Views
2 years ago

2005-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Meter

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 16 AUGUSTUS 2005 www.huizinga-snijder.nl ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2072) ms afm 82x9.00x2.81m, bj 1954/í92, 1450 ton, 610 pk GM, 1 ruim met Friese kap-luiken, boegschroef met 360 pk, gen. 30/12.5 kva, compleet net schip. 2021) ms afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1380 pk Cat aluminium luiken met luikenwagen, boegschroef met 320 pk Daf, gen. 20/50 kva, kruiplijn 6.3 met ballast 4.5m 2019) ms afm 82.2x10.06x3.02, bj 1966/2000, 1633 ton, 1000 pk Cummins bj 2000, Niessen schuifluiken, boegschroef 205 pk Scania, gen. 12.5/5/27 kva, kruiplijn 5m met ballast 4.2m 2069) ms 110x11.40x3.3m, bj 1994, 2870 ton, 1572 pk Cat, boegschroef 500 pk Cat, 208 teu met Friese kap-luiken Nieuwbouw tanker 110x11.45x5.30 (4.00) levertijd december 2005 Tevens kunnen wij nieuwbouw-duwbakken van 76.5/90/110m en middenvoorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw- pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen. Zie onze website www.ruyven.org Voor een compleet nieuwbouwoverzicht, ga naar: www.vlootschouw.nl G.S.K. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 231 06 048 Fax +32(0)3 2133049 GSM +32(0)475 27 47 67 Pour Les clïent Francais GSM +32(0)475 4681 70 Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Raypa- 730 ton, bj 56 , 62 x 7 x 2.50 , 950 m3 , 720 pk bj 03, nautisch compleet M/s Thabo- 899 ton, bj 58, 70 x 7.27 x 2.61, 1400 m3, 675 pk bj 92 M/s Calista- 845 ton, bj 63 , 63 x 7.20 x 2.77 , 1200 m3 , 720 pk bj 04 , nautisch compleet M/s Nueva- Vida- 883 ton, bj 56, 67 x 8.20 x 2.51, 1170 m3, 680 pk rev 02, volledig gelast M/s Serena- 1070 ton, bj 66, 73 x 8.20 x 2.62, 1530 m3, 600 pk, 3x slpk, nautisch compleet M/s Kantara- 1344 ton, bj 71, 80 x 9 x 2.80, 1380 m3, 1014 pk, 3x slpk, nautisch compleet M/s Kodiak- 1403 ton, bj 65, 86 x 9.5 x 2.6, 1900 m3, 800 pk rev 01, nautisch compleet M/s Pat-Vero- 1363 ton, bj 64, 80 x 9 x 2.83, 1950 m3, 900 pk M/s Eben Haezer- 1100 ton, bj 79, 70 x 8.24 x 3.02, 1200 m3, 850 pk bj 99, 3x slpk, grote woning, nautisch compleet M/s Strelitzia- 1147 ton, bj 58, 85 x 8.20 x 2.51, 1800 m3, 973 pk rev 00, binnendoorgang, nautisch compleet M/s Vigilate-et-Oraté - 1230 ton, bj 62, 80 x 8.20 x 2.70, 1700 m3, 800 pk, nieuwe woning 03, nieuw vlak 10mm 99, nautisch compleet M/s Alcedo- 2364 ton, bj 74, 90 x 11.40 x 3.40, 2600 m3, 1465 pk rev 03, 3x slpk, grote woning, binnendoorgang, nautisch compleet Nr. 6035- 2843 ton, bj 98, 110 x 11.45 x 3.38, 3300 m3, 1740 pk bj 97 M/s Taz- 2050 ton, bj 63, 110 x 9.50 x 2.77, 3200 m3, 1260 pk rev 03, binnendoorgang, woning voor, nautisch compleet M/s Saphir- 1693 ton, bj 77, 90 x 9.56 x 2.81, 2000 m3, 1050 pk bj 01, binnendoorgang, nautisch compleet M/s Farao- 2159 ton, bj 73, 105 x 9.50 x 3.02, 2600 m3, 1600 pk rev 04, woning vernieuwd 02, woning voor M/s Confidetia- 2040 ton, bj 87, 105 x 9.50 x 30.05, 2900 m3, 1550 pk bj 00, 3x slpk, woning voor, nautisch compleet M/s Scaldis- bj 81, 20 x 9.5 x 2.20, kijkhoogte 11m, nautisch compleet, 2x 1050 pk Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Nieuwbouw Compleet of Casco Informeer naar onze interessante voorwaarden. Wij doen net iets meer voor u. TE KOOP: ms Jala Afm. 66 x 7,20 x 2,45 mtr. 778 ton, geb. Van Goor bwj. 1959 625 pk Cat van 2000, alu schuifluiken. Vlak 8 mm van 1989, kimmen 10 mm van 1979. Grote woning, alu overzakbare stuurhut, alles nieuw van 1992. Hydr. stuurwerk, kopschroef 200 pk Scania. Zeer kompleet schip Te bevragen: scheepvaart bemiddeling J. VLIETSTRA, 078-619 82 28 OF 0653-59 69 24 TE KOOP AANGEBODEN A. dubbelwandig motorvrachtschip met 1 laadruim, type River Hopper 806 ton, 63 x 7,20 m., 32 TEU in 2 lagen, 48 TEU in 3 lagen 1 x Cat. 600 pk Desgewenst is participatie en levering vervoersgarantie mogelijk. B. dubbelwandig motorvrachtschip met 1 laadruim, type Neo Kemp 650 ton, 63 x 7,03 m., 32 TEU in 2 lagen, 48 TEU in 3 lagen 2 x Cat. 406 pk Desgewenst is participatie en levering vervoersgarantie mogelijk. C. duwboot Montana, 15,77 x 7,01 m., bouwjaar 1973, 2 x Caterpillar 548 pk (bj. 1996) Contactpersoon: Robert-Jan Zimmerman E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht Tel. 078-6259674 Fax 078-6194866 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 803 ton Bj. '58 67 x 7,45 x 2,77 m. Nr. 468 913 ton Bj. '60 67 x 8,20 x 2,51 m. Nr. 455 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1070 ton Bj. '66 73 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 478 1119 ton Bj. '53 80 x 8,20 x 2,50 m. Nr. 467 1121 ton Bj. '72 80 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 483 1143 ton Bj. '58 80 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 465 1201 ton Bj. '65 80 x 8,20 x 2,66 m. Nr. 480 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1288 ton Bj. '62 85 x 9,20 x 2,51 m. Nr. 450 1305 ton Bj. '58 80 x 9,05 x 2,83 m. Nr. 474 1336 ton Bj. '28 80 x 9,50 x 2,54 m. Nr. 454 1377 ton Bj. '60 85 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 477 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1406 ton Bj. '01 85 x 8,50 x 3,06 m. Nr. 486 1450 ton Bj. '54-'92 82 x 9,00 x 2,81 m. Nr. 457 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1549 ton Bj. '70 86 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 6 1784 ton Bj. '77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 2006 ton Bj. '71 105 x 9,00 x 2,99 m. Nr. 487 2084 ton Bj. '73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2174 ton Bj. '73 105 x 9,50 x 3,00 m. Nr. 488 2215 ton Bj. '72 100 x 9,50 x 3,30 m. Nr. 19 2462 ton Bj. '80 105 x 10,50 x 3,17 m. Nr. 432 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 2984 ton Bj. '83 108 x 11,40 x 3,46 m. Nr. 484 3594 ton Bj. '74 108 x 11,40 x 4,00 m. Nr. 36 ms "Jantje"/bj. '62/1052 ton/74 x 8,20 x 2,62 m./1400 m3/hoofdm. 600 pk /boegschr. 200 pk/2 slpk. / schuifluiken / naut. compl. / mooie woning / inruil bespreekbaar Voor een aantal klanten zijn wij op zoek naar motorvrachtschepen vanaf 1985 o.a. 86 x 9,50 **** 105 x 10,50 ***** 110 x 11,45 mtr. **** 135 x 11,45 mtr. Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/ duwboten/tankers/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 BEZOEK OOK EENS ONZE WEBSITE: WWW.HUIZINGA-SNIJDER.NL www.binnenvaartspel.nl Ook hier adverteren? Bel (010) 414 00 60 TE KOOP unieke tjalk geheel gerestaureerd. Info: www.oostzeetjalk.nl TE KOOP Van Leest Schottelboot, afm. 11.5x3.50 mtr, OMC 390-192 PK, schip in 2002 geh. geren., compl. uitgerust. Vr.pr. € 129.500,- Inl. 0180-614734 e-mail: barmar01@zonnet.nl TE KOOP Rondvaartboot op de Linge, type Tullemans 26.71x5.2x1.13 Info: www.weltershoreca.nl 073-5035278 GEVRAAGD KAPITEIN op MTS “MARISE” ex “Anne-Marie” 2.000 T, i.b.v. patenten en ADNR, vaargebied: ARA-Rijn-Moezel, 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-3-2367456 GEVRAAGD stuurman met en zonder patent + matroos ibv dienstboekje. Info: secretariaat@mhr-r.com of Tel.: 010-4876780 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. Primera 1x lichtmatr. 2 jr. vaartijd in dienstb. i.b.v. curs. matr., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 W.L.A. de Bot & Dtr. - Voor betrouwbaarheid en vakmanschap sinds 1912 tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Circulaires op aanvraag of zie www.debotshipbrokers.nl TE KOOP DIV. Ms 200 / 4000 ton M.Beunschepen Tankschepen Sleepschepen Sleepboten Motorvletten Duwboten Duwbakken Partyboten Recreatievaartuigen Gevraagd voor buitenland: Elevatorbak ca. 500 cub Duwboot 1000/1500 PK

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 16 AUGUSTUS 2005 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Eindelijk grote ladingtanks In mijn vakantie zat ik lekker onderuit gezakt voor mijn bungalow in de Zuid-Franse zon. Het was nog vroeg; dus nog maar 24º C in de zon. Toen viel mijn oog op een heleboel gekrioel op de grond. Bij een nadere beschouwing bleek dit een leger mieren te zijn die aan het werk waren. Er waren grote en kleine mieren en allemaal renden zij door elkaar heen. Althans zo leek het, want in werkelijkheid werden er toch steeds grote en kleine blaadjes, kruimels, zaden enzovoort via een soort snelweg richting de mierenhoop gebracht. Als je zo zit, ga je ongemerkt vergelijkingen maken en bij mij kwam een vergelijking op die te maken heeft met mijn vroegere werk. Ik was net vóór mijn vakantie in de kantlijn aanwezig bij de reguliere vergadering van de werkgroep Gevaarlijke Stoffen van de Centrale Commissie voor de Rijnscheepvaart. Het betrof een vergadering in het Belgische Luik en ik was daar als oud-lid uitgenodigd om een paar dagen mee te genieten van het goede Belgische leven. In deze vergadering was, zoals ik op dinsdagavond hoorde, besloten dat het onder een aantal voorwaarden zal worden toegestaan dat de maximale inhoud van de ladingtanks kan worden vergroot en wel tot een maximum van 1000 m 3 . Wat heeft dit nu te maken met mijn gemier over de mieren in mijn vakantie, zal de lezer zich wellicht afvragen. Nu, die mieren deden mij denken aan de werkzaamheden in de werkgroep. Indien niet een aantal leden de touwtjes in handen hadden genomen en zij er niet continu aan waren blijven trekken, dan was er waarschijnlijk nu nog niets besloten. Het door elkaar praten, niet naar elkaars argumenten luisteren, er tegenin gaan op oneigenlijke gronden zou nog een groot aantal jaren hebben kunnen doorgaan, ware het niet dat een Nederlandse rederij (Chemgas), een Nederlands onderzoeksinstituut (TNO) en een Nederlandse werf (De Schelde) in samenwerking met de Nederlandse Scheepvaartinspectie zijn blijven geloven in het onderzoek en het resultaat ervan. Het grote belang voor de binnenvaartondernemer is dat bij de grotere scheepsafmetingen niet een idioot aantal ladingtanks nodig is. Even een klein stukje geschiedenis. In het eerste ADNR werd een maximum aan de inhoud van de ladingtanks gesteld, afhankelijk van de lengte, de breedte en de holte van het schip. Tevens werd er een minimum aan ladingtanks voorgeschreven. Het kwam dan ook vaak voor dat de maximale inhoud niet werd bereikt, omdat er aan het aantal moest worden voldaan. Of men moest een tweetal zeer kleine ladingtanks voor lief nemen. Dit fenomeen is in 1995 bij de herziening van het ADNR verlaten en nu wordt de maximale inhoud nog uitsluitend bepaald door de afmetingen van het schip. Echter, bij het groter worden van de schepen – tot een lengte van 135 meter en een breedte tot wel 22 meter – leidt de formule die gehanteerd moet worden tot een wel erg groot aantal ladingtanks. Een schip van 135 x 22 x 5 meter levert bij een maximale inhoud van 380 m 3 bijna veertig ladingtanks op. Met alle gevolgen van dien. Denk aan de aansluitingen, de pompen, de toegangen, de controle-inrichtingen enzovoort. En tijdens het laden meer kans op fouten en eventuele overlopers. Indien dit aantal tot de helft teruggebracht zou kunnen worden, levert dat al een groot voordeel voor de veiligheid op. Met dit gegeven is de werkgroep Gevaarlijke Stoffen gaan praten en na de beroemde botsproeven is zij tot de overtuiging gekomen dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om bij een gelijkblijvende veiligheid een grotere inhoud van de ladingtanks toe te staan. En nu het resultaat. Er is in Straatsburg voorlopig een Richtlijn aangenomen op basis waarvan schepen een gelijkwaardigheid aan kunnen vragen indien ze ladingtanks met een grotere inhoud willen toepassen dan in het huidige ADNR is voorgeschreven. In het kort gezegd komt het erop neer dat men een vergelijking moet maken. Men ontwerpt een tankschip op basis van de voorschriften van het classificatiebureau met ladingtanks met een inhoud van maximaal 380 m 3 en bepaalt daarvan de energie die de huid kan opnemen alvorens de ladingtank wordt doorboord. Daarna ontwerpt men het gewenste schip met een alternatieve huidconstructie en bepaalt ook daarvan de energieabsorptie. De mate waarin deze laatste groter is dan de eerste bepaalt de toegestane vergroting van tankinhoud. Een dergelijke gelijkwaardigheid moet altijd worden aangevraagd bij de CCR in Straatsburg, via de nationale autoriteit. In een later stadium zal ik dit onderwerp waarschijnlijk nogmaals behandelen, maar het leek mij gewenst u nu reeds van deze ontwikkeling op de hoogte te brengen. Waarom nu de vergelijking met de mieren? Heel simpel. Als er geen leiders zijn of er is niemand die het voortouw neemt, dan blijft alles bij het oude en zal er ook in de regelgeving weinig of niets veranderen. ‘Zo lang het goed gaat, hoeven we ons toch niet druk te maken,’ is een veel gehoord argument. Maar juist dan moet men oppassen, want het kan duidelijk soms beter en waarschijnlijk ook nog goedkoper en daarvoor moeten we ons als maatschappij ook inspannen. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat Eerste zeeschip voor de wal in Amsterdam bij Ceres terminal Ook binnenvaartdiensten op Amsterdam Niet elk containerzeeschip zal in Amsterdam zoveel aandacht krijgen als de NYK Procyon. Het schip werd bijna letterlijk met open armen ontvangen in de hoofdstedelijke haven. De Ceres Paragon terminal staat precies drie jaar lang klaar om schepen te ontvangen, maar behalve enkele testen waren er nog geen containers overgeslagen op de ultramoderne terminal. Van IJmuiden tot Schiphol zijn de recht overeind staande, fonkelnieuwe, rode kranen al jaren zichtbaar als een toonbeeld van een misrekening van investeerders, waaronder het Amsterdams Havenbedrijf. Op zaterdag 6 augustus om 4 uur ’s middags arriveerde NYK Procyon bij de terminal en VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN 99.211 (advertenties) www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 werden drie brugkranen tegelijk ingezet om het schip te lossen. Toeschouwers bekroop wel even het gevoel dat de Amsterdammers niet zo’n haast moesten maken maar beter even konden genieten van deze overslag. Maar er zullen meer zeeschepen volgen. Het schip maakt deel uit van de nieuwe zogeheten F-loop van de Grand Alliance, waarbij de Grand Alliance een samenwerking is van containerrederijen (Hapag Lloyd, MISC, NYK, OOCL en P&O Nedlloyd) en de F-loop het traject waar deze schepen varen (Shanghai China - Ningbo China - Xiamen China - Kaoshiung Taiwan - Singapore - Hamburg - Amsterdam - Southampton - Gio Tauro - Singapore - Shanghai). De nog steeds nieuwe containerterminal Ceres Paragon aan de Amerikahaven in Amsterdam heeft zeker ook voor de binnenvaart zeer interessante eigenschappen. Vrijwel direct De eerste lossing. kunnen de containers naar binnenschepen worden overgeslagen door de constructie van de haven. In de eerste Amsterdamse containers waren textiel, speelgoed en elektronica verpakt. De containers zijn voor een deel bestemd voor Nederland. De rest wordt doorgevoerd naar Noordwest-Europa. Compleet Volgens wethouder voor de haven Mark van der Horst kan Amsterdam met de containerlijnen een compleet havenproduct aanbieden. ‘Dit versterkt niet alleen onze concurrentiekracht maar ook de werkgelegenheid, zowel op de terminal als in de haven. Want werk trekt werk aan,’ aldus de wethouder. De NYK Procyon is 299 meter lang, 37,10 meter breed en heeft een maximale diepgang van 13 meter. Naast de F-loop wordt Amsterdam ook opgenomen in de bestaande A-loop van de Grand Alliance. De A- loop doet naast Rotterdam nu ook Amsterdam aan. De route van de A-loop wordt: Shimizu Japan - Singapore - Southampton - Rotterdam - Hamburg - Amsterdam - Le Havre - Singapore - Kobe Japan - Nagoya Japan - Tokyo - Shimizu. Na een aanloopperiode zullen wekelijks twee containerschepen van de Grand Alliance de Ceres Paragon Terminal aandoen en daar 2500 containers overslaan. Op jaarbasis betekent dit een overslag van 130.000 containers. De terminal heeft een capaciteit van 1 Het zeeschip NYK Procyon ligt klaar bij de nog steeds fonkelnieuwe terminal. (foto’s Ed Seeder) miljoen TEU per jaar. Door kranen aan weerszijden van een insteekhaven te plaatsen, kunnen schepen aan twee kanten tegelijk worden geladen en gelost. NYK is aandeelhouder van de Ceres Paragon Terminal. Binnenvaart De binnenvaartoperators CCS en Alcotrans worden vanaf de Ceres Paragon terminal ingezet voor het achterlandvervoer door de Grand Alliance. Het vervoer vanaf Amsterdam wordt naar Rijnbestemmingen ingepast in bestaande diensten. Vanaf Amsterdam betekent dit dat de afgelopen week een tweewekelijkse dienst van start is gegaan naar Rijnbestemmingen. Vooralsnog beperkt zich dat tot Duisburg, waar wordt overgeslagen naar andere schepen van de twee binnenvaartrederijen. Al spoedig zal de frequentie van deze dienst worden verhoogd naar tweemaal per week. Raillion wil een spoordienst opzetten tussen de Rotterdamse Waalhaven en de Ceresterminal. VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant