Views
4 years ago

2005-09

  • Text
  • Schip
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 26 APRIL 2005 BEHANDEL JE CAT ® NIET ALS EEN HOND! G e n e r a t i n g P o w e r f u l S o l u t i o n s Pon Power BV Ketelweg 20 3356 LE Papendrecht T +31 (0) 78 6 420 420 F +31 (0) 78 6 157 122 I www.pon-cat.com E power.nl@pon-cat.com Reviseer uw motor op tijd Uw Cat ® motor is zo trouw als een hond. Doet wat hij moet doen, zonder storingen en productieverlies. Maar alles wat beweegt is op den duur aan slijtage onderhevig. Dus behandel uw Cat ® niet als een hond en geef hem tijdig waar hij recht op heeft: een toprevisie of complete revisie van Pon Power. Vakkundig uitgevoerd met garantie op de standtijd. Tegen een prijs die u beïnvloedt!

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 26 APRIL 2005 Ingena IJssels (25) is de tweede kapitein op het mts Commander ’Water is nooit hetzelfde…’ Wie de tengere Ingena IJssels met opgetrokken benen in de stuurstoel van de 3.156 ton metende chemicaliëntanker Commander ziet zitten, denkt dat de dochter van de kapitein voor de grap in de stuurstoel is geklommen. Dat is niet het geval. Ingena ìs de kapitein. De 25-jarige Ingena IJssels is tweede kapitein op de Commander en is het wandelende bewijs dat je niet uit een oud schippersgeslacht hoeft te stammen om warm te lopen voor het varen op een binnenschip. Er is nu weliswaar ook een neef die vaart, maar zij gaf het voorbeeld. Hoe een jong meisje de aantrekkingskracht van het water niet kon weerstaan… Vlotbrug Ze groeide op in Noord-Holland. ‘Je had daar alleen het Noord-Hollands Kanaal, over de vlotbrug naar Koedijk. Dat vonden we al een megagroot water.’ Als ze daar was blijven wonen, was het bij het oversteken van de vlotbrug gebleven. Toen Ingena 12 jaar oud was, werd haar vader burgemeester van Gorinchem. Piet IJssels is nog steeds de eerste burger van Gorinchem. ‘We moesten dus verhuizen.’ Er ging een wereld voor Ingena open met de verhuizing naar de Zuid-Hollandse vestingstad aan de Merwede, het Merwedekanaal en de Linge. De stad is vrijwel omringd en doorsneden door water. Ingena ging bij de zeeverkenners. Het water trok aan alle kanten. ‘Ik was verkocht. Ik was altijd op de pontjes te vinden.’ Met vijftien jaar was ze klaar met de MAVO en de keus was tussen een opleiding tot laborante en de binnenvaartschool. ‘Ik ging naar de Noorderhelling in Rotterdam. Ik had bij de zeeverkenners leren roeien, wrikken en zeilen. Bovendien had ik op een sleper gevaren toen we naar Roermond gingen naar het Nationaal Waterkamp, het NaWaKa.’ Een meisje van de wal dat kiest voor de binnenvaart. ‘Mijn ouders hebben altijd gezegd dat je een beroep moet zoeken dat je leuk vindt om te doen en waarmee je jezelf kunt onderhouden. Als je kok wilt worden, word dan maar kok, maar probeer dan advertentie VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN Ingena IJssels, de tweede kapitein van de Commander. ‘Diep in mijn hart zou ik best mijn eigen kasteeltje willen hebben.’ niet in een MacDonalds restaurant te gaan werken.‘ Ingena kwam op mbo binnenvaart van het Scheepvaart & Transport College. Melanie Meijer (die nu op een sluis werkt) was het andere meisje tijdens die opleiding. Tussen honderd jongens. ‘Je hebt wel het idee dat je je meer moet bewijzen, maar dat wordt na verloop van tijd wel geaccepteerd. Ik heb nooit getwijfeld; kan me goed vinden in dit beroep. Ik kon beter wrikken en roeien dan de meeste jongens.’ En dat voor zo’n frêle meisje als Ingena. ‘Het is een kwestie van techniek, en dat had ik al geleerd bij de zeeverkenners.’ Na twee jaar school werd een jaar stage gelopen. Op de oude Commander van Hans Buitendijk en Ronald Versloot. Gemeenteraadslid Leo van Laak in Gorinchem gaf die tip aan haar vader. Een stageplek voor drie maanden. Van Laak had ook al andere schepen geregeld voor de rest van dat jaar, maar Ingena had het naar haar zin op de Commander en bleef dat jaar bij Versloot en Buitendijk. Ze deed later wel ervaring op aan boord van het 125 meter containerschip Mirjam van Henk de Vries. De tankvaart beviel beter. ‘Met containers moet je steeds wachten bij terminals, een paar containers laden of lossen en dan weer wachten. In de tankvaart moet je ook af en toe wachten bij terminals maar als je eenmaal bent aangesloten, gaat het laden snel, hoef je alleen maar de touwen in de gaten te houden.’ De eens laborante in spe heeft altijd belangstelling gehad voor chemie en natuurkunde en ziet nu hoe in werkelijkheid met bepaalde stoffen wordt omgegaan. ‘Daarom vind ik de productenwissel leuk om mee bezig te zijn.’ Ook het spreken van verschillende talen is geen probleem, al zal Ingena IJssels niet snel een schrijfster worden. ‘Ik heb met lezen wel een bepaalde routine gekregen maar ik ben dyslectisch en heb moeite met schrijven.’ Als ze over het water spreekt waarop ze vaart, komt wel een beetje een dichter naar boven. ‘Water is nooit hetzelfde. Soms wild en woest. Soms zo glad als een spiegel. Soms staat het aan de dijk. Soms is er te weinig om diep te kunnen varen.’ Maar varen heeft toch ook nadelen, zeker als de familie niet vaart. Heeft ze nooit moeite gehad met het isolement? ‘Nee hoor, ik heb veel vrienden in de binnenvaart. Ja, je kunt zeggen dat ik goed ben ingeburgerd.’ Ook haar vriend Robert Teekman vaart op een tanker: de Sensation. Zou Ingena ooit een eigen schip willen hebben? Daar is ze nog niet uit. ‘Als je dat beslist moet je ook rekening houden met zaken als het krijgen van kinderen. Er zijn dan ook veel zorgen die je niet hebt als je in loondienst bent. Maar die zelfstandigheid trekt. Daar staat tegenover dat ik in loondienst ook een heel goed leven heb. Diep in mijn hart zou ik best mijn eigen kasteeltje willen hebben. Maar als je nu een oudere tanker koopt, dan zou die toch enkelwandig zijn en je weet niet wat er gaat gebeuren met enkelwandige tankers in de toekomst. Een nieuw dubbelwandig schip vind ik nog te ver gaan.’ Na het jaar bij Henk de Vries te hebben gevaren had ze haar groot vaarbewijs. Toen was ze 19. ‘Ik wilde met 21 mijn Rijnpatent hebben. Dus moest ik nog een jaar ervaring opdoen. Ik ben erin geslaagd vóór m’n 21e een radarpatent te halen, het groot vaarbewijs en uiteindelijk ook het Rijnpatent tot Basel. ADNR en marifoonpatent had ik al op school gehaald.’ Nog voor het zo ver was, vroeg Hans Buitendijk haar stuurman te worden op de Commander. Hij kreeg een enthousiaste medewerker aan boord. ‘In mijn vrije tijd aan boord ben ik vrijwel altijd in de stuurhut te vinden. Van 8 tot half 12 vaar ik maar als je vrij bent, kijk je beneden TV of je zit toch weer in de stuurhut.’ Natuurlijk waren er vooroordelen, maar daar wist ze wel raad mee. ‘Een draad is al snel te zwaar voor mij.’ Wie niet sterk is moet slim zijn. ‘Dan moet je het schip naar de paal toe praten en gooi maar twee meter in plaats van zes meter. Niet kunnen is niet willen; ik laat me niet kisten.’ Eenmaal in het bezit van alle patenten werd Ingena kapitein. Terwijl de nieuwe dubbelwandige Commander in aanbouw was, voer Ingena mee op het oude schip, dat door de nieuwe eigenaar François Jeger was omgedoopt in de Relatio. ‘Dat was ook een gezellige tijd. Tegelijk werd ik betrokken bij de nieuwbouw van de Commander – ik ben een keer een week in Roemenië geweest bij de bouw ervan. Bovendien haalde ik in die tijd mijn chemiecertificaat bij Marcel Roodhart aan boord van de tankers Enterprise en Challenger. Natuurlijk is het zeldzaam dat een vrouw kapitein op het schip is, maar ook weer niet zo bijzonder, weet Ingena. ‘Ria Versloot heeft ook alle papieren en zit ’s nachts ook aan het roer.’ De familie weet intussen ook van de binnenvaart. Vader en moeder zijn ook wel eens aan boord gestapt. ‘Mijn vader heeft meegevaren van Wendorf naar Keulen. Dat was niet helemaal nieuw, want ze hadden op de oude Jowi al eens meegevaren. We waren thuis ook al gewend de schoenen uit te doen.’ Ze vaart nog steeds op de pontjes bij Gorinchem in de twee weken dat ze vrij is. ‘Ik ben ook gevraagd voor de watertaxi. Natuurlijk vind ik dat leuk. Ik heb een beroep gekozen omdat ik het leuk vind.’ advertentie VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING ROERPROPELLERS BOEGSCHROEVEN 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Met opgetrokken knieën in de stuurstoel. ‘Zo zit ik meestal.’ 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant