Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 21 JUNI 2005 Adres Telefoon Fax E-mail Website P.C. Hooftlaan 5 3362 TV Sliedrecht 0184 - 49 17 00 0184 - 49 17 99 info@deheerenkamphuis.nl www.deheerenkamphuis.nl De Heer & Kamphuis is sinds 2001 werkzaam voor de scheepvaartbranche op het gebied van financieringsaanvragen, bemiddeling bij de aan- en verkoop van schepen en detachering en aanwerven van personeel. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd onder leiding van Tiemen Kamphuis, voormalig bankier en bij velen van u al jaren bekend als oude rot in het vak. Vanaf 1 december 2004 is er versterking bij gekomen in de persoon van Henk Schoonderwoerd, eveneens een oud-bankman en net als Tiemen iemand bij wie het binnenwater door de aderen stroomt. Vanwege het succes met de eerder genoemde werkzaamheden krijgen we ook steeds vaker de vraag of we de complete administratie voor scheepvaartondernemingen kunnen verzorgen, tot aan het uitschrijven van betalingsopdrachten toe. Deze dienst willen we verder uitbreiden, zodat ook u de (complete) administratieve verzorging van uw onderneming, tot en met het opstellen van de jaarrekening, uit kunt besteden tegen zeer acceptabele tarieven, waarbij we bereid zijn om een vast jaarbedrag af te spreken voor de vaste jaarlijkse werkzaamheden. Daarnaast staat onze rechtstreekse relatie met De Heer & Hempel, Accountants + Belastingadviseurs, er voor garant dat u altijd onmiddellijk kunt beschikken over de juiste adviseurs op het juiste terrein. DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 Opleidingen in Amsterdam en Heeg of doe een zelfstudie met examenbegeleiding. Ook geschikt als opleiding voor matroos. Tevens lespakketten voor vrijstellingsregeling en examentraining voor het mondeling. Nieuw: zelfstudiepakket marifonie. MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Type keur: R-4-011 De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Nieuwe Zeebergbrug geopend In Aalst is na anderhalf jaar bouwen de nieuwe Zeebergbrug geopend. Het verkeer in en uit de stad kan er weer vlot doorstromen. De nieuwe brug is breder dan de oude en kan daarmee meer verkeer aan. Met een comfortabel fiets- en voetpad is ze ook veiliger voor de zwakke weggebruikers. De brug ligt 1,25 meter hoger dan haar voorganger. Hierdoor moet ze minder vaak voor schepen worden opgehaald. Volgens Waterwegen en Zeekanaal zal dit effect nog versterkt worden door de bouw van een nieuwe stuwsluis op de Dender. Het waterpeil zal dan verder zakken, zodat meer schepen simpelweg onder de brug doorkunnen. De werken aan de brug zijn volgens planning verlopen, maar hebben wel voor de nodige omleidingen gezorgd. Handelaars in de directe omgeving noemden het project `een ramp’. Unizo, de organisatie van zelfstandigen, zag de omzet van haar leden in de omgeving van de brug dertig Tien jaar promotie Waalse binnenvaart Het Waalse promotiebureau voor de binnenvaart, Office de Promotion des Voies Navigables, bestaat tien jaar. In een speciale uitgave ter gelegenheid van dit jubileum wordt de balans opgemaakt van een succesvol decennium waarin de vloot werd vernieuwd en de sector aantrekkelijker werd gemaakt voor verladers. Aanleiding voor de oprichting van het bureau was de crisis die de binnenvaart in Wallonië begin jaren negentig in haar greep hield. Steeds meer verladers wendden zich af van de binnenvaart. De schepen waren oud, vlootvernieuwing vond nauwelijks plaats en de concurrentie met de (modernere) Nederlandse vloot was nauwelijks vol te houden. Door de afschaffing van de toerbeurt voelden veel Waalse schippers zich in de steek gelaten door hun overheid. Tegen het einde van 1994 besloot het Waals transportministerie tot de oprichting van het promotiebureau. Door Sarah De Preter OPNV wordt al vanaf het begin begeleid door een `oriëntatieraad’ met vertegenwoordigers uit de binnenvaart, de havens en de regering. De raad geeft advies over de specifieke problemen van de sector en de vaarwegenstructuur. In 1996 ging een eerste steunprogramma voor de binnenvaart van start. Drie jaar lang werd subsidie verstrekt voor de modernisering van schepen en de aanleg van overslaginfrastructuur. De poging Een overslagplaats langs de Moezel (foto’s OPVN). om ook het opzetten van commerciële samenwerkingsverbanden met subsidie aan te moedigen, mislukte. Deze maatregel kwam dan ook niet meer terug in de latere steunprogramma’s. De subsidie voor de andere maatregelen vond wel gretig aftrek. Tussen 1996 en 2003 werden 282 dossiers voor modernisering en 27 dossiers voor overslaginfrastructuur ingediend. Vorig jaar ging het derde steunprogramma van start. Dit verleent ook steun voor het opzetten van containerdiensten op de Waalse vaarwegen. Opleiding Ook op opleidingsvlak timmerde de Waalse binnenvaart de afgelopen jaren aan de weg. Zo werd de Libertas, het schoolschip van de enige tot veertig procent dalen. De slechte bereikbaarheid van de zaken en het tekort aan parkeergelegenheid blijft volgens Unizo een gebrek. Ondernemers zouden minstens de toestemming moeten krijgen om op de Zeebergkaai te laden en te lossen, aldus de organisatie. De stad Aalst toont begrip voor de problemen en doet een kleine toegeving. De betroffen zelfstandigen krijgen een korting op de interesten bij laattijdige betaling van hun RSZ-bijdrage. Waalse secundaire school voor maritieme opleidingen in 1997 voor een bedrag van 50.000 euro gerenoveerd. Drie jaar geleden werden nog eens 38.000 euro in de technische aanpassing van het vaartuig gestopt. De leerlingen van het IPES in Huy kunnen daarmee rekenen op modern materiaal. Schippers die stages voor Prijzen Eind mei heeft OPVN haar tienjarig bestaan gevierd. Meer dan 250 bezoekers brachten samen met de Waalse minister van transport Michel Daerden een bezoek aan de haven van Luik. Tijdens de ontmoetingsdag werd ook de OPVN-prijs uitgereikt aan staalbedrijf Segal S.A. In 2003 heeft het bedrijf 272.000 ton per binnenvaart getransporteerd. Vorig jaar waren dat 451.000 ton. Er werd ook een speciale prijs uitgereikt voor de beste prestatie in de afgelopen tien Ecomuseum binnenvaart Het plaatsje Thuin (Charleroi) telde aan het begin van de twintigste eeuw meer dan duizend binnenschippers. Ruim een vijfde van de lokale bevolking was in de binnenvaart actief. Een tentoonstelling in het Ecomuseum op de Place Albert vertelt nu over het leven aan boord. Er kan een museumschip worden bezocht met jonge mensen verzorgen, krijgen hiervoor een vergoeding van ongeveer vijfhonderd euro per maand. Jaarlijks bieden zo’n twintig scheepseigenaren stagebegeleiding aan. In 2003 namen dertig Waalse binnenschippers deel aan HYPERLINK”mailto: Aqu@tic”>Aqu@tic, een cursus voor de omgang met nieuwe communicatietechnologie. Dit jaar komt er een vervolgcursus in de vorm van een internetpakket. Eind vorig jaar vonden ook informatieavonden plaats over de hygiënecode in de binnenvaart. Aan Vlaamse zijde werd dit verzorgd door Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV). Al in 1996 zetten beide Belgische promotieverenigingen voor de binnenvaart hun handtekening onder een samenwerkingsverdrag. Daarin verklaarden ze de krachten te bundelen voor de promotie van de binnenvaart op federaal en Europees niveau. OPNV en PBV zijn allebei stichtend lid van Inland Navigation Europe (INE), de Europese lobbyorganisatie voor de binnenvaart. Uit het dal Sensibilisering van verladers voor het transport over de vaarwegen en deelname aan studies en beurzen maken deel uit van het lobbywerk. Daarnaast zet zich OPNV actief in voor het sociale welzijn van Waalse schippers. Er is een sociaal fonds opgericht voor scheepseigenaren in acute nood. Te denken valt aan administratieve, familiale 21 JUNI 2005 schaalmodellen en allerlei gebruiksvoorwerpen uit de binnenvaart. De tentoonstelling is nog geopend tot eind september. Men kan er van dinsdag tot zondag terecht tussen 11.00 en 18.00 uur. Groepen moeten reserveren. Dat kan via telefoonnummer 0032 (0) 71 59 54 54. Containerscanner In de haven van Antwerpen is de eerste vaste containerscanner in gebruik genomen. Hij staat aan de Tijsmanstunnel en scant vijftien containers per uur. Daarmee voert hij jaarlijks 45.000 containerscans uit. De scanner is slechts een deel van een investeringsplan van jaar. Die ging naar de kalk- en dolomietproducent Lhoist. De Lhoist-groep exploiteert groeven in de Moezelvallei. Het bedrijf heeft het binnenvaarttransport van dolomiet opgevoerd van 220.000 ton in 1999 naar 1.200.000 ton in 2004. Daarvoor werd speciale overslaginfrastructuur gebouwd, gecofinancierd door de Waalse regering. Michel François, hoofd van de afdeling logistiek bij Spa, hield een voordracht over 33 miljoen euro. Tegen 1 januari 2007 komen er nog vaste scanners op de linker Scheldeoever en in Zeebrugge. Een jaar later moeten zowel op de linker- als de rechteroever ook treinscanners operationeel zijn. Er is ook geld uitgetrokken voor een mobiele scanner. of financiële problemen. Sinds 2002 kunnen jonge ondernemers steun krijgen voor de aankoop van een groter schip. Hiermee wil de Waalse regering kleine ondernemers aanmoedigen. In de afgelopen anderhalf jaar heeft Sowalfin (Société wallonne de financement et de gárantie des petites et moyennes entreprises) al negen dossiers goedgekeurd. De talrijke maatregelen in Wallonië hebben ertoe bijgedragen dat de binnenvaart in Wallonië uit het dal is geraakt. Op de Waalse vaarwegen werden vorig jaar 45,2 miljoen ton getransporteerd. Sinds jaren groeit de tonnage met zo’n vier procent per jaar. De vervoersprestatie van de binnenvaart is ten opzichte van tien jaar geleden bijna verdubbeld. Koplopers zijn de provincies Luik en Namen. In Waals-Brabant zakte de binnenvaart in 2003 sterk terug, door personeelstekort op het Hellend Vlak van Ronquires. Dat kon vorig jaar weer ruimschoots worden goedgemaakt. Met de opening van de scheepslift in Strépy-Thieu werd eind 2002 een belangrijke stap gezet op infrastructureel vlak. Vorig jaar passeerde anderhalf miljoen ton goederen het kunstwerk. Ter vergelijking: in 2001 was het Canal du Centre goed voor amper 256.000 ton. `water op het water’. Mineraalwaterproducent Spa maakt sinds enkele jaren gebruik van de binnenvaart. Bij Spa wordt jaarlijks 500 miljoen liter mineraalwater gebotteld. Het grootste deel is bestemd voor Nederland en België; maar vijf procent gaat naar bestemmingen overzee. Sinds 1999 brengt een binnenschip het mineraalwater voor overzee in containers van Renory naar de haven van Antwerpen. Het bedrijf is erg tevreden met de service van de binnenvaart.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant