Views
2 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 16 AUGUSTUS 2005 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine “DRAADLOZE TELEFOON” voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook ‘s avonds en in het weekend! HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD volmatroos op MBS Albatros omg. R’dam. Weekend vrij. Tel. 0653-880490 GEVRAAGD deksman aan boord mps Moezel Star tel. 06-41974093 TE KOOP recreatievaartuig-woonboot 17.80x3.88x1.70m, 165 pk GM, T.E.A.B. Tel. 078-6121246 of 0655-195004 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl R & I WITJES www.huizinga-snijder.nl TE KOOP 796 m2 bouwgrond in Essen (België) € 200.000,- 0653-689164 PERSONEEL & DIENSTVERLENING Wij bieden Rijn- en binnenvaartpersoneel, van deksman tm kapitein, ook loods-kapiteinen met Donau-patent. Tel. (0031)-(0)622-424148 of (0031)-(0)10-4834046 SVB ARADE ZOEKT ... 1 stuurman en 1 matroos, 2 wkn op, 2 wkn af, voeding vrij en loon volgens CAO op Mts ALOHA. Tel. 0654-678805 TE KOOP Ex-douanevaartuig 25.6x5.1x1.3m, bj 1964 Niestern, 2x GM 170 pk, 2004 gestraald en gecoat, technisch ‘up to date’ vr.pr € 320.000 (ref 2288) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP ex marine duikschip 23.4x5.1x1.4m, bj 1964,Volvo 280 pk, hydr. kraan, nwe boegschr., pracht schip voor wonen/duiken vrpr € 125.000 (ref 2295) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP luxe motor CELIA 56x6.50x2.42m, 546t, bwj 1930 bij Paans, Rode Vaart 300 pk Brons GB bouwjaar 1958, Weka boegschroef 240 pk DAF, cv 220/380. Prijs notk. Tel. 06-23706262 NOZ GEVRAAGD drie matrozen op kvb Bornrif, Donauvaart, 2mnd op/1 mnd af, CAO loon en ibv dienstboekje. Tel. 06-22424148 WWW.XXL-EXTREME.NL ... kleding voor mannen met een maatje meer. TE KOOP cementspits bj ‘64 met vast werk, nautisch compleet, nieuwe ramen, gestraald + metalisatie. € 70.000 Tel.0032-477507190 TE KOOP Multicat 15x4 80pk waterjet, ook geschikt voor weekender. 06-13936830 GEZOCHT matroos per 22 aug. op zuurtanker, weekend vrij, i.b.v. dienstb., loon n.o.t.k. Reacties: 0651-189925 TE KOOP zelfzuigend mbs 550 m3 en mbs 750 m3 Tel. 0651-402804 WIR FRAGEN ... Tsjechische Steuermann mit Patent bis Mannheim für Containerschiff, 3 Wochen auf Schiff, 3 Wochen zu Hause. 0031-610951090 0031-653213156, 0049-15114248149 GEVRAAGD stuurman op mcs Paradox, 2 wkn op/1 wk af. Tel.0653-146055 0049-1716352054 TE KOOP Barkmeijer tjalk, 19.8x4.4x1m, Mercedes 120 pk, zeil opp ca 135m2, leuke comf. woning in een g.oh varend monument, vrpr € 132.500 (ref 2292) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD matroos/LL matroos op mvs 2400 ton, int. vaart, l.n.o.t.k., zondag niet varen. 0653-596176 0049-151-14248281 GEVRAAGD dieptemeter compl. met gever. 0653-929801 0049-1716052281 De raai 16, 6916 DL Tolkamer Tel. 0316-541280 / Fax 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 2592 T 110 x10.06x 3.32 bj 1975 1600 pk Deutz 2003 2584 T 110 x10.50x 3.16 bj 1981 1080 pk MWM 1759 T 105 x 9.50 x 2.60 bj 1962 1200 pk Cummins 2003 1708 T 86 x 9.50 x 3.07 bj 62/02 1000 pk 1500 T 85 x 9.50 x 2.80 bj 1965 1300 pk Cummins 2004 1433 T 85 x 9.50 x 2.67 bj 1967 900 pk 81 teu 1255 T 85 x 8.20 x 2.61 bj 1961 850 pk 1150 T 73 x 8.20 x 2.80 bj 1965 620 pk Deutz 850 T 67 x 8.20 x 2.53 bj 1956, 620 pk Deutz 620 T 63 x 6.60 x 2.33 bj 1956, 535 pk Mercedes M.B.S. 1027 T 70 x 7.45 x 3.20 bj 2000 640 pk Kraanschip : 372 T 44 x 7.08 x 2.20 PLM 40 T, 240 pk Cat. Topak 3 20 x 4.85 bj 1996 (ex parlevinker ) Op diverse schepen is inruil mogelijk. Vast werk bespreekbaar. Schepen te koop gevraagd, variÎrende tonnages. MATROSE UND MASCHINIST ... mit Schiffahrt-Dienstbuch suche Arbeit! 43 Jahre alt. Nationalität rumänisch. Sprache: 10% deutsch, 50% english, 80% französisch. Tel. 0049-1606104264 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Dorothea 2x matroos, 2 jr vaartijd in dienstb., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. tel. 015-2563764 GEWICHTSBEHEERSING ... is mogelijk met Shape- Works! Probeer het ook! www.snellerslank.info code: HPLN of bel: 078-6104454 TE KOOP GEVRAAGD complete Schottelinstallatie van ca. 700 pk voor op dek van een duwbak. Tel. 0032-3-2367456 SCHIFFER MIT ALLE PATENTE... und Erfahrung sucht korrekte Arbeit. Tel. 0042-0605736539 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.335,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.580,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.716,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.835,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.090,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.280,- Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €180,- ex BTW. Prijzen onder voorbehoud wijziging, inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland. Volautomatische tractielader: 24 V/100 Ah: € 770,- ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl MTS TOURMALINE ZOEKT ... een zelfst. werkende deksman die kan laden en lossen en aantoonbare techn. kennis heeft dvm diploma om reparaties te verrichten aan motoren, 8wk op/2wk af. Loon CAO. Schriftelijke sollicitaties onder nr. 20051701 naar het buro van dit blad. GEZOCHT schippers voor party-schip (Amsterdam e.o), op onregelmatige basis. 06-28979349 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GEVRAAGD zetschipper of eventueel jong stel voor mbs Marie 800 ton, met mogelijkheden tot overname. Tel. 06-53232778 GEZOCHT stel, volmatroos en matroos, zoekt werk op schip dat regelmatig naar de Donau vaart. Ook als u maar één matroos nodig heeft. N.O.Z. 0031-640738486 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Plotseling was Willem Meeusen er niet meer Willem Lourens Meeusen (49) overleed 27 juli. Hij was zondagavond 24 juli onwel geraakt, raakte in coma en overleed enkele dagen later in het ziekenhuis. Hij was getrouwd en had vier kinderen, van wie de jongste acht jaar oud. Bij het Ridderkerks bedrijf Van de Graaf en Meeusen wordt nog nauwelijks beseft dat Baas Willem er niet meer is. Zes miljoen ton per jaar bij Kelheim Vervolg van pagina 1 De doorvaart onder de lage bruggen van het Main-Donaukanaal is dan ook - zelfs met drie lagen containers - geen probleem. ‘Uiteraard gaan we naast containers ook massagoed transporteren,’ zegt Hofmann. ‘Op deze verkeersas is een mix van goederen noodzakelijk.’ Bij een diepgang van 3,20 meter neemt de bak 2062 ton mee en het schip 2660 ton. Volgens Duller werd veel aandacht besteed aan de veiligheid aan boord. Voor MSG varen momenteel 75 schepen. De laatste nieuwbouw, de Stadt Würzburg, dateert al van 1989. Enkele jaren geleden kocht het Würzburgse bedrijf de MSG 2000, maar dat vaartuig werd later weer doorverkocht. Volgens Duller wilde men het oorspronkelijk aanpassen. ‘Na veel overleg hebben we afgezien van die plannen en besloten meteen voor een nieuwbouw te gaan. Hiertoe is een speciale werkgroep opgericht, waarin ook veel particulieren actief hebben deelgenomen. Bij de scheepsbouw ben je aangewezen op kennis uit de praktijk.’ De twee casco’s zijn in aanbouw in de Oekraïne. Het (advertenties) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl Hans van de Graaf schudt zijn hoofd. ‘Het is zo raar, die lege stoel. Alsof hij nog steeds met vakantie is en we wachten tot hij terugkomt.’ Willem was zeer sfeerbepalend in het bedrijf. ‘Hij had vaak van die exotische opmerkingen. Als het even tegen zat, meldde hij dat hij een strandtent ging beginnen, of rookworsten ging verkopen.’ Hans van de Graaf en Willem Meeusen bouwden de afgelopen tien jaar een succesvol binnenvaartbedrijf op. Willem Meeusen volgde zijn vader op als runner op de Rotterdamse Schippersbeurs. Hij breidde zijn binnenvaartactiviteiten uit door zelf een duwbak te kopen. Toen Hans van de Graaf en Willem Meeusen hun bedrijven in 1994 fuseerden, werkten ze al geruime tijd samen. Beiden vertegenwoordigden op de beurzen in respectievelijk Amsterdam en Rotterdam de firma Eurobulk. Daarnaast werkten ze ook voor veel particuliere bakeigenaren. ‘We werkten nauw samen met het inschrijven van de bakken op de twee beurzen.’ Na 1994 zagen ze het einde van de Schipperbeurs naderen en lieten samen een kantoor bouwen in Ridderkerk op het terrein van de oude Boelewerf met een schitterend uitzicht over de Nieuwe Maas. Samen hadden ze bij de start van hun bedrijf zeven bakken in eigendom en groeiden uit tot de huidige 25 bakken. De overname in 1998 van duwvaartrederij W. van Driel’s inclusief een fors ladingpakket van DSM was een belangrijke stap en kort daarna voer een ponton uit China met vrijwel alleen bakken voor Van de Graaf en Meeusen Rotterdam binnen. Het Ridderkerks bedrijf is daarmee een grote naam in de wereld van bakeigenaren geworden. Niet in de laatste plaats door het charisma en het uitgebreide netwerk van Willem Meeusen. Behalve de bakken beschikt Van de Graaf en Meeusen ook over boten. Zo ligt er onder andere in Stein een schoonmaakboot en beschikt het bedrijf ook over eigen duwboten. De grootste daarvan, de Phoenix, werd op 2 augustus omgedoopt in de Willem Lourens. Het bedrijf heeft 25 mensen in dienst, van wie er zeven op kantoor werken. Met Willem erbij waren dat er acht. Zijn plotselinge heengaan heeft een diepe indruk gemaakt. Hij zat nog vol grootse plannen, motorschip zal in september klaar zijn, de bak een maand later. Hofmann: ‘We gaan zelf afbouwen, in samenwerking met de Erlenbacher Schiffswerft. Ten laatste eind januari 2006 willen we het vaartuig in de vaart nemen.’ Heinz Hofmann verwacht de komende jaren een stijging van vervoer over water van en naar de Donau. ‘Bij de sluis in Kelheim zien we een stabiele hoeveelheid van zes miljoen ton op jaarbasis. In 2003 hebben we een flinke terugval gehad, maar dat kwam door het extreme laagwater. De tendens is nu weer lichtjes stijgend.’ Toch staan de doorgroeimogelijkheden van de binnenvaart onder druk, vooral door hoge gasolieprijzen en laagwater. De BDBvoorzitter blijft wijzen op de nautische situatie op de Donau tussen Straubing en Vilshofen. JA! .. Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden Willem Meeusen, een goede bekende van velen in de binnenvaart. voor het bedrijf maar ook voor zichzelf. ‘Hij was een echte Tiger Woods op de golfbaan,’ merkt Mariska van der Pol op. Mariska werkte al op de beurs met Willem Meeusen. In meer dan één opzicht een nauwe samenwerking. ‘Wij zaten met zijn broer Edwin in een klein kantoortje op de beurs.’ De ‘hokjes’ op de beurs zal bij menig schipper herinneringen oproepen aan het leven op de Schippersbeurs. Met Willem was het er goed toeven. Mariska: ‘Altijd klaar voor een grapje, altijd goed gehumeurd, zelfs toen zijn colbertje in de papierversnipperaar terecht Drie verruimingsvarianten zijn de afgelopen jaren tot in het laatste detail onderzocht. Al in 2002 gaf de rood-groene regeringscoalitie in Duitsland aan geen stuwen op de Donau te willen bouwen. Het bondsland Beieren, dat een deel van de verruiming financiert, heeft zich altijd sterk gemaakt voor een uitbouw mèt stuwen. Ook de BDB en de Europese Binnenvaart Unie (EBU) roepen al jaren dat de door de regering voorgestelde verruimingsvariant geen enkel nut heeft voor de binnenvaart. Hofmann: ‘Daar blijven we bij. Het zou jammer van het geld zijn om aan een verruiming zonder stuwen te beginnen. Die euro’s kunnen we beter sparen. Alléén de D-variant (de verruiming met stuwen – red.) garandeert het hele jaar voldoende diepgang voor de binnenvaart.’ In september kwam. Hij dacht ook altijd aan anderen, bracht bloemen mee voor de secretaresse en stond met Kerstmis ineens voor m’n deur met een doos bonbons. Hij was echt goed voor ons.’ Hans van de Graaf roemt Willem’s enorme kennis van de markt. ‘Hij kende echt zoveel individuele schippers, en dan ook nog de vader en de zoon. Zoals hij met schippers omging, dat is nooit meer te evenaren. Hij was een sociaal mens.’ Willem Meeusen was in brede kring geliefd. Onder de 650 mensen op zijn crematie waren dinsdag 2 augustus ook veel oud-collega bevrachters. trekt de Duitse bevolking naar de stembus. Met een nieuwe regering zou een andere uitbouwvariant de voorkeur kunnen gaan krijgen. ‘Misschien komt er een compromis in de vorm van één stuw. Dat is weliswaar een begin maar voor de lange termijn zeker geen oplossing.’ Via haar Weense dochter Multinaut probeert MSG momenteel het binnenvaartverkeer richting Zwarte Zee verder uit te bouwen. Doorgaande transporten zijn volgens Hofmann nog niet in zicht: ‘We mikken eerder op gebroken verkeren.’ De uitbreiding van de Europese Unie heeft de binnenvaart volgens de BDB-voorzitter vooralsnog weinig gebracht. ‘De grote winnaar is het wegvervoer. Ik verwacht dat de binnenvaart naar en van de Donau zal toenemen maar het zal wel langzaam gaan.’ ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. www.gonlag.nl 16 AUGUSTUS 2005 Leve de file Advies aan de regering, of meer precies aan de minister van Verkeer & Waterstaat: los die files nou eens op. TLN (club van vrachtauto-eigenaren) en EVO (club van mensen die vrachtauto’s inhuren voor vervoer) schokten de wereld met de mededeling dat dit jaar trucks in de file 492 miljoen euro kosten en dat de totale economische schade 1,1 miljard euro bedraagt. Laat ons maar eens uitrekenen hoeveel deze files het bedrijfsleven, Nederland, de belastingbetaler kost. Eens kijken: een truck die een uur per dag in de file staat, brengt dat uur geen geld in het laatje voor de eigenaar. Die wordt dus gedwongen een hogere vergoeding voor de rit te berekenen, want dat mannetje achter het stuur, zijn bijrijder, de stationair draaiende motor en de afschrijving van de truck kosten dat uur wel geld. Gaat de vergoeding omhoog, dan zal de verlader genoodzaakt zijn om de prijzen van zijn producten te verhogen, zodat de man in de straat (of in de file) uiteindelijk de tol betaalt voor de files die onze minister maar niet effectief weet te bestrijden. Je hoort eigenlijk nooit dat deze man vervolgens besluit wat minder spulletjes te kopen, het nieuwe bankstel een jaartje of wat uitstelt en uiteindelijk de producent minder verkoopt en er dus minder lading hoeft te worden vervoerd. Dat hoor je nooit. Zo ver komt het ook nooit. Die vervoersprijs gaat niet omhoog maar omlaag. Het is al zo gebruikelijk en geaccepteerd (verrassend genoeg is dit niet het eerste jaar dat er files staan in Nederland) dat wanneer de minister erin zou slagen om de files ineens op te heffen of met een voorzichtig procentje of vier te verminderen, dat die verlader dan tegen die trucker zegt: jij kan wel met wat minder toe. Omlaag met die vrachtprijs. Onbegrijpelijk dus dat TLN zich voor het karretje laat spannen van de EVO, ook al zou je denken dat het ergens wel een logisch beeld is, gezien het beroep van deze twee soorten mensen. Maar goed, stel nou dat het waar is wat ze beweren. Stel nou dat vervoer onbetaalbaar wordt voor die producent en hij begint te vrezen dat hij niks meer verkoopt als hij zijn producten nog duurder moet maken wegens die uit de pan swingende vervoersprijzen. Misschien dat deze figuur zomaar eens om zich heen gaat kijken of er geen alternatief vervoer is, dat geen last heeft van files. Het bestaat en het blijkt goedkoper te zijn ook en beter voor het milieu, en ook dat mannetje in de straat of de file is dan gelukkiger met minder trucks op de weg en meer geld op de bank. Allemaal dankzij die files. Leve de file. Ik begrijp die EVO echt niet.

Binnenvaartkrant