Views
4 years ago

2005-10

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Vaart
  • Nederland

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Wij zoeken voor nieuwbouw MTS ‘CURRENCY’ een tweede kapitein / stuurman met ervaring op een dubbelwandige chemicaliën tanker, uitgevoerd met Deepwell pompen. Informatie: telefonisch bij: dhr. Leon van Oosterhout: 06-53280243 of dhr. Fred Meijer: 06 - 24215552. Sollicitaties, voorzien van CV te richten aan: Chemical Transportation Currency Connect CV Biesboschhaven Zuid 10 A - 4251 NM Werkendam Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2051) m/s afm 110x11.4x3.52m, bj 1992, 2710 ton op 3.3 mtr, 1800 pk ABC, 1 ruim met luiken, boegschroef met 800 pk Verhaar, gen 20/50 kva, grote woning met 3 slpk, compleet net schip. 2066) MBS afm 63x7.05x3.09m, bj 1949, 767 ton op 2.77, 653 pk Mitsubishi bj '90, 2 beunen 442 m3, boegschroef Schottel met 374 pk, 20.20 en 30 kva gen, mooie woning met alu stuurhut, nautisch compleet 2201) MTS afm 81.4x9.5x2.92m, 1329 ton, bj 1973, 1000 pk Stork-Werkspoor, 12 tanks, 1800 m3, kanaalgangig Nieuwbouw: Tanker 110x11.45x5.30 (4.00) levering eind 2005 uit Polen 2x Midden-voorschip 70x9.5x3.2 mtr, levering febr 2006 Container duwbak 90x11.45x4.5 mtr, levering aug 2005 Container vrachtschip 110x11.45x3.5 mtr, levering nov 2005 Diverse motortankschepen, tankduwbakken en ook enkele dubbelwandige tankers R. LOOS Adviesbureau voor de handel en scheepvaart Informatie: R.Loos, Van der Palmstraat 11, 3332 JL Zwijndrecht Tel. 078-6123521, fax 078-6127744 GSM 0653-222945, E-mail: rl.loos@12move.nl HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S ” RUYVEN” TE KOOP Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons 10 MEI 2005 www.duwbakken.nl ARGONAUT MARITIEM LOGISTIEK Bevrachtingen Rijn en Binnenvaart Gezocht containerschepen, 45 t/m 60 teu. Bergse Poort 16 4931 KS Geertruidenberg Phone +31(0)162-525.226 Fax +31(0)162-525.185 Mob +31(0)651-110.023 E-mail ad.degoeij@planet.nl Maasbracht (L), Kruchterhoek 9 Vrijwel nieuw appartement met eigen parkeerplaats en buitenberging gelegen in het appartementencomplex ‘Residence de Maasstraat’, opp. ca. 115m 2 , bouwjaar 2002. • ruime lichte woonkamer met loggia, afgewerkt met tegelvloer inclusief vloerverwarming • open luxe keuken voorzien van alle moderne inbouwapparatuur en kleine bijkeuken • zeer complete luxe badkamer met ligbad, douche en wastafel combinatie • grote oudersslaapkamer en tevens 2e slaapkamermogelijkheid aanwezig • aparte bergruimte met wasmachine-aansluiting • zeer hoogwaardige afwerking • Vraagprijs: €225.000,-- k.k. Wilt u uw schip verkopen, neem dan contact met ons op. Voor meer info www.ruyven.org Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl 713 ton Bj. '57 65 x 7,20 x 2,36 m. Nr. 312 803 ton Bj. '58 67 x 7,45 x 2,77 m. Nr. 468 913 ton Bj. '60 67 x 8,20 x 2,51 m. Nr. 455 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1119 ton Bj. '53 80 x 8,20 x 2,50 m. Nr. 467 1143 ton Bj. '58 80 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 465 1229 ton Bj. '72 80 x 9,00 x 2,47 m. Nr. 74 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1305 ton Bj. '58 80 x 9,05 x 2,83 m. Nr. 474 1336 ton Bj. '28 80 x 9,50 x 2,54 m. Nr. 454 1377 ton Bj. '60 85 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 477 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1403 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 431 1450 ton Bj. '54-'92 82 x 9,00 x 2,81 m. Nr. 457 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1768 ton Bj. '70 105 x 9,50 x 2,63 m. Nr. 419 1784 ton Bj. '77 100 x 9,50 x 2,74 m. Nr. 339 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1925 ton Bj. '03 86 x 9,50 x 3,37 m. Nr. 473 1999 ton Bj. '57-'88 95 x 11,40 x 2,80 m. Nr. 350 2084 ton Bj. '73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2441 ton Bj. '82 105 x 10,50 x 3,16 m. Nr. 17 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 Folio 95 /ms/bj. '62/1052 ton/74 x 8,20 x 2,62 m./1400 m3/hoofdm. 600 pk /boegschr. 200 pk/ 2 slpk. / schuifluiken / naut. compl. / mooie woning / inruil bespreekbaar Folio 460/ms/bj. '58/687 ton/55 x 7,24 x 2,80 m./1000 m3/hoofdm. 450 pk /boegschr. 220 pk/1 slpk. / alu. luiken / interessante prijs Folio 472/MTS "Artemis"/bj. '74/1884 ton /105 x 9 x 2,84 m./14 tanks - 2580 m3/Cummins 1300 pk - bj. 2000/ Boegschr. 450 pk Cummins/vlak vernieuwd in 2000 incl. sporen/naut. compl./3 slpk./Type N-gesloten/goed onderhouden Verder hebben wij een groot aanbod van beunschepen/duwboten/tankers/duwbakken/ etc. op sommige objekten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes Middelsectie 25 meter uit Franzosenmotor vlak in goede staat, azobe en 5 mm stalen vloer, eventueel met 45 meter Alu. luiken, geschikt voor verlenging van Franzosenmotor. €30.000 en uitbouwkosten P.Duhr, Rosenstraße 1D 66706 Perl (0049 171 3298392) Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 TE KOOP AANGEBODEN Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen DAGPASSAGIERSBOTEN, PARTYSCHEPEN 250/300 personen, bwj 1997, afm 45x7.40x1.40 mtr. Zeer compleet schip met complete keuken en 2 salons en zonnedek. Levering maart 2006, met nieuwe CERTIFICATEN. VRAAGPRIJS € 1.300.000,= ex BTW 80 personen binnen inclusief zonnedek 120 personen, bwj 1963/1993, afm 30x5.70x0.86 mtr, hoofdmotor DAF 132 pk, kopschroef 20 pk, 220/380 volt 35 kva, compleet vaarklaar te leveren. Levering winter 2005/2006. Compleet volgens SI. VRAAGPRIJS € 155.000,- ex BTW M/S RELAX, 820 ton, bwj 1957, afm 67x7.05x2.52 mtr, 1180 cub, 2 ruimen, alu stapelluiken met wagen, 2x 235 pk Caterpillar, kopschroef 260 pk, 2x 220/380 volt, autokraan, oliebadlieren. Complete navigatie app, hydro stuurwerk, woning met 2 slaapkamers, kruiphgt 4.10 mtr, SI tot en met 2008. INTERESSANT SCHIP VOOR SNELLE BESLISSER. VRAAGPRIJS € 100.000,-- LIGPLAATS BOLNES. Voor meer info: www.vancromvoirt.nl Te huur gevraagd : 1 containerschip L. 110 m x 11,40 m met ballastmogelijkheden vaart Rotterdam/België 7 dagen op 7 en 24 H/dag met één containerduwbak met boegschroef aanvang najaar 2005 GSM 0032475271509 KAMAR b.v MEER DAN 25 JAAR UW DUWBAKKENSPECIALIST Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: DUWBAKKEN: • 108.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 3850 ton, bj 1973 • 76.00x11.40x4.00 mtr, open, 2800 ton, bj 1980 • 76.00x11.40x4.00 mtr, luiken, 2500 ton, bj 1973 • 76.00x11.00x3.20 mtr, luiken, 2100 ton, bj 1984 • 35.00x9.00x2.60 mtr, luiken, 600 ton, bj 1984 • 35.00x10.50x2.60 mtr, luiken, 700 ton, bj 1989 PONTONS: • Kraanponton: 30.00x17.60x3.20mtr, bj 1975 TEVENS TE KOOP GEVRAAGD: Duwbakken 76.5/90/110 mtr, vanaf bouwjaar 1980 OOK NIEUWBOUW DUWBAKKEN OF PONTONS IN DIVERSE MATEN. Tel. 010-2847848 / Fax: 010-2847839 Sales@kamar.nl / www.kamar.nl A

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 10 MEI 2005 Schippers en stropdassen (deel 2) De keelknevel, de soephengel, het wurgend wappertje: de stropdas. Ik beloofde in mijn vorige Onderstroom te vertellen hoe mijn opa zijn schip met een stropdas redde. Opa Anton was bij de schermutselingen van mei ’40 op de Grebbeberg aanwezig. Niet om op Duitsers te schieten, maar om vluchtende Nederlandse soldaten over de rivier te zetten. Sommige van die jongens huilden van angst. Ik zou ook wel in mijn broek hebben gescheten als ik die stampend machtige oorlogsmachine op mij af had zien komen. Toen de Hun over de bult kwam gemarcheerd, elleboogde mijn oma opa hard in de zij, en riep met hese schrik: ‘Kijk! de Essen Waf Waf!’ ‘De wie,’ riep opa, terwijl hij een jonge korporaal in het water liet vallen. ‘De Essen Waf....ik bedoel: de Waffen SS!!’ Daar kwamen ze aan: grimmig staal, laarzen, kletterende rupsbanden – en ook een Schnellboot! Al had het hele Nederlandse leger helemaal afgetraind met wél gepoetste wapens langs de grens gestaan: ze hadden die Duitsers toch nooit tegengehouden. Jammer genoeg hadden onze jongens geen doedelzakspelers in hun gelederen, dan hadden we misschien nog wel een kansje gehad. Maar die hadden wij niet. Wél hadden wij de fietstank, het Fokker D-21 trapvliegtuig, en natuurlijk de Hollandse Waterlinie, waar onze generaals pas aan dachten toen de Duitsers al aan de Noordzee stonden. Mijn opa moest ons door de Essen Waf Waf afgeroste schaduwleger – en zijn zelflosser natuurlijk – in des aanschijns van de Hun zien te redden. En vlug ook! Snel iets bedenken! Razendsnel knoopte hij zijn stropdas af, trok die korporaal uit het water, verdween vervolgens het ruim in en kwam terug met een bankschroef. Hij knoopte de bankschroef in zijn stropdas. Als een discuswerper begon hij de stropdas met bankschroef rond te zwieren. Sneller, steeds sneller. En schneller, immer schneller kwam daar die Schnellboot aan. Opa tolde rond als een Turkse derwisjdanser. Toen liet hij zijn stropdasbankschroefprojectiel los en sloeg - BBBWAAAAAM!! – een gapend gat in de kop van die boot; zo groot als het hoofd van Helmut Kohl. De SB21 zonk ogenblikkelijk. En dat was niet de enige strop voor die plonzende bemanning. Want in die donkere dagen leefde er diep in het heldere water van de Nederlandse rivieren een wreed wezen. Wreder dan u en ik zich voor kunnen stellen. En daarover zal ik in een volgende Onderstroom meer vertellen. Oorpijn De dochter wil graag even naar de Ikea en vraagt daarom of haar ouders op willen passen. Opa en oma vinden dat wel leuk en omdat ze toch in de thuishaven liggen kan het ook. De oudste kleindochter komt blij naar binnen gerend en zegt meteen dat ze nu maar bij hen komt wonen. Het jongste kleinkind zegt nog niet zoveel maar omarmt meteen de grote herderhond die blij is het meisje weer te zien, want dat betekent een heleboel lekkere hapjes die of gegeven worden of gewoon afgepakt worden als het baasje even niet oplet! Maar het allerbelangrijkste blijft toch dat het dier gek is met de kinderen! Het oudste meisje pakt een kleurboek en laat oma zien hoe goed ze hier al in is. De kleinste gaat naar het kinderhoekje waar ze het koffertje met het serviesje uitpakt en een bordje en een lepeltje op het tafeltje zet. Ze gaat met het lepeltje van het bordje naar haar eigen mondje en dan weer naar het bordje. Wat ze hier na steeds doet is zo grappig dat de vrouw de schipper aanstoot om te kijken. De poes ligt vlakbij op een poef en nadat de kleine met het lepeltje naar haar eigen mondje is geweest gaat ze daarmee weer naar het bordje en gaat nu met het lepeltje naar de poezenmond alsof ze die aan het voeren is. De poes snuffelt een keer aan het lege lepeltje en doet dan weer haar ogen dicht. Het oudste meisje doet haar kleurboek dicht en vraagt of ze een tekenfilmpje mag zien waarna opa dit voor haar in orde maakt. Omdat de twee kleintjes zich beiden goed amuseren schilt oma alvast de aardappels want de ouders zullen ook wel mee willen eten en een hoop honger mee brengen. De kleintjes zijn behoorlijk verkouden en ze hoopt niet alweer aangestoken te worden! En dan ineens begint het oudste kind te huilen. Eerst nog een beetje maar later steeds harder. De vrouw schrikt en gaat naar het kind toe nadat het huilen steeds harder wordt. ‘Mijn oor doet zeer. Mijn oor doet zeer,’ doet het kind nu keihard. Omdat je het met kinderen nooit weet vraagt ze of ze zichzelf zeer gedaan heeft want soms is er een eenvoudige oorzaak voor een minidrama. ‘Of ben je soms gevallen?’ Maar het kind grijpt naar haar oor op een manier die de vrouw zeer bekend voorkomt! En ze weet ook dat oorpijn zeer venijnig kan zijn. Ze pakt het kleine meisje op schoot en laat het even betijen. Misschien heeft de oorpijn toch een verklaarbare oorzaak en is het leed zo geleden. Maar nee. Het meisje blijft maar naar haar oortje grijpen en de oma lijkt het maar het beste om de ouders even op te bellen. De moeder hoort door de telefoon wat er loos is en adviseert een sinaspril te geven en ze belooft zo snel mogelijk terug te zullen zijn. Eerst wil het kind geen sinaspril maar na even aandringen zuigt ze het tabletje toch weg. Oma pakt een ui om de neus open te krijgen zodat er niet meer zo’n spanning op het trommelvlies staat. Ook pakt ze nog een deken en hierna neemt ze het kleine meisje op schoot. De kleinste hummel kruipt ook bij haar en de aardappels moeten maar even wachten. Net als vroeger zit de vrouw daar met een paar kleine meisjes en net als vroeger stroomt haar hart over van liefde. Het is zo’n moment waarop uiterlijkheden er helemaal niet meer toe doen. Het gaat slechts nog om het geven en ontvangen van warmte. Een moment waarop de universele levensstroom duidelijk voelbaar is en men exact weet waarom het in het leven gaat! Na een poosje valt het meisje in slaap en voorzichtig legt ze haar op de bank neer. Het kleinste meisje gaat nu achter de hond aan en probeert even later brokjes te eten. Als dat niet mag graait ze met haar twee handen in de voerbak en stopt de brokken in de grote ✁ hondenbek. Oma houdt het tafereeltje in de gaten maar de hond blijft volkomen ontspannen bij het kleine kind staan en wacht steeds rustig af of er weer een brokje gegeven wordt. Na een poosje komen de ouders van de kinderen aan boord en kan er gegeten worden. De hond gaat pal onder de kinderstoel liggen om al wat geknoeid wordt op te vangen. Als het zieke meisje wakker wordt lijkt toch wel dat de ui en het slaapje hun werk goed gedaan hebben. Ze is nog wel wat hangerig maar klaagt niet meer over oorpijn. Gelukkig niet. Bestel nu het Binnenvaartspel ❑ ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Ja-woord in het gangboord Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Zij aan zij en met frisse zin stapten Gert van den Berg en Ilona Appeldoorn vrijdag 6 mei het huwelijksbootje in. De foto is van het moment dat Gert zijn bruid kwam ophalen aan boord van de Spauwer, het schip van haar ouders. Het huwelijk vond plaats in Kampen. De IJsselkade lag die regenachtige dag vol met schepen van familie en kennissen, die een feestelijke aanblik gaven met alle onvermijdelijke vlaggen. Gert heeft vijftien jaar bij zijn ouders op de Zeeland gevaren. Ilona deed vier jaar ervaring op bij haar ouders op de Spauwer. Samen varen ze nu op hun eigen schip: de Odeon (voorheen de Aquateam). Afgelopen weekend hadden ze rust, maar gisteren (maandag) moesten ze al weer varen. De eerste reis samen is dus meteen de huwelijksreis. (foto familie Appeldoorn) Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant