Views
3 years ago

2005-08

  • Text
  • Jaar
  • April
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 46 12 APRIL 2005 Wij feliciteren Euro Shipping Holding met de nieuwe aanwinst en wensen het mps Serenade 1 een behouden vaart. Scheepsvloeren A754 (18) gecertificeerd conform IMO A754 (18) zwevende vloeren thermische en geluidisolerende vloeren brandvertragende vloeren Tegelwerk en kunststof vloeren Marmoleum, vinyl, tapijt etc. Officiële Dealer van: MIRACOTE (Engeland) • Moezelweg 202 • 3198 LS Rotterdam-Europort • Havennr. 5617 • Tel: 0031 (0)181 - 262022 • Fax: 0031 (0)181 - 262062 • E-mail: info@helder-may.nl • Website: www.helder-may.nl Velsenstraat 10B 4251 LJ Werkendam Tel. 0183 - 303288 Fax 0183 - 302023 Wij verzorgden voor de mps Serenade 1 de complete stoffering. D.B.R. Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 - 3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 1000 m 2 Exclusieve Verlichting en Decoratieve woonaccessoires O P E N I N G ST I J D E N : maandag 13-18 uur, dinsdag en woensdag 9-18 uur, donderdag 9-20 uur, vrijdag 9-21 uur, zaterdag 9-17 uur. Vlakbij Nijmegen aan de A73, afslag Beuningen, op park ‘De Heuve’ B ezoek Nederlands’ mooiste en grootste verlichtingsgroothandelstoonzaal, op meer dan 1000 m 2 vindt u een compleet scala aan exclusieve verlichting en woonaccessoires. Van rustiek tot design, van klassiek tot modern, alle stijlen en smaken zijn vertegenwoordigd. Webo Verlichting Hadrianussingel 27, 6642 AH Beuningen tel. (024) 677 6800, fax (024) 677 2424 Op het mps Serenade 1 werd door ons geleverd en geinstalleerd: - Volledig antennesysteem - Geluidsinstallatie - Brand en stilalarm - Satelliet volgschotel Wij wensen Euro Shipping Holding veel succes en behouden vaart met mps Serenade 1 Wij wensen Euro Shipping Holding veel succes en een behouden vaart met het mps Serenade 1 De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541 759, Fax 0316 - 543269 Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 12 APRIL 2005 Amusement in de Titanic-zaal op zaterdagavond Interieur van Westerkade op de helling Restaurant Brasserie Westerkade ondergaat een metamorfose. Sander Molegraaf, eens chef-kok in de Oude Werf van Veere nam in opdracht van George Rensen het voortouw om de Titaniczaal van de horecagelegenheid in Zwijndrecht fleur te geven. Interieurbouwfirma ConCours projectbouw uit Zuid-Beijerland heeft dat met verve uitgevoerd. Door Johan de Witte Verwelkomd met champagne. Een goed in het gehoor liggende blues klinkt uit een vleugel. Het licht is gedempt. Uitnodigende bars, fraaie muurversiering, lambrisering en meubilair. Het is zaterdagavond 26 maart, we bevinden ons in de vernieuwde Titaniczaal van Westerkade. De première van een nieuwe aanpak. Op Ronalds bescheiden discovolume wordt gedanst. Twee piano players nemen plaats achter de Yamaha, spelen een slowblues, vrije improvisatie en sluiten af met Jerry Lee Lewis. Even later – het kan niet op – doet zomaar iemand uit het publiek twee stukken uit Porgy and Bess. Casablanca, Humprey Bogartstijl. Uit in Zwijndrecht! Sander Molegraaf trad vorig jaar in dienst als chef-kok en assistent-bedrijfsleider. Nu is hij de manager die het roer Voor problemen die zich bij de distributie van goederen in de stad voordoen, is er vaak een eeuwenoude oplossing voorhanden. De kansen om de overlast van het vrachtvervoer in de binnensteden te beperken, nemen toe als er handig wordt ingespeeld op de wens oude stadsgrachten weer te ontdempen. Ook zijn er unieke kansen bij de herinrichting van terreinen die aan water liggen. De benutting van binnenwateren in de bebouwde kom maakt het wonen in de stad aantrekkelijker. En het bespaart bovendien kostbare ruimte. In dit artikel wordt gezocht naar een mogelijkheid om het nuttige met het aangename te verenigen. Men moet het ijzer smeden als het heet is. Het voortdurend werken aan een duurzame structuurverbetering is naar mijn mening een noodzakelijke voorwaarde voor het leefbaar en aantrekkelijk maken van de stad. Naast een veelomvattende visie komen uithoudingsvermogen en overtuigingskracht van pas. Door Marten Fernhout* Ook al is de visie gericht op een sterke structuurverbetering, toch moet er rekening gehouden worden met allerlei bezwaren, tegenwerpingen en tegenwerking. Maar: waar een wil is, is een weg. Zeker als de visie goed is en de problemen toekomstgericht aangepakt worden. Er moeten ook dwarsverbanden gelegd én benut worden. Het De vernieuwde Titanic-zaal. volledig omgooit. Niks drempels, chic en cool. Eigentijds mooi, warme sfeer met welkome uitstraling. Onveranderde kwaliteit uit de keuken, betaalbaar voor gezin en zakenman en met egards bediend. Amusement in de Titanic-zaal op zaterdagavond. Zonder parkeermeter. Een formule die nieuwsgierig maakt en geproefd moet worden. Gastvrij is zaak handig in te spelen op dat wat er is of om een andere reden toch al komt. Denk hierbij aan een reeds bestaande ligging aan water of een plan tot herinrichting, ontdemping of slibverwijdering. Zo kan er gecombineerd worden; meestal volstaat een geringe aanpassing om een grote verbetering te realiseren. Dan is er een unieke kans om een oplossing te bereiken met zo min mogelijk nadelen. Het is de kunst het nuttige met het aangename te verenigen: door het combineren krijgt men extra voordelen. Er ontstaat extra meerwaarde door simultaan een ander probleem aan te pakken. Structuurontwikkeling is een voortgaand proces dat zich over vele jaren uitstrekt. Hier geldt: regeren is vooruitzien. Als er een goede visie ontwikkeld is, blijkt het soms zelfs mogelijk om nadelen in voordelen om te zetten. Mes snijdt aan twee kanten Water draagt in hoge mate bij aan een duurzame, veilige en leefbare stad. En dat besef groeit steeds meer. Een herstelde gracht brengt de gezelligheid terug in de binnenstad. Ook ontstaat er een aantrekkelijke en betere woonfunctie. Het wonen aan water vinden veel mensen aantrekkelijk. Met minder vrachtauto’s in de bebouwde kom is er een beter binnenstedelijk milieu. Er is minder lawaai; de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid verbeteren; en er is minder George Rensen, eigenaar van de Westerkade, polste de ideeën van Molegraaf voor een nieuw Westerkade-concept en zei: ‘Als je er zin in hebt, doe het.’ Sander komt van Walcheren, doorliep de hogere koksschool, was in opleiding in Luxemburg en werd ooit gekozen als één van de acht beste jonge koks van Nederland. Daarna volgde hij in Amsterdam een managementopleiding en solliciteerde hij als docent aan de koksschool in Breda. Het horecamanagement en zijn affiniteit met een goede keuken bleken toch een grotere uitdaging. Ze deden hem samen met zijn vrouw, die van Dordtse nationaliteit is, in Zwijndrecht aanleggen. Sander over Restaurant Brasserie Sander Molegraaf gooit het roer volledig om. (foto’s Johan de Witte) Westerkade: ’Martin Ikking is een uitstekende kok. De medewerkers zijn gastvrij en gemotiveerd. Onze locatie aan het water is perfect. Alle componenten om gasten te verstopping van de straten. Dat is niet alleen aantrekkelijkheid voor bewoners en toeristen, maar het is ook een voordeel voor de middenstand. Het mes snijdt aan twee kanten als er meer gebruik van de binnenvaart gemaakt wordt voor de bevoorrading van winkels en magazijnen. Een voorbeeld om te verduidelijken welke mogelijkheden hier bedoeld worden. Bouw aan de waterkant een (overdekte) losmogelijkheid voor het magazijn met daar achter een winkel, bereikbaar aan de straatzijde. De woningen boven de winkel hebben een schitterend dynamisch uitzicht op het vaarwater met het bevoorradingsvaartuig en eventueel een terras met bomen en parasols van het café aan de waterkant. De omgeving is aantrekkelijker en geeft een aangename indruk. Er is ook een niet te verwaarlozen ruimtelijke winst. Een grote bevoorrading over de weg met de eis van overdekt lossen kost veel dure ruimte. Als de aanvoer via water haalbaar is, dan kan die ruimte beter benut worden; de hinder zal dan kleiner zijn en de omgeving wordt aangenamer. Desgewenst kan het bevoorradingsvaartuig in het modulair vervoer ook als drijvende opslag benut worden. Zo kan bespaard worden op dure opslagruimte/magazijn aan de wal. Tot slot (advertentie) verwennen zijn aanwezig.’ Benedendeks is de zaak nu tot in de puntjes verzorgd. Bovendeks wordt er gewerkt aan een nieuw maritiem, Westerkade-imago. Stadsdistributie kan slimmer met binnenvaart (slot) Concours Projectbouw wenst Restaurant Brasserie Westerkade veel succes met de geheel vernieuwde Titanic zaal. Lange eendragtsweg 2, 3284 KL Zuid- Beijerland, Postbus 7339, 3280 AC Numansdorp, Telefoon: 0186 66 27 94, Fax: 0186 66 23 49, E-mail: Info@concours-projectbouw.com Voor hen die meer informatie zoeken, wijs ik op een rapport van ir. H.J.M. Fernhout uit 2003: Mogelijkheden voor de Binnenvaart in de Stedelijke en Regionale Distributie (TU Delft, Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek). De alternatieven, zoals ondergronds transport per buisleiding (OTB) en automatisch geleide railvoertuigen, komen ook aan de orde. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart kan behulpzaam zijn als er concrete vragen zijn. Het Bureau Innovatie Binnenvaart bevordert de samenwerking in de logistieke keten (tussen binnenvaartondernemers onderling en tussen verladers en vervoerders) en informeert over subsidiemogelijkheden. Ik ben dank verschuldigd aan de sociaal geograaf drs. W.J. Helsloot MRE voor zijn commentaar op een eerdere versie van deze tekst. * Drs. Marten Fernhout is schipperszoon. Hij was aan het eind van de vorige eeuw meer dan twintig jaar voorzitter van de Federatie van Schippersbonden. CONCOURS PROJECTBOUW

Binnenvaartkrant