Views
4 years ago

2005-09

  • Text
  • Schip
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 Hier zijn onze experts groot geworden De mensen die ons tot de meest gespecialiseerde binnenvaartverzekeraar van Nederland hebben gemaakt, waren of zijn nog steeds binnenschipper. Sterker nog: sommige collega´s zijn geboren op een binnenschip. Geen wonder dat wij weten waar u dagelijks mee bezig bent. Én wat u nodig hebt. Daarom hebben we niet alleen uitstekende verzekeringen voor u in petto. Maar ook alle knowhow, hulp en service waarmee u te allen tijde de vaart erin kunt houden. U bent nog niet verzekerd bij Schepen Onderlinge Nederland? Neem dan snel eens contact op voor een aantrekkelijke offerte. En nu hebben ze u dit voordeel te bieden • gunstige premie / zeer ruime dekking • professionele experts met veel knowhow van uw schip • 100% vergoeding hulploon en snelle uitkering bij schade 26 APRIL 2005 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Advertentie plaatsen? Bel: 010-4140060 VOOR EEN AANTREKKELIJKE OFFERTE BEL 0180-48 72 27 (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl Kom het eens ervaren! OF VRAAG OFFERTE AAN OP WWW.SON.NL FAXEN COMPUTERS MARIFOONS PORTOFOONS NAVIGATIEKAARTEN STUURWACHTALARMEN TELEFOONCENTRALES OBSERVATIECAMERA'S MOBIELE COMMUNICATIE TELEFOONABONNEMENTEN SATELIET VOLGSCHOTELS AANBIEDINGEN 1 0 0 % B E T R O K K E N B I J B I N N E N V A A R T Elke 14 dagen boordevol nieuws. www.binnenvaartkrant.nl Aanbieding van de maand: KVH Tracvision 4 IWW KVH Tracvision 4 IWW voor € 3495,- met GRATIS Echostar tuner en Common Interface kaart t.w.v. € 249,- Alle genoemde prijzen zijn exclusief B.T.W. en montage Parallelweg 11, 2921 LE Krimpen a/d IJssel Tel. 0180 51 58 58 www.kalkman-telecom.nl Justkar Sealing Company • Service dienstverlening 24 uur / 7 dagen • Revisie werkzaamheden op locatie •Trillingmeting op locatie • Nieuw Mechanical Seals •Service instructie op maat • Revisie Mechanical Seals • Revisie van Pompen •Nieuw leveren van Pomp parts •Revisie Appendages & Balls Justkar Sealing Company Edisonweg 15 CK Strijen Tel.: +31(0) 78 674 3196 Fax: +31(0) 78 674 3470 Website: www.justkar.nl E-mail: info@justkar.nl KICKERADVERTENTIES TE KOOP vml Waalschokker 14.85x4.65m, BMC 90 pk met ligpl te Amsterdam, vrpr € 176.000 (ref 2227) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP sportvisserijschip 23.3x5.1x1.3m, Volvo TMD 278 pk, vml Marine Duikschip, brandwerend interl, nwe kombuis, 12 kooien, Hiap (kraan), recente SI 40 pers., vr.pr. € 175.000,- (ref 1807) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP zeiltjalk 21.7x4.8m, DAF 615, hist. uitstraling met nog originele luikenkap, voor wonen/charter, vr.pr. € 129.000 (ref 1466). Scheepsmakelaardij Fikkers, 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Caterpillar motoren en onderdelen. Bel of mail: 0570-531077 www.caterpillarrevisie.nl (het adres voor 3208) TE KOOP Ex-douanevaartuig afm. 25.6 x 5.1 x 1.3 m. bj 1964 Niestern, ontwerp HW Voogd&Zn, 2 x GM 170 pk, 2004 gestraald en gecoat v.v. rvs schuurlijsten, ankernis etc. technisch 'up to date' vr.pr EUR 320.000,- (ref 2288) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP moderne drive-in woning met wijds uitzicht over het Markermeer aan Uw vaarroute. zie: www.saerdam97.nl BIEDT ZICH AAN stuurman-matroos Tel. 0612-250030 WERK GEZOCHT DOOR ... stuurman/matroos ervaring mts Tel. 06-11120649 GEVRAAGD stuurman/matroos op ms 1400 ton int. vaart. Tel.0653-667765 of 0049-1716048078 TE KOOP ALUMINIUM LUIKENKAP Friese kap, lengte 42 meter, denbr. 5.20m. Info: Scheepswerf Bocxe Delft. Tel. 015-2560016 TE KOOP alu ww luiken ruim afm. 32x5.10 mtr Tel. 06-22701385 U KUNT OOK EEN KICKER PLAATSEN Vul de bon in, in de krant of ga naar www.binnenvaartkrant.nl. U kunt ook met u kicker op het internet staan. BEL VOOR MEER INFO! TEL: 010 - 4140060 KICKERADVERTENTIES

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 Vertellen over kleurrijke loopbaan Cees de Keijzer laat zien hoe een tanker doormidden brak door verkeerde belading. (foto MGR) Captain Cees de Keijzer is oudmedewerker van het (Gemeentelijk) Havenbedrijf Rotterdam en tegenwoordig onder andere voorzitter van de World Ship Society, Rotterdam Branch. Hij hield dinsdag 12 april een voordracht bij de Rotterdamse Havenvereniging in het World Port Center. Over zijn veertig jaar ervaring met de scheepvaart, als kapitein op tal van zeeschepen en later bij het Havenbedrijf als wachtchef op de kapiteinskamer en als afdelingshavenmeester van de Maashaven. Cees de Keijzer is een meesterlijk verteller en heeft ook veel meegemaakt en dankbaar kan zijn publiek – in dit geval de nogal grijze leden van de Havenvereniging, van wie velen zich herkennen in de verhalen van Cees de Keijzer – zich vergapen aan de unieke foto’s die hij in zijn loopbaan vergaarde. Foto’s van gebroken tankers, van prachtige koopvaardijschepen en veelal nostalgische plaatjes van stukjes Rotterdam. Bijvoorbeeld de Maashaven vol met zeeschepen, waar net een Rijnpassagiersschip tussendoor kruist. De vaart op de gecombineerde ertstankers van Cornelis Verolme is een apart hoofdstuk in de loopbaan van Cees de Keijzer. Hij voer bij Alaska op een bevoorradingsschip van de radarstations achter een ijsbreker aan en bracht crude van Venezuela naar Chili of van Colombia naar Peru, waar als een bunkerscheepje alle kleine haventjes aan werden gedaan. Van Chili naar Argentinië met erts en terug op Vuurland olie halen voor Chili. Asbest Toen De Keijzer aan wal ging, hield het avontuur niet op. Wat te denken van de wonderlijke aanvragen van schepen met onduidelijk lading om de Rotterdamse haven binnen te mogen. ‘De Inge was al geweigerd in andere havens met 30.000 ton benzine en hij had wat asbest aan boord. Ik liet er met een vliegtuigje foto’s van maken en wat bleek…’ Hij liet een foto zien van het achterdek van de Inge, bezaaid met pakken asbest. ‘Ik begrijp die kapitein niet. Had het maar overboord gegooid. In het water kan asbest geen kwaad.’ Volgens eigen zeggen is Cees de Keijzer begonnen met het aan de verzoekende kapitein overlaten om een draaiboek te maken bij het binnenvaren van de Rotterdamse haven als er iets mis is met de lading. ‘Wij passen dat dan wel aan. Dat is beter dan dat wij het draaiboek zelf moeten schrijven.’ In zijn tijd waren er nog verschillende zeerederijen in Nederland, Benefietrace voor Roemeense weeskinderen Zodra je binnen komt, zie en ruik je armoe. Als een deken valt het over je. Er is geen kleur of warmte; aan alles is een schrijnend tekort. Spelende kinderen op een dieet van aardappels en brood lachen als je naar ze kijkt. Het zijn helden zonder kans. Een verzorgend echtpaar tovert met weinig middelen wonderen voor het grote gezin, waarvan enkelen gehandicapt zijn. We zijn in het weeshuis Centrul de Plasament in Drobeta Turnu Severin in Roemenie. Door Johan de Witte zoals de Koninklijke Lloyd en de KNSM in Amsterdam. In zijn woorden komt duidelijk het Ajax- Feijenoord-gevoel naar boven als hij vertelt over de Amsterdamse aanpak. ‘De schepen van de Koninklijke Lloyd hadden prachtige menukaarten. Maar ik had liever goed gegeten.’ Je bent weer buiten en beseft: hier moet iets worden gedaan. Helpen, ook voor later, hoe bereik je dat? Door het organiseren van een benefietrace, bedachten Peter Hendricks, Carola Kieboom en Michel van Weel. Zij zijn de organisatoren van Race2Raise 2005, die 17 juni in Gorinchem van start gaat. Deze eerste Race2Raise is een ‘te gekke toer/puzzelrit’ waarbij twintig auto’s met elk een team van twee rijders gaan deelnemen aan een vijfdaagse reis van Nederland naar Roemenië en terug. Een hoog “bewonderingsgehalte” is een voorwaarde voor de deelnemende bolides. Veiligheid voorop; kleur, pk’s en spektakel mogen. De mobiele show moet vooral opvallen. Camera’s van een Nederlands televisieproductieteam filmen de toer door schilderachtige stukjes van Europa. Er zullen bekende Nederlanders meedoen. Elk team moet minimaal vijfhonderd euro inleggen en toestaan dat stickers van sponsors/adverteerders op de auto’s worden geplakt. Een bedrijfslogo met verwijzing naar de website in een grootte van 45 x 30 centmeter op de motorkap van bijvoorbeeld een Ferrari kost bijvoorbeeld 1800 euro. Een iets kleiner formaat, maar tweemaal op de zijkant levert 1400 euro voor het goede doel op. De toch voert naar Turnu Severin. Daar is een feest gepland. Een bus met sponsorgoederen rijdt mee. De totale opbrengst van de fondsenwerving wordt symbolisch aan het weeshuis overhandigd. De volgende dag gaan de kinderen mee in de auto’s naar een baai aan de Donau. Daar maken ze een rondvaart en kunnen ze tijdens een grote barbecue naar een bekende Roemeense artiest luisteren. Peter Hendricks is nu twee jaar 26 APRIL 2005 betrokken bij weeshuis Centrul de Plasament. ‘Veel mensen hebben ons in het verleden reeds geld en goederen toevertrouwd, die wij er heen hebben gebracht. In samenwerking met de verzorgers van het tehuis en Nicolay, ons bekend van de scheepsbouw, bespreken we verbouwingen in het tehuis teneinde een acceptabele faciliteit te bewerkstelligen. Onze prioriteit is te zorgen voor vitaminerijk voedsel en hygiëne.’ ‘De lijn is heel kort,’ vervolgt hij. ‘We besteden uit, beheren gelden en controleren het werk. Hendrikcs Scheepvaart vult aan naar kunnen en waar nodig. Het is veel werk. Samen met Carola en Michel, die er voor tweehonderd procent achter staan, gaan we voor mooi werk zorgen. Race2Raise is spektakel, in het leven geroepen voor het goede doel.’ In Turnu Severin worden veel schepen gebouwd. Door de opbrengst van Race2Raise (letterlijk: racen om in te zamelen) kunnen circa veertig kinderen aan een toekomst bouwen. Wie meer wil weten, kan op internet op www.hsbv.nl kijken en dan onderaan op het logo van Race2Raise klikken. Bestel nu het Binnenvaartspel :: ADVERTORIAL :: Rabobank Binnenvaartbanken op koers met capaciteitsmonitor Als vrije ondernemer vaart u uw eigen koers. Zo hoort dat ook. Inzichten in de markt, weten waarheen en waarom, helpen daarbij. Het wordt meer dan ook tijd voor de Rabobank. De Rabobank Binnenvaartbanken bieden de sector een uniek instrument. In samenwerking met NEA ontwikkelden we de capaciteitsmonitor. Een waardevol instrument dat inzicht biedt in rentabiliteit, omzet en ontwikkeling van kosten van binnenvaartondernemingen. Alles overzichtelijk gesplitst in diverse deelbranches. Even vaarzakelijk… De Rabobank Binnenvaartbanken kennen de sector, weten wat er speelt. De bedrijfstak professionaliseert meer en meer. Omzetgroei en rendementen spreken voor zich. Als dat de tendens is, wilt u weten waar u staat. Beter nog: hoe u vaart. De Rabobanken Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Krimpen aan den IJssel, Sliedrecht en Tholen sloegen de handen ineen. Voortvarend gaven zijn NEA Transport-onderzoek en -opleiding B.V. opdracht een instrument te ontwikkelen. (NEA is een onafhankelijk kennisinstituut, werkzaam op vervoer- en verkeersgebied en logistieke terreinen.) Het inmiddels doorontwikkelde format analyseert omzet, vaarkosten en de nettowinst van 265 binnenvaarders over de boekjaren 2000 tot en met 2003. Aan 2004 wordt gewerkt. Eind dit jaar bevat de database gegevens van vijfhonderd schepen. Voorlopig gaat het om motorvrachtschepen en motortankschepen. Anoniem De informatie over schepen, lading, vaargebied, exploitatie, enzovoorts, zijn overigens volledig geanonimiseerd. Een belangrijk punt. Sterker nog: de Rabobank Binnenvaartbanken garanderen dat. Het gaat immers over klantgegevens. De capaciteitsmonitor gaat alleen uit van gecategoriseerde, gestandaardiseerde gegevens en werkt dus niet met individueel materiaal. Dus: Privacy guaranteed! Natuurlijk wilt u ook weten wat ú nou met dit instrument kunt. Stel u wilt uw vaart verleggen. Andere markten bieden meer kansen. Dan kunt u via uw binnenvaartspecialist de gegevens raadplegen. Hij biedt alle informatie keurig op een rijtje en geeft uitleg en advies. En u bent in staat haarscherp investeringen af te wegen. De capaciteitsmonitor krijgt in de toekomst nog meer body. De database wordt verder uitgebouwd naar duizend schepen. In Europees verband wordt er gewerkt aan uitwisseling van gegevens. Zo krijgt dit instrument een nóg bredere scoop. U vaart er wel bij. U ziet het. Ook vaarzakelijk gesproken moet u dus gewoon bij de Rabobank zijn. Bel of mail en vraag naar de binnenvaartspecialist. Graag stippelt hij met u de beste koers uit. Het is tijd voor de Rabobank. Rabobank Binnenvaartbanken Hardinxveld-Giessendam (0184) 62 04 47 Krimpen aan den IJssel (0180) 66 61 60 Werkendam (0183) 50 75 81 Sliedrecht (0184) 43 03 50 Tholen (0166) 66 53 00 rabobinnenvaart@xs4all.nl www.binnenvaartbank.nl ✁ LIMITED EDITION OP=OP ❑ ik bestel Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening ________ exemplaren à 47,50 euro* ❍ Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant