Views
4 years ago

2005-09

  • Text
  • Schip
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Meter
  • Rotterdam

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 26 APRIL 2005 Maasbracht (L), Kruchterhoek 9 NIEUWBOUW SCHEEPSMAKELAARDIJ EXPLOITATIE Nieuwbouw Binnenvaart Droge lading Tankvaart Duwbakken 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. Standaard Ertsbakken 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,3/5,4/5,8 m. Containerduwbakken 110 x 11,45 x 3,65 m. 90 en 110 meter duwbakken Nieuwbouw met diverse levertijden, casco's (China, roemenie, polen) of compleet afgebouwd. Bestaande schepen Droge Lading 2601 ton 110x11,4x3,20 bj.2000, luiken, 1 ruim, 2000pk ABC, 600pk Scania, Kampers hut 2604 ton 110x10,1x3,32 bj.1976, luiken, 1 ruim, 1379pk CAT, 330pk Volvo, Alu hut, 2800m3. 2800 ton 105x11,4x3,45 bj.1994, luiken, 1 ruim, 1800pk MTU bj.2005, Cummins 1999 boegs. 3217 ton 108x12,0x3,50 bj.1972, luiken, 260TEU, 1xSKL/1xCAT'99, 620pk VethJet, alu hut. 1991 ton 105x 9,5x2,87 bj.1972, luiken, 1 ruim, 1200pk MAK, 187pk DAF 1999 2441 ton 105x10,5x3,16 bj.1982, luiken, 1 ruim, 1521pk CAT bj.2000, alu cont. hut, bj. 2002 woningen bj.2002, 17m kraan 1999, v.d velden rw. 2002. 1684 ton 85x 9,5x3,00 bj.1980, luiken, 2 ruimen, 930pk GM, 240pk DAF, buis, gezandstr. 1672 ton 86x 9,5x3,08 bj.2000, luiken, 1 ruim, 1200pk Cumm., 320pk DAF, buis 1529 ton 85x 9,5x2,88 bj.1994, luiken '03, 1 ruim, 1000pk Cumm. bj. 2002, DAF 320pk, buis 1250 ton 85x 8,2x2,60 bj.1972, luiken, 2 ruimen, 730pk CAT bj. 2000, DAF 325pk, stl.vloer 1233 ton 80x 8,2x2,63 bj.1967, luiken, 816pk MTU bj. 2004, 320pk DAF, Alu hut. 1124 ton 73x 8,2x2,82 bj.1965, luiken, 2 ruimen, 862pk Mitsub. bj.2001, 220pk Kan.syst., buis Tankers 2850 ton Type N - 110x10,5x3,5 bj. 1992, 1800pk MTU 1998, 350pk DAF, 600m3/h pomp. 2803 ton Type N - 110x10,5x3,5 bj. 1992, 1500pk ABC, 340pk DAF/Verhaar, Bunkergiek 2000 ton Type N - 108x9,5x2,8 bj. 1964, 1350pk Deutz 2001, 220pk DAF, Houttuin 420m3. 699 ton Type N - gesl. 65x7,20 bj. 1963, RVS tanks, klasse GL 2010, CAT 3412 600pk Bovenstaand is slecht een selectie uit ons verkoopbestand, graag voegen wij ook uw schip toe. Neemt u contact met ons op voor verdere informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken! Officebuilding 'Westgate' Nieuwbouw Makelaardij Scheepmakerij 150 G. Rensen W. Driessen NL-3331 MA Zwijndrecht 06-53383964 06-30179475 of verkort: 54668 www.huizinga-snijder.nl Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: galle@euromaritime.com Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 135m x 15m00 x 5m80, 5600 ton, 6870m3. Nieuwbouw Motortankschip, als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m40 x 5m90/4m00, 3000 ton, 4000m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motortankschip als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 13m50 x 5m30/3m80, 3500 ton, 4180m3. (Ook leverbaar als 135m) Nieuwbouw Motorvrachtschip,Type "Marina", als casco of compleet afgebouwd, Afm. 110m x 11m45 x 3m65, 3000 ton, 3440m3, levering mei 2006. Diverse motorvrachtschepen 110m x 11m45 met en zonder luiken van recente bouwjaren. "Hendrik Jan jr", 3300 ton 1989, 110mx11m40x3m70, 3650m3, kopschroef Cummins 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 14m, Caterpillar 1600 pk bj. 1989 rev 2000. m.s. 2497 ton 1989, 110mx10m55x3m19, 3100m3, alu. schuifluiken, kopschroef GM 350 pk, alu. overzakb. containerstuurhuis, autokraan 14m, GM 1640 pk bj. 1995, rev. 2000. "Comus", 2068 ton 1966/2000, 86mx10m50x3m23, 2600m3, alu. Fr. kap luiken bj. 2000 met elektr./hydr. luikenwagen bj. 2000, kopschroef 400 pk, alu. overzakbaar stuurhuis, autokraan Vrijwel nieuw appartement met eigen parkeerplaats en buitenberging gelegen in het appartementencomplex ‘Residence de Maasstraat’, opp. ca. 115m 2 , bouwjaar 2002. • ruime lichte woonkamer met loggia, afgewerkt met tegelvloer inclusief vloerverwarming • open luxe keuken voorzien van alle moderne inbouwapparatuur en kleine bijkeuken • zeer complete luxe badkamer met ligbad, douche en wastafel combinatie • grote oudersslaapkamer en tevens 2e slaapkamermogelijkheid aanwezig • aparte bergruimte met wasmachine-aansluiting • zeer hoogwaardige afwerking • Vraagprijs: €225.000,-- k.k. Voor meer info: www.vancromvoirt.nl Tel. 078-619 12 33 rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl 15m, Cummins 580 pk bj. 1993. TE KOOP GEVRAAGD: m.s. 1751 ton 1993, 85m90x10m5x3m14, alu schuif/stapel luiken, alu. containerstuurhuis, kopschroef Scania 335 pk, autokraan 14m, GM 1460 pk bj. 1993. DEBRUYNE GINO "Portunus", 1725 ton Boterhamvaartweg 2 1957-1980, 84m95x9m45x3m15, 2100m3, G.S.K. B-2030 Antwerpen alu. schuifluiken, kopschroef Cummins 320 pk bj. 1990, Tel. +32(0)3 231 06 048 autokraan 12m, Caterpillar 1227 pk bj. 1991. Fax +32(0)3 2133049 "Burgwal", 1705 ton GSM +32(0)475 27 47 67 1981, 84m99x9m50x3m21, 2450m3, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef DAF 340 pk, Pour Les clïent Francais autokraan 15m, Wartsilia SACM 1000pk bj. 1995. GSM +32(0)475 4681 70 "Parana", 1529 ton O 1994, 84m63x9m50x2m88, 2200m3 , stalen vloer Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen 12 mm, alu. Fr. kapluiken met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m, Cummins 1000 pk Nr. 1040 - 386 ton, bj 63 – Oostkamp, Nr 5255 - 1387 ton, bj 69, 80 x 9,50 x bj. 2002. (Evt. inruil bespreekbaar). 39 x 5,05 x 2,63, 435 m3, 455 pk bj ‘02 2,71, 1014 pk bj 02, 3x 220/380, 1 ruim, "Carrera", 1324 ton m/s Madison - 325 ton, cementtanker, Dubbelwandig. 1965, 79m95x9mx2m75, 1900m“, stalen vloer, alu. schuifluiken, kopschroef Man 300 pk, alu. bj 64, 39 x 5,08 x 2,50, 175 pk, 220/380, Nr 5265 - 1143 ton, bj 58, 80 x 8,20 x 2,63, overzakbaar stuurhuis bj. 2001, autokraan 15m bj. 2003, grote woning, nautisch compl., autokraan 750 pk, alu schuifl., volledig gelast schip Mitsubishi 800 pk bj. 2001 "Yulara", 1287 ton Nr 5275 - 1248 ton, bj 65, 80 x 9,00 x 2,48, 1968, 84m50x9m37x2m50, 1880m“, alu. Fr. kapluiken 850 pk/01, boegschroef/03, grote woning, met hydr. luikenwagen, kopschroef Daf 320 pk, stalen TE KOOP 4m60 zonder ballast. hydr. overzakbaar stuurhuis, hydr. autokraan 12m, Caterpillar 918 pk bj. 1996. (Evt. inruil bespreekbaar) m/s Hainburg - 2121 ton, bj 74, 100 x 9,55 "Saro", 1201 ton x 3,10, 1 ruim, 2 x 816pk/03, grote woning, 1965, 80m03x8m20x2m65, 1450m“, alu. Fr. kapluiken gaaf schip, inruil bespb. met luikenwagen, kopschroef Daf 290 pk, autokraan 12m, Mercedes 673 pk bj. 2004 Nr. 5180 - 1015 ton, bj 64 – Rupelmonde, "Henrean", 1123 ton m/s Escalante - 600 ton, bj 64 – Fulton, 67 x 8,20 x 2,77, 630 pk, schuifluiken 1939, 80mx9m50x2m68, 1750m“, stalen vloer bj. 1993, 51 x 6,64 x 2,69, 935m3, 2 x 240 pk, Nautisch Compleet, boegschroef, autokraan, 3,20, 2600 m3, stalen vloer, alu. schuiflui- "Cascade", 1105 ton m/s Tiberias - 2000 ton, bj 80, 95 x 9,50 x alu. luiken met luikenwagen, kopschroef Daf 240 pk, autokraan 12m, Deutz 1033 pk bj. 1982 rev. 1999 evt.vast werk, intr. voorwaarden voor ken, 1250 pk, grote woning, schip leverbaar 1957, 80mx8m20x2m52, 1700m3, stalen vloer bj. 1998, ronde alu. luiken, Scania 230 pk, autokraan 9m, starters. op andere lengte Caterpillar 730 pk bj. 2000 / 2002 flexibel m/s Zephir - 620 ton, bj 55, 55 x 7,05 x m/s Capria - 2159 ton, bj 74, 95 x 9,50 x "La Liberte", 913 ton 2,52 m, 950 m3, 548 pk, alu schuifluiken, 3,22, 1200 pk, stalen vloer, compl. schip 1960/1981, 66m95x8m20x2m51, 1400m3, alu. schuifluiken, kopschroef Daf 168 pk, Inr. bespb. Nr 6300 - 2040 ton, bj ’87, 105 x 9,50 x autokraan 10 meter, Cummins 811 pk bj. 1984 rev. 2000 Nr. 4065 - 932 ton, bj 63, 67 x 7,24 x 2,80, 3,05, 108 teu’s, 1550 pk bj 2000, straalbuis (Evt. inruil bespreekbaar) 800 pk, 2x 220/380, inrl.spits mog. m/s Ortelius - 2208 ton, bj 72, 100 x 9,50 m.s. 700 ton 1940, 61m30x7m05x2m62, 900m3, wegwaailuiken met x 3,30, 108 teu, 1200 pk bj 02, nw vlak, Stalen elek. luikenwagen, Scania 240 pk, alu. overzakbaar vloer,beunwanden, inruil bspb. stuurhuis met kolom, stalen vloer, autokraan 9m, m/s Parana - 1529 ton, bj 94, 84,70 x 9,50 Caterpillar 484 pk bj. 1997 na rev. 6000 uur (Evt. inruil bespreekbaar, interessante prijs) x 2,88, semibeun, 84 teu’s, 1000 pk bj’02 "Imago", 354 ton Nr. 4090 - 900 ton, bj 58, 70 x 7,27 x 2,61, 1955, 38m79x5m06x2m43, 430m3, stalen vloer bj. 2001, alu ronde luiken + 2x luikenwagen, autokraan 1400 m3, alu. Schuifluiken, 675 pk 7m20, Mercedes 250 pk bj. 1976 rev. 1991 Nr 4125 - 760 ton, 63 x 7,15 x 2,79, ACHTERSCHIP (Voor ombouw of als ponton) bj 34/80, 600 pk, 1 ruim 24 teu, 1100 m3 19m30x11m85x3m50, alu. overzakbaar stuurhuis betimmerd en voorzien van een U lessenaar met inbouwapparatuur m.u.z. van radar, compleet betimmerde woning nr. 5015 - 1120 ton, bj 59 – Van Goor, 77 x 8,20 x 2,73, 970 pk, semibeun, 3x slpk bj. 1998, airconditioning en overdruk in woning en stuurhuis, 1x 60 kVA generator, complete elektrische installatie bj. 1998. nr. 5060 - 1344 ton, bj ’71, 80 x 9,00 x 2,80, 1014 pk, 1 ruim, 3x slpk, nautisch compleet . Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Nieuwbouw Compleet of Casco Informeer naar onze interessante voorwaarden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Koop het Binnenvaartspel via: www.binnenvaartspel.nl Baggermolen Niet breder dan 11.40 m. Afgebroken niet hoger dan 6.00 m. Baggercapaciteit 250m3 per uur. OOSSE Maritiem b.v. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW CASCO afm.135x11.45x3.80/4.25m, type lichtgewicht, Orsova december 2006 NIEUWBOUW CASCO afm,110x11.45x3.65m,Orsova november 2006 NIEUWBOUW DUBBELWANDIGE TANKER afm.110x11.45x3.55/540m,10 ladingtanks, 3800 cub.m, 1800 pk Cat, dubbelleiding systeem, compleet geleverd mei 2006 MVS 3000 ton, bj. 2000,afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MDS 2987 ton, bj.1974, afm.110x11.40x3.39m 2 x 1074 pk bj.1999,kopschroef MVS 2488 ton, bj.1988, afm.110x10.50x3.18m 1521 pk Cat bj.2000, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2394 ton, bj. 1989, afm.105x10.50x3.20m 1750 pk ABC, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2084 ton, bj.1973, afm.100x9.50x3.01m 1160 pk SKL, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2040 ton, bj.1987, afm.105x9.50.3.05m 1550 pk Deutz , alu.luiken, kopschroef MVS 1685 ton, bj.1980, afm.84.63x9.50x3.01m 930 pk GM bj.1996, alu.frieschekap, kopschroef MVS 1439 ton, bj. 1959, afm. 82x8.20x3.03m 930 pk Cat, bj.1991, alu, luiken, straalbuis, kopschroef MVS 1394 ton, bj. 1962, afm. 80x9.50x2.75m 1200 pk Mitsubushi bj.dec.2004, stuurhut 2004, alu.luiken, kopschroef MVS 1250 ton, bj.1972, afm. 84.5x8.20x2.61m 730 pk Cat bj.2000, alu.schuifluiken, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967, afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004, luiken, kopschroef MVS 1022 ton, bj.1962, afm.73x8.20x2.74m 2x300 pk GM bj.1992, alu.luiken, kopschroef MTS 2315 ton, bj.1973, afm.110x9.58.x3.20m 1090 pk Deutz, rev.2004, type N/2/2, cub.m.2875 nieuwe woning totaal doorgerepareerd en zeer goed onderhouden. Klasse tot 2009 MTS 2125 ton, bj.1972, afm.108x9.50x3.01m 1520 pk Cat bj.2003 type N gesloten, 2750 cub.m wordt met nieuwe klasse geleverd Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge starters om zelfstandig te worden.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 26 APRIL 2005 Een Tandje Erbij een bijdrage van Verhuizen binnen Europa (deel 2) Om te kunnen inspelen op het specifieke karakter van de transportbranche heeft Ernst & Young haar landelijke expertise gebundeld in de sectorgroep Transport en Logistics. Deze groep verleent zakelijke diensten aan ondernemingen die zich met transport, logistiek of aanverwante activiteiten bezighouden. Binnen de sector wordt nader onderscheid gemaakt naar scheepvaart, wegtransport, distributie, spoorwegen, luchtvaart, openbaar vervoer en hulpbedrijven (zoals expediteurs, cargadoors, stuwadoors en containerterminals). De diensten zijn toegespitst op de transportsector en bestaan onder meer uit advisering op het gebied van: - strategie en veranderingsprocessen - aan- en verkoopbegeleiding - invoerrechten/accijnzen/BTW - subsidies - familiebedrijven/vermogende particulieren - internationaal belastingrecht en Europees recht. De vorige keer heb ik de fiscale aspecten behandeld van een verhuizing van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) van Nederland naar een ander land binnen de Europese Unie. Bij verhuizing van een DGA naar het buitenland wordt een zogenoemde conserverende aanslag opgelegd. De conclusie was dat het op dit moment de vraag is of het opleggen van een conserverende aanslag strijdig is met Europees recht. In deze column zal ik de fiscale aspecten van de verplaatsing van een Nederlandse vennootschap (een NV of BV) naar een ander land binnen de Europese Unie kort uiteenzetten. Een NV of BV is onderworpen aan de vennootschapsbelasting voor de winst die zij maakt. Echter, als het management van de vennootschap wordt verplaatst, zal afgerekend moeten worden over winsten van de verplaatste bedrijfsonderdelen die nog niet zijn gerealiseerd. Dit kunnen stille reserves zijn in machines of schepen, maar bijvoorbeeld ook de meerwaarde van de onderneming die niet aan specifieke activa is toe te rekenen, ook wel goodwill genoemd. Hoewel het EG-verdrag niet specifiek op directe belastingen ziet, bepaalt dit verdrag wel dat de lidstaten het grensoverschrijdend verkeer – dus van de ene lidstaat naar de andere – niet mogen bemoeilijken zonder gegronde reden. In het geval van een afrekening bij verplaatsing rijst de vraag of het grensoverschrijdend verkeer wordt bemoeilijkt zonder dat Nederland hiervoor een goede reden kan aanvoeren. Een verhuizing binnen Nederland zal veelal niet leiden tot een afrekening over de reserves en goodwill, terwijl een verplaatsing van het management naar bijvoorbeeld Ierland wel tot een afrekening zal leiden. Dit roept de vraag op of de Nederlandse wet niet belemmert, in de zin van het EG-verdrag. De Nederlandse fiscale behandeling van een verhuizing van een directeur-grootaandeelhouder verschilt op één punt wezenlijk van een verhuizing van een vennootschap. Waar bij een directeur-grootaandeelhouder nog niet daadwerkelijk wordt geheven op het moment van vertrek uit Nederland, gebeurt dit wel bij de verplaatsing van een vennootschap. Het Europese Hof behandelt in haar beoordeling van de vraag of een bepaalde nationale maatregel in strijd is met het Europese recht de vraag of met een minder vergaande maatregel niet hetzelfde effect bereikt kan worden. De maatregel van een conserverende aanslag werkt naar mijn mening minder belemmerend dan een directe afrekening. Hierdoor bestaat de kans dat Nederland geen goede reden kan aanvoeren voor het Europese Hof voor het bestaan van de belemmerende maatregel. Volgens mij bestaat er een reële kans dat het Europese Hof de Nederlandse regeling van directe afrekening over niet gerealiseerde reserves bij verplaatsing van een NV of BV binnen de EU, in strijd acht met het EG-verdrag. Theo Koelman, tax manager bij Ernst & Young Belastingadviseurs in Rotterdam (Internationaal Belastingrecht en Europees recht) Dacom Werkendam blaast nieuw leven in Travel VisionMoDi Dacom Werkendam is in de scheepvaartwereld al jaren een begrip op het gebied van telecommunicatie, satellietontvangstsystemen, nautische apparatuur en automatisering. Op 5 april tekenden de eigenaren Arie en John Heijblom een contract waardoor Dacom van het bedrijf Armada de productie, service en reparatie overnam van de Travel Vision- MoDi, de speciaal voor de binnenvaart ontwikkelde, volautomatische volgschotel. Door Jan Hoek In een relatief korte tijd werden van de Travel VisionMoDi 1300 systemen verkocht. Door omstandigheden werd de volautomatische volgschotel sinds maart vorig jaar echter niet meer geproduceerd. Fabrikant Armada deelde onlangs mee zich in de toekomst alleen toe te leggen op communicatieapparatuur (Iridium, GSM, GPRS en UMTS), gecombineerd met plaatsbepalingtechnieken (GPS), zodat het er even naar uitzag dat de Travel VisionMo- Di voorgoed verleden tijd zou zijn. Dacom Werkendam heeft een prima naam opgebouwd met schotelsystemen en zag het product als een geweldige aanvulling op het toch al uitgebreide leveringspakket. ‘Het artikel past uitstekend binnen ons bedrijf,’ stelt Arie Heijblom. ‘Daarnaast zien we het als een voordeel om als producent op de markt te komen met een puur Nederlands elektronicaproduct. Service en Het hele systeem in één beeld gevangen. flexibiliteit zijn binnen ons bedrijf belangrijke begrippen en door zelf de productie in handen te nemen zijn we niet meer afhankelijk van derden.’ Hij vervolgt: ‘Nu we de touwtjes zelf in handen hebben, kunnen we dan ook garanderen dat de Travel VisionMoDi vanaf juni weer leverbaar is en eventuele problemen binnen enkele dagen zijn opgelost. Qua ondersteuning en service kunnen de bezitters van de volgschotel – ook degenen die al in het bezit zijn van de Travel VisioMoDi – dan ook voor honderd procent op ons rekenen.’ Productie Momenteel wordt hard gewerkt aan de bouw van de productielijn. Cor Visser is daarvoor, evenals voor de opstart van de productie, de verantwoordelijke persoon binnen Dacom. ‘We hebben zes weken nodig om alle onderdelen binnen te krijgen; daarvoor zijn ruim dertig toeleveranciers nodig. Alle producten zijn inmiddels besteld en gezien de toezeggingen gaan we er zonder meer vanuit dat we vanaf juni kunnen leveren.’ ‘Het automatisch 360º satellietvolgsysteem is speciaal voor binnenvaart- en passagiersschepen ontwikkeld. Uniek ten opzichte van de concurrentie (advertentie) is dat de Travel VisionMoDi een schotelblad van zestig centimeter heeft,’ aldus Visser. Het systeem volgt niet alleen horizontaal en verticaal (dankzij een gepatenteerde aandrijving), maar is standaard ook geschikt voor het aansluiten van meerdere tuners. Via het bijgeleverde monitorpaneel kan de gebruiker kiezen uit drie verschillende satellieten (Astra 1, Hotbird en Telecom 2c), het volggedrag van de schotel aflezen en het systeem stand-by zetten. Merwedebrug eerder open Rijkswaterstaat heeft besloten de Merwedebrug, die de oevers van Dordrecht en Papendrecht verbindt, weer eerder te openen voor de beroepsvaart. De brug gaat nu dagelijks om 08.50 uur open. Vorig jaar mei besloot de dienst de oversteek niet langer tijdens de ochtendspit te openen, maar pas veertig minuten later. Vrijwel alle files op de N3 werden veroorzaakt door de geopende brug. Rijkswaterstaat was toen van mening dat het openen van de brug om 09.30 uur geen problemen voor de beroepsvaart zou opleveren. De vijf bruggen tussen Gorinchem en Dordrecht zouden met deze openingstijd gemakkelijk gepasseerd kunnen worden. De praktijk laat echter zien dat het toch te laat is. Afstoppen of zelfs stilliggen kost te veel. In overleg met betrokken partijen heeft Rijkswaterstaat besloten het tijdstip weer te vervroegen naar tien minuten voor de klok van negen. Tijdens de avondspits blijft de brug wel gesloten. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant