DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 21 JUNI 2005 Niveau - alarmering Overvul beveiliging Drukmeting en -alarmering Temperatuurmeting en -alarmering Eclipse niveaumeting NXT Computer systeem Diepgang meting X-BOB met Lloyds certificaat Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Ringdijk 34 2981 EW Ridderkerk Telefoon; NL 0180 - 430327 Telefax: 0180 - 433728 Wij wensen mts Lyaemer een goede en behouden vaart Wij wensen het mts Lyaemer en haar bemanning een behouden vaart. Wie leverden op het mts Lyaemer BIJLSMA shipyard BV en VEKA scheepsbouw bv Complete afbouw ABN AMRO Binnenvaartunit Rotterdam Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a Verzekering Unitas Shipping and Trucking Company N.V Bevrachting Pon Power B.V. 1 Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3516B, bij 2028 pk bij 1600 rpm, 1 Caterpillar scheepsdieselmotor voor boegschroef en ladingpompaandrijving, type 3412E, bij 644 pk bij 1800 rpm Amco Compressoren bv Compressoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie van de uitlaatgassystemen en woning Tio b.v. Industrial Silencers Uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor Hoekman Shipbuilding Leidingwerk machinekamer en boegschroefruimte. REINTJES Benelux bvba Keerkoppeling WAF 763 met een reductie van 5,136:1 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT Schroef, 1750 mm 5-blads rechtsdraaiend onder LRoS Van de Giessen Straalbuis type Optima met een diameter van 1762 mm IHC Lagersmit BV 1 stel Supreme LD 220 met lagerbussen Verhaar omega BV Omega 31130-4k boegschroef, vermogen 370 kW bij 1780 Rpm incl. elektromotor en boegschroef/generatorbediening NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis met hefbeweging Handelsonderneming Beerens BV Aluminium sierdakradarmast, aluminium stuurhuistrap, RVS boordlichtbakken en 35 aluminium letters Habeco Hydrauliek Hydrauliek tbv de stuurmachine Radio Holland Netherlands bv Nautische apparatuur Tresco CVBA Tresco kaarten voor Radarpilot Werkina Werkendam bv Levering en/of installatie van complete elektrische installatie incl. 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screen bediening, Sigma Radio Holland pakket, airconditioninginstallatie, TravelVisionModi antennesysteem, Tresco kaartplotter, overdrukinstallatie en tankalarmering en radarmeting. RAFA B.V Scheepsramen (onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a.) Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning C. Holster Scheeps- en onderhoudstimmerwerk Volledige betimmering Tegelzetterij Wouter van Kooy Tegelwerk Fa. P.A. Paans & Zn Stoffering Windex Engineering BV Airconditioning en overdrukinstallatie. Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Machinefabriek en scheepreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan met een lengte van 15 meter en met een hefvermogen van 2000 kg Blommaert BVBA Voormast Zwets Werkendam BV 1 Speck PM15/200ltr/400V hydrofoorset, Inox 80/24ltr/400V hydrofoorset, 1 ZW Alpha 02Rat vuilwaterpomp, 2 ZW Beta S80G32t ballastpomp, 1 ZW Beta S90G32t algemene dienstpomp, 1 ZW Jetting S88G32t dekwas/ brandbluspomp, 1 ZW SK3301 brandstoftrimpomp, 18 DN80 vlinderkleppen, 6 DN100 vlinderkleppen en al de S-pompen zijn geleverd met fundatielekbak SIM Holland BV Ballastpomp MarFlex BV Ladingpompen Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V Niveaualarmering, overvulbeveiliging, drukmeting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting, Heattracing, X-BOB met Lloyds certificaat BP Nederland B.V. Smeerolie Bunkerstation Maasbracht Gasolie, BP smeermiddelen en scheepsinventaris Hempel (The Netherlands ) B.V Wij leverden de tankcoating voor de ladingtanks Lloyd's Register EMEA Classificatie KB-plus Accountancy Transafe Veiligheidsplan Dekatel Nederland Telecommunicatie Snijder Filtertechniek bv Waterzuiveringsinstallatie Cleton & Meijer BV Laad- en losslangen Huchem Special Products b.v HC-Roka, HC-Ship-Clean, HC-Ship-Shampoo HC-Gelei-Clean-New en HC-Boen-Sop Kalibra International B.V Tankmeting Veka Scheepsbouw B.V. leverde het casco en Bijlsma Shipyard B.V. te Lemmer verzorgde de afbouw en de levering van het complete schip. De combinatie Veka Scheepsbouw B.V. en Bijlsma Shipyard B.V. wensen familie Van der Heide - Van Bussel en de bemanning van mts Lyaemer een behouden vaart. Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM Werkendam Tel: 0183 50 52 30 • Email: info@veka-group.nl • Website: www.veka-group.nl Sluisweg 13-16 • Postbis 83 • 8530 AB Lemmer Tel: 0514 56 85 50 • Email: swbl@bijlsma.com • www.bijlsma.com
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Na Lyaemer II nu ook chemicaliëntanker Lyaemer in de vaart Enkele maanden nadat zijn zwager Ronald van Bussel de Lyaemer II in de vaart bracht, is de 37-jarige Appie van der Heide klaar met de bouw van “zijn” Lyaemer. Zijn tussen aanhalingstekens, want de Lyaemer is een project met gelijkwaardige participatie van beide zwagers. Waar de Lyaemer II in de stookolie vaart, is voor de Lyaemer gekozen voor lichte chemicaliën. Samen varen de schepen onder de vlag van moedermaatschappij Roal Scheepvaart. 21 JUNI 2005 Door Jan Johan ten Have Appie en Ronald hebben heel bewust gekozen voor twee verschillende schepen. Waar de 125 meter lange Lyaemer II in de stookolie zit, gaat de vijftien meter kortere Lyaemer varen met lichte chemicaliën. Van Bussel legt uit dat hiervoor is gekozen wegens risicospreiding. `Wij hopen nu meer kans te hebben om in slechtere tijden wat gemakkelijker te overleven. Het gaat niet altijd overal tegelijk slecht.’ Dat de Lyaemer bij Veka Bijlsma in Lemmer is afgebouwd, mag geen verrassing heten. Appie en Ronald komen er vandaan en zijn trots op hun woonplaats. Zó trots dat ze beide schepen naar die plaats hebben genoemd. Lyaemer is de oude naam voor Lemmer. De Lyaemer gaat, zoals gezegd, varen in de lichte chemicaliën. Het schip is breed inzetbaar. Hiervoor wordt het schip verhuurd aan Unitas Gefo. Het is Appie zelf die op het schip gaat varen. Hij zat tot voor kort in de vrachtvaart. Hij voer op de Mercator, die in december vorig jaar is verkocht. Daarvóór werkte hij voor Heuvelman op rvs-tankers. `De hele familie vaart,’ vertelt Appie. `Ze varen allemaal op vrachtschepen. Toen ik van school kwam ben ik echter meteen in de tankvaart gestapt. In 1990 ben ik (foto’s Jan Johan ten Have) Voor de gezamenlijke doop lagen de beide Lyaemers 4 juni in thuishaven Lemmer. voor mezelf begonnen.’ Van der Heide heeft het een tijdje in de vrachtvaart geprobeerd, maar stapt nu toch weer over op een tanker. De belangrijkste reden daarvoor is gelegen in de privésfeer: een van de kinderen had last van heimwee op het internaat. Met de Mercator was het gezin echter altijd onderweg en was het internaat de enige oplossing. Nu gaat Appie met de tanker varen en blijft zijn vrouw met de kinderen aan wal. Net als zijn personeel gaat Appie veertien dagen op, veertien dagen af varen. De zwagers zagen in een gezamenlijk project schaalvoordelen. Door deze samenwerking bleek er qua nieuwbouw meer mogelijk. Appie: `We stonden eigenlijk ook een beetje stil in onze ontwikkeling. Het was tijd voor verandering. Bovendien, als je wilt veranderen, moet je niet wachten tot je vijftig of zestig bent.’ Op zaterdag 4 juni werd de open dag gehouden. Toen zijn beide schepen gedoopt door Melanie van der Heide en Kelly van Bussel. De Lyaemer II keerde die dag terug naar Lemmer om gedoopt te worden. Van der Heide is content met zijn nieuwe schip. `De bouw mag dan niet helemaal volgens planning zijn verlopen; ik ben zeer tevreden over het resultaat. De Lyaemer is een superschip geworden. Echt hartstikke mooi. Ik was al tevreden over het casco, dat heel mooi strak is gebouwd. En nu het schip af is, vind ik het helemaal mooi.’ De Lyaemer is 110 meter lang bij een breedte van 11,40 meter. Met die afmetingen is het schip geschikt voor transport van lichte chemicaliën op alle grote rivieren plus de zijrivieren. Bijzonder trots is Van der Heide op de hoofdkrachtbron van zijn nieuwe schip, de tweeduizend pk sterke Caterpillar 3516B. `Een hele mooie motor. Hiermee vaar je bijzonder bedrijfszeker. Bovendien zijn de onderhoudskosten erg laag,’ legt hij uit. De Verhaar-boegschroef wordt elektrisch aangedreven door een 635 pk sterke Caterpillar 3412. De generatorsets bestaan uit twee John Deeres van respectievelijk 148 en 70 kWh. De tien ladingtanks met een gezamenlijke tonnage van een kleine drieduizend ton, zijn allemaal uitgerust met een deepwell-pomp. Lemmer Het woongedeelte aan boord bestaat uit vijf slaapkamers en twee woonkamers. Er is bewust gekozen voor twee woongedeelten om het voor het gezin toch mogelijk te maken een privé-leven aan boord te hebben, ook al verblijft het gezin de meeste tijd aan de wal. De andere woonkamer is bestemd voor het personeel. De woningstoffering is verricht door stoffeerder Langestreek uit Lemmer. Dit bedrijf is gespecialiseerd in stoffering van schepen, tot nog toe met name van jachten. Hoewel Veka de meeste toeleveringsbedrijven naar Friesland meeneemt uit Werkendam en omgeving, is de stoffering dus verricht door een bedrijf uit Lemmer. `Wij kennen de mensen achter die onderneming heel goed,’ zegt Van der Heide. `Wij hebben daarom heel bewust voor hen gekozen. En daar hebben we geen moment spijt van gehad. Zij hebben een mooi stuk werk geleverd.’ Ook het personeel van de Lyaemers is grotendeels afkomstig uit de omgeving van Lemmer. Op beide schepen werken in totaal zeventien mensen.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl