Views
2 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 Onderzoek naar behoefte aan binnenvaartopleiding In Nederland is het op dit moment mogelijk om in Rotterdam, Harlingen en IJmuiden een Voorbereidende Middelbare Beroeps Opleiding (VMBO) Rijn- en binnenvaart te volgen. In het Oosten en het Zuiden van het land ontbreekt een dergelijke opleiding. Tot 1993 was er in Mook een LBOopleiding Rijn- en binnenvaart en kustvaart voor de regio Oost en Zuid. De Stichting Beroepsopleiding Binnenvaart Regio Nijmegen heeft het voornemen om een Rijn- en binnenvaart afdeling toe te voegen aan de VMBO-opleiding op het Canisius College in Nijmegen. Deze afdeling zal opleiden voor het diploma ‘Matroos Rijn- en binnenvaart’. Met dit diploma kan men gaan varen/werken en het is tevens een prima basis om al werkend verder te leren voor stuurman/ schipper/kapitein. Op de Haven- en transportdagen in Nijmegen op 17 en 18 september wordt een enquête gehouden onder ouders en jongeren. De belangrijkste vraag is of onder de bezoekers van de havendagen interesse bestaat voor een binnenvaartopleiding in Nijmegen. De enquête wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau AHA DATA. Bezoekers van de dagen wordt gevraagd om een zeer korte vragenlijst in te vullen. Geïnteresseerden kunnen ook zelf de enquêteurs van AHA DATA opzoeken bij de stand van Bureau Voorlichting Binnenvaart. Varende trein bij SAIL De spoorwegen hebben het gewoontegetrouw druk tijdens SAIL. En nu hebben de NS ook het vervoer over water ontdekt. Zo kwam er de varende trein. Aad Veenman, president-directeur NS, verrichte in bijzijn van Bart Meyers, algemeen directeur van Stichting SAIL, de officiële doop van de SailTrain op station ‘Amsterdam Carré’. De varende trein is gemaakt van een echt treinstel en een voormalige veerboot, heeft een lengte van 30 meter, weegt 180.000 kilo en kan zestig mensen vervoeren. Tijdens SAIL deze week verwacht NS 1,2 miljoen bezoekers per trein naar het evenement te brengen. Om alles in goede banen te leiden zet NS extra personeel in en rijden er extra en verlengde treinen. De Sailtrain is nieuw. NS is hiermee de eerste in Europa die een varende trein in de waterdienstregeling opneemt. De SailTrain vaart volgens een speciale waterdienstregeling en vervoert relaties en klanten van NS vanaf een waterperron achter Amsterdam Centraal naar het nieuwe waterstation Amsterdam Javakade. De SailTrain is een eenmalige varende trein. Na afloop van SAIL worden trein en boot weer van elkaar gescheiden en zal de trein weer in de normale dienstregeling worden opgenomen. M. van Weel Scheepsbouw Ontwerp en tekening casco Koedood Dieselservice BV Komplete afbouw en levering en installatie van de Mitsubishi hoofdmotor type S8U-MPTK, 1343 kW, 1826 pk bij 1060 rpm, 1 generatorset 678 KVA met Mitsubishi type S6R-MPTA, 2 generatorsets 120 KVA met Mitsubishi type 6D16T Rabobank Shipping Financiering Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering Hendricks Scheepvaart BV Makelaar Plouvier Transport NV Bevrachting Neuenhauser Compressoren Discom BV 45dB(A) dempers met vonkenvanger inclusief de flexibele ophanging Wie leverden op het mts Sombra OECHIES ELEKTROTECHNIEK Motorbediening ADS-van Stigt Keerkoppeling Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatorsets AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Schroef, diameter 1750 mm, 5 blads met LRS certificaat Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis type Optima diameter 1762 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefas met de Waal Seals Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4K1300 + elektromotor, met een vermogen van 460 kW bij 1800 toeren Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom Alubouw de Mooy B.V. Deuren, voormast, heklichtvleugel en boordlichtbakken Handelsonderneming Beerens BV Stuurhuistrap en achtermast Van der Velden Marine Systems Stuurinstallatie HP 5500, roeraandrijving 2 DWK 6080/60, 2 x HD 220 roeren Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur o.a. 2 Furuno kleuren TFT rasterscan rivierradars, kaartplotter, combipiloot, marifoon en Orlaco camerasysteem Tresco CVBA Tresco Inland Ecdis Viewer A. Rullens Installatiebedrijf b.v Levering en/of installatie van: electrische, sanitaire en aircoinstallatie, nautische apparatuur, Atis tankmeetalarmeringsysteem en waterzuivering RAFA B.V. Ramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Verveer Scheepsbetimmeringen BV Volledige betimmering Keuken-line Keuken SGA Sanitair & Tegel Groothandel - Afbouwbegeleiding B.V. Sanitair en tegels Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Ridderkerk Vloerverwarming in 2 badkamers en stuurhut Tapijten- en Gordijnenhandel Tommy Netten Stoffering Heinen & Hopman ROTTERDAM Airconditioning en overdrukinstallatie Novetec BV Ventilatie roosters/brandkleppen, ontgassings en machinekamerventilatoren Tyco Integrated Systems BV Brandblusapparatuur Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, bunkerkraan 22 mtr. 8 16 AUGUSTUS 2005 inch, autokraan 14 mtr. 2000 kg Alubouw de Mooy B.V. Voormast Zwets Werkendam BV Pompen en appendages SIM Holland BV Ballastpomp Kampers Pompservice B.V. 2 Houttuin 2D235/116 ladingpompen met poolomschakelbare elektromotor, op flexibels, 1 Houttuin 2D95/60 slobpomp GTI Seton Pijpleidingen bv Dekleidingen ExxonMobil Marine Lubricants Smeerolie REINPLUS VAN- WOERDEN BUNKER BV Gasolie, Esso smeermiddelen en scheepsbenodigdheden Nelf Lakfabrieken BV Coating Lloyd’s Register EMEA Classificatie Lukaart en Nieuwenhuijsen Accountancy Probus Maritiem Gehele telecommunicatiesysteem, complete TV systeem inclusief TV en audioapparatuur, volledig computersysteem gekoppeld aan netwerk Aquamar Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Huchem Special Products b.v. HC-Galvana, Hc-Roka en HC- Ship-Clean ITU Instrument Technical Utilities b.v. Niveau-alarmering, overvulbeveiliging, drukmeting en alarmering, temperatuurmeting en alarmering, niveaumeting, ADAS computersysteem Polmai Brandbeveiliging ADNR-pakket, handblussers en scheepsinventaris Kalibra International B.V. Tankinhoudmeting Konutherm BV Thermische olie verwarmingsinstallatie Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: •Thermische olie systemen •Afgassenketels •Heet water- en stoomverwarmingssystemen Wij wensen het mts Sombra en haar bemanning een behouden vaart. Konutherm BV Thermal Oil Systems Postbus 63 • 8084 ZH ‘t Harde • Nederland Tel: +31 (0)341 264283 • fax: +31 (0)341 264893 www.konutherm.nl ITU ITU wenst de bemanning en mts Sombra een behouden vaart Instrument Technical Utilities HET BETERE BELADINGSSYSTEEM VOOR ONDER ANDERE: Niveaualarmering Overvulbeveiliging Drukmeting- en alarmering Temperatuurmeting- en alarmering Niveaumeting ADAS computersysteem Diepgangmeting en... de originele BOBS ® Instrument Technical Utilities b.v. Coenecoop 580 - 2741 PT Waddinxveen Tel.: 0182-640009 - Fax: 0182-640341 - http://www.itu.nl - Email:sales@itu.nl kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie Alubouw De Mooy BV • Nieuwe Bosweg 4 • 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 • Fax: (078) 682 12 17 • www.alubouwdemooy.nl stuurhuizen roefdeuren radarmasten Voor het mts Sombra hebben wij het volgende geleverd: • Deuren • Voormast • Heklichtvleugel • Boordlichtbakken Wij wensen M. Remie Tankvaart B.V. een behouden vaart. Op het mts Sombra leverden en of installeerden wij: electrische installatie, sanitaire installatie, aircoinstallatie, nautische apparatuur, Atis tankniveaumeting en alarmeringsysteem en waterzuivering. Wij feliciteren M. Remie Tankvaart B.V. en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Tanker Sombra is paradepaardje van Hendricks Scheepvaart De laatste jaren was Koedood Dieselservice, naast reparatiewerkzaamheden en hermotoriseringen, vooral betrokken bij de afbouw van drogeladingschepen. Via Hendricks Scheepvaart uit Gorinchem kreeg Koedood voor het eerst te maken met de afbouw van een stookolietanker. Voor de eveneens in Gorinchem gevestigde M. Remie Tankvaart b.v. is in Hendrik-Ido-Ambacht de ongeveer 3350 ton metende (type-N, gesloten) tanker Sombra van 110 x 11,40 meter afgebouwd. Eigenaar Mark Remie heeft een duidelijke voorkeur voor een Mitsubishi medium speed motor; de voortstuwing van de Sombra wordt dan ook verzorgd door een 8-cilindermotor van dit type met een capaciteit van 1826 pk bij 1060 toeren. Door Jan Hoek Na zusterschip de Marinier is de Sombra de tweede tanker van de door Hendricks Scheepvaart (“the Dutch shipbuilder”) ontwikkelde nieuwe bouwstijl van het type Master. Hendricks Scheepvaart is een jong bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het bouwen van schepen en de makelaardij ervan. Het op industrieterrein Papland in Gorinchem gevestigde bedrijf bouwt al enige jaren verschillende type casco’s, variërend van drogeladingschepen en tankers tot jachten; van casco tot geheel turn key. Het team bestaat naast directeur Peter Hendricks uit Jeroen Struijk (sales support), algemeen secretaresse Carola Kieboom en technisch adviseur en uitvoerder Michel van Weel. Peter Hendricks is zeer content met de Sombra. ‘Het is in mijn ogen optisch een van de mooiste tankers die er rondvaart. Zo hebben we de boeiing zowel achter als voor iets opgetrokken. Het bij het Roemeense Turnu Severin gebouwde casco is onder onze begeleiding ter plaatse mooi strak en goed gebouwd. We letten in Roemenië niet alleen op de bouw, maar ook het verven gebeurt onder onze regie.’ Zes maanden is er volgens Hendricks hard gewerkt aan het samen met Lloyds ontwikkelde ontwerp van de Sombra. Hij vertelt daarover: ‘De zijtanks zijn groter, waardoor er voldoende ballast is en sprake van ongeveer twintig procent meer stabiliteit. Dat is vooral goed merkbaar met het rondgaan en manoeuvreren. Verder hebben we een besparing van veertig ton staal kunnen behalen en dit is een bouwbesparing alswel een hoger rendement tijdens de exploitatie.’ Kruiplijn ’Tijdens de proefvaart bleek dat de Sombra een rustig, heel goed varend schip is. Ook op het gebied van geluid werd het zonder problemen goedgekeurd. We hebben vijfduizend kilo extra brandwerend isolatiemateriaal gebruikt en het glas is dikker dan normaal; daardoor zijn er ook bij een pittige golfslag geen blinden nodig,’ aldus Hendricks. ‘Bij de aftimmering heeft Verveer brandvertragend materiaal gebruikt dat daarvóór voornamelijk in passagiersschepen werd gebruikt. De thermische Konuthermverwarmingsketel van twee miljoen kkc zorgt ervoor dat de stookolie opgewarmd kan worden. De tien met spiralen uitgevoerde tanks hebben een capaciteit van bijna 3400 ton. Daarmee is de Sombra de grootste tanker in zijn klasse. De twee ladingpompen, vanwege een zo hoog mogelijk rendement in het midden van het schip geplaatst, hebben een capaciteit van 650 kuub per uur en zijn met de kruiplijn in gedachte speciaal ontwikkeld.’ ‘Dat geldt ook voor de door Van Wijk Werkendam ontwikkelde bunkermast, die een maximale hoogte van 1,04 meter ten opzichte van het dek heeft. Het leidingsysteem is in samenwerking Het stuurhuis is geleverd door Kampers Scheepskonstruktie. (foto’s Jan Hoek) met GTI ontwikkeld. Alles bij elkaar zijn we zeer content met de Sombra en we mogen deze tanker zonder twijfel het paradepaardje van Hendricks Scheepvaart noemen.’ De Sombra gaat voornamelijk varen op de rivieren en de Duitse kanalen, maar kan desgewenst ook in zeehavens bevoorraden. Met andere woorden: de Sombra is een breed inzetbaar schip. Peter Hendricks besluit zijn verhaal: ‘We hebben al geruime tijd een prima relatie met Koedood in Hendrik-Ido-Ambacht en ook deze maal heeft dat bedrijf ons niet teleurgesteld. Dat is ook de reden dat we daar inmiddels de afbouw van twee drogeladingschapen hebben ondergebracht en in optie nog twee tankers. In totaal heeft Hendricks Scheepvaart de opdrachten voor elf schepen, te leveren in 2005- 2006. Bijkomend voordeel van de samenwerking met Koedood is dat de door eigenaar Mark Remie gekozen medium speed-motor door het dieselservicebedrijf uit Hendrik-Ido- Ambacht geleverd kon worden.’ Medium speed Arie Koedood van Koedood Dieselservice is zeer enthousiast over de medium speedmotoren van Mitsubishi. ‘Het is zonder meer een verstandige aankoop. De aanschafprijs ligt weliswaar een stuk hoger, maar zeker bij een tanker met veel draaiuren zoals de Sombra is de medium speed-motor een rendabele aankoop.’ ‘De motor heeft een langere standtijd ofwel langere levensduur en over het algemeen gesproken is een dergelijke motor goedkoper in onderhoud. Het is namelijk een heel eenvoudige motor zonder toeters en bellen, waardoor er sprake is van minder onderhoudskosten en storingen. Vanzelfsprekend voldoen de Mitsubishi medium speedmotoren aan de nieuwste milieueisen. Ondanks het feit dat de 8-cilinder Mitsubishi star en dus niet flexibel staat opgesteld, voldoet hij ook aan de geluidsnormen.’ Koedood beschikt voor de binnenvaart over drie types medium speed-motoren. Naast de op de Sombra geïnstalleerde 8-cilindermotor van 1826 pk bij 1060 toeren (type S8U MPTK) zijn dat twee 6-cilindermotoren van respectievelijk 1370 pk bij 1060 toeren en 16 AUGUSTUS 2005 1414 pk bij 920 toeren. Verder levert Koedood desgewenst ook 12- en 16-cilinder medium speed-motoren. Die komen door het grote vermogen niet voor in de binnenvaart en zijn met name bedoeld voor de zeevaart. Het grote voordeel van het merk Mitsubishi is volgens Arie Koedood het brede leveringsprogramma. ‘Van groot tot klein, alles is leverbaar van één merk. Voor de Sombra hebben we bijvoorbeeld ook de drie generatorsets (2 x 120 kVA en 1 x 678 kVA) met Mitsubishidieselmotoren geleverd, die ook de elektrisch aangedreven boegschroef en pompen aandrijven. We hebben de volledige technische in- en afbouw verzorgd en het leidingwerk in de voor- en achtermachinekamer. In nauwe samenwerking met Mark Remie en Oechies hebben we het touchscreeninstrumentenpaneel voor de motoren ontwikkeld.’ ‘We hebben eigenaar Mark Remie leren kennen als een bijzonder prettig en terzake kundig persoon, die tijdens de afbouwperiode van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat aanwezig was. Omdat het voor ons de eerste maal was dat we een stookolietanker hebben afgebouwd, was er veel overleg. Daarbij kunnen we terugkijken op een uitmuntende samenwerking met alle betrokkenen,’ concludeert Arie Koedood. De door Koedood geleverde 8-cilinder Mitsubishi medium speed-motor.

Binnenvaartkrant