Views
2 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 16 AUGUSTUS 2005 DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl Electric marine support bv binnenvaart Tel: 078-6177299 Fax:078-6177319 Mob:0653-910372 Mob:0655-557478 Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht Complete elektrische installaties Accu's Laders Omvormers € 5995,- AANBIEDING TEVENS KUNNEN WIJ VOOR U VERZORGEN Iveco watergekoelde generatorset 30 kva 3 cilinder 24 kw compleet met: * start/stop module * alarmeringen * accu * karterpomp R.V.S masten Hooggepolijste uitlaten Sanitaire installaties Pomp installaties www.binnenvaartkrant.nl VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com UIT VOORRAAD LEVERBAAR DCS SAT automatisch volgsysteem • Behuizing slechts 50 cm in diameter en 58 cm hoog • Compleet met voedingsunit voor 220V, 50 Hz met standaard 4-voudige switch unit • Slechts 2 coaxkabels nodig tussen dome en switchbox DCS SAT v.a. euro 3.150,- Plasma en TFT schermen voor: • TV • PC • Camera of in combinatie Afmetingen van 15" tot 60" Wie zijn zaken goed regelt, komt beter in beeld U houdt er zakelijk graag de vaart in. En u laat zich niet in een hokje duwen. Want als het gaat om verzekeringen en financiële diensten, dan hebt u óók speciale wensen. Als gespecialiseerde verzekeringsadviseur in de binnenvaart bieden wij een breed pakket van verzekeringen en financiële diensten aan. Met vakkundige ondersteuning door medewerkers die de praktijk aan boord goed kennen. Zij geven u direct een helder, realistisch beeld van uw financiële toekomst. Bel voor het maken van een afspraak: 0180 411 000 D.C.S. International b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl Postbus 365, 3340 AJ Hendrik Ido Ambacht Ridderpoort 3, 2984 BG Ridderkerk T 0180 411 000, E binnenvaartunit@ridderpoort.nl www.ridderpoort.nl R I D D E R P O O R T . E E N Z A A K V A N D O E N !

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Met veel voldoening kijkt voorzitter Martine van Lier the day after terug op de vruchten van vele, vele maanden voorbereiding. Het harde werken is beloond, al waren de weergoden de organisatie van Groninger Welvaart maar matigjes gezind. Tijdens het onderdeel Schepen in de stad – het kloppend hart van het maritieme evenement dat van 25 juli tot 7 augustus heel Noord-Nederland en zelfs ook Noordwest- Duitsland aandeed – was het centrum van Groningen vier dagen lang geannexeerd door de binnenvaart. Met schepen in elke gracht, vlootschouwen, bevrachtingsdemonstraties en ook een nautische markt. En dan waren er nog allerlei culturele activiteiten die Groninger Welvaart maakten tot een evenement dat voor vrijwel iedereen wat te bieden had. Door Jan Johan ten Have Elke scepsis over Nederlanders en hun gebrekkige aandacht voor cultureel erfgoed zou terstond moeten verstommen bij een aandachtige blik op de grachten van Groningen tijdens Groninger Welvaart. De grachten werden bevolkt door een keur aan schepen en scheepjes, elk met hun eigen geschiedenis, elk met hun eigen verhaal. Vele tientallen vaartuigen, van turfschip tot coaster, van zeilboot tot beurtschip, van viskotter tot lichtschip. Die laatste trok de aandacht, zowel bedoeld als onbedoeld. Voor deze Duitse Borkum Riff was een plaatsje aan het Eemskanaal, buiten het centrum, bedacht. Het was de eerste deelnemer aan Groninger Welvaart die schepen zouden passeren als ze vanaf Delfzijl de stad kwamen binnenvaren. Door zijn aanzienlijke diepgang kon het schip niet verder richting stad varen. Maar aangezien er op de heenweg was besloten om maar even te bunkeren, was de Borkum Riff op zijn zwaarst en liep het al aan de grond voordat de ligplaats was bereikt. De organisatie van Groninger Welvaart was tot in de puntjes verzorgd. De vele tientallen vrijwilligers deden hun stinkende best om het evenement in goede banen te leiden. Maar waar vier dagen lang volop activiteiten worden gehouden, verloopt nooit alles helemaal op rolletjes. Zo was er het optreden van de alternatieve poprockers van Stuurbaard Bakkebaard, dat ernstige vertraging ondervond door stroomuitval. De oorzaak: een kortsluiting in het wahwah-pedaal van de gitarist. Kom er maar eens op. En dan was er nog het weer. De voorspellingen waren bar en boos. Maar de beloofde hoeveelheid regen bleef de eerste twee dagen uit. En op zaterdag was het weer zelfs heel behoorlijk. Maar hoe anders was het zondag. Wat een prachtige climax had moeten worden, werd misschien wel de natste julizondag in vele jaren. ‘De aanblik van Groninger Welvaart was die dag niet echt feestelijk,’ constateerde ook Van Lier. ‘Maar toen ik die ochtend tegen half negen naar kantoor fietste, liepen de eerste mensen onder paraplu’s langs de grachtenring om naar de schepen te kijken. Dat was toch ook eigenlijk wel een prachtig gezicht.’ Muzikaal spektakel Het evenement begon op donderdagavond met een muzikaal spektakel in de Zuiderhaven. De compositie was speciaal voor de gelegenheid geschreven door Gerard Ammerlaan. Hij maakte er een theatraal werk van met partijen voor een dj als percussionisten, blazers en zelfs scheepsmotoren. Het werd een bijzondere ervaring voor de acht- à negenduizend toeschouwers. Van Lier: ‘Ik schrok me wild toen ik die mensenmassa zag staan. De hele Zuiderhaven stond echt tjokvol.’ Op maandagochtend zit Martine van Lier nog een beetje bij te komen van alle in- en ontspanningen van de vier dagen ervoor. Genoten heeft de voorzitster, met volle teugen. ‘Voldaan,’ reageert ze op de vraag hoe ze zich voelt. ‘Groninger Welvaart was ontzettend leuk. De stad lag er zo ontzettend mooi bij.’ De preses is blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. De vraag naar een vervolg qua maritieme evenementen in de stad Groningen is haar de afgelopen dagen veelvuldig gesteld. Een antwoord had ze nog niet. ‘Dat weten we nog niet. Maar die reacties nemen we natuurlijk wel mee in de evaluatie.’ Aan de zakelijke kant van Groninger Welvaart zal het volgens Van Lier niet liggen: ‘De 16 AUGUSTUS 2005 Groninger Welvaart spreekt breed publiek aan Het was een drukte van jewelste op de Groningse grachten. (foto’s Jan Johan ten Have) precieze cijfers zijn nog niet bekend. Maar voor zover we nu weten verloopt alles precies volgens begroting.’ Terugkijkend constateert Van Lier dat de combinatie van schepen, scheepvaart en een cultureel programma een prima mix is gebleken: ’Je spreekt daarmee een heel breed publiek aan. Maak je er een puur maritiem evenement van, dan komen alleen de echte bootjesliefhebbers. Nu kwam er een heel breed publiek. Dat vonden wij ook belangrijk. Mensen die op voorhand niet zo geïnteresseerd waren in scheepvaart en kwamen voor culturele activiteiten, vertelden mij tijdens hun bezoek het evenement toch wel heel bijzonder te vinden.’ Als Van Lier wordt gevraagd naar haar persoonlijke hoogtepunt van het evenement, hoeft ze niet lang na te denken: ‘De grachten die helemaal vol lagen met allemaal bijzondere schepen. Dat zag er zo fantastisch uit!’ Er werden ook demonstraties gegeven van het laden en lossen van historische schepen. Kampers Pompservice completeert met Grundfos productenrange ’Een pomp is essentieel naar aanleiding van een analyse, gesteld ten aanzien van de gewenste toepassing.’ Wellicht een wat abstracte benadering van pompen in het algemeen, ofschoon tegen de opmerking ‘zonder pompen geen bedrijfsleven’ weinig in te brengen is. Dat de Romeinen al ingenieuze irrigatie- en opvoersystemen hadden, bewijst hoe oud de pompfunctie en zijn essentie al is. De technologische ontwikkeling van sommige pompsystemen is de laatste vijf jaar in een versnelling geraakt. De ballastpomp bijvoorbeeld heeft een flinke sprong voorwaarts gemaakt in uitvoeringen met injectorsysteem en het verstelbare schroefsysteem. Materiaal en techniek zijn verbeterd, waardoor (foto Johan de Witte) pompen het milieu niet aantasten, geluidlozer zijn, minder energie vragen bij grotere capaciteit en door hun efficiëntie kostenbesparend werken. Door Johan de Witte Een voordeel van magnetische aandrijftechnologie is dat het contact van een fysieke koppeling ontbreekt en de asafdichting van de aandrijfas vervalt. Door een deepwell-pomp zo diep mogelijk bij de aanzuig te plaatsen is er zo’n vijftig procent meer opbrengst dan als een vergelijkbare capaciteit aan dek geplaatst wordt. Smering, lagering en afdichting van de lange aandrijfas zijn nog wel eens een zorgenkind, maar er wordt druk aan een afdoende oplossing gewerkt. De Kampers Groep, totaalleverancier voor pompen en kolomstuurhuizen, breidt ter completering opnieuw haar leveringspakket uit met speciale pompen voor de scheepvaart van het merk Grundfos. In de pompenrange van dit merk worden centrifugaalpompen aangeboden, inlijn-circulatieen meertrapscentrifugaalpompen, hydrofoor-units, circulatie- en vuilwaterdompelpompen. Een inlijn-circulatiepomp voor verwarming houdt het systeem op druk en is voor diverse toepassingen leverbaar in de juiste uitvoering. Grundfos sluit perfect aan bij de bestaande Kampers-productenrange. Wat het ene merk niet levert, heeft een ander in zijn leveringspakket. Grundfos is Deens en zeer gerenommeerd; het bedrijf voert een voortvarende pomptechnologie en idem –systemen. De toerenregeling is bijvoorbeeld geïntegreerd, waarbij een frequentieregelaar onnodig is. Als producent van pompen en aansluitende systemen geldt Grundfos als tweede op de wereldranglijst. Kampers Pompservice in Puttershoek is gespecialiseerd in service en revisie van Houttuin en de Bornemannpomp. Nieuwe wormen en onderdelen worden in eigen beheer geproduceerd. Bij slijtage is reviseren mogelijk door oplassen, uitkotteren en vernieuwen van interne delen. Maatwerk en directe service aan de eigen kade (of elders) worden geleverd door de ervaren Kampers-crew. Bruikleenpompen behoren tot de mogelijkheden. ‘De praktijk vraagt ons mogelijkheden in de branche breed aan te bieden,’ zegt Jamal Abu-Hunein, salesmanager bij de Kampers Groep en al jaren doorgewinterd in pomptechniek. ‘Ontwikkeling en vooruitgang zijn essentieel. We denken mee over een gewenste oplossing als de industrie, scheepvaart, bureaus of scheepswerven ons benaderen met een probleem of een vraag voor een ontwerp. Als Kampers Pompservice onderscheiden wij ons in ladingpompsystemen, ballastpompsystemen, leidingen alsook totale inrichting van pompen en machinekamer.’ De verkoop van de in 2004 op Rotterdam Maritime geïntroduceerde Chinese Redscrewpumps mag succesvol worden genoemd. Dertig ladingpompen zijn er inmiddels verkocht van het merk. De pomp is duurzaam en heeft een interessante prijs-/kwaliteitverhouding. Een nieuwe optie voor ondernemers is in plaats van één of twee grote pompen, te kiezen voor een zestal kleinere. Voordelen zijn dat de capaciteit gemakkelijk reduceerbaar is en de benodigde energie, uitval en bedrijfszekerheid zijn bij zo’n uitvoering gewaarborgd. Bovendien is er door de kleinere capaciteit in verhouding minder cavitatie. Kampers vertegenwoordigt ook de pompmerken Varisco en Bombas Ideal. Zij leveren snel, hebben scherpe prijzen en produceren met een hoge kwaliteit, custom build. Varisco is een groot Italiaans bedrijf en maakt zelfaanzuigende centrifugaalpompen die kunnen worden toegepast als dekwas- of brandbluspomp. Ook levert het bedrijf faecaliën- en tandradpompen en een compleet brandblussysteem. De Spaanse producent Bombas Ideal heeft in zijn programma splitcase-pompen, horizontale centrifugaal-, hogedruk-, deepwell-, propeller- en meertrapscentrifugaalpompen. Maar ook vuilwaterpompen en hydrofoors in diverse configuraties. In de orderportefeuille van de Puttershoekse pompexpert staan drie schepen van Veka, waar alle ladingpompen aan dek mogen worden geleverd. De Breitling, een nieuwe tanker uitgerust met Kampers-kolomstuurhut, wordt bij de Gerlien van Tiem voorzien van lading-, ballasten algemene dienstpompen. Het plaatsen van de kolom en de stuurhut op de tanker Emma is in proces; de nieuwe stuurhut van de Benja staat in de loods te wachten op zijn afwerking.

Binnenvaartkrant