Views
6 years ago

2005-12

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Twee

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 9 Nationaal Kamp in Keltische sferen Pagina 45 Zonovergoten Aqua Kids Toernooi was helemaal af Seite 35 Warten auf den Containerschub Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energie OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Altijd stroom mee! GENERATORSETS Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Eindhoven kiest met investering van zes miljoen euro voor schoner vervoer Officieel dealer van DAF scheepsmotoren • Boegschroefinstallaties • Ballastpompen info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Doorbraak voor Brabantse vaarwegen De sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid- Willemsvaart kunnen worden opgeknapt en verruimd naar klasse IV. Na Provincie en Rijk heeft ook de regio Zuidoost- Brabant de benodigde dertig miljoen euro bij elkaar. Vorige week maakte Eindhovens wethouder mevrouw M. Schreurs bekend dat haar gemeente de op dat moment nog ontbrekende zes miljoen euro ter beschikking stelt. Begin juli zal minister Peijs naar Brabant gaan om daar met de andere partijen een convenant te tekenen voor het verbeteren van de Zuid-Willemsvaart. Eindhoven heeft volgens de raad stukken gekozen voor vervoer over water om de wegen in Zuid-Oost Brabant te ontlasten, maar vooral ook wegens de grote milieuvoordelen die de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer meebrengt. Directeur Bert Hilberts van het MCA (Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum) in Eindhoven is er heel blij mee. ‘Je ziet dat de gemeente Eindhoven hier duidelijk een verband legt met de emissie van fijn stof die de laatste tijd veel in de publiciteit is geweest. Dat is politiek een belangrijk argument. Eindhoven heeft lang genoeg met de rug naar het water gestaan.’ Het ondertekenen van het convenant door de minister stond al begin dit jaar gepland maar kon niet doorgaan omdat het voor de regio moeilijk bleek de vereiste dertig miljoen euro op te brengen. Verschillende gemeenten en clusters van bedrijven hadden al toezeggingen gedaan. Hilberts: ‘Die bedrijven begonnen zich al af te vragen of uitstel niet tot afstel zou leiden.’ De sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart worden al jaren met de grootste moeite intact gehouden. Als niet zou worden geïnvesteerd in het opknappen ervan zou de vaarweg tussen Veghel en Helmond over een aantal jaren voor de scheepvaart worden afgesloten. Door de sluishoofden te verplaatsen wordt de opknapbeurt relatief eenvoudig meteen een verruiming van klasse II naar klasse IV. Dat zou volgens de Brabantse gedeputeerde E. Janse de Jonge een vertienvoudiging van de goederenstroom mogelijk maken. een beresterke combinatie Voor een volledige opwaardering tot klasse IV zou de rest van de vaarweg tussen Den Bosch, Helmond en het bedrijventerrein Ekkersrijt bij Eindhoven ook nog enkele aanpassingen behoeven, inclusief de toegezegde omlegging van de vaarweg rond Den Bosch. In Brabant wordt de toezegging van Eindhoven gezien als een doorbraak. Nederland is klein, denk groot Een ontgasser onderweg naar Qatar (monarchie op schiereiland in Perzische Golf) in een kempenaar. Nederland is klein, denk groot, vindt het ministerie van VROM volgens de radiocommercial. Het ms Silas van schipper Nico van Dijken – hier gefotografeerd varend in de Volkeraksluis – kan het 65 ton wegende gevaarte goed herbergen in het ruim. De ontgasser kwam van Stork Thermeq in Hengelo en werd gelost in het Churchilldok in Antwerpen, waar vandaan de reis over zee verder ging. De Silas vaart in opdracht van de CBV. Het 500 ton metende schip van Van Dijken is in Nederland één van de kleinste schepen geschikt voor het vervoer van zwaar verontreinigde grond, klasse T4. Van Dijken: ‘We voeren jaren geleden met verontreinigde grond van Amsterdam naar Dordrecht. Dat mochten we blijven varen als er aanpassingen zouden worden gedaan. Sommigen haakten daardoor af. Wij niet. We hebben voor 70.000 gulden verbouwd. Overdruk in de woning, gasdichte schotten en een goede afsluiting van het ruim.’ (foto MGR) Unilever voert aan over water Sinds vorige week maandag (30 mei) maakt Unilever gebruik van de binnenvaart om grondstoffen voor haar margarinefabriek in Rotterdam-Zuid aan te voeren. Het mts Hollandia werd feestelijk onthaald bij de eerste lossing. 7 juni 2005 9e jaargang 12 De margarinefabriek in het oude havengebied van Rotterdam is met de productie van 210.000 ton margarine per jaar één van de grootste van Europa. Harry Brouwer, bestuursvoorzitter van Unilever Nederland, gaf bij de feestelijke eerste lossing van de plantaardige olie aan dat het uit Oss afkomstige bedrijf al in 1891 aan de Nassauhaven neerstreek zodat vervoer over water mogelijk werd. Hij maakte duidelijk hoe belangrijk het voor Unilever is dat niet langer trucks met olie door de woonwijk Feijenoord denderen maar dat de olie geruisloos met een binnenschip wordt aangevoerd. Tot 1994 werd de olie op het terrein bij de Nassauhaven geraffineerd. De ruwe olie werd aangevoerd met schepen. Toen de raffinage verdween, kwam de geraffineerde olie met trucks uit de Botlek. Het roestvaststalen mts Hollandia (1.254 ton) is van ondernemer Joep Arends. De Schutter Groep koos voor de Hollandia omdat dit schip al jaren met geraffineerde olie vaart en er geen risico voor contaminatie (vermenging) van de lading bestaat. Arends: ‘Af en toe maken we alles schoon met speciale zeep. Er mag absoluut geen water bij de lading komen. We hebben een butterwasher aan boord.’ (lees verder op pagina 3) (advertenties) SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl

Binnenvaartkrant