www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart 10 mei 2005 9e jaargang 10 een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl In deze Binnenvaartkrant: Pagina 25-27 STC investeert op het water en op het land Pagina 33 Binnenvaart leeft mee met Roparun-team Deutsche Beilage Seite 41 Norddeutsche Affinerie setzt innovatives Logistikkonzept um (advertenties) www.vlootschouw.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Organisaties zeggen “ja” tegen Europese grondwet ‘Binnenvaart heeft baat bij slagvaardig bestuur’ Als het aan de sociaal-economische binnenvaartorganisaties ligt, zeggen schippers woensdag 1 juni bij het referendum massaal “ja” tegen het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa. Een keuze voor slagvaardiger wetgeving en meer invloed bij besluitvorming, aldus voorzitter Hubert Bruls van Kantoor Binnenvaart en directeur Ton Roos van het CBRB, die samen met Europarlementariër Corien Wortmann exclusief voor deze krant een interview over dit onderwerp gaven. ‘Binnenvaart is bij uitstek een bedrijfstak die baat heeft bij een goed werkende EU,’ aldus Bruls. De Europese Unie heeft, zeker nu er 25 lidstaten zijn, een compacter bestuur nodig, met minder commissarissen en een vaste voorzitter. Dat wordt in het genoemde verdrag geregeld. Bovendien krijgt het Europees Parlement meer zeggenschap. In het interview in deze krant doen Bruls, Roos en Wortmann uit de doeken wat de grondwet betekent voor de binnenvaart. ‘Het is van belang voor de binnenvaart dat er meer in Brussel wordt beslist,’ aldus Corien Wortmann, die sinds eind vorig jaar voorzitter is van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), in het interview. ‘Er zijn ook steeds meer binnenvaartlanden in de EU en die zouden zonder de EU aparte verdragen met elkaar moeten sluiten. (…) Met de grondwet kan Europa slagvaardiger zijn, worden de procedures versneld.’ Ton Roos: ‘Als er geen grondwet komt, zou door de uitbreiding van Europa uiteindelijk de besluitvorming stagneren.’ Volgens Hubert Bruls, tevens Tweede-Kamerlid voor het (advertenties) CDA, zullen CCR en Brussel elkaar versterken. ‘Voor de CCR wordt Brussel meer een stok achter de deur. Maar het mogen niet twee systemen In de twaalf meter brede Julianasluis in Gouda had het nieuwe jacht Blue Moon III aan beide zijden 35 centimeter speling. Uiteraard bouwt Royal Van Lent Shipyard in De Kaag geen schepen die niet door het smalste punt op de route naar Rotterdam kunnen. Het tientallen miljoenen euro’s kostende, in opdracht van een rijke – 83-jarige - Amerikaan gebouwde jacht werd door Zoals begin april in De Binnenvaartkrant aangekondigd legt containerstuwadoor ECT op de Maasvlakte een aparte terminal aan voor de binnenvaart en de shortsea feeders. Vorige week bereikten ECT en het Havenbedrijf Rotterdam overeenstemming over de aanleg ervan en de verdeling van de kosten. worden die naast elkaar werken.’ Wortmann over de Europese afvalrichtlijn: ‘Soms wordt er te weinig inhoud aan een sleepboot Broedertrouw XV en duwboot Broedertrouw 2 op maandag 2 mei naar de Maasstad gebracht, alwaar het ‘onderwaterwerk’ wordt afgemaakt. Het zestig meter lange, 11,30 meter brede schip telt zestien bemanningsleden, van wie de helft vrouw. Het zou voor de wereldvermaarde jachtenbouw in Nederland een zegen zijn als de route door Zuid-Holland kon worden De Delta Barge Feeder Terminal (DBF) is bedoeld voor binnenschepen en kleine containerschepen, die daardoor flexibeler afgehandeld kunnen worden. Tegelijk neemt de maximale capaciteit van de ECT Delta Terminals toe met circa 880.000 TEU. De DBF krijgt een kade van 800 meter lengte, bijna 11 meter waterdiepte en een oppervlakte van zo’n zeven hectare. De totale investeringskosten zijn ongeveer 145 miljoen, waarvan ongeveer een derde voor de kade plus overige basisinfrastructuur. De terminal kan begin 2008 operationeel zijn. richtlijn gegeven, waardoor er grote verschillen in interpretatie tussen lidstaten ontstaan.’ Op pagina 15: ‘De binnenvaart en de Europese grondwet’. Krappe infrastructuur verruimd, en dan met name de Julianasluis. Zeker in het licht van de geplande containerterminal in Alphen aan de Rijn zou een nieuwe, grotere sluiskolk in Gouda geen overbodige luxe zijn. In de beleidsnota ‘Provinciale vaarwegen en scheepvaart’ van de provincie Zuid- Holland wordt een tweede sluiskolk van zestien meter breed aanbevolen. (foto MGR) In 2008 barge/shortsea terminal bij ECT De DBF komt aan de oostzijde van het bestaande Delta-schiereiland. Voor de op die plek nu gelegen tien wachtplaatsen voor binnenvaartschepen worden compenserende plaatsen gecreëerd. Het concept voor een specifieke terminal voor binnenvaart en shortsea was al onderdeel van het originele Plan 2000-8 uit de jaren negentig voor de aanleg van grote containerterminals op de Maasvlakte. (Lees verder op pagina 3) (advertenties) • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN - reparaties/aanpassingen - leveringen (nieuw/gebruikt) - straalbuizen Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 53 10 ME
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 55 Culin
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 57 Trico
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 59 Varen
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl