Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 21 juni 2005 Mit uns auf dem richtigen Kurs! MTS “Aviso II” Ihr fairer Ansprechpartner seit 1902 www.volksbank-haren.de Machinefabriek G. Olthof n.v. wenst familie Deymann een behouden vaart met het mts Aviso II 0213/04/99 van beek & partners © Wij wensen familie Deymann een behouden vaart met het mts Aviso II Wij wensen die Tms Synthese 11 altijdt een goede vaart Ook in Keulen staat Olthof nu voor u klaar. OLTHOF Scheepsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax: 0221 - 98108841 MACHINEFABRIEK G. OLTHOF N.V. Nijverheidstraat 120 -124, 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-2580258 Fax 010-4588750 • Enkelvoudig schaar-hefplatform e-mail: hebetechnik@bueter.com • Dubbel schaar-hefplatform www.bueter.com • Meervoudig schaar-hefplatform • Vlak schaar-hefplatform • Boordkraan • Luikwagen Büter Hebetechnik GmbH • Emmener Straße 9 • D-49716 Meppen (Germany) • Tel. +49 (0) 5935 7059-0 • Fax +49 (0) 5935 7059-10 Met het dopen van het schip mts Aviso II wensen wij u veel geluk en altijd een handbreedte water onder de kiel! BOUWERS van het CASCO mts “Aviso II” CESKE LODENICE a.s. wordt vertegenwoordigd door NAVIA b.v. NAVIA B.V. Merwededijk 46, 4213 CE Dalem HOLLAND Sophienplatz 1-7 • 49716 Meppen (D) • Telefon: 0 59 31/83 38 A.J. Egas Dwarssteeg 1, 4255 SB Nieuwendijk HOLLAND tel. +31 (0)183 409920 • fax +31 (0)183 409921 gsm +31 (0)654 266420 • e-mail: aje@navia.nl R. den Hartog Merwededijk 46 4213 CE Dalem Holland tel. +31 (0)183 690320 • fax +31 (0)183 690321 gsm +31 (0)654 266421 • e-mail: rdh@navia.nl Wir wünschen Familie Deymann SCHIFFSAUSBAUTEN RUDERHÄUSER AUS ALU KOMPLETTER WOHNUNGSAUSBAU SCHIFFSFENSTER UND- TÜREN ALU KONSTRUKTIONEN (RADARMASTEN ETC.) 49733 Haren/Ems - Industriestraße 10 Telefon: 0049 - (0)5932 - 9977 - 0 Fax: 0049 - (0)5932 - 9977 - 20 Internet: http://www.wessels.com Internet: http://www.schiffs-service.de E-mail: info@wessels.com MTS Aviso II allzeit gute Fahrt. Auch hier führten wir den kompletten Wohnungsausbau einschl. Eingangstüren, Sanitär- und Isolierarbeiten durch, sowie die Lieferung des Ruderhauses einschl. Hubschacht, Pultanlage, Radarmasten und Treppen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 Scheepswerf Bodewes bouwt dubbelwandige chemicaliëntanker Aviso II Scheepswerf Bodewes in Millingen aan de Rijn heeft voor Martin en Tanja Deymann uit het Duitse Haren/Ems de dubbelwandige chemicaliëntanker Aviso II afgebouwd. Voor Bodewes, onderdeel van de Damen Shipyard Groep, was de bouw van de 110 x 11,45 meter grote Aviso II een turnkey-project. Door Jan Hoek De type-C-tanker is geschikt voor het vervoer van alle chemische producten en beschikt daarvoor over negen roestvaststalen duplextanks met een totale inhoud van 3400 kuub. Het schip heeft een volledig geïsoleerd leidingsysteem en is geschikt voor het vervoer van maximaal drie partijen. De tanks zijn uitgerust met rvsspiralen en een verwarmingsketel met een capaciteit van 1500 kW. De negen Marflex deepwell-pompen hebben een capaciteit van honderd kuub per uur elk en de voortstuwing wordt verzorgd door een MTU-motor van 1800 pk. De in 1970 in Haren/Ems geboren Martin Deymann begon zijn werk in de binnenvaart op het schip van zijn vader. In 1992 ging hij als zelfstandige verder met het 1338 ton metende motorschip Aviso II. Dat schip werd in 1999 verkocht en vervangen door een drogeladingschip van 2154 ton, dat op zijn beurt drie jaar later werd verkocht. In 2003 werd bij Damen Bergum, een zusterbedrijf van Bodewes Millingen, voor familie Deymann het nieuwe drogeladingschip Aviso II afgebouwd. Daaruit voortvloeiend kreeg Scheepswerf Bodewes opdracht voor de levering van de dubbelwandige tanker met dezelfde naam. Algemeen directeur Simon Provoost zegt daarover: `Begin december 2003 hebben we aan boord van het drogeladingschip Aviso II in de haven van Marl-Huls het contract getekend voor de levering van de chemicaliëntanker Aviso II. Vervolgens hebben we bij de in het Tsjechische Decin gevestigde scheepswerf Ceské Lodenice het casco besteld. Op 8 december 2004 werd het daar te water gelaten. Door het slechte weer arriveerde het casco echter pas op 16 januari van dit jaar in Millingen, waarna we direct met de afbouw zijn begonnen.’ `Ik heb Martin Deymann gedurende de afbouwperiode leren kennen als een aangenaam en praktisch persoon. We hebben ons uiterste best gedaan zijn door hem veel Scheepswerf Bodewes beschikt in Millingen aan de Rijn over een 160 meter lange dwarshelling. gebruikte spreuk `ich will die beste Qualität für den besten Preis’ waar te maken.’ Daar zijn ze bij Bodewes Binnenvaart ongetwijfeld uitstekend in geslaagd, want de samenwerking tussen familie Deymann en de scheepswerf in Millingen aan de Rijn is na de afbouw van de tanker Aviso II nog niet ten einde. Voor de in oktober 2003 opgerichte en in Minden gevestigde onderneming Gerhardt & Deymann Management GmbH, een voortzetting van E.J. Gerhardt Schiffahrt, heeft Bodewes de opdracht voor de bouw van de tanker Leonie Deymann. `Die chemicaliëntanker wordt een exacte kopie van de Aviso II. Het casco komt eveneens uit het Tsjechische Decin, terwijl we verwachten dat dit in Millingen af te bouwen schip aan het eind van dit jaar zal worden afgeleverd. We hopen dat Martin Deymann wederom tevreden is over het eindresultaat. Het is prachtig als je hem tijdens het afleveringsfeest van de Aviso II voortdurend met een grote smile ziet rondlopen. En het is natuurlijk helemaal mooi als je als werf, als dank voor de bewezen diensten van de opdrachtgever een cadeau aangeboden krijgt,’ stelt Provoost. Per jaar worden door Bodewes Binnenvaart zo’n vijf à zes nieuwe schepen afgeleverd. Provoost vervolgt zijn verhaal: `Wij hebben in ons programma een serie binnenvaartschepen voor droge lading met de standaardafmeting 110 x 11,45 meter en een ruiminhoud van zo’n 3285 kuub. De casco’s worden voor eigen rekening op voorraad besteld. Momenteel worden voor ons zeven casco’s gebouwd, waarvan overigens al een deel is verkocht. Dit systeem houdt voor de klant in dat het casco snel beschikbaar is.’ Dwarshelling De Aviso II is 110 meter lang en 11,45 meter breed. (foto’s Scheepswerf Bodewes) ‘Daarnaast ruilen wij desgewenst schepen in. Dat was overigens ook de bedoeling met het drogeladingschip Aviso II. Maar voordat het schip naar Bodewes toe kwam, had Deymann zelf al een koper gevonden. Uiteindelijk is dat schip dus niet door ons overgenomen.’ `Het blijkt in veel gevallen dat de schipper na aankoop van een nieuwbouwschip nog een maand met zijn oude schip doorvaart en vervolgens drie maanden aan de wal komt. In de praktijk blijkt dat een schipper bij de afbouw aanwezig wil zijn. Na vier maanden kan de betreffende schipper vervolgens al met zijn nieuwe Navia B.V. Levering casco Bodewes Binnenvaart B.V. Complete afbouw Ostfriesische Volksbank eG Haren (Ems) Financiering Rhein-Fracht GmbH Bevrachting MTU Detroit Diesel Benelux 12V 4000 M60 1797 pk, 1800 tpm, k.k. type ZF BW 751 reductie 5,533:1 Ketting IJmuiden BV Compressoren Discom BV 35 dB(A) dempers inclusief flexibele ophanging Rubber Design BV Flexibele opstelling motor ADS-van Stigt ZF Marine W7000 met een reductie van 5,040:1, pneumatisch bediening, PTO type 0, SAE C tbv de directe montage van de stuurwerkpomp en elastische koppeling De Ruyter Dieseltechniek 1 generatorset 550 kVA (Boegschroef- en ladingpompbedrijf), Motor: Cummins KTA19 G3, Generator: Newage Stamford HCM 534 E1, 1 generatorset 140 kVA (Boordnet, Nood en ladingpomp), Motor: Cummins 6CT 8.3 D(M), Generator: Newage Stamford UCM 274 F1 en 1 generatorset 81 kVA (Boordnet), Motor: Cummins 6BT 5.9 G5, Generator: Newage Stamford UCM 274 C1 Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH Promarin 1700 mm, 5 blads overvlak 110% Van de Giessen Straalbuizen Straalbuis, type Optima, Ø 1.762 mm IHC Lagersmit BV Stel SUPREME schroefaskokerafdichtingen schroeflagerbussen Verhaar Omega B.V. OMEGA boegschroef type 31120-4k inclusief elektromotor en boegschroef/generator bediening met een vermogen van 393 kW bij 1780 rpm NRF BV Bunkoelers Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Complete betimmering inclusief lessenaar stuurhuis, deuren, trappen, sanitair en isolatiewerkzaamheden, aluminium stuurhuis en radarmasten Machinefabriek G.Olthof N.V. Stuurwerk en Hydrauliek Alphatron Marine B.V. 21 JUNI 2005 schip verder varen.’ Bodewes Binnenvaart beschikt over een 160 meter lange dwarshelling die zowel voor nieuwbouw als reparatie wordt gebruikt. De reparatie- en afbouwkade heeft een lengte van 150 meter. Op de dwarshelling wordt jaarlijks een groot aantal binnenvaartschepen gerepareerd. Het betreft hier voornamelijk alle voorkomende reparatiewerkzaamheden en hermotoriseringen. Met Rijkswaterstaat heeft Bodewes een contract afgesloten voor het onderhoud van 22 dienstvaartuigen. Wie leverden op het mts Aviso II Nautische apparatuur Tresco Engineering Alpha Chartsysteem Schiffselektrik Jansen Complete elektrische installatie Sygo BV Diepgangmeter Rafa BV Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en flexibele ophanging uitlaatgassystemen Kuche und Mehr GmbH Keuken en stoffering Speedheat Rotterdam Vloerverwarming WindeX Engineering BV Complete airconditioning en overdrukinstallatie, machinekamer-, ruim- en ontgassingventilatoren, ventilatiesysteem en RVS klaproosters Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie in de boegschroefruimte en machinekamer Dyvler Materiaal bv Ankers, kettingen en ankerlieren Büter Hebetechnik GmbH Autokraan 17 meter / 2000 kg Riwa Boating International Roeiboot All Pumps Holland BV Pompen Marflex BV 9 MDPD-80 Deepwell pompen en nazuigpompen KROHNE Messtechnik Gmbh & Co. KG Klokken GTI Seton Pijpleidingen bv Het engineeren, prefabriceren en installeren van alle dekleidingen Esso Lubrication Service Esso smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER BV Gasolie, Esso smeermiddelen, ADNR pakket, SI pakket en scheepsbenodigdheden Cleton en Meyer Laad- en losslangen Aalborg Industries NL BV, v/h Wiesloch Marine Ladingverwarmingsketel Inox Surface Treatment B.V. Beitsen en passiferen van alle lading- en slobtanks Econosto Nederland BV Appendages Maas Marine & Industrial Equipment Scanjet vast opgestelde tankwasmachines, Treade blindflensafsluiters en over- en onderdrukventilen Kalibra International B.V. Tankmeting Alfa Laval BV Separators

Copied successfully!

Binnenvaartkrant