DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 21 JUNI 2005 Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V Postbus 254 3130 AG Vlaardingen Telefoon 010-4264960 Fax 010-4735814 E-mail mnl@muehlhan.nl Hartelijk gefeliciteerd met het mts Veendam waarvoor wij mochten leveren 2 Bornemann Ladingpompen type W7.2zk-85/2 inclusief E-motoren, Uitgevoerd met speciaal sealsysteem en elektrische stilstandverwarming op de pompen Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 • Gespecialiseerd in aanbrengen van tankcoatings • Snelle levertijd • Uitvoering van alle conserveringswerken Reeds meer dan 100 schepen gingen mts Veendam voor en varen al jaren met door ons gestraalde en gecoate ladingtanks. Vanuit deze jarenlange ervaring geven wij opnieuw aangebrachte zinksilicaat tankcoatings 5 jaar garantie! Wij wensen mts Veendam en haar bemanning een behouden vaart Wij wensen Verenigde Tankrederij B.V. een behouden vaart met het mts Veendam •Direct aan de haven van Werkendam Biesboschhaven Zuid 5a Werkendam Tel: 0183-500151 Wij wensen het Wij leverden het stuurhuis met vaste bovenbouw en hefkolom Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Dutch Marine Trading b.v. mts Veendam en haar bemanning een behouden vaart. Op het mts Veendam leverden wij de ankerlieren, ankers en kettingen. Wij wensen Verenigde Tankrederij B.V. een goede en behouden vaart houd de vaarterin Wij leverden en installeerden: De totale installatie (24V, 230/400V 50Hz, 480V 60Hz) PLC diagnosesysteem | Tankalarminstallatie | Nautisch pakket | Gasdetectieinstallatie | Brandmeldinstallatie | Overdruk en airconditioningsysteem | Camerasysteem | Wij danken Smits Machinefabriek en Satelliet volgsysteem | Scheepsreparatiebedrijf B.V. voor de prettige samenwerking en wensen de Verenigde Tankrederij een behouden vaart met het MTS Veendam Dutch Marine Trading b.v. Tel: 0183 - 506989 Fax: 0183 - 663795 office@dmt-sales.nl www.dmt-sales.nl Gerben Donselaar: 06 - 20603528 Andre Schelling: 06 - 51506069 DRUTEN - ELST - NIJMEGEN T +31 (0)487 518 555 F +31 (0)487 518 666 E druten@huisman-elektro.nl I www.huisman-elektro.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Nieuw mts Veendam van VT introduceert nieuwe generatie computertechnieken Een `wereldidee’ direct in praktijk gebracht De nieuwe natronloogtanker Veendam van de Verenigde Tankrederij (VT) beschikt over high tech equipment inclusief een black box waar luchtvaartmaatschappijen jaloers op kunnen zijn. Alles dat aan boord gebeurt, wordt geregistreerd en opgeslagen. De informatie is via internet opvraagbaar en het systeem is interactief. Op afstand laden en lossen; het zou zomaar kunnen. De VT-tankers van de jongste generatie, zoals de Vlissingen, beschikken over monitoring van de ladingzone en gedeeltelijk van de navigatie. `Daar doen we nog niet zoveel mee,’ vertelt Niels Groenewold, projectleider van het VT-nieuwbouwprogramma. `In geval van calamiteiten is de historie van een schip beschikbaar: wanneer de lichten aan en uit zijn gegaan, wat op een bepaald moment de pompsnelheid was en de capaciteit die verpompt werd, de temperatuur en het verloop van laden of lossen.’ Dit betekent dat in de relatie met de opdrachtgever altijd alles helder is en er geen misverstanden kunnen ontstaan. Op de Veendam nog meer high-tech. Het systeem dat met de Veendam wordt geïntroduceerd, `onthoudt’ ook de complete navigatie. `Leverancier Alphatron kwam met het idee om een black box te maken waarin al die gegevens worden opgeslagen en wij vonden dat een wereldidee,’ zegt Niels Groenewold. En zo werd het onmiddellijk in de praktijk gebracht. In de black box worden de marifoongesprekken, radarbeelden, intercomgesprekken, roerstanden, motorenstand, de elektronische kaarten en de camerabeelden acht uur lang opgeslagen. Via internet kunnen al die gegevens worden opgevraagd. `Dat gaat nu nog wat langzaam via GPRS - binnenkort schakelen we over op UMTS. Klanten krijgen een internetsite met een wachtwoord en dan kunnen ze kijken hoe het aan boord er aan toe gaat, bijvoorbeeld bij de belading. Maar ook als er een aanvaring is geweest of er klachten zijn, dan zijn geen lange discussies meer nodig, het is met de black box eenvoudig aan te geven wat er precies is gebeurd.’ Het is nieuw maar omdat het indirect ook bijvoorbeeld overlopers kan voorkomen, is er mogelijk een dusdanig milieuvoordeel te behalen dat er subsidie voor beschikbaar is. `Dat aspect wordt onderzocht,’ aldus de diplomatieke Niels Groenewold. De elektricien kan inbellen in het systeem en vanaf `kantoor’ zien wat er aan de hand is, eventueel direct ingrijpen van afstand of meteen met de juiste onderdelen naar boord gaan. Dat zou het onderhoud en de reparatiekosten omlaag kunnen brengen. Alle onderdelen van het schip worden immers 24 uur per dag door het systeem in de gaten gehouden. Bewaking Ook met elektricien Huisman is samengewerkt om het systeem aan boord van de Veendam nog geavanceerder te maken. Tegelijk met de black box wordt geavanceerde, ook nieuw ontwikkelde camerabewaking geïnstalleerd op de nieuwe Veendam. Een gesloten bewakingssysteem dat zicht biedt op woning, stuurhut en machinekamer voor en achter zijn voorzien van touch screens, waarop de bediening mogelijk is van de pompen en andere activiteiten. `Nee, het Johan Groenewold hijst de VT-vlag na de overdracht door George Rensen. sturen van het schip gebeurt nog steeds vanuit de stuurhut,’ aldus Groenewold. Huisman zei tegen ons dat hij met die camera’s wel meer kon dan alleen maar beelden laten zien.’ De camera’s in de gangboorden zijn zo ingesteld met behulp van motion detection dat de beelden automatisch op de verschillende schermen van computers verschijnen als er iemand door het gangboord loopt. De camera’s zoomen automatisch in op die persoon. `Met dit bewakingssysteem spelen we ook in op de ISPS-code en de ketenbeveiliging waarbij ook permanent duidelijk moet zijn wie zich aan boord van binnenschepen bevinden.’ Big Brother in de binnenvaart. Voelen bemanningsleden zich niet bespied? `Kan zijn, maar als je niets te verbergen hebt, geeft dat niet. Het is voor hen ook gemakkelijker te bewijzen hoe ze gehandeld hebben als zich calamiteiten hebben voorgedaan.’ Dit bewakingssysteem is aangesloten op het centrale computersysteem, waardoor vanaf afstand de situatie aan boord te controleren is. `Je zou inderdaad vanaf afstand de Veendam maar ook de Vlissingen al kunnen laden via internet. Maar er zit ongeveer tien seconden vertraging in tussen de opdracht en de uitvoering.’ Groenewold is bij Prorail gaan kijken hoe die met hun automatische systemen werken op het rangeerterrein De Kijfhoek bij Barendrecht. `Aanvankelijk deden die alles semi-automatisch, waarbij ook nog dingen door mensen werden gedaan, maar dat werkte niet. Het systeem kan het beter dan dat wij het kunnen.’Maar wat bij uitval van de computer? `Er draaien altijd vier PC’s mee waarbij steeds twee de ghost zijn van de andere twee. Een kostbaar systeem maar het Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw ABN AMRO BINNENVAART- UNIT ROTTERDAM Financiering en verzekering Rensen Shipbuilding B.V. Makelaar VT Verenigde Tankrederij Bevrachting Pon Power B.V. 1 Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512B , 1380 pk bij 1600 rpm en 1 Caterpillar scheepsdieselmotor voor boegschroef, type C18, 500 pk bij 1800 rpm Unisol isolatietechniek bv Isolatie van de uitlaatgassystemen en de woning Discom BV 35dB(A) dempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor ADS-van Stigt ZF Marine W7000 met een reductie van 4,926:1, 24v Solenoid t.b.v. elektrische bediening en elastische koppeling AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4 blads scheepsschroef met een diameter van 1800mm met LRS-certificaat Van de Giessen Straalbuizen 1 straalbuis, type Optima, Ø 1.816 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting SUPREME LD 190 afdichting Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv Boegschroef type MK 1200 Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met vaste bovenbouw en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV 1 aluminium rvs schuifmast, 2 BX- woningdeuren, 2 stalendeuren, 1 aluminium Davit en diverse kleine materialen Van der Velden Marine Systems SP 2000 stuurwerk, 2 DWK 6080/56 roeraandrijving en 2 HD 195 roeren Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering Radar pilot kaart HUISMAN elektrotechniek b.v. Wij leverden en installeerden: de totale installatie (24V, 230/400V 50Hz, 480V 60Hz), PLC diagnosesysteem, tankalarminstallatie, nautisch pakket, gasdetectieinstallatie, brandmeldinstallatie, overdruk en airconditioningsysteem, camerasysteem en satelliet volgsysteem Sygo BV Hoogte- en ladingmeter Rafa BV Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) 21 JUNI 2005 is het waard om steeds een back-up te hebben. We hebben het bij de Vlissingen nu één keer meegemaakt dat de harde schijf crashte, maar er waren wel twee pc’s in reserve. In dat opzicht kijken we naar de luchtvaart hoe die omgaan met beveiliging en back-ups. In de luchtvaart is veel nagebootst van de scheepvaart - kijk maar naar het jargon in de luchtvaart - maar de ontwikkelingen gaan daar veel sneller omdat er zoveel meer geld in omgaat, dat de scheepvaart nu naar de luchtvaart kijkt hoe nieuwe systemen werken.’ Lees verder op pagina 35 Wie leverden op het mts Veendam Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en flexibele ophanging uitlaat Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering en keuken Versteeg Keukens & Sanitair bv Gedeelte keuken en het sanitair Fa. P.A. Paans & Zn Stoffering WindeX Engineering BV Complete airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, ruimventilatoren, ontgassingventilatoren, ventilatiesysteem en RVS klaproosters D.M.T. Dutch Marine Trading b.v. Ankers, kettingen en ankerlieren Blommaert BVBA Voormast type Improval All Pumps Holland BV Pompen MarFlex BV Ballastpomp EPS European Pump Services BV 2 Bornemann Ladingpompen type W7.2zk-85/2 inclusief E-motoren, Uitgevoerd met speciaal sealsysteem en elektrische stilstandverwarming op de pompen Willems B.V. Dekleidingen Esso Lubrication Service Esso smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Gasolie, Esso smeermiddelen, ADNR pakket, SI pakket en scheepsbenodigdheden PS Marine Coatings BV Sigma Coating Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Stralen en conserveren van de ladingtanks Lloyd's Register EMEA Classificatie A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V Waterzuiveringsinstallatie Huchem Special Products B.V. HC-Roka, HC-Ship-Clean, HC-Ship- Clean-New, HC-Gelei-Clean-New, HC-Stripe-Cleaner, HC-Intact- Spray, HC-Galvana-Sink-Spray, HC-Ug-408 en HC-Task. Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Mastervolt BV Acculaders Polmai Brandblusmaterialen en veiligheidsmiddelen Corrosion & Water Control Levering volautomatisch systeem ICCP (Impressed Current Cathodic Protection systeem = Cathodische Bescherming d.m.v. opgedrukt stroom) dat het gehele onderwater gedeelte van het schip beschermd tegen corrosie (roesten). Riwa Boating International Roeiboot Ketting IJmuiden BV Compressoren KROHNE Nederland BV Klokken
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl