Views
4 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. Uw specialist in : • startlucht compressoren • werklucht compressoren • persluchtdrogers en toebehoren • perslucht en elektrisch gereedschap • pneumatische componenten • modulebouw Officieel Dealer MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! Voorsprong in Kwaliteit, Techniek en Service 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater ADVERTEREN ? 010 - 414 00 60 Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Scheepsnieuwbouw & Reparatie 21 JUNI 2005 www.huizinga-snijder.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 803 ton Bj. ʻ58 67 x 7,45 x 2,77 m. Nr. 468 913 ton Bj. ʻ60 67 x 8,20 x 2,51 m. Nr. 455 1024 ton Bj. ʻ59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. ʻ57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1119 ton Bj. ʻ53 80 x 8,20 x 2,50 m. Nr. 467 1121 ton Bj. ʻ72 80 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 483 1143 ton Bj. ʻ58 80 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 465 1201 ton Bj. ʻ65 80 x 8,20 x 2,66 m. Nr. 480 1229 ton Bj. ʻ72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. ʻ67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1305 ton Bj. ʻ58 80 x 9,05 x 2,83 m. Nr. 474 1336 ton Bj. ʻ28 80 x 9,50 x 2,54 m. Nr. 454 1377 ton Bj. ʻ60 85 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 477 1372 ton Bj. ʻ64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1403 ton Bj. ʻ65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1450 ton Bj. ʻ54-ʼ92 82 x 9,00 x 2,81 m. Nr. 457 1528 ton Bj. ʻ65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1768 ton Bj. ʻ70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1784 ton Bj. ʻ77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. ʻ72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1925 ton Bj. ʻ03 86 x 9,50 x 3,37 m. Nr. 473 2084 ton Bj. ʻ73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2159 ton Bj. ʻ73 105 x 9,50 x 3,02 m. Nr. 469 2441 ton Bj. ʻ82 105 x 10,50 x 3,16 m. Nr. 17 2512 ton Bj. ʻ80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. ʻ67-ʼ88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 2984 ton Bj. ʻ83 108 x 11,40 x 3,46 m. Nr. 484 3594 ton Bj. ʻ74 108 x 11,40 x 4,00 m. Nr. 36 Folio 95 /ms/bj. ʻ62/1052 ton/74 x 8,20 x 2,62 m./1400 m3/hoofdm. 600 pk / boegschr. 200 pk/ 2 slpk. / schuifluiken / naut. compl. / mooie woning / inruil bespreekbaar Folio 486 /ms /bj. 2001/1406 ton/85 x 8,50 x 3,06 m./20 cm. ondergeijkt/1750 m3/ 2x 552 pk/straalbuizen/boegschr. 350 pk/alu. Fr. kap/ijzeren buikdenning incl. pompgoot/4 slpk./spudpalen/ Folio 473 /ms /bj. 2003/1925 ton/86 x 9,50 x 3,37 m./2068 m3/Cat. 3508 Dita - 1014 pk / straalbuis / boegschr. 430 pk/ alu. cont. stuurhut / 90 teu / 3 slpk. / goed kanaalschip Folio 484 /mds /bj. ʻ82/2984 ton/108x 11,40 x 3,46 m./3380 m3/2x MAN - 1360 pk per stuk/straalbuizen/boegschr. 320 pk/1 ruim/achterop: dubbele woning / voorop: compl. woning/naut. compl. / goed onderhouden/ SCHEPEN TER BEMIDDELING GEVRAAGD IN ALLE TONNAGES EN PRIJSKLASSEN Maxwellstraat 1, 1976 AD IJmuiden, Tel. 0255-548585, Fax: 0255-516446, info@kettingbv.nl, www.kettingbv.nl Electric marine support bv binnenvaart Tel: 078-6177299 Fax:078-6177319 Mob:0653-910372 Mob:0655-557478 Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht Complete elektrische installaties Accu's Laders Omvormers € 5995,- AANBIEDING TEVENS KUNNEN WIJ VOOR U VERZORGEN Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Iveco watergekoelde generatorset 30 kva 3 cilinder 24 kw compleet met: * start/stop module * alarmeringen * accu * karterpomp R.V.S masten Hooggepolijste uitlaten Sanitaire installaties Pomp installaties Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/ duwboten/tankers/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 BEZOEK OOK EENS ONZE WEBSITE: WWW.HUIZINGA-SNIJDER.NL De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 Containers voor Ceres terminal De Ceres Paragon containerterminal heeft klanten. De Gemeente heeft 128 miljoen euro in de bouw van de terminal gestoken en ondanks dat deze in de zomer van 2003 al officieel in gebruik werd gesteld, bleef de terminal tot nu toe bijna ongebruikt. De samenwerkende zeerederijen in de Grand Alliance (P&O Nedlloyd, Hapag-Lloyd, NYK, OOCL and MISC) gaan jaarlijks twee lijndiensten met 100.000 containers bij de Ceres-terminal afhandelen. Niet dat daarmee alle problemen van de baan zijn. de aandeelhouders kibbelen over de verwerking van de opgelopen schulden. De Japanse rederij NYK dreigde begin juni bij de Ceres Paragon Terminal in Amsterdam ‘de stekker eruit te trekken’ als medeaandeelhouder C. Kritikos vast zou houden aan zijn belang van 50 procent in de onderneming. De Japanse rederij is alleen bereid de verliezen aan te zuiveren als ze het volledig voor het zeggen krijgt in het bedrijf. Eind dit jaar zou de schuld zo’n 174 miljoen euro bedragen. Volgens het contract zou Kritikos geen cent bij hoeven dragen aan de verliezen en schulden. Kritikos heeft in de raad van commissarissen van Ceres Paragon drie van de zes zetels. NYK mag volgens een uitspraak van de Amsterdamse rechter op 9 juni voorlopig C. Kritikos niet uitkopen. De renovatie aan de zeesluis in IJmuiden - de toegang tot de Amsterdamse haven - is afgerond. Het doel was de sluizen zo bedrijfszeker mogelijk te maken. Bovendien zijn de sluizen verhoogd en versterkt, zijn de deuren vernieuwd en is er gewerkt aan de bewegings- en remmingswerken. Ook zijn de bruggen over de Kleine sluis en de Zuidersluis vernieuwd. In principe zijn de sluizen voor de komende vijftig jaar klaar. Brug bij Roosteren wordt verhoogd Er is begonnen met de verhoging van de brug over het Julianakanaal bij Roosteren. De werkzaamheden maken deel uit van Operatie Bottleneck . Daaronder vallen ook de aanpassing van de provinciale wegen N296 en N297, een nieuwe ontsluitingsweg voor industrieterrein Holtum- Noord en een aansluiting op de A2. De kosten van Operatie Bottleneck bedragen 72,3 miljoen euro. De nieuwe ontsluitingsweg voor het industrieterrein Holtum-Noord inclusief een nieuwe toerit van de A2 naar Roosteren is voltooid. De werkzaamheden aan de N296 en de nieuwe afrit bij Roosteren zijn in volle gang. De voltooiing van dit onderdeel van Operatie Bottleneck was een voorwaarde om te kunnen starten met de ophoging van de brug over het Julianakanaal bij Roosteren met drie meter. 21 JUNI 2005 De aannemer is inmiddels gestart met dit spectaculaire onderdeel van de operatie. De overheid wil het gebruik van de Limburgse waterwegen stimuleren. In dit streven past de modernisering van de Maasroute (MoMaRo) en opwaardering tot een klasse Vb-vaarweg - mede om de Barge Terminal in Born bereikbaar te maken voor 4-laagscontainervaart. Daartoe moeten de bruggen bij Roosteren en Echt drie meter worden verhoogd om een doorvaarthoogte te bereiken van ruim negen meter. Zodra in januari 2006 de aanpassing van de N296 en de verhoging van de brug bij Roosteren zijn voltooid, gaat Rijkswaterstaat de brug bij Echt aanpakken. De voorlopige plannen laten ook daar een verhoging van de bestaande brug zien; eveneens met drie meter. In de loop van 2006 is bij Echt 4-laagscontainervaart mogelijk. Zodra de brug klaar is, komen de wegen en de landhoofden aan de beurt. Het verkeer moet daar dus ook enkele maanden rekening houden met omleidingen. Stichting Youri schenkt rolstoelfiets Zaterdag 11 juni heeft De Vlindertuin in Rotterdam-Lombardijen een rolstoelfiets in gebruik genomen. Voor op de fiets kan een rolstoel worden gereden zodat de groepsleidsters bewoners van het huis (meervoudig ernstig gehandicapte kinderen) mee uit fietsen kunnen nemen. De rolstoelfiets is een schenking van Stichting Youri, die zich inzet om de leefomstandigheden van meervoudig complex gehandicapten (kinderen en volwassenen) te verbeteren. Om dat mogelijk te maken zamelt de stichting geld en goederen in. De stichting is vernoemd naar de jongste zoon van oprichtster Marine and Industrial applications (advertenties) en voorzitter Corina Bokslag (ms Ritrabo). De 5-jarige Youri is meervoudig complex gehandicapt. De familie Bokslag en het bestuur van de stichting waren 11 juni aanwezig bij de ingebruikname van de fiets. Het geld is grotendeels afkomstig uit de binnenvaart. De rolstoelfiets werd mede mogelijk dankzij een grote gift van Binnenvaartsociëteit “De Wandelgang”. Een ander project is het opknappen van de tuin van St. Anna in Heel, waar Youri woont. De tuin is inmiddels onder handen genomen. Er komen nog speeltoestellen: een rolstoelschommel en een trampoline. De rolstoelfiets wordt gereed gemaakt voor de eerste rit. Op de achtergrond in het midden Corina Bokslag, Youri’s moeder en initiatiefneemster van de stichting. (foto MGR) MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com De brug bij Roosteren wordt verhoogd naar negen meter doorvaarthoogte. (foto Jo Bindels) Binnenvaart concurrentiefactor voor distributieland Nederland Nederland Distributieland (NDL) presenteerde 16 juni bij de Nationale Distributiedag in Almere de resultaten van een onderzoek waaruit blijkt dat Nederland binnen Europa als logistiek vestigingsland relatief hoog scoort op de concurrentiefactor mobiliteit. Uit een vergelijking tussen 16 Europese logistieke vestigingslocaties blijkt dat Nederland in vergelijking met het buitenland goed presteert op het gebied van transport over water in combinatie met wegvervoer. NDL en Buck Consultants International hebben het onderzoek naar de concurrentiefactor mobiliteit verricht met behulp van de `Europese freight matrix’. Een model dat de gebruiker laat zien wat in termen van totale transportkosten en servicegraad de optimale vervoerswijze is voor het transport naar een bepaalde bestemming. De matrix helpt zowel bedrijven als de overheid bij het versterken van de logistieke concurrentiepositie. Uit het onderzoek blijkt dat het ontwikkelen van intermodaal vervoer een positieve bijdrage levert aan de Nederlandse concurrentiepositie. NDL-directeur Dirk ‘t Hooft: `Door beter gebruik te maken van de mogelijkheden van intermodaal transport, kunnen bedrijven nu, maar ook in de toekomst, optimaler presteren. En dit is van groot belang om onze internationale handelspositie te versterken.’ Tijdens het congres presenteerde ‘t Hooft aan enkele honderden geïnteresseerden praktische aanbevelingen voor het effectief inzetten van intermodaal transport om Nederland op de concurrentiefactor mobiliteit beter te laten scoren.’Hij overhandigde zijn aanbevelingen aan minister van Verkeer & Waterstaat Karla Peijs. Zij gaf aan de freight matrix als een nuttig en innovatief instrument te beschouwen, dat een goede bijdrage kan leveren aan het stimuleren van het gebruik van intermodaal transport. Zij spoorde aan tot meer innovatie. Adjunct-directeur van NDL professor Jos Vermunt gaf een nog positiever beeld van Nederland als distributieland, afgezet tegen de mogelijkheden en faciliteiten van Frankrijk en Duitsland. België kan Nederland in veel opzichten volgens Vermunt goed bijhouden. Herkenbaar voor velen in de zaal was zijn vlotte presentatie van de versnelling van de ontwikkelingen in het vervoer. Hij maakte de vergelijking met de mode. `Als ik een jaar van tevoren zou weten wat er in de mode zou zijn, zou ik hier nu niet staan.’ De producenten van modeartikelen moeten snel en flexibel kunnen reageren op de ontwikkelingen in de markt. In het transport is het al niet anders. Sterker nog: het gaat niet meer over sec transport. Transport is een wezenlijk onderdeel van die productie geworden. `In de jaren van ‘70 tot ‘90 ging het om availibility, beschikbaarheid. In de tien jaren daarna ging het om reliability, betrouwbaarheid.’ In het transport kwam de multimodaliteit als antwoord op die vraag. Maar de ontwikkeling ging verder: `Van 2000 tot 2005 ging het om responsivibilaty, de wijze waarop je kan reageren op plotselinge vraag. En omdat de periode steeds halveert zal het tussen 2005 en halverwege 2007 gaan om agility, lenigheid, waarbij wordt verwacht dat je omgeving kan reageren op de vragen uit de markt. Je weet niet van tevoren wat er gebeurt, maar je moet extreem snel kunnen reageren. Productie gaat sneller en transport moet mee. Uiteindelijk gaat het om prijs/ prestatie.’

Binnenvaartkrant