Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 30 MAART 2005 Coaster Bestevaer optimaal geschikt voor Finse meren Adrie Peperkamp vaart al zijn hele leven. Het Finse merengebied kent hij zo langzamerhand als zijn broekzak. Dat is geen gemakkelijk gebied, gezien de ontelbare wettelijke maten en internationale wetten en regels waaraan je als schipper gebonden bent. Na vele jaren passen, steggelen, meten, rekenen, overleggen, wikken en wegen is er met de coaster Bestevaer eindelijk een schip dat helemaal is toegespitst op die eisen, dat daarnaast voldoet aan de wensen van alle mensen die ermee moeten werken en dat dan ook nog eens 2500 ton lading kan verstouwen – zeker tien procent meer dan tot nog toe gebruikelijk. Dit door het volledig box-shaped ruim. Door Jan Johan ten Have Eigenaar Adri Peperkamp: ‘Een ideaal dat ik al jaren in mijn hoofd had, is nu werkelijkheid geworden.’ (foto’s Jan Johan ten Have) ‘Dat er zoveel lading kan worden meegenomen bij deze afmetingen is een samenspel van de romplijnen (stijlsteven en praamtype achterschip) en tankindeling, met minimale ballast en maximale lading toch een gelijklastige diepgang door slim en daardoor licht te construeren,’ zegt Rick Tempelman van scheepswerf Peters Kampen. Het eerste idee om een dergelijk schip te bouwen ontstond een jaar of zeven geleden bij Adrie Peperkamp en zijn collega Henk Danser. Begin negentiger jaren werkten Peperkamp en Danser ook al samen bij de bouw en ontwikkeling van hun beider schepen. Een ontwikkeling waaruit een grote reeks schepen voortkwam. Deze schepen werden gebouwd bij Bijlsma Wartena. Wagenborg Shipping was toentertijd, net als nu, ook al bij de ontwikkeling betrokken. Het idee was om te komen tot een schip dat binnen alle bestaande beperkingen van wetten, regels en maten een zo groot mogelijk laadvermogen zou hebben. Het plan werd neergelegd bij verschillende scheepsbouwers maar steeds liepen de initiatiefnemers tegen onoverkomelijkheden aan. Of het schip was niet optimaal naar wens. En was het dat wel, dan was de bouwprijs onacceptabel hoog. Het plan belandde keer op keer in de la. Maar werd er toch ook steeds weer uitgehaald en opnieuw bekeken. ’Drie jaar geleden kwam scheepswerf Peters in Kampen, in samenwerking met Wagenborg, opnieuw met een ontwerp. In eerste instantie wilden wij er niet aan omdat het ontwerp onvoldoende was doorontwikkeld,’ vertelt Peperkamp. Het was Jan van Dam die als eerste met Peters en Wagenborg in zee ging en zijn gloednieuwe schip de Suzanne volgens dat ontwerp liet bouwen. Peperkamp volgde de bouw met bovengemiddelde belangstelling. ‘Ik heb de bouw van het ruwe casco gevolgd en besloot toen zelf ook maar de stap te wagen. Het was tenslotte ook een beetje mijn kindje,’ zegt hij. ‘Prijstechnisch was de bouw nu wel acceptabel omdat het schip in serie gebouwd ging worden. En ook qua doorontwikkeling moet ik zeggen dat de engineering-afdeling van Peters uitstekend werk heeft geleverd.’ Stijlsteven Het meest bijzondere aan dit schip is het gebruik van de stijlsteven. Peperkamp: ‘Iets wat in geen jaren gebruikt was, een idee uit het begin van de vorige eeuw. Het gebruik van de stijlsteven is echter gunstig voor de snelheid én voor het laadvermogen. Dit, in combinatie met het volledig box-shaped ruim zorgt ervoor dat de Bestevaer op het Saimaakanaal in Finland 2500 ton lading kan meenemen in plaats van de gebruikelijke tweeduizend tot 2250 ton. Op zee kan de Bestevaer ruim drieduizend ton vervoeren.’ (Lees verder op pagina 41) • Scheepsinstallaties • Industriële installaties • Kasten- en panelenbouw • Besturingstechniek • Electronica Scheepswerf Peters bv Postbus 291 8260 AG KAMPEN Scheepswerf Peters is een toonaangevende partner in de wereld van Short Sea Shipping. Door goed naar klanten te luisteren, uitgekiend te ontwerpen, betrouwbarde co-makers en moderne faciliteiten (1500 - 12.000 tdw) en logistiek, kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren aan uw succes. Actief in drie eeuwen heeft Scheepswerf Peters een uitstekende reputatie opgebouwd. Door de intensieve samenwerking met onze partner scheepswerven in Tsjechië en Kroatië kunnen wij zeer concurrerend werken in een breed spectrum van vracht- en passagiersschepen. Zoek niet verder. Wij realiseren projecten die u passen. Bezoek onze website: www.shipyardpeters.nl Tel + 31 38 33 15023 Fax + 31 38 33 25184 info@shipyardpeters.nl VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Scheepvaartbedrijf Peperkamp en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Wij wensen coaster Bestevaer een behouden vaart! el-Tec leverde de electrotechnische installatie Ook iets voor u? Hoopjesweg 2, 8051 DB Hattem T 038-444 52 00 F 038-444 15 14 office@eL-Tec.nl www.eL-Tec.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 Coaster Bestevaer (Vervolg van pagina 40) De 2500 ton is volgens Peperkamp absoluut het maximaal haalbare binnen de eisen die aan de maten van het schip worden gesteld. Gezien de afmetingen van de sluizen in het Saimaakanaal mogen schepen niet langer zijn dan 82,50 meter, niet breder dan12,50 meter en niet dieper steken dan 4,35 meter. Na de Suzanne was de Islemar van Roel Oldenkamp het tweede schip uit deze serie dat werd gebouwd. De Bestevaer is niet helemaal identiek aan die twee schepen. ‘In verband met het uitzicht hebben wij de stuurhut van de Bestevaer anderhalve meter verder omhoog gebracht, tot 13,50 meter. Zo kunnen wij beter over de deklading kijken. De loodsen in het gebied klaagden over een gebrek aan zicht op schepen die voldoen aan de eisen voor een Rijnvaartcertificaat en dus niet hoger zijn dan twaalf meter. Wij hebben daarom besloten het Rijnvaartcertificaat te laten schieten. Wij maakten daarvan zelden gebruik en vinden het belangrijker dat de mensen die erop moeten werken er uitstekend mee uit de voeten kunnen op plaatsen waar het schip vaak komt.’ Minder onderhoud Losse voorwerpen op viaducten en bruggen moeten direct worden verwijderd. Aannemers moeten de omgeving van een viaduct opgeruimd houden en er komt een proef met slimme camera’s die afwijkend gedrag signaleren. Dat zijn enkele van de maatregelen die minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat vorige week heeft aangekondigd om de beveiliging van viaducten en bruggen te verbeteren. De maatregelen kosten circa dertig miljoen euro en worden genomen voor driehonderd risicovolle viaducten. Het gaat om weg- en spoorviaducten rond de vier grote steden, viaducten over wegen waar In verband met het uitzicht en ter beschutting tegen de winterse omstandigheden in het Finse merengebied is de Bestevaer uitgerust met een overdekte brug. Was Peperkamps vorige schip, de Gelre, nog uitgerust met vijf krachtbronnen, op de Bestevaer is dit aantal teruggebracht tot drie. ‘Ondanks het lagere aantal bieden deze drie motoren veel meer mogelijkheden dan de vijf op de Gelre. Het scheelt bovendien aanzienlijk in onderhoud,’ zegt Peperkamp. De Gelre is overgenomen door Fabian de Jonge, die voorheen als stuurman voor Peperkamp werkte. Het schip vaart nog steeds onder zijn oude naam. De hoofdmotor is een elektronische Caterpillar 3512 met een vermogen van 999 kW, gereduceerd tot 749 kW om zonder machinist te kunnen opereren. Verder bevinden zich twee Sisu-generatoren aan boord, een Sisu Stamford hulpgenerator van 150 kVA en een Sisu Stamford noodgenerator van 57 kVA op het hoofddek. De Veth-boegschroef wordt elektronisch aangedreven op de 390 kVA Stamford asgenerator. Het casco van de Bestevaer is gebouwd op een werf in Kroatië. Hiermee werd vorig jaar in mei begonnen. Het casco werd in november naar scheepswerf Peters in Kampen verscheept voor de afbouw. Het schip is uitgerust met een navigatiesysteem van Radio Holland uit Delfzijl. Het elektronische kaartsysteem en de reddingsmiddelen zijn geleverd door Datema uit Delfzijl. Zeilmakerij Delfzijl leverde de hele houtvaartuitrusting, zoals dekkleden, slinks en deklaadsjorringen. Van Wijk Werkendam leverde de houtkraan en de smeermiddelen zijn van Castrol. De luikenkraan is van Coops & Nieborg, de luiken van Rodenstaal en gevaarlijke stoffen over worden vervoerd en enkele bruggen over vaarwegen, zoals het Amsterdam-Rijnkanaal. Koninklijke Schuttevaer had daar nadrukkelijk om gevraagd. De minister treft de maatregelen op basis van de uitkomsten van een risicoanalyse die is uitgevoerd door Rijkswaterstaat. Dat werd gedaan na een reeks incidenten met stenengooiers op viaducten en bruggen. De analyse laat zien dat van de 995 viaducten in Nederland, er driehonderd zijn aan te merken als risicovolle plekken. Voor alle viaducten geldt dat Verkeer en Waterstaat al enkele jaren een werkwijze hanteert om incidenten te voorkomen. Zo worden putdeksels vastgelast de lieren en kaapstaander van Hatlapa. De Bestevaer is verder voorzien van twee verplaatsbare ladingschotten voor separatie en stabiliteit van de lading. Het conserveringssysteem van de ballasttanks is van Hempel; de rest van het conserveringssysteem van Sigma. Voor de financiering van het schip is de Rabobank Dokkum in de arm genomen. De Bestevaer is volgens Peperkamp in grote lijnen bedacht door de mensen die ermee moeten werken, zoals bevrachters, stuwadoors, loodswezen en vanzelfsprekend de bemanning: ‘Niet op kantoor, achter de tekentafel, maar door mensen met praktijkervaring. Daardoor zijn er ontzettend veel mensen bij de ontwikkeling van het schip betrokken. Ik ken geen schip dat de laatste jaren van de werf is gekomen waarover zo veel is nagedacht als bij dit type schip.’ De Bestevaer gaat in losse bevrachting varen voor Wagenborg Shipping. Het wordt gebruikt voor het vervoer van bosproducten als hout, cellulose, papier en spaanplaat. Die producten worden verscheept naar havens in heel Europa. Vanwege de geringe afmetingen van het schip kan er ook worden gelost in kleinere havens. Peperkamp is bijzonder tevreden over de Bestevaer: ‘Een ideaal dat ik al jaren in mijn hoofd had, is nu werkelijkheid geworden. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. De Suzanne en de Islemar varen inmiddels en iedereen is laaiend enthousiast.’ ActransPORT: brug tussen universiteiten en havenbedrijfsleven Om nieuwe kennis van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam te koppelen aan de praktijk van het Rotterdamse havenbedrijfsleven wordt donderdag 31 maart het Academic Centre Transport (ACtransPORT) opgericht. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat houdt het nieuwe kenniscentrum die dag ten doop. De nieuwe organisatie moet een brug slaan tussen de kennisinstituten, de overheid en bedrijven. De kernactiviteiten van ACtransPORT zijn het stimuleren van havengerelateerd onderzoek, de wederzijdse overdracht van kennis en het leveren van bijdragen aan daarmee samenhangend onderwijs. Het ACtransPORT wordt opgericht door de Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft, Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs (de belangenorganisatie van het havenbedrijfsleven) en de gemeenten Rotterdam en Delft. Het startkapitaal voor de eerste vier jaar bedraagt zes miljoen euro. Veel toepasbare kennis die bij de universiteiten beschikbaar is, vindt nu zijn weg niet naar het bedrijfsleven. Andersom kan kennis ontwikkeld worden op basis van vragen uit het bedrijfsleven en worden wetenschappelijk onderzoek en onderwijs versterkt door inbreng vanuit het bedrijfsleven. Thema’s waaraan ACtransPORT onder andere aandacht gaat besteden, zijn wereldwijde transportketens, achterlandverbindingen, containerstromen, veiligheid en duurzaamheid in de haven. Maatregelen tegen stenengooiers en wordt klinkerbestrating op viaducten geasfalteerd. Deze werkwijze moet nu standaard toegepast worden. Ook op wegen die door andere overheden worden beheerd. Daarnaast worden gevaarlijke losse voorwerpen op eigen (rijks)viaducten altijd meteen opgeruimd. Ook wordt in contracten met aannemers vastgelegd dat zij losliggende delen bij viaducten en bruggen onbereikbaar moeten maken voor onbevoegden. Opdrachtnemers die de eisen niet naleven, worden beboet. Op enkele viaducten waar nog geen verlichting is, alsnog verlichting aangebracht. Bovendien komt er een proef met camera’s die een afwijkend verkeerspatroon of gedrag signaleren. Scheepswerf Peters Complete afbouw Marine Insurance International BV Verzekering Wagenborg Shipping B.V. Bevrachting Pon Power BV Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type 3512B HD, 1250 kW, 1700 pk bij 1600 rpm Ketting IJmuiden BV Compressoren BenDit Isolatietechniek BV Isolatie uitlaatgassystemen Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Wolfard & Wessels Werktuigbouw BV Machinekamerleidingen en uitlijnen motor Veth Motoren bv Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 2K1000, 220 kW, 3 stappen e-drive, SisuDiesel 150 kVA generatorset, type 634 DSBG, SisuDiesel 77 kVA generatorset, type 420 DSRG en Stamford as-generator van 390 kVA, type HCM534 Wärtsilä Propulsion Netherlands B.V. 4 Blads Controllable Pitch Propeller, type 4D710D met een diameter van 2600 mm, schroefas met een lengte van 4420 mm,.Reintjes, tandwielkast type AF1172 en een Lipstronic 7000 Basic controls Bloksma Heat-Exchangers Beunkoelers Winel BV Waterdichte- en brandvertragende deuren Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, type 2C-1L-ZK-120/70-700- 60, PROMAC-STUWA visstaart roeren, type R4-ZK-V-5650- 2150-260-D, PROMAC-HATEC- KE rescueboat, type RB-400, PROMAC-GLOBAL-DAVIT davit, type RMS 10/4.0 eL-Tec elektrotechnologie Complete elektrische installatie van Wingerden & Zn BV Illegale stort bij Beatrixsluizen Onlangs trof Rijkswaterstaat bij de Prinses Beatrixsluizen in Nieuwegein een partij gevaarlijk afval aan die illegaal was achtergelaten. Rijkswaterstaat heeft de dader achterhaald en procesverbaal opgemaakt. Die moet ook de opruimings- en verwerkingskosten betalen. 30 MAART 2005 Dat er op de Beatevaer zo veel lading kan worden meegenomen bij deze afmetingen, is onder meer te danken aan de stijlsteven. Wie leverden op de coaster Bestevaer Constr Werkpl H K Ramen Breman Shipping Installation Airconditioning, mechanisch ventilatie, ruim en machinekamer ventilatoren, sanitair, drinkwaterinstallatie en legionella UV waterzuiveringsinstallatie Fa J de Vries Scheepsstoffering Complete stoffering Ajax Fire Protection Systems B.V. Brandblusinstallatie HATLAPA Uetersener Maschinenfabrik GmbH & Co.KG Ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Autokraan lengte 10 mtr.,1600 kg Coops & Nieborg BV Luikenkraan Reikon B.V. Pompen Castrol Marine Castrol smeermiddelen Bebeka Gasolie en smeermiddelen Datema Delfzijl B.V. Fire fighting equipment, medical equipment, ECDIS systemen, elektronische kaarten en nautical inventory HEMPEL (The Netherlands) B.V. Coating PS Marine Coatings BV Conservering Lloyd's Register / S.I. Classificatie Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Langhout Schilderwerken BV Schilderwerk (binnen/buiten) Smits Neuchatel Marine Department BV Geluidsisolerende vloeren en kunststofvloeren Westfalia Separator Nederland B.V. Gasolie separatoren Econosto Nederland B.V. Appendages en afsluiters Het ging om ongeveer twintig plastic zakken die geheel of gedeeltelijk gevuld waren met klein gevaarlijk afval. De partij was achtergelaten in een container die alleen voor huisvuil bedoeld is. Het illegaal gestorte afval bestond uit restanten olie, monsterflessen met gedeeltelijke inhoud, restanten stookolie en verfrestanten. De illegale stort is opmerkelijk want op 9 maart opende Rijkswaterstaat bij Nieuwegein (ter hoogte van km 42.600 aan de oostzijde van het Amsterdam- Rijnkanaal) een afvalvoorziening waar schippers hun gevaarlijk afval gratis kunnen afgeven. Zij krijgen dan een bewijs van afgifte waarmee ze kunnen aantonen dat zij het afval op de juiste manier hebben afgevoerd.

Binnenvaartkrant