Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 2 x 10L SUPER X à € 17,33 = GRATIS 1 x 10L PALREIN OF 1 x 10L SUPER X à € 17,33 + 1 x 10L BOENWAX à € 15,86 GRATIS 1 x 10L PALREIN 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 5,75 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,81 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 AUG. OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 Aon Hudig Makelaars in Assurantiën Risico-Adviseurs kantoor Rotterdam mw. J.A. Blacquière tel: 010 448 75 94 dhr. J.J. de Pooter tel: 010 448 76 53 kantoor Groningen tel: 050 521 55 42 Uw contactpersonen op gebied van binnenvaartverzekeringen 21 JUNI 2005 Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Omvormers, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). SLEEP & DUWVAART Hèt blad voor de beroeps- èn recreatievaart. Publicaties over de hedendaagse stoom- sleep- en duwvaart. Ook gegevens verkregen uit onderzoek worden gepubliceerd. VRAAG NU EEN PROEFNUMMER AAN! Verschijnt 6 x per jaar bij: STICHTING B.A.S.M. Postbus 190 - 1520 AD Wormerveer Telefoon na 18 uur: 0622 516 238 Fax: 075 - 6420536 E-mail: basminfo@sleepduwvaart.nl Website: www.sleepduwvaart.nl vervoerd gewicht internationale binnenvaart aantal containers per binnenvaart binnenvaart terminals imago binnenvaart nieuwbouw binnen vaart Nederlandse vlag De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en be drijfsleven. De groei zit er over - duidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De af gelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnen - vaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Week blad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te ne men van onze projecten en plannen om ook in de toe komst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en file vrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 Dagje Duinrell voor BVB-sponsors 21 JUNI 2005 Het vijftienjarige BVB vierde het jubileum met een aantal sponsors en hun gezinnen tijdens een geslaagd dagje Duinrell. Terwijl de kinderen zich vermaakten in het Wassenaarse pretpark werd in kleine kring een quasi-formeel congresje `Vijftien jaar binnenvaart in beeld’ gehouden, met twee verrassende sprekers. Voorzitter Jan de Vries - zelf ook al vanaf het eerste uur bij het BVB - nam als eerste plaats op het podium waar doorgaans artiesten de aandacht van mensen die een dagje uit zijn gevangen houden. Hij introduceerde Reinier van den Berg, televisieweerman en werkzaam bij Meteo Consult. De sympathieke verteller hield een toegankelijk verhaal over wolken, buien, tornado’s en weersvoorspellingen in het algemeen. Van den Berg is een begenadigde spreker en vertelde enthousiast over de wijze waarop schippers aankomende regenbuien kunnen zien aankomen. Valt er water uit en zo ja, komt die bui mijn richting op? Hij haakte slim in op milieuvriendelijke aspecten van de binnenvaart door de directe link te leggen met het broeikaseffect - volgens zijn internetsite een stokpaardje. Bij een dia van langgerekte witte strepen over een blauwe hemelkoepel zei hij: `Deze wolken komen van vliegtuigen en dat gebeurt steeds vaker nu je voor een tientje naar Barcelona kunt vliegen - met alle gevolgen van dien voor het milieu.’ Dat het broeikaseffect al duidelijk z’n sporen nalaat op aarde, wordt wel bewezen door het warmere zeewater, de toename van het aantal orkanen en de steeds extremere temperatoren. `Nederland is natter geworden. Wat in ‘95 misging met de overstromingen in dat jaar, had dit jaar weer kunnen gebeuren door de grote hoeveelheden sneeuw in de Alpen.’ Het smeltwater werd dit jaar meer geleidelijk afgevoerd. Van den Berg wees tevens op de mogelijkheid van uitdroging van sommige rivieren die afhankelijk zijn van smeltwater van de gletsjers in de Alpen. Die gletsjers slinken door de gemiddeld toegenomen temperatuur. `Over tien tot twintig jaar hebben we een goot probleem.’ Door het smelten van poolijs en gletsjers neemt bovendien het zoutpercentage van de oceaan af en dat kan weer gevolgen hebben voor de Warme Golfstroom. `Die omschrijf ik altijd als de thermostaat van de wereld, want die verdeelt de warmte. Daalt het zoutgehalte met een tiende procent, dan kan de Golfstroom al tot stilstand komen. Dan wordt het hier niet warmer, dan bevriezen we hier.’ Hoe de bevroren vaarwegen dan lopen, is tegen die tijd precies af te lezen op rijk gedocumenteerde digitale kaarten, (advertenties) Kees de Vries, oprichter en al vijftien jaar secretaris van het BVB. (foto’s MGR) SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. zo kwam Hans Kouwenberg van Noordersoft vertellen in Duinrell. De tweede spreker was acht jaar lang schipper op het ms Noorderzon alvorens hij zich sortte op de ontwikkeling van software voor de scheepvaart. Hij is nu onder andere betrokken bij River Information Services (RIS). Op overtuigende wijze toonde hij de enorme vooruitgang die al is geboekt door de overschakeling van papieren vaarkaarten naar digitale kaarten, die bol staan van de informatie. `Maar we zijn pas aan het begin van deze ontwikkeling. Er kan nog veel meer met digitale kaarten. Natuurlijk is het belangrijk dat de privacy wordt beschermd, maar RIS is wel van levensbelang voor de ontwikkeling van de binnenvaart zelf.’ Ook brak hij een lans voor de Telemaat van Technofysica, het apparaatje dat voortdurend de optimale snelheid van het schip aangeeft, waardoor tot tien procent brandstof kan worden bespaard. De opmerking van Kouwenberg over de voordelen van RIS voor de verlader, die immers weet waar zijn lading is, viel in minder goede aarde. Met een NASA-satellietfoto van een duwstel op de Mississippi (een dag ervoor van internet gehaald) toonde hij aan dat daar straks RIS niet eens meer voor nodig is, als die satellietfoto’s ook van Europa beschikbaar komen. Er was duidelijk ook een tegenstander in de zaal, die ongevraagd de spreker onderbrak met een opmerking dat nooit drie weken van tevoren kan worden aangegeven welke schepen er voor welke sluizen zullen liggen.’ Secretaris Kees de Vries van het BVB suste de oplaaiende discussie met de opmerking dat...we niet zullen meewerken aan systemen die toch niet werken. Ik denk ook niet dat we in de toekomst drie weken van tevoren kunnen voorspellen wie voor welke sluis ligt.’ Sponsors Vanaf het begin in 1989 was het BVB voor een belangrijk deel afhankelijk van de inkomsten van sponsoring door het binnenvaartbedrijfsleven. Kees de Vries wees erop dat het aantal sponsors sinds ‘90 is gedaald van 1.200 naar minder dan 800 en dat de afhankelijkheid juist groter wordt. Helaas is dat op een sponsorbijeenkomst niet zo gelukkig om te vermelden; de toehoorders zijn immers de ruggengraat van de sponsoring. Hij wees erop dat het elk jaar weer spannend is of het ministerie van Verkeer & Waterstaat het bureau blijft ondersteunen. `Twintig procent van de schippers is toch te weinig. Het zou mooi zijn als net als bij de leden van de Koninklijke Schuttevaer er drieduizend sponsors zouden zijn.’ hij zei het jammer te vinden dat de ASV niet langer deelneemt in het bestuur van het BVB. `Jammer, want het zijn de meest kritische leden. Je mag in het bestuur tegen elkaar schoppen, maar niet weglopen.’ Tweemaal werd de videoclip getoond, die op kosten van V&W werd gemaakt. De flitsend vervaardigde clip (We’ve got the power) zou op TV moeten, vindt De Vries. Hij riep ondernemers op te sponsoren. De Zembla (het containerschip dat in de clip te zien is) heeft al 5.000 euro toegezegd voor uitzending. Zo zijn er nog twintig nodig. Reinier van den Berg. Een bekend gezicht (van RTL) die waarschuwde voor het broeikaseffect. Hans Kouwenberg over de RIS-toekomst van de binnenvaart.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant