Views
2 years ago

2005-10

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Vaart
  • Nederland

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 vervoerd gewicht internationale binnenvaart De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het AL ONZE PRIJZEN EX. BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 aantal containers per binnenvaart 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 binnenvaart terminals TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 imago binnenvaart Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com GELDIG TOT 1 JUNI 2005 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 SPEEDHEAT VLOERVERWARMING Ideaal voor leefruimten en stuurhutten Ondervloer blijft bereikbaar en wa rm Speedheat vloerverwarming is ideaal voor leefruimten en stuurhutten. Dit supersnelle systeem van Speedheat is slechts 1 mm dun en is flexibel tot in de kleinste ruimtes toe te passen. In de stuurhut wordt het systeem los gelegd, zodat de ondervloer bereikbaar blijft. Vervangen is eenvoudig en de prijsstelling prettig. Vraag vrijblijvend uitgebreide documentatie aan of kijk op www.speedheat.nl. SPEEDHEAT NEDERLAND Tel. 0900 401 5001 www.speedheat.nl E-mail info@speedheat.nl VESTIGINGEN DOOR HEEL NEDERLAND 10 MEI 2005 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Specialist in • Mechanische en elektronische motorbedieningen o.a. de merken Kobelt en Morse, geschikt voor elk type motor en keerkoppeling • Trek- duwkabels (Morse) maken wij op gewenste lengte(binnen 24 uur) • Schroefasremmen • Hydraulische en pneumatische systemen voor diverse toepassingen D.C.S. international b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 10 MEI 2005 STC verhuist deze zomer naar blikvanger op Lloydpier (Vervolg van pagina 25) Voor het interview stappen we met Schoenmakers in de Waalhaven aan boord. We varen de Nieuwe Maas op en passeren het in aanbouw zijnde nieuwe STC-gebouw op de kop van de Lloydpier. Een opvallend gebouw, dat helemaal past in de bijzondere skyline van Rotterdam en is ontworpen door Neutelings Riedijk Architecten uit Rotterdam. Normaal zijn scholen horizontaal: langgerekt en twee, hooguit drie etages hoog. Het nieuwe STC-gebouw telt veertien verdiepingen. Dat is lastig met grote groepen leerlingen die tussen de lessen door van lokaal wisselen. De oplossing van dat logistieke probleem is gevonden in een stelsel van roltrappen die tot de dertiende etage reiken. ‘Ik heb me laten vertellen dat dit het gebouw is met de meeste meters aan roltrappen in heel Europa,’ zegt Schoenmakers. In het gebouw komen onder andere simulatoren, kantoren, leslokalen, een getrapt leerlingenrestaurant dat uitzicht biedt op de rivier, inpandige schoolpleinen en (helemaal bovenaan en uitstekend) een conferentiezaal. In totaal 31.000 vierkante meter – anderhalf maal zo veel als de Rotterdamse panden samen die het STC deze zomer verlaat: de Jan Backx (havenopleidingen en transport & logistiek-opleidingen), de locatie Willem Buytewechstraat (onder andere zeevaart-, binnenvaart- en scheepsbouwopleidingen), de locatie Pieter de Hoochstraat (Hogeschool voor de Zeevaart en contractonderwijs), de locatie Soerweg (contractonderwijs) en het kantoorpand aan de Waalhaven waar het college van bestuur en de centrale diensten nu nog zijn gevestigd. De locatie aan de Waalhaven 18 in Rotterdam blijft in gebruik, waar een groot deel van het onderwijs voor het wegvervoer plaatsvindt, het haventrainingscentrum en het Safety Training Center zijn gevestigd. Verder heeft het STC nog vestigingen in Brielle (opleidingen voor de procesindustrie), Stellendam en Katwijk (beide voor de zeevisvaartopleidingen). En dan ook nog in het buitenland; onder andere op de Filippijnen,Vietnam en Zuid-Afrika, terwijl het STC participeert in een nieuw op te richten soort Scheepvaart en Transport College in Oman. Het nieuwe gebouw wordt 26 mei opgeleverd. Dan is het voor negentig, 95 procent klaar. De centrale diensten kunnen dan al snel verhuizen; de rest volgt de komende maanden gefaseerd. ‘Half juli moet alles over zijn. De officiële opening is 30 september.’ In de verkoop Tijdens de vaartocht krijgt een groep les die via de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL, het vroegere leerlingstelsel) de opleiding tot matroos volgt. Ze werken al in de binnenvaart en zijn bijna klaar met hun tweejarige opleiding. De theorie doen ze grotendeels schriftelijk aan boord en in totaal gaan ze twaalf weken naar school. Dan krijgen ze afwisselend les op de STC-locatie aan de Willem Buytewechstraat en op een van de instructieschepen. Momenteel heeft het STC drie van die schepen. Eén ervan zal deze zomer waarschijnlijk worden verkocht. In december 2003 nam de school de drie voormalige KOF-schepen over: de Prinses Christina, de Prinses Beatrix en de Prinses Irene. ‘Op dat moment wisten we dat we overcapaciteit hadden,’ legt Schoenmakers uit. ‘Dat kwam ons wel goed uit. We hebben ruwweg anderhalf schip vol in de vaart. Als één schip uitvalt, kun je het onderwijsprogramma normaal uitvoeren.’ Zoals met de motorvervanging bij de Prinses Christina het geval was. Vorig jaar is ook aan de andere schepen onderhoud verricht. ‘Nu we weer drie schepen in Frans Schoenmakers, met op de achtergrond het nieuwe, opvallende STC-gebouw op de Lloydpier. (foto’s MGR) de vaart hebben, kijken we of we één van de schepen een andere bestemming kunnen geven.’ De Prinses Irene, het zusterschip van de Prinses Christina, staat in de verkoop. De twee zijn in 1962 door Van de Giessen-De Noord gebouwd. Ze zijn 54 meter lang en 7,10 meter breed. De Prinses Beatrix is twee jaar ouder en een halve meter korter. In de Prinses Beatrix staat nog de originele Bolnes. ‘Zo hebben we in het lesprogramma nu een oude langzaamloper en de allermodernste motor. Leerlingen doen dus met alletwee ervaring op.’ Op termijn wil het STC een nieuw instructievaartuig laten bouwen. ‘Maar we hebben nu andere nieuwbouw aan onze fiets hangen,’ zegt Schoenmakers lachend. ‘Die moeten we eerst afmaken.’ Richard de Ronde (mts Megan) krijgt privéles van kapitein Gijs den Besten. Tevredenheid over onderwijs aan varende kleuters De Stichting voor Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters (LOVK) vraagt zich af of het onderwijssysteem voor varende kleuters inzichtelijk en werkbaar is voor varende ouders. Daarnaast wil het bestuur weten hoeveel varende kleuters in de toekomst van de onderwijsvoorzieningen gebruik gaan maken. Het laatste onderzoek (Varende kleuters blijven tellen) dateerde van mei 2000. Hoog tijd voor een nieuwe enquête. Zowel ouders die hun kleuter reeds hebben ingeschreven, als toekomstige ouders (binnenvaarders die een baby of peuter hebben) werden betrokken bij het onderzoek. Opvallend is de hoge respons (zeventig procent). De nieuwe cijfers laten zien dat het aantal ingeschreven kleuters de afgelopen vier jaar nagenoeg gelijk gebleven is. Ook is de verwachting gerechtvaardigd dat er in de komende twee schooljaren geen grote veranderingen in de in- en uitstroom zullen zijn. Daarna wordt er met een lichte daling van het aantal varende kleuters gerekend. Verder is het opvallend is dat steeds meer kleuters gebruik maken van de ligplaatsscholen (79 procent tegen 71 procent in de jaren 1993-2000). Het gemiddeld aantal dagen dat een kind de ligplaatsscholen bezoekt, is afgenomen. Dat ligt nu op gemiddeld 27 dagen per jaar. In het seizoen 1999/2000 waren dat er nog 32. Tegelijk geeft het onderzoek aan dat sprake is van een toename van het gebruik van reguliere basisscholen. Meer dan de helft van alle kleuters (61 procent) bezocht het afgelopen schooljaar minimaal één dag een reguliere basisschool. In het seizoen 1998/1999 was dat nog 45 procent. Het gaat daarbij vooral om oudere kleuters. Slechts vier procent van alle kleuters bezocht het afgelopen schooljaar noch een ligplaatsschool, noch een reguliere basisschool. Varende ouders zeggen veel waardering te hebben voor de onderwijsvoorzieningen. Nagenoeg alle ouders vinden het speelleerpakket Stappen langs het water (zeer) belangrijk en waarderen het positief. Ze zijn tevreden over de bijgeleverde handleiding, het materialenpakket, de instructies en andere zaken. Over het aantal opdrachten per week is de helft van de ouders tevreden, een kwart neutraal en een kwart ontevreden. Dit heeft voor een groot deel te maken met de intensieve bedrijfsvoering en het moeten halen en brengen van oudere kinderen van en naar het internaat. De ligplaatsscholen en de leerkrachten-aan-boord worden door een ruime meerderheid als belangrijk ervaren. Ouders vinden dat het onderwijs goed aansluit bij het ontwikkelingsniveau van hun kleuter. Ook is er grote tevredenheid over de opvang van varende kleuters op reguliere basisscholen. Tegelijk wordt aangegeven dat ouders van basisscholen verwachten dat zij meer initiatieven nemen tot samenwerking met de LOVK. Verbeteringen De kern van het onderwijssysteem wordt sinds augustus 2002 gevormd door het speelleerpakket Stappen langs het water en de begeleiding door de mentor. Varende kleuters krijgen met behulp van dit pakket onderwijs op maat, waarbij de rol van de ouders cruciaal is. Het onderzoek vertelt dat het functioneren van de mentor in bijna alle opzichten voor verbetering vatbaar is. Het gaat daarbij zowel om de hoeveelheid acties die de mentor onderneemt als om de kwaliteit van die acties. Ook over het werken met het Dit-ben-ik-boekje, dat elke onderwijsgenietende kleuter bezit, zijn ouders niet zo tevreden. Met name het invullen ervan zou beter kunnen. Bijvoorbeeld het noteren van de ontwikkelingsvoortgang van de kleuter en de informatie over het werken op school. Zowel ligplaatsscholen als reguliere basisscholen zouden hier volgens de ouders meer werk van moeten maken. Het rapport is in te zien op de website van de LOVK: www.lovk.nl.

Binnenvaartkrant