Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 30 MAART 2005 FAMILIEBERICHTEN Dapper gestreden en toch verloren rust zacht Ids de Jonge Wij wensen Marian, Rudy en Sonja veel sterkte toe. Fam. G. Brouwer ms Spera Fam. H. Deen Gorinchem Fam. R. Driessen ms Adrienne Fam. R. Jansen Papendrecht W. Janssen en T. Blok ms Jabo M. Janssen en J. Knoet ms Jabo Fam. M. Keizer Alblasserdam Fam. J. v. Laak ms Richardus Fam. J. Minnaard ms Aquateam Fam. P. Oom Zwijndrecht P. Oom en J. v.d. Graaf mds Johanna Fam. B. v. Sabben ms Parforce Fam. R. Pols Krimpen a/d IJssel Fam. D. Snip ms Saturnus Fam. B. Specht Zwijndrecht Fam. F. v.d. Spek Geertruidenberg Fam. H. Spier mts Emendo Fam. T. Tak Ridderkerk Fam. W. Tunteler mts Galaxy Fam. S. Veenstra ms Ventura Fam. P. Vos ms Jacobus Fam. E. de Vries Gorinchem Fam. C. v. Weel ms Delos Fam. A. Zijlmans ms Maria Z Totaal onverwacht ben je uit de vaart genomen, samen met ons ben je de strijd aangegaan. Toch is onverwacht het keerpunt gekomen, en ben je thuis zachtjes van ons heengegaan. Zwolle, 24 maart 2005 Beeldsnijderstraat 189 8043 CV Zwolle Ids de Jonge in de leeftijd van 48 jaar. Marianne de Jonge-Kattouw Rudy Sonja De uitvaartbijeenkomst van onze lieve man en vader zal plaatsvinden donderdag 31 maart om 12.30 uur in de aula van Crematorium Kranenburg, Kranenburgweg 9 te Zwolle-Noord. Voorafgaand aan deze bijeenkomst is er gelegenheid de familie te condoleren en afscheid van Ids te nemen van 11.00 tot 12.00 uur in bovengenoemde aula. De begrafenis zal om ongeveer 13.45 uur plaatsvinden op Begraafplaats Kranenburg, Kranenburgweg 5a te Zwolle-Noord. Zij die geen rouwkaart hebben ontvangen, kunnen deze advertentie als zodanig beschouwen. Verdrietig geven wij u kennis dat, na moeilijke laatste jaren, met een steeds afnemende gezondheid, rustig is ingeslapen onze zorgzame vader, schoonvader, opa, zoon en schoonzoon Jan Suijker weduwnaar van Egondina Westerhout in de leeftijd van 59 jaar Rotterdam, 17 maart 2005 Kromme Hagen 472 Correspondentie adres: K. Jonker - Suijker Eemhof 4 2987 EA Ridderkerk Karin en Edwin Anouk Jolanda en René M. Suijker-Lingen C. Westerhout De crematieplechtigheid heeft reeds plaatsgevonden op dinsdag 22 maart jl. in het crematorium "Rotterdam" aan de Materlinckweg 101 te Rotterdam-Zuid. Gevraagd op motorbeunschip Echtpaar (stel) Weekend vrij Inl. Buitendijk Tel. 078-6812866 Met grote verslagenheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van onze jarenlange huisparticulier Ids de Jonge Ex KV Pax/Ruson Wij wensen familie De Jonge veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies. B. Dettmer & Co. Reederei GmbH Directie, medewerkers en collega's Verslagen zijn wij door het bericht dat onze vriend en collega Ids de Jonge zijn ongelijke strijd verloren heeft. Wij wensen Marianne, Rudy en Sonja heel veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. 24 maart 2005 Namens de Dettmer collega's: Jan, Ria en Arnold Woortman m/s "Samary" Douwe en Petra Visser m/s "Meander" Andre en Elly v/d Hoek m/s "Rubicon" Ton v/d Giessen m/s "Margaretha G" Leo en Gretha Nouwen m/s "Royaal" en kinderen ZOEKT TANKERPARTICULIEREN ! Op grond van gestegen ladingvolume zijn wij dringend op zoek naar 3 tankerparticulieren in verschillende tonnage ! Geïnteresseerd ? Tel. +49(0)203-5794111 / -12 E-mail: wglteam@imperial-reederei.de Website: www.imperial-reederei.de www.fluvia.ch Fluvia AG ist eine Schweizer Reederei mit Sitz in Basel. Mit den bekannten PIZ Schiffen fokussieren wir den Mineralöl Transport auf dem Rhein zwischen ARA und Basel. Die aktuelle Flotte besteht aus fünf Tankschiffen, mit einer Tragfähigkeit von 2400 bis 3000 Tonnen. Fluvia beabsichtigt die Flotte weiter auszubauen. Wir suchen: Kapitäne Sie sind Inhaber eines Rheinpatentes, bevorzugt von Basel bis an das Meer, verfügen nach Möglichkeit über ein Radarpatent und ADNR- Bescheinigung, sind motiviert und verfügen über gute Reverenzen. Wir bieten: • Marktgerechter Lohn mit Schweizer Konditionen • Pensionsregelung • Geregelte Freizeit, • 3 Wochen Fahren- 3 Wochen frei Interessiert? Bitte kontaktieren Sie, Daniel Spycher, Fluvia AG, Uferstrasse 90, Postfach, CH- 4019 Basel Telefon: 0041 ( 0 ) 61 638 20 62 Mobil: 0049 ( 0 ) 172 942 38 54 Email: d.spycher@fluvia.ch Website: www.fluvia.ch PERSONEEL GEVRAAGD - Oost bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN M/s Marisa bj 1994 2700 ton afm 110x11,45x3,20m 1500 pk ABC M/s Speranza bj 1998 2500 ton afm 110x11,40x3,03 m 1850 pk CAT M/s Joja bj 1989, 2450 ton afm 110x10,50x3,19 m, 1640 pk GM rev 2000 M/s Royaal bj 1969 3080 ton afm 100x 12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog M/s Delta bj. 2001 2791 ton afm 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108 x 11,00 x 3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Mercator, bj. 1958, 650 ton, afm. 57 x 6,60 x 2,80 m., 500 pk Volvo Penta M/s Comienzo bj 1909/80 1916 ton afm 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT M/s Lomar bj 1971 1910 ton afm 105x9,50x2,82 m 1050 pk MWM M/s Euronavi bj 1956 1850 ton afm 110 x 9,50 x 2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut DUW EN SLEEPBOTEN Duwboot Hamonia bj 1971 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Duwsleepboot Nooit Volmaakt bj 1948 afm 21x5,50x2,00 m 700 pk GM t.e.a.b. Sleepduwboot Rinske bj 1951 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj 1988 afm 12 x 4 x 0,80 m 210 pk MERCEDES Schottelboot ex RP 62 afm 11 x 3,20 x0,65 m 120 pk MERCEDES geschikt voor recreatie Duwboot bj 1972, afm. 16 x 8,20 x 2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj 1961 afm 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. TANKERS Mts Isabel bj 1974 2000 ton afm 100 x 9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts bj 1993 afm 110x10,50x3,20 m 1500 pk ABC inruil mog Mts Vectura bj 1993 afm 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw Containerschepen 110/135x11,40x3,60 m Nieuwbouw Tankers 110/125/135x11,40x5,40 m snel leverbaar Nieuwbouw Casco Frontrunner 110x11,45 direct leverbaar Nieuwbouw Casco Duwboot Direct leverbaar Nieuwbouw dubbelwandig middenvoorschip voor tanker 11,45 en 10,50 Nieuwbouw Casco middenvoorschip 70x9,50/10,50 m Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Wir sind eine führende Reederei im südwestdeutschen Raum und suchen für unsere Schiffe der Containerlinie Stuttgart-Seehafen als auch für unseren Schiffahrtsbetrieb im Schüttgüterbereich engagierte Schiffsführer, Steuerleute mit Patent sowie Matrosen Wir bieten Ihnen einen krisensicheren, dauerhaften Arbeitsplatz und bieten weiterhin flexible Freizeitmodelle bei attraktiver Bezahlung. Sollten wir Ihr Interesse geweckt haben, so setzen Sie sich bitte mit in Verbindung. TE KOOP GEVRAAGD motorschip ca 86x9.50 jr 60/70. Aanbiedingen met foto naar: Postbus 156 8530 AD Lemmer of 0653925570 / 12733 ADVERTEREN? BEL: 010-4140060 ms 695 ton bj. 1958 -1200 m3 - slt. vloer - schuifluiken - 380 PK - S.I. 2009 € 57.500,- ex btw tel. 010 - 4671204 Ludwig & Jakob Götz GmbH + Co KG Hirschhorner Str. 21 D-69239 Neckarsteinach Telefon-Nr. (0049) 6229 / 709-0 TOS zoekt: Binnenvaart Schippers (echtpaar) Binnenvaart Schippers (echtpaar) • Type schip • Aanvang project • Uitzendperiode • Vaargebied • Gevraagd • Geboden vrachtschip per direct lange termijn Nederland/Rijn alle relevante papieren wonen aan boord en verlof in overleg Interesse? Neem dan contact met ons op of reageer via onze website TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a • TEL (+31)10 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 • TEL (+31)118 - 44 09 11 dé maritieme vacature-site! www.tos.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 30 MAART 2005 Levendige discussie tijdens CBOB jaarvergadering ’Soms varen beneden de kostprijs’ ‘De binnenvaartmarkt moet zich beter organiseren. U doet dat niet en dat vind ik stom.’ Een prikkelend statement van voorzitter J. Megens van de NPRC. Hij zei dit tijdens de forumdiscussie waarmee de jaarvergadering van de CBOB werd afgesloten maandag 21 maart. De zaal bleef rustig zonder te protesteren luisteren naar wat hij te zeggen had. Wellicht een bewijs dat Europarlementariër Corien Wortmann een punt scoorde met haar opmerking dat de binnenvaart eindelijk eens van dat Calimero-imago af moet. Megens (gepensioneerd directeur van Rabobank International en voorheen directeur van Avebe), wees er op dat je als marktpartij tegenwoordig groot moet worden om mee te kunnen doen. ‘De maakindustrie verplaatst zich naar landen met lagere lonen en in de markt moet je saamhorigheid en verbindingen leggen.’ Dat was niet direct aanleiding tot veel discussie bij de jaarvergadering. Dat was wel zijn Het discussieforum bij de CBOB jaarvergadering. (vlnr) Corien Wortmann, H. Kleine, J. Megens en J. Feenstra. (foto MGR) opmerking dat ‘het varen beneden de kostprijs de dood in de pot is’. B i n n e n v a a r t o n d e r n e m e r Johan Muller legde aan alle vier de panelleden de vraag voor of zij bereid zouden zijn ‘onder de kostprijs’ te varen. De vier waren Corien Wortmann, J. Feenstra (Rabobank), J. Megens en H. Kleine (ms Roelanda). Alle vier moesten beamen dat ze daartoe bereid zijn, mits het gecompenseerd zou worden met ander werk. Megens: ‘Als ik moet kiezen tussen leeg terug varen en onder de kostprijs lading retour meenemen, dan kies ik voor dat laatste.’ Kleine voegde daaraan toe: ‘Maar nooit voor minder dan de variabele kosten van de reis.’ Volgens Corien Wortmann moet de binnenvaart eindelijk eens het Calimero-imago van zich afschudden. Een schipper in de zaal reageerde met uit te leggen dat de houding van het terminalpersoneel tegenover Wachttijden tankvaart omhoog door explosie in Texas De ontploffing in de belangrijkste raffinaderij van de BP groep nabij Houston, Texas - waarbij vijftien doden en honderd gewonden vielen – heeft direct consequenties voor de tankvaartmarkt in Noordwest Europa. De wachttijden bij de terminals liepen de laatste dagen verder op door de toenemende vraag naar minerale producten vanuit de VS. De getroffen raffinaderij produceerde drie procent van de benzine die dagelijks in Amerika wordt verbruikt. De wachttijden bij de terminals verhoogden op hun beurt weer VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen, waarvoor bedenker en uitvoerder Dirk van der Meulen onlangs de ‘binnenvaartondernemerswisseltrofee’ ontving. Schippers ontvangen dit overzicht per e- mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 250 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. De sterke stijging van de betaalde gasolieprijzen (bovenste dunne lijn) is nauwelijks terug te vinden in de betaalde vrachten in de tankvaart (grillige, dikke lijn) en droge lading (gelijkmatige dikke lijn onderin). de vraag naar schepen in de ARA-range. Zo sterk zelfs dat voor één losplaats in Amsterdam meer dan 25 schepen lagen te wachten. Er zijn echter in de hoofdstedelijke haven niet zoveel ligplaatsen voor kegelschepen en de tankers die in Rotterdam hadden geladen voor Amsterdam, moesten derhalve op de laadplaats wachten tot ze werden opgeroepen om te komen lossen. Veel druk op de totale markt ontstond er niet omdat de Rijn tamelijk veel water had dankzij het smeltende pak sneeuw op de Alpen. Gevolg daarvan was dat er geen capaciteitskrapte ontstond en dus de vrachtprijzen op de Rijn verder zakten. Naar Basel werd voor de benzine nog vijftien Zwitserse frank betaald, waar twee weken geleden nog 36 Zwitserse frank als vrachtprijs stond (bij een veel lagere waterstand). Bovendien is er veel animo voor de Rijntankvaart. Hoewel de gasolieprijs omhoog is geschoten (tot 400 euro per kuub) geven de tankvaartondernemers de voorkeur aan een Rijnreis boven een aantal dagen liggeld in de ARA-havens. Liggelden worden vaak pas maanden later uitgekeerd. Dat een reis naar Basel uiteindelijk exclusief gasolie, maar inclusief personeelskosten en afschrijving ook niet veel meer dan 2.000 euro per dag oplevert, maakt duidelijk dat de tankvaartmarkt momenteel geen vetpot is. Liggeld wordt ook geboden aan schepen die nu droge lading aannemen naar Regensburg. Voor veevoeders in die richting wordt twaalf euro geboden met vervolgens half Duits wettelijk liggeld. Dat liggeld is voorzien omdat de Main twee weken lang (van 11 tot 23 april) in onderhoud gaat en dus is afgesloten. Ook in de droge lading vaart iedereen, maar hebben schippers weinig keus. Een week wachten levert bij wijze van spreken nog geen kwartje meer vracht op. Naar de Ruhr wordt 2,80 euro per ton betaald voor alle soorten lading. De kolen naar Krotzenburg leveren 4,50 euro per ton op, 5,50 euro naar Karlsruhe en 6,50 euro naar Thionville. Vervoer naar Basel levert 8,75 euro op. De vraag is wanneer schippers compensatie gaan eisen voor de gestegen brandstofkosten. Een schipper vroeg zich af of dat pas bij 500 euro per kuub zou zijn, en voegde eraan toe: 'We hoeven geen enkele bevrachter er de schuld van te geven dat onze vrachten niet mee evolueren met de energieprijzen. De oplossing ligt volledig bij ons schippers (ondernemers).' De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 142 vrachtmeldingen, 0,5 punt hoger dan de vorige week op 78,0. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 3,5 punten lager op 75,9. In de droge lading steeg de vrachtindex met 0,3 punt naar 79,2, de weekindex ging met 2,1 punten omlaag naar 78,1. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk steeg met 1,1 punt naar 82,6, de weekindex sloot 1,0 punt hoger op 83,2. De weekindex voor de afvaart trok met 0,1 punt aan tot 58,1. Het Wechselverkehr kwam afgelopen week 1,6 punt hoger op 86,1 en Noord-Zuid/binnenlands verloor 16,7 punten naar 118,8. De kolenindex sloot over 30 dagen 2,4 punten hoger op 71,7 en over de week vooral kort tegen Pasen met 5,0 naar 75,4. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton zakte de weekindex dramatisch met 33,4 punten naar 91,3, in de klasse 700-1500 ton kwam de index 0,9 punt hoger op 82,6, in de klasse 1500-2500 ton verloor de index 4,0 punten naar 69,2 en in de klasse boven de 2500 ton was er een afname met 13,5 punten naar 52,4. De 'Moezel / Saar Monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 75,6% (-15,9%-punten) retourreizen aan, over de week 50,0% (-21,4%-punten), mede doordat de lage vrachten schippers doen kiezen voor leeg afvaren. De tankvaartindex steeg 6,7 punten naar 143,9; over de week waren er te weinig vrachtmeldingen voor de index. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 629 droge lading- en 24 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad nam de afgelopen week met 2,6%-punten toe naar gemiddeld 88,3%. De leegvaartindex verminderde: schepen voeren gemiddeld 14,4% (-4,3%) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,35 dag toe naar 1,35 dag gemiddeld. schippers nog altijd kleinerend is. Maar dat bedoelde Wortmann niet. ‘Laat u als sector meer zien. De binnenvaart moet meer vanuit kracht en toegevoegde waarde deelnemen aan het maatschappelijk en politiek debat over duurzaam en innovatief transport, ook op Europees niveau.’ Een opmerking van Feenstra van de Rabobank illustreerde pijnlijk hoe gevoelig sommige thema’s liggen in de binnenvaart. Een opmerking uit de zaal in zijn richting dat banken niet bereid zouden zijn om kleinere, bestaande schepen te financieren, werd door hem gepareerd met: ‘Aanvragen voor financiering van kleine schepen worden niet vaker afgewezen dan die van grotere schepen. Alleen hoor je dat niet, omdat de schipper die een groot schip wilde kopen, zich daarvoor schaamt…’ Volgens de vraagsteller zien jongeren niet zoveel in het (saaie) werk op een groot schip en willen de jongeren liever ‘door Europa zwerven’ op een klein schip. Lastenverzwaring Dat de binnenvaart afvalvervoer volgens een Europese richtlijn moet registreren is aanvaardbaar, maar wat de binnenvaart in Nederland wordt opgelegd is het omgekeerde van de beloofde administratieve lastenvermindering. Dit zei Koos van den Berg, de voorzitter van de CBOB. Schippers die met afval varen behoren opmerkelijk genoeg te zijn geregistreerd bij de wegvervoersorganisatie NIWO. De registratieprocedure is gekopieerd van die van het wegvervoer, maar dat heeft voor schippers vervelende gevolgen. Van den Berg: ‘NIWO staat bij veel ondernemers gelijk aan overbodige en doorschietende regelgeving. Voor wegvervoerders verandert er niets. Die moesten toch al elke vijf jaar registreren. Schippers moeten nu naar het gemeentehuis voor een bewijs van goed gedrag, een uittreksel van KvK, een liquiditeitsverklaring van een accountant enzovoort. Een schipper krijgt zijn vervoersvergunning niet zomaar. Die is gekoppeld aan een gecertificeerd schip, een gekwalificeerd ondernemerschap en de registratie bij IVW. Was het niet simpeler geweest het IVW-bestand te koppelen aan het NIWO?’ Koos van den Berg werd in 2004 als Kamerlid gehoord door de Commissie Duijvestein in verband met de Betuwelijngeschiedenis. Hij denkt met ‘wrange gevoelens’ terug aan de discussie over de aanleg van de goederenspoorlijn. Toch vindt hij dat de binnenvaart zelf in die periode een kans heeft laten liggen: ‘Wie de geschiedenis zorgvuldig analyseert, zal het met mij eens zijn dat als de binnenvaart destijds beter op de kaart had gestaan en zich sterker en eensgezind had geprofileerd, de gebeurtenissen een ander verloop zouden hebben gehad. (…) We letten er op dat er geen exploitatiesubsidie voor het gebruik van de Betuwelijn wordt betaald, want dat is concurrentievervalsing in optima forma.’

Binnenvaartkrant