Views
6 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 21 JUNI 2005 PERSONEEL GEVRAAGD Sitra B.V. Maaskade 85 3071 NE Rotterdam Sitra B.V., een dochter van Ultra-Brag A.G. te Bazel en Haeger & Schmidt International GmbH te Duisburg, is een onderneming, die actief is in het transport per binnenschip en zijn activiteiten in deze markt verder gaat ontwikkelen . Daarnaast treedt Sitra B.V. op als douane-expediteur en als cargadoor. In ons team is daarom per 1 september 2005 plaats voor een ervaren en gemotiveerde Bevrachter Rijn- en binnenvaart (m/v) Naast de werkzaamheden, bestaande uit het indelen/bevrachten van binnenschepen zal deze medewerker belast worden met de acquisitie en het werven van nieuwe klanten. Wij zoeken voor deze functie een enthousiaste medewerker die * een opleiding op minimaal MBO niveau heeft * bekend is met de binnenvaart * goede contactuele eigenschappen heeft * ervaring in acquisitie heeft * de Duitse en Engelse taal beheerst in woord en geschrift (Frans is een pré). Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Nelis. Telefoon 010 - 4140500 U kunt uw sollicitatie richten aan: Sitra B.V. t.a.v. de heer A. Nelis (directeur) Maaskade 85 3071 NE Rotterdam. Of per e-mail: a.nelis@sitra.nl. Schepen onder Elbe Rijn Lloyd vlag varen op alle Europese waterwegen maar zoals de fi rmanaam tot uitdrukking brengt ligt het zwaartepunt van onze activiteiten op transporten tussen de rivieren Elbe en Rijn v.v. Per direkt zoeken wij een Disponent/Scheepsbevrachter of iemand die hiervoor opgeleid wil worden. Wij vragen: - min. middelbare schoolopleiding - goede beheersing van de Duitse taal - commercieel inzicht, een goed uitdrukkingsvermogen in woord en taal, flexibiliteit en geen 9-17 uur mentaliteit - bekendheid met de binnenvaart is een pre. Wij bieden: - prettige werksfeer in een kleine kring - goede salariëring en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden - opleiding binnen het bedrijf met vergoeding van studiekosten - voor de juiste kandidaat zijn er goede doorgroeimogelijkheden Uw schriftelijke sollicitatie met CV richten aan: Elbe Rijn Lloyd BV Telefoon: 0180 442255 t.a.v. de heer A. van Thull Website: www.elberijnlloyd.nl Boelewerf 52 E-mail : info@elberijnlloyd.nl 2987 VE Ridderkerk Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Het sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen staat in voor het slepen van de zeeschepen in de dokken van het Antwerpse havengebied. Deze dienstverlening wordt verzorgd met een vloot van 19 sleepboten. Om kwaliteit van dienstverlening op het hoogste niveau te kunnen garanderen, maakt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen volop werk van de verdere vernieuwing van haar vloot. Om het gezag over deze technologisch hoogwaardige sleepboten te voeren, zoekt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen ervaren en gemotiveerde Voorwaarden: De kandidaten voor de functie sleepbootkapitein dienen: • een studiegetuigschrift van 3 jaar secundair onderwijs te hebben én minstens 3 jaar ervaring in een sleepbedrijf als kapitein of stuurman; kandidaten die geen studiegetuigschrift van dit niveau hebben, dienen tenminste 6 jaar ervaring in een sleepbedrijf als kapitein of stuurman te hebben; • een beperkt getuigschrift van radiotelefonie, een radarbrevet en een vaarbewijs A (of gelijkwaardig bewijs) te bezitten. Interesse? • Tot 1 augustus 2005 kan men zich inschrijven voor de selectieprocedure. • Een inschrijvingsformulier en een documentatiemap over de functie en de arbeidsvoorwaarden kan men verkrijgen: - Bij de personeelsdienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Havenhuis, Entrepotkaai 1 te 2000 Antwerpen; SLEEPBOOTKAPITEINS - Bij het sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Kaai 602 te 2040 Antwerpen; - Op onze vacaturewebsites www.portofantwerp.com en www.uitzicht.be. Beantwoordt u niet volledig aan het profiel van deze functie maar bent u wel geïnteresseerd in een functie bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen? Aarzel dan niet uw C.V. over te maken. U wordt dan gecontacteerd wanneer er andere vacatures zijn. Personeelsdienst Havenhuis Entrepotkaai 1 2000 Antwerpen Tel.: 03 205 22 79 of 03 205 22 85 E-mail: uitzicht@haven.antwerpen.be Sleepbedrijf Kaai 602 Blauwhoefstraat 11 2040 Antwerpen Tel.: 03 229 67 11 E-mail: sleepbedrijf@haven.antwerpen.be Glamona NV Putsebaan 125G 2040 Zandvliet België De voordelen van werken in de Rijn- en binnenvaart via Swets! Swets Nautische Personeelsdiensten zoekt continue vakbekwaam nautisch personeel voor de Rijn- en binnenvaart: kapiteins, schippers, stuurmannen, matrozen en lichtmatrozen voor diverse ladingsegmenten. Welke voordelen heeft het voor u om te werken bij Swets: * Swets heeft met ruim 35 jaar ervaring de contacten om voor u een passende werkomgeving te vinden; Swets kan u werk bieden dat precies aansluit op uw wensen; afgestemd op uw voorkeuren met betrekking tot locatie en werktijden. * U bepaalt zelf wanneer u wilt varen; wilt u een aantal weken niet varen dan kan dat; wilt u juist en weekje langer doorvaren kan dat ook. * Swets biedt u continuïteit en zekerheid. * Swets geeft u zekerheid, omdat u werkt volgens de Nautische CAO, die Swets heeft opgesteld voor haar medewerkers. * Swets kan u een vast dienstverband aanbieden! * Bij Swets kunt u deelnemen aan een premievrije pensioenregeling * Het is voor werknemers van Swets mogelijk om deel te nemen aan aantrekkelijke collectieve verzekeringen. * Na het inleveren van uw declaratieformulier wordt uw salaris binnen 24 uur overgemaakt! * Swets vaart nooit op de automatische piloot, is zeer flexibel en is 7 dagen in de week 24 uur per dag voor u bereikbaar. Natuurlijk zult u ook nadelen zien. Kom daar gerust eens over praten op één van onze vestigingen. Zwijndrecht Ouderkerk a/d Amstel Veerplein 22 Dorpsstraat 40 3331 LE Zwijndrecht 1191 BK Ouderkerk a/d Amstel 078-6191290 020-6821866 Of schrijf u in via www.swets-plaza.nl Gevraagd Kapitein - In bezit van ADNR - Patent tot Mannheim - Radarpatent - 14 op 14 af Of Stuurman met patent tot Mannheim Glamona NV, Tel. 0032-3-569.93.56 / 0032-475-94.54.34 Gevraagd op ms Immaculata matroos, volmatroos met ervaring. Leeftijd vanaf 18 jaar, internationale vaart. 2 weken op / 1 week af, loon n.o.t.k. Mob.: 06 53 563 791 Tel.: 0049 1 716 338 542 Gevraagd een matroos i.b.v. dienstboekje voor het m.s. “Patrisica” groot 1751 ton. Werkgebied Nederland en Duitsland. Geboden wordt een prettige werkomgeving en een passend salaris. Vrijetijdsregeling in onderling overleg. Voor meer info: 06-55830263 of 0049-1716085362

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 ’Nieuwe NPRC’ moet ook jonge schippers trekken (Vervolg van pagina 1) Het is bij de coöperatie NPRC ook mogelijk voor schippers een vaarcontract af te sluiten zonder lid van de coöperatie te worden. Een contractant heeft dezelfde plichten en mogelijkheden als de leden, behalve uiteraard de inspraak en de winstdeling. ‘De contracten van de aangesloten schippers staan in zekere zin los van het lidmaatschap van de coöperatie. Ook als nu aangesloten schippers besluiten geen lid te worden van de coöperatie blijven de vaarcontracten behouden.’ Aquaroute Aquaroute werd in 1998 opgericht door de NPRC als zelfstandige stichting. Er werd subsidie voor een commercieel samenwerkingsverband gegeven, op voorwaarde dat het een aparte juridische entiteit zou worden. Ook daarover laat Van der Meulen geen misverstand bestaan: ‘We hebben Aquaroute liever in huis. Dat is herkenbaarder en het is efficiënter dan werken met twee administraties en twee directies. Dat mocht al na vijf jaar, maar het zijn er zeven geworden. De raden van bestuur zijn het er over eens.’ Alle bedrijfsactiviteiten, de contracten en het personeel worden per 1 augustus overgenomen. Directeur Robert Bokslag heeft per 1 mei Aquaroute al verlaten. ‘De contracten gaan mee na individuele goedkeuring van verladers en het vermogen wordt na de fiscale afrekening onder de deelnemers verdeeld. Daarmee hoop ik het kwade gerucht uit de wereld te helpen dat NPRC uit was op het vermogen van Aquaroute.’ De belangrijkste contracten – zoals het vervoer voor Corus en Akzo – waren gesloten via de NPRC. Die opdrachtgevers hebben daar geen problemen mee. ‘Ze vinden het wel prettig dat er sprake is van één loket.’ De NPRC heeft moeilijke tijden gekend. Inmiddels is het derde achtereenvolgende boekjaar met winst afgesloten. In augustus 2003 was al afgestapt van het vaste tarievenstelsel en overgeschakeld op een marktconform tarievensysteem voor de eigen deelnemers. ‘Ze ontvangen waar mogelijk een vergoeding boven de marktprijs. We hebben ook in de huidige slechte tijd al onze schepen aan het werk zoals altijd. De winst is weer hoger dan het jaar ervoor.’ Er was 26 miljoen euro omzet in 2003. Van der Meulen presenteerde toen vier scenario’s, waarvan het meest positieve en uitdagende lag op 32,5 miljoen euro omzet in het derde jaar. Dat is 33 miljoen geworden. De nieuwe configuratie van de NPRC moet ook jongere schippers trekken. De NPRC heeft de laatste jaren te lijden gehad onder vergrijzing van de aangeslotenen. ‘Op dit moment is de animo om zich aan te sluiten bij de NPRC groter dan verwacht, ook als je de seizoensinvloeden in ogenschouw neemt.’ Onderdeel van het afschudden van het oude, ‘stoffige’ imago vormt zeker ook de voorgenomen verhuizing naar Zwijndrecht eind van dit jaar. Wytse van der Meulen weet voor 99 procent zeker dat vanaf eind 2005 de activiteiten van de NPRC worden voortgezet in het middelste van de drie kantoorgebouwen aan de Westkeetsehaven in Zwijndrecht. Daar wordt de eerste verdieping betrokken, tot voor kort in gebruik door voormalig Philips-dochter Atos Origin. ‘Deze verhuizing is een verbetering. We nemen onder andere het meubilair over. Tot mijn stomme verbazing was dat in de kleuren Oranje/blauw uitgevoerd, de kleuren van de NPRC. We huren dat voor vijf jaar.’ Wytse van der Meulen tenslotte over zijn eigen plannen: ‘Nee, ik stop niet als we als coöperatie in Zwijndrecht zitten. We gaan stug verder want er is nog veel te doen. Maar eerst zijn de schippers nu aan het woord. Ik heb er belang bij dat er een transparant beeld ontstaat. We gaan het karwei afmaken.’ Poolse werf bouwt schepen in tweeën De tanker Hans Nico is bijna klaar om van de helling te lopen. Niet in zijn geheel, maar in tweeën: de Centromost werf in het Poolse Plock is eigenlijk alleen toegerust voor het vervaardigen van kleine binnenvaartschepen. ‘Geen probleem, we zijn er aan gewend. Eenmaal te water gelaten, lassen we de beide delen in het water aan elkaar,’ vertelt technisch directeur Bogdan Dobrzanski. Zijn zestig kilometer landinwaarts aan de rivier de Wisla gelegen werf bouwt al decennialang vrijwel uitsluitend voor de Hollandse markt. Veka is de belangrijkste opdrachtgever, maar ook Bodewes Binnenvaart en Scheepswerf Gelria bestellen in Plock geregeld casco’s. Momenteel liggen er verschillende schepen op stapel of worden afgebouwd voor de kant. Het gaat voor het merendeel om containerschepen of dubbelwandige chemicaliëntankers, standaard 110 meter lang. Groter gebeurt ook, maar dan krijgt Centromost te maken met een tweede begrenzing. Schepen van de Centromost werf moeten stroomafwaarts namelijk 21 JUNI 2005 door een sluizencomplex bij een stuwmeer. En daar kunnen geen schepen doorheen die groter zijn dan 115 bij 11,45. De werf draait ook daarvoor zijn hand niet om. Grotere schepen worden in twee stukken tot achter de sluizen gevaren en daar in elkaar gelast. In de communistische tijd gold Centromost met 1.500 werknemers als een van de grootste rivierscheepswerven van Europa. Er werden jaarlijks zo’n vijftig – voornamelijk militaire – vaartuigen geproduceerd. Als particuliere onderneming met 230 werknemers levert de werf nu jaarlijks elf schepen af. Om de capaciteit te vergroten staat er momenteel naast de productiehallen een grote tent waarin eveneens secties worden gebouwd. Ondanks de toenemende concurrentie uit China (Dobrzanski: ‘De Chinezen halen onze kwaliteit bij lange na niet!’) is de vraag groot en Centromost wil veel produceren. Veel contracten zijn afgesloten voor de scherpe stijging van de staalprijs. Dobrzanski: ‘De vaste kosten heb je toch, dus is er maar een manier om je kosten te drukken: zoveel mogelijk bouwen.’ Moderne snijdtechnieken op de Poolse werf. (foto Ries van Wendel de Joode) VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e-mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 250 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. In de opvaart (bovenste lijn) steeg de VAART!Vrachtindex in mei 1,4 punt naar 75,6 en in de afvaart (onderste lijn) met 3,2 punt naar 57,6.

Binnenvaartkrant