lieflijke wijnhellingen van het Moezeldal wordt neergekeken op een voor die rivier buitenproportioneel lange tanker, zal men zich nauwelijks kunnen voorstellen welke moderne techniek aan boord is verwerkt. Een stip op afstand, een reus van dichtbij. De Lynn mag gezien worden; het is een fraaie vlootvernieuwing voor Navi Rom.

Binnenvaartkrant