Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2005-13

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Onze
  • Schip

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 21 JUNI 2005 Wonen aan het water aan de Skyline van Dordrecht Bolwerk 1, Dordrecht Vraagprijs € 274.500,= k.k. Op fraaie locatie in het historisch havengebied ligt dit luxe app. met prachtig uitzicht op 3-rivierenpunt. Zicht op Wijnhaven, Boomstraat en Merwekade. Unieke indeling en luxe inrichting en afwerk.: Eigen afsluitbare toegangstrap, hal, garderobe/ hobbyruimte, toilet, woonk., woonkeuken met moderne wandopst. met alle app., trap naar souterrain (+ traplift). Souterrain: slaapk., hal, compl. luxe badk., berg-wask. Marmer-, houten vloeren, vloerverwarming, spagtelputzwanden èn extra’s. Boomstraat 35 / Merwekade 109, Dordrecht Diverse etages te koop vanaf € 179.000,-- k.k. met een schitterend uitzicht op de rivier. Uw Pied-a-Terre in Hollands oudste stad? Op een van de mooiste locaties van Holland stad bieden wij u woonruimte per etage te koop aan in diverse typen. Het object is in gebruik geweest als dependance van het nabij gelegen hotel. Voor wie wil wonen met een schitterend uitzicht over het drie rivierenpunt, Oude Maas, Noord, Beneden Merwede, is dit een unieke kans. Wie wil er nu niet wonen aan de entree van Hollands oudste stad? De oppervlakte varieert van 72 m2 tot 91 m2 per woonruimte. Op de begane grond is een gemeenschappelijke fi etsenberging. Het gebouw is uitgerust met een lift. Merwekade 92, Dordrecht Kijkmiddag Merwekade 92 zat. 2 juli van 12.00 tot 15.00 uur Vraagprijs € 324.000,= k.k. 5-Kamer-split-level-appartement op de 2e verd. met berging en drie balkons. Uniek uitzicht over het Drie rivierenpunt. Het complex beschikt over een af te sluiten binnenterrein, fraai aangelegde tuin met vijver en fontein. Indeling: gang/ hal met toilet, tussenhal met mk en slaapkamer/ werkkamer. Woonniveau met L-vormige kamer met balkon. Slaapniveau: 2 slaapkamers, moderne badkamer v.v. hoekbad, afzonderlijke douche, 2e toilet, badmeubel. Bergkast met opstelling wasapp. en c.v. combiketel. Nouwen Makelaardij o.g. b.v. Noordhoevelaan 52, 3319 CH Dordrecht Tel: 078-6141800, Fax: 078-6310652 TVDM MARINE TRADING BV EEN NIEUWE NAAM IN SCHEEPSBEMIDDELING TE KOOP AANGEBODEN Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Macel Kind: 06-54326502 • veiligheidsadviseur • kwaliteitssytemen • trainingen • arbozaken Gespecialiseerd in veiligheidsadvies ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl OVERDRUKUNITS • op klantspecificatie leverbaar Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 120 x 19,9 m. Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 Uw specialist op het gebied van: • Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties • Machinekamer- en ruimventilatoren • RVS volledig afsluitbare klaproosters • AIRCONDITIONING WINDEX KLAPROOSTERS V Mob.: Scheepsbemiddeling Amsterdamstraat 16 B-2000 Antwerpen erwin.venneman@pandora.be Te koop aangeboden : Venneman & Co BVBA 0032 3 475 274 579 Tel.: 0032 3 290 54 10 Tel.: 0032 3 213 83 51 Fax.: 0032 3 226 28 11 Motorvrachtschepen: 3200 ton 3500 m3. bj. 1973, 110x11,40x3,47 m. (1150 PK SKL bj. '89, stuurh.: alu. overzakb.) 3099 ton bj. 1970, 102x12x3,53 m. (2 x 825 PK Werkspoor) 2961 ton bj. 1985, 107,50x11,40x3,50 m. (1200 PK MAK bj. '85) 2394 ton 3300 m3. bj. 1988, 105x10,50x3,20 m. (1450 PK ABC, Semibeun) 2376 ton 2850 m3. bj. 1975, 100x9,50x3,52 m. (1328 PK SKL voll. rev. '98, alu. containerstuurh. bj. '98, achterw. bj. '98) 1834 ton 2800 m3. bj. 1956, 100x9,50x2,82 m.(1217 PK Caterpillar bj. '88 rev. '99, alu. containerstuurh. bj. '98) 1556 ton 1780 m3. bj. 1973, 86x9,50x2,81 m. (2 x 865 PK MWM bj. '73, met duwcertificaat) 1429 ton 2000 m3. bj. 1957, 85x9,50x2,71 m. (2 x 730 PK GM bj. '92, containerstuurh. Bj. 2000) 1230 ton 1300 m3. bj. 1971, 86x8,44x2,62 m. (1220 PK Caterpillar bj. '99) 1197 ton 1800 m3. bj. 1957, 76x8,20x2,80 m. (720 PK bj. '04, alu. stuurh. voll. zakb. bj. '04) 1171 ton 1570 m3. bj. 1951, 82,41x8,20x2,81 m. (800 PK Mitsubishi) 1159 ton 1650 m3. bj. 1966, 73x8,22x2,80 m. (500 PK DEUTZ, stuurh.: alu. overzakb.) 1158 ton 1587 m3. bj. 1946, 80x9,05x2,52 m. (900 PK MAK bj. '69, stuurh.: alu. overzakb. bj. 1996) 1070 ton 1530 m3. bj. 1966, 73x8,20x2,62 m. (600 PK MWM voll. rev. '98, voll. gelast, alu. schuifl.) 977 ton 1300 m3. bj. '30, 67x8,29x2,61 m. (400 PK ABC bj. '60 voll. rev. '03) 850 ton 1100 m3. bj. 1961, 67x7,20x2,60 m. (2 x 348 PK Scania bj '91) Beunschepen: 1750 ton bj. 1966/2000 86x10,12x3,12 m. (1090 PK GM bj. '98, event. met vast werk) Motortankschepen: 1894 ton 2453 m3. type N gesloten bj.1965 , 100x9x3m. (1200 PK ABC rebuild 2001) Duwboten: 1525 PK bj. 1956, 33x8,10x2 m.(1 x 700 PK GM 1x825 PK GM, max. kijkhoogte 8,80 m., voll. gestraald) 1460 PK bj. 1973, 16,10x8x1,60 m.(2 x 730 P Caterpillar bj. '97, max. kijkhoogte 7,30 m., 6 slaapplaatsen) Duwbakken: 3 stuks 1500 ton bj. 1985, 71x10,50x2,52 m. (zeer geschikt voor containers) Wij hebben nog meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Op diverse schepen is inruil mogelijk, voor meer informatie of nieuwe verkoopaanbiedingen kan U ons vrijblijvend contacteren. En voor starters hebben wij ook mogelijkheden om zelfstandig te worden. Nu ook alle nieuwbouw projecten samen met: ACE (Antwerp Casco Engineering). WWW.BINNENVAARTKRANT.NL 1X SPLIJTBAK L 59,56 X B 9,55 X D 2,99 M CAP: 800M3 MOTOR: 2X DEUTZ 764KW NIEUWE KLASSE B.VERITAS CERT. COASTAL WATERS. 1X DEURENBAK L 45,81 X B 8,04 X D 2,80 M 350 TON CAT 268KW HYDR. SCHOTTEL. 1X ZANDZUIGER L 85,90 X B 9,50 X D 3,35 M 1675 TON, EIGEN ZEEF EN LOS INSTALLATIE. 1X ZEESLEPER 2004 L 30,50 X B 9,6 X D 4,38 M 2X 919KW DEUTZ TYPE TBD 620 V12 41 TON BP 2X AZIMUTH THRUSTERS SRP 1010 ACCOM. 12 PERS. 1X SLEEPVLET DEN BREEJEN 250 PK CATERPILLAR. BEL VOOR KRAANSCHEPEN, PONTONS, LANDINGSVAARTUIGEN EN ANDERE VAARTUIGEN: www.marinetrading.nl Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht Postbus 12, 2970 AA Bleskensgraaf T +31(0)184 49 97 34 • F +31(0)184 49 97 35 • info@marinetrading.nl TVDM MARINE TRADING BV MAAKT DEEL UIT VAN DE TEUS VLOT BEDRIJVENGROEP. WINDEX VENTILATOREN • scheepsuitvoering • in iedere afmeting leverbaar • korte levertijden WindeX Engineering BV • Houtschelf 20 • 3371 KB Hardinxveld-Giessendam Tel.: 0184 - 611 322 • Fax: 0184 - 611 403 • e-mail info@windex.net HME heeft nu ook eigen inkoopvoorwaarden Op 1 juni heeft Holland Marine Equipment eigen inkoopvoorwaarden gedeponeerd bij de Rotterdamse Arrondissementsrechtbank. Een jaar van intensief overleg door een praktijkteam van leden en juristen heeft voorwaarden opgeleverd die geheel zijn toegesneden op de maritieme toeleveringsindustrie. De juridische tekst is opgesteld door Nauta Dutilh. Holland Marine Equipment is de eerste maritieme toeleveringsorganisatie ter wereld die voor haar leden eigen inkoopvoorwaarden heeft opgesteld. De aanleiding was de ongeschiktheid van bestaande voorwaarden van generieke branches voor de maritieme toeleveringsindustrie. De organisatie verwacht dat de HME- Inkoopvoorwaarden snel zullen worden opgenomen in de markt. Dit heeft te maken met de toenemende fabricage van componenten en halffabrikaten in het buitenland. Problemen in de inkoop kunnen leiden tot schadeclaims van klanten en dit risico neemt toe naarmate de productie verder op afstand wordt geplaatst. Bekende probleemgebieden zijn de totstandkoming van de overeenkomst en wijzigingen, uitvoering en aflevering, kwaliteitsborging, uitlening van personeel door de leverancier, opslag, intellectuele eigendom, garanties, overmacht en toepasselijk recht. Al deze onderwerpen worden in de algemene inkoopvoorwaarden geregeld. ‘De voorwaarden zijn evenwichtig opgesteld en houden rekening met het feit dat ze door twee partijen geaccepteerd dienen te worden, aldus HME, die hetzelfde uitgangspunt eerder ook toepaste bij de HMEverkoopvoorwaarden. Volgens directeur Martin Bloem maken de voorwaarden een integraal onderdeel uit van de internationalisering die zich bij de HME-leden afspeelt. ‘Internationalisering brengt kansen, maar ook onzekerheid. Hoe kun je op een vreemde partner vertrouwen? Het is de taak van de branchevereniging om zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen en praktische handelsbarrières weg te nemen. Een stevig juridisch kader biedt die duidelijkheid en geeft de Nederlandse toeleveringsindustrie een voordeel boven de concurrenten.’

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 21 JUNI 2005 Uiting geven aan je varend bestaan: `I blog, therefor I am’ Varende weblogs: meer dan een scheepslogboek `Iedere dag een stukje schrijven zal niet meevallen,’ waarschuwt het logboek van Picaro.nl. Toch sluiten ook varende internetters zich aan bij het miljoenenleger van bloggers. Vidajo.nl is hét voorbeeld in de binnenvaart. Het bijhouden van een publieke weblog (`bloggen’) wint op internet aan populariteit. `I blog, therefor I am’ , door te schrijven, te knippen plakken en te linken geven bloggers uiting aan hun (varend) bestaan. Continuïteit en creatief talent zijn als basisingrediënten gewenst; een internetverbinding, simpele invultechniek en reacties van vrienden, collega’s en bekenden doen de rest. Het Web ging op zoek naar varende weblogs en het verschil met scheepslogboeken. Voor een heldere uitleg van het begrip ‘bloggen’ kun je terecht bij Cut-Up: The art of living in a medialised landscape;P:, een site die een digitale blauwdruk wil geven van de underground/cultuur. Daarin wordt `Bagdad Blogger’ Salam Pax, architect en sinds de Amerikaanse inval internetberoemdheid in Irak, ten voorbeeld gesteld in een artikel van Alex de Jong en Marc Schuilenburg. Hun omschrijving: `Blogspot? Bloggers? Voor wie er nog niet bekend mee is, lijken dit woorden uit een ver verleden. Niets is minder waar. Bloggen komt op in 1999. Een blog is een samentrekking van de woorden web en log. Als het ware is een weblog een persoonlijk logboek. Ze is de digitale versie van het logboek van de kapitein op een zeeschip. Maar de webkapitein van het internet vaart niet. Hij surft, voortgestuwd door de wind van zijn interesses. Weblogs vind je in alle soorten en maten. Ze behandelen onderwerpen als Britney Spears, gaming, Grime, voetbal en politiek. Eigenlijk gaan ze over alles wat mensen voldoende bezig houdt om te delen met anderen. Een blog komt daarom nooit alleen. Ze linkt, geeft meningen, roept op, verspreidt informatie, signaleert dwarsverbanden. Op dit moment zijn er ongeveer 4,5 miljoen blogspots actief op het internet. Voor het eind van dit jaar zal dit aantal zijn verdubbeld.’ Om je reilen en zeilen te delen met anderen is het onderhouden van traditionele webpagina’s een heel gedoe. Maar op het web is voor alles een oplossing, zo ook voor het bijhouden van een dagelijks logboek. Simpele invultechniek voor je eigen creatieve mix. De weblog.pagina.nl bulkt van de mogelijkheden en voorbeelden. Er zijn online diensten (Blogger.com, Web-log.nl, enzovoort) waar je gratis of tegen een kleine vergoeding (voor het reclamevrij houden) een eigen weblog opent. Bijvoorbeeld: overdrive.web-log.nl over een verdwenen piratenzender, waar ene Bart M. zijn drijfveer als volgt omschrijft: `De hele wereld logt maar web, dat kan ik ook, ‘t is gratis en het houdt me van de straat.’ Varende webkapiteins Er zijn webkapiteins die wel degelijk varen en het bloggen erbij doen (of andersom). Tot groot genoegen van vooral walbewoners verbinden ze de wereld van varenden met het internet. De beslotenheid van het scheepslogboek maakt plaats voor online gepubliceerde indrukken, gedachten en belevenissen. Schippersvrouw Henriette Driesen van de tanker Alpheus is met haar Vidajo.nl hét voorbeeld van een varende blogger. De domeinnaam had ze al langer, de betekenis werd erbij verzonnen (`Verzint Iedere Dag A Journalistieke Onzin, inspiratiedagen uitgezonderd’). En omdat bestaande weblogscripts of -diensten geen van alle voldeden, schreef ze er zelf één. Eigener kan een weblog niet zijn. Er wordt op Vidajo.nl niet zoveel gelinkt, surfen van boord vreet dure Mb’s. In een eigen beschrijving typeert Driesen haar weblog als volgt: `Dit voortvarend weblog is een persoonlijk prestige project, dat zonder vooraf uitgezette koers vooruit wil stomen. Recht zo die gaat, steeds voor verbetering vatbaar. Nu ook met gesorteerde scheepvaart en industrie foto’s en een voortvarend moblog.’ De varende blogster heeft een onmiskenbaar schrijftalent, een ver reikende (of verrijkende) fantasie en veel fans, die prompt reageren. Haar korte teksten over het varend bestaan zijn meestal raak, humoristisch en prikkelend. Ze schrijft ze nu ook off-line voorop de Schuttevaer . De fototelefoon zorgt voor illustratieve beelden (`moblog’) onderweg. Zwanger Ilse Mol schrijft in haar weblog `Verhalen vanaf de Momfer’ zeer persoonlijk. In een introductie typeert ze: `Mijn log is helaas niet altijd rozengeur en manenschijn, er gebeuren namelijk ook veel nare dingen in ons leven. Mijn gezondheid laat veel te wensen over de laatste tijd en ook in de schipperswereld gaat het niet altijd van een leien dakje. Lees mijn log, neem een kijkje in mijn wereld. Leuk, vrolijk, soms dramatisch en soms humoristisch.’ Het goede laatste nieuws is dat ze (`eindelijk’) opnieuw zwanger is. Schipperse Esther Goudriaan houdt met regelmaat de belevenissen bij van de opvarenden van de Concordia op http://gomatrans.web-log.nl. Ditjes en datjes in dagboekstijl; van een snellossende kraanmeester in Amsterdam tot dochterlief op schoolkamp. Ze linkt ondermeer naar binnenvaart.weg-log. nl, van sluismeester Rene die bijna dagelijks nieuwe foto’s plaatst van schepen die Grave en Lith passeren. Hij gebruikt de weblog-techniek, maar bloggen kun je het nauwelijks noemen. Zo maakt ook VAART.nl gebruik van dezelfde techniek voor het snel toevoegen van nieuws en commentaren op de site. Altijd al bijzonder is de spitsenvaartwebsite Picaro.nl, onlangs terecht onderscheiden met een gouden anker door het Franse maandblad Fluvial . Het in de site opgenomen weblog heet hier gewoon `logboek’. Korte informatie over het leven aan boord en perikelen in de Franse vrachtvaart, op verzoek van een site-bezoeker. `Daar moeten we even over nadenken: iedere dag een stukje schrijven zal niet meevallen en je geeft zo natuurlijk wel veel van je privéleven bloot. Van de andere kant proberen we altijd de inhoud van onze site aan te passen aan vragen en opmerkingen van bezoekers. Dus wordt het een compromis: een logboek dat een paar dagen achter loopt,’ schrijven samenstellers Thijs en Annemarie aan het begin. Hun zeer lezenswaardige rubriek loopt al sinds begin dit jaar. Deze 117e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/05/13.htm. Daar staan ook alle vorige afleveringen. Abelforte ....... Industrie: beste site De combinatiesite www.abelforte.nl, van de sleepboot Abelforte en het scheepsmotormerk Industrie, is gekozen tot VAART!Site van het Jaar 2005 . De acht juryleden gaven de site tijdens de negende VAART! Verjaardag in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen de hoogste waardering met een rapportcijfer 7,7. De deels varende gasten op de VAART!Verjaardag kenden een vrijwel gedeelde tweede en derde plaats toe aan de met veel scheepsfoto’s gevulde sites van Vereniging “De Binnenvaart” en Shipphoto.nl. “De Binnenvaart” won nipt met een puntje meer. Beide sites kregen van de jury het rapportcijfer 7,0. Het tweewekelijks e-zine SOFA, dat vorig jaar als tweede eindigde, moest in de herkansing genoegen nemen met een vierde plaats en rapportcijfer 6,5. De vijfde plaats was voor de Rijkswaterstaat-site Actuele Waterdata met rapportcijfer 5,6. De VAART!Verjaardagsgasten beoordeelden de sites op de aspecten binnenvaartbelang, actualiteit, informatiewaarde, vormgeving en gsm-vriendelijkheid. In de nominatie-ronde, voorafgaand aan de verkiezing, nomineerden 125 site-bezoekers de vijf uit 35 voorgeselecteerde sites. Wim Biemans, die met twee collega’s de winnende Abelforte!!!!!! Industrie-site onderhoudt en uitbouwt, was al blij verrast dat hij met de support van vele fans was doorgedrongen tot de nominatie. Maar de prijs winnen was niet in hem opgekomen. ‘Je ziet altijd andere mooie sites, en nu ben je het zelf,’ reageerde hij verbaasd. ‘We zijn nog maar (advertenties) halverwege met wat ons voor ogen staat.’ De winnaar krijgt tot eind www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die in die tijd meegewerkt Nieuw toegevoegd: • Hanzestad • Marietje Deborah hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. KIJK NU ONLINE ! • Ora et Labora • Orinoco dit jaar een prominente link op de openingspagina van VAART! De vier andere genomineerden zijn ook het komend jaar een week lang VAART!Site van de Week en kandideren zich daarmee opnieuw voor de 2006-verkiezing. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Copied successfully!

Binnenvaartkrant