Views
4 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 21 JUNI 2005 www.huizinga-snijder.nl Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de ZU VERKAUFEN FÄHRE: 47m x 110 m x 1,30 m,Baujahr 1959 Kapazität 21 PKW, Achslast 10 to, Tragfählgkeit 110 to, 2x Deutz, je 165 PS. R & I WITJES - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj. 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20 m 1500 pk ABC M/s Parana bj. 1994 1530 ton afm. 85x9,50x3,10 m 1000 pk Cummins bj. 2002 M/s bj. 1989, 2450 ton afm. 110x10,50x3,19 m 1640 pk GM rev 2000 M/s Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s bj. 2001 2791 ton afm. 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz M/s Tiberias bj. 1980 2023 ton afm. 95x9,50x3,20 m 1250 pk CUMMINS Ms Mercator, bj. 1954, 650 ton, afm. 57x7,28x2,38 m 510 pk Volvo Penta M/s Comienzo bj. 1909/80 1916 ton afm. 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 110x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut BEUNSCHEPEN Mbs Eleonora bj. 1971 1400 ton afm. 85x8,20x3,20 m 750 pk Deutz Mbs Deo Juvante bj. 1972 1380 ton afm. 85x8,20x3,10 m met evt. nieuwe motor Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 85x8,20x3,00 m 1014 pk Caterpillar Mbs Naomi bj 1960 650 ton afm. 57x7x2,60 m 500 pk Volvo DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj. 1971 afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot bj. 1972, afm. 16x8,20x2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Dubbelwandige tanker Bossuit bj. 2004 1650 ton afm 90x11x2,80 m 1591 pk MITSUBISHI Mts Melvin bj. 1973 2868 ton afm. 105x11,40x3,59 m 2 x 800 pk CAT bj 2004 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vectura bj. 1993 afm. 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw middenvoorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Vereniging de Binnenvaart en de Binnenvaartkrant verkopen tijdens de Maasbrachter Havendagen het binnenvaartspel De raai 16, 6916 DL Tolkamer Tel. 0316-541280 / Fax 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 3094 T 110 x 11.40 x 3.51 bj 1993 1800 pk ABC. 2592 T 110 x 10.06 x 3.32 bj 1975 1600 pk deutz 2003 2584 T 110 x 10.50 x 3.16 bj 1981 1080 pk mwm. 1708 T 86 x 9.50 x 3.07 bj 62/02 1000 pk. 1500 T 85 x 9.50 x 2.80 bj 1965 1300 pk cummins 2004 1433 T 85 x 9.50 x 2.67 bj 1967 900 pk 81 teu. 1255 T 85 x 8.20 x 2.61 bj 1961 850 pk 1150 T 73 x 8.20 x 2.80 bj 1956 920 pk deutz. 1150 T 73 x 8.20 x 2.80 bj 1965 620 pk deutz. 850 T 67 x 8.20 x 2.53 bj 1956, 620 pk deutz . 620 T 63 x 6.60 x 2.33 bj 1956, 535 pk Mercendes M.B.S. 1027 T 70 x 7.45 x 3.20 bj 2000 640 pk . Kraanschip: 372 T 44 x 7.08 x 2.20 PLM 40 T, 240 pk Cat. Topak 3 20 x 4.85 bj 1996 (ex parlevinker ) Op diverse schepen is inruil mogelijk. Vast werk bespreekbaar. Schepen te koop gevraagd, variërende tonnages. Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. www.duwbakken.nl Nieuw bij Waalboer Trading v.o.f. - Gereviseerde DAF motoren - Alle types en uitvoeringen - Ook snelle reparaties aan boord - Vakkundig en met garantie - Scherp geprijsd. Bel: Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 of 06-53655379 Fax: 0184-691115 SCHIFFSMAKLER 22399 Hamburg, Moorhof 2e Tel. +49 40 6004660 Fax +49 40 60046633 Tlx 2174615 kluth d email: kluth-hamburg@t-online.de TE KOOP : Kruchterhoek 14 Maasbracht Nieuw! Prachtig ruim appartement op de tweede verdieping met balkon, berging en parkeerplaats. Dit appartement maakt deel uit van “Residentie de Maasstraat”, een complex bestaande uit 15 appartementen welke in 2002 opgeleverd zijn. Gezamenlijk entreeportaal met o.a. trappenhuis en liftinstallatie. Indeling: Via centrale hal toegang tot de toiletruimte, twee slaapkamers, luxe badkamer waarin ligbad, douche met cabine en wastafel met badkamermeubel. Gezellige woonkamer met grote raampartijen en schuifpui naar balkon. Halfopen keuken waarin luxe aanbouwkeuken en aangrenzend berging. Vraagprijs: €219.000,-- k.k. Containerschip 2950 ton, bouwjaar 1986, afm. 110 x 11,40 m Motorschip 2250 ton, bouwjaar 1972/1988, afm. 105 x 11,40 x 2,90 m Motor: Deutz 1600 pk, bj 1988, 1 ruim, kanaalganig, ijzerenvloer Motorschip 665 ton, bouwjaar 1953, afm. 57 x 7,06 x 2,53 m Motor: Deutz 500 pk, Prijs Eur 55.000,- Motortankschip 1340 ton, bouwjaar 1970, afm. 80 x 9,00 x 2,70 m Motor: Caterpillar 750 pk, bj 2001 Klasse BV, type N-gesloten, tanks gecoat Tankduwbak 950 ton, bouwjaar 1991, afm. 65 x 8,20 x 2,50 m, dubbelwandig Duwbak 2300 ton, bouwjaar 1982, afm. 76 x 11,40 x 3,40 m Duw- sleepboot, bouwjaar 1954, afm. 22 x 6,00 m, 2 x 380 kW bj. 1999 en hefkolom Dagpassagiersschip 250 personen, bouwjaar 2005, afm. 32,50 x 7,20 m Motor: 2 x 250 kW, grootte en moderne salon, zonnendek Motorpassagiersschip met 64 hutten, 125 personen, bouwjaar 1980, afm. 90 x 11,40 m Motor: 2 x 925 pk Deutz, hutten in 2002 compleet vernieuwd, met vast contract voor 2005 Coaster 1550 ton, bouwjaar 1984, afm. 79 x 10,50 m Meerdere aanbiedingen op aanvraag Bovenstaande objecten kunnen wij met geringe eigen kapitaal financieren TE KOOP Stookolie Tankduwbak, 2200 ton R. LOOS Adviesbureau voor de handel en scheepvaart Informatie: R.Loos, Van der Palmstraat 11, 3332 JL Zwijndrecht Tel. 078-6123521, fax 078-6127744 GSM 0653-222945, E-mail: rl.loos@12move.nl Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip, Type “Thalassa”, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m 45 x 3m 90/3m 55, 3200 ton, 3645 m3, levering augustus 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. "Hendrik Jan jr", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m3, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev 2000. "Levante", 2090 ton 1972/1981, 105m10x9m52x2m99, stalen vloer, aluminium schuifluiken, kopschroef Cummins 400 pk, aluminium stuurhuis, autokraan 16m, MWM 1000pk bj. 1972 rev. 2003 "Comus", 2068 ton 1966/2000, 86mx10m50x3m23, 2600m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2000 met elektr./hydr. luikenwagen bj. 2000, kopschroef 400 pk, alu. overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins 580 pk bj. 1993. “Fidelity” , 1922 ton 1979, 100mx9m50x3m01, 2600m3, alu. Fr. kapluiken met luikenwagen, stalen vloer bj. 2002, kopschroef Scania 380 pk, autokraan 19m bj. 2001, Caterpillar 1225 pk bj. 1994 rev. 2004. m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. "Portunus", 1725 ton 1957-1980, 84m95x9m45x3m15, 2100m3, alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 320 pk bj. 1990, autokraan 12m, Caterpillar 1227 pk bj. 1991. "Parana", 1529 ton 1994, 84m63x9m50x2m88, 2200m3 , stalen vloer 12 mm, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m, Cummins 1000 pk bj. 2002. (Evt. inruil bespreekbaar). "Epsilon", 1399 ton 1959, 79m91x9m45x2m81, 2175 m 3 , stalen vloer bj. 2003, alu. Fr. kapl luiken met elek.-hydr. luikenwagen bj. 2003, kopschroef Daf 320 pk bj. 2000, alu. overzakbaar stuurhuis, autokraan 15m, Cummins 1220 pk bj. 2004 "Saro", 1201 ton 1965, 80m03x8m20x2m65, 1450m“, alu. Fr. kapluiken met luikenwagen, kopschroef Daf 290 pk, autokraan 12m, Mercedes 673 pk bj. 2004 "La Liberte", 913 ton 1960/1981, 66m95x8m20x2m51, 1400m3, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 168 pk, autokraan 10 meter, Cummins 811 pk bj. 1984 rev. 2000 (Evt. inruil bespreekbaar) “Francisca”, 700 ton 1940, 61m30x7m05x2m62, 950m“, alu. ronde luiken met elek. luikenwagen, kopschroef Scania 250 pk, alu. overzakb. containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 484 pk bj. 1997. "Hudi", 641 ton 1960, 55m11x6m61x2m67, 950m 3 , stalen vloer bj. 1997, alu. Fr. kap met elek. luikenwagen, kopschroef Daf 185 pk bj.2003, stalen stuurhuis, autokraan 7m40, Caterpillar 585 pk bj.1979 rev.1992/2005 “Tania”, 610 ton 1964, 51mx6m61x2m67,930m3, alu. schuifluiken, Daf 250pk bj. 2002, autokraan 7m50 bj. 2003, Cummins 440 pk bj. 1981 rev. 2005 volledig. (Inruil oude kempenaar of spits mogelijk, interessante prijs) "Imago", 354 ton 1955, 38m79x5m06x2m43, 430m3, stalen vloer bj. 2001, alu ronde luiken + 2x luikenwagen, autokraan 7m20, Mercedes 250 pk bj. 1976 rev. 1991 Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Ook CCR ziet voortekenen crisis in tankvaart De door de tankvaart over de Rijn vervoerde lading lag in 2004 drie procent onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. De capaciteit van de sector nam in de CCR-landen echter met 5,2 procent toe. Dat meldt de Centrale Rijnvaart Commissie in het verslag van de voorjaarsvergadering die 2 juni in Straatsburg plaatsvond. In de tankvaart signaleert de CCR een dalende tendens in het vervoerde volume. In het bijzonder voor het vervoer van olieproducten. ‘Op de tankvaartmarkt en meer bijzonder die van het vervoer van olieproducten heeft de ingebruikneming van nieuwe capaciteit zich in 2004 voortgezet in die mate dat het verschil tussen vraag en aanbod verder lijkt te worden vergroot. De vrachten op deze markt bewegen zich steeds meer naar een laag niveau, vooral in de periode waar de waterstand een volledige aflading toelaat.’ De CCR spreekt van een ‘betrekkelijk overaanbod van scheepsruimte’. Ondertussen verschuift de vraag van enkelwandige naar dubbelwandige schepen. ‘De Centrale Rijnvaart Commissie ziet dan ook ‘voortekenen van een door overcapaciteit gemarkeerde crisis, waarvan vooral de enkelwandige schepen het slachtoffer zullen zijn’. ‘De toevloed van nieuwe scheepsruimte die voor 2005 wordt verwacht, kan deze situatie alleen maar doen verslechteren. Het heeft er alle schijn van dat bij de investeringsbeslissingen voor nieuwe scheepsruimte in het geheel geen rekening wordt gehouden met de vooruitzichten op korte en middellange termijn in deze sector. Onder deze omstandigheden kan het beroep aan het adres van het betreffende bedrijfsleven op voorzichtigheid bij het nemen van investeringsbeslissingen slechts worden herhaald.’ Aldus de CCR, die daarmee verwijst naar de noodkreten van onder andere de VRB en de VITB. In de droge lading nam het aanbod aan scheepsruimte van de CCR-lidstaten in 2004 met anderhalf procent toe. Het vervoerd volume op de Rijn groeide met 3,2 procent. Nieuwe brug Panheel 21 JUNI 2005 De caravan Er staat een nieuwe caravan op het verlanglijstje en daarom staan er zaterdag een paar op de agenda om te gaan bekijken. De dochter thuis heeft er een heleboel op internet gevonden en steeds belt ze naar boord. Het moet er deze keer een met wat meer luxe zijn. De badkamer moet royaal genoeg zijn om je er te kunnen omkleden en een boilertje is ook prettig. Laatst hadden ze zelfs een ingebouwde magnetron gezien en ook deze luxe is natuurlijk niet te versmaden. Maar papa wil niet de eerste de beste kopen en daartoe toch nog wat verder rondkijken en daar kan mama het helemaal mee eens zijn. Het is inmiddels vrijdag en als ze bijtijds geladen zijn kunnen ze er een lang zoek weekend van maken. Ze moeten twee partijen laden en de eerste partij zit er om een uur of vijf in. Als de tweede partij nu ook snel komt kunnen ze nog naar huis. Maar zoals het aan boord wel vaker gaat wordt het laden van de tweede partij uitgesteld want het is een zeer grote zeeboot met een hoop andere partijen en de schipper krijgt te horen dat hij zaterdag morgen om 7 uur weer aan de beurt is. `Jammer,’ zegt zijn vrouw die de weekendtas al klaar heeft staan. `Jammer,’ zegt ook de dochter die erg graag met haar ouders op zoek gegaan was naar een leuke caravan. `Ach, het is wel jammer,’ meent de schipper. `Maar als we morgen om 7 uur gaan laden en het schiet een beetje op kunnen we zaterdag toch bijtijds thuis zijn.’ Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. Maar zoiets als planning schijnt in de schipperswereld niet te bestaan. Dat is geen baan van 9 tot 5. En dat onvoorspelbare schijnt nu net tot de voordelen van een schippersbestaan te horen. Wordt soms gezegd door een aantal enthousiastelingen. De schippersdochter kan het echter totaal niet waarderen want om 7 uur wordt er niet geladen en om 2 uur ook nog niet en zo wordt het zelfs totaal onduidelijk of haar ouders wel nog naar huis komen deze dag. Ook het boodschappen doen wordt ingewikkeld want wat moet er gekocht worden en wanneer? Want als alles helemaal tegenzit, komen ze helemaal niet en zit zij met al die boodschappen opgescheept. `Doe maar een paar zakjes beleg die desnoods nog volgend weekend gegeten kunnen worden. En als groente een paar dingen die jij anders gebruiken kunt. Bijvoorbeeld een komkommer en wat wokgroenten. Potten heb ik hier aan boord voldoende.’ `En wat blikjes bier en sigaretten,’ roept de schipper op de achtergrond en hierna pakt hij de telefoon om te vragen of er nog steeds niet geladen kan worden. Wat hij zegt klinkt beslist boos. Het is inmiddels alweer 3 uur en er wordt gesproken over het (advertenties) voortzetten van belading om een uur of 5. Dat wordt niks met het naar huis gaan vandaag begrijpt de vrouw en ze besluit om er een kaarsje voor te gaan branden. En of het nu door de boze woorden van de schipper of door het kaarsje van zijn vrouw komt of dat het gewoon toeval is zal wel nooit duidelijk worden. Maar na een minuut of 5 worden ze gebeld om te gaan laden! De schipper en de ijkmeester voeren nog een heel gesprek over de technische kanten van een caravan en die wetenschap is weer mooi meegenomen. Ook diverse campings komen aan bod en informatie wordt uitgewisseld. `We kunnen morgen toch voor de caravans gaan kijken,’ belt de vrouw blij met haar dochter want ook al is het weekend dan toch wel heel erg ingekort. Dat wat ze wilden gaan ondernemen kan alsnog gewoon doorgaan. En dat is het allerbelangrijkste! De dochter zegt net nog een hoop boeiends op internet gevonden hebben wat allemaal in de buurt is zodat ze er zeker in zullen slagen en passende caravan te kunnen kopen voor de komende vakantie! De nieuwe brug over het kanaal Wessem-Nederweert bij Panheel nadert zijn voltooiing. De oude brug was door achterstallig onderhoud niet meer geschikt voor zwaar vrachtverkeer. Enkele weken geleden is de aannemer gestart met het aanbrengen van de brugdelen. De delen zijn over de weg aangevoerd. Volgens een woordvoerder van aannemer Van Mourik uit Echt lag het oorspronkelijk in de bedoeling de brugdelen van Betonson in Son over het water te vervoeren. Door Mijn vader is een goochelaar Mijn vader hield een van zijn handen onder een stans- en knopenmachine om te kunnen gaan varen. Dat was in 1947. Hij nam niets mee behalve zijn heimwee. En denk maar niet dat hij het leven in zijn schoot geworpen kreeg. Pa leerde het schippersberoep van een binnenschipper van de oude stempel - die net als rij-instructeurs van de oude stempel hun leerlingen een klap op het hoofd gaven als ze iets verkeerd deden. PATS! Stuurboord sufferd! Dus of dat nou een mákkelijk begin was om de kneepjes van het vak te leren? Maar pa voelde zich desondanks als een tovenaarsleerling op het water. Toen hij nog leefde, vergat ik zijn vaderdag altijd. Stelselmatig. Nu hij er niet meer is, gaat er geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk. Soms word ik wakker met zijn stem heel dichtbij aan mijn oor. Mijn vader woont in mijn hoofd, voor altijd. Hij is iemand geworden waar ik alleen nog maar naar kan luisteren, maar niets meer tegen terug kan zeggen. Ik kán dat wel doen natuurlijk, maar dat heeft geen zin. Hij hoort me toch niet (al zijn er die dat tegen zullen spreken). Ik kan alleen maar naar hém luisteren - zoals nu - en opschrijven wat hij mij vertelt. Hoe hij in 1947 aan boord van kadebeperkingen in Son en de smalle kolken van de sluis in Panheel werd echter besloten ze over de weg aan te voeren. De ponton waarop zich een van de kranen bevindt, is wel aangevoerd over de Maas. De kraan is er in Maasbracht op gereden. Met de plaatsing van de nieuwe brug is ook de vaarweg tien meter verbreed, doordat de brug niet meer op waterpeilers rust. Naar verwachting levert de aannemer de brug eind deze/begin volgende maand op. (foto Jo Bindels) die schipper van de oude stempel, door heimwee gepest, zijn hoofd in het kussen gedrukt hield ‘s avonds na het werk. Maar terug naar huis, terug naar de houten noodwoning van zijn ouders, dat deed hij niet, nooit niet! Dat weigerde zijn doorzettingsvermogen. Want hij wilde geen boer worden, daar in dat dorp Gameren, zoals zijn ouders dat wilden. Mijn vader luisterde liever ‘s nachts naar het dromend water, als hij uitgehuild was. Ja, een jonge matroos moest huilen voordat hij schipper kon worden. Nu is mijn vader de schipper alleen nog maar een vertellende stem. Als ik van hem droom, droom ik van hem toen hij jong was, zegt moeder. Ik vergeet vaderdag niet zo snel meer tegenwoordig; elke dag niet eigenlijk. Want mijn vader is van tovenaarsleerling goochelaar geworden. Hij komt ‘s nachts om zijn rode zakdoek over mijn hoofd te leggen als ik mijn gezicht in het kussen druk. En dan, als hij die zakdoek dan van mijn hoofd trekt, zijn de tranen weg. En dan hoor ik even niets, maar dan ook helemaal niets. Zo moet het misschien wel zijn om dood te zijn. Of wanneer het vaderdag is, en die telefoon maar niet over wil gaan. En je even terug moet denken aan dromend water. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant