Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 Vaar met vertrouwen de toekomst tegemoet... een De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek is een bundeling van krachten van twee gespecialiseerde bedrijven. De organisatie herbergt veel ervaring en beschikt over een deskundigheid van ruim 50 specialisten die dag en nacht paraat staan om de vaart erin te houden. De organisatie staat garant voor de complete afbouw van schepen en is specialist in hermotoriseringen, boegschroeven, onderhoud en reparaties boven de waterlijn. Kortom, groot en sterk in elk werk. Bij De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek kunt u altijd terecht. beresterke combinatie 30 MAART 2005 ZON-DAGLICHTPANELEN KLEINER MET GROTER VERMOGEN EN LAGER GEPRIJSD 120W. 24VOLT / 90W. 12VOLT AQUA SOLAR - Lieuwe Dijkstra Zwolsmanweg 14 - Sneek Tel. 0515-431920 • Fax 0515-431322 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd E-mail: info@de-groot-motoren.nl http:// www.de-groot-motoren.nl E-mail: info@ballegooy.nl http:// www.ballegooy.nl ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht, Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 kuipen & kolommen rvs werkzaamheden alu reparatie stuurhuizen roefdeuren radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl BACTERIOLOGISCH DRINKWATERONDERZOEK EN LEGIONELLA BEPALING 010 - 472 04 22 BSI INSPECTION NETHERLANDS BV Postbus 966, 3160 AD Rhoon Fax 010 - 472 30 33 o.p@bsi-inspectorate.nl Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Bunkerstation Heijmen b.v. Loswal 5, Postbus 19, 6566 ZG Millingen a/d Rijn, Tel: +31 481 438310 Fax: +31 481 438315 Gelegen bij Rijnkm. 867 - 24 uurs service - BP smeerolie - div. smeermiddelen ruim assortiment scheepsbenodigdheden - C1000 boodschappendienst Tevens andere merken leverbaar e-mail: info@bunkerstationheijmen.nl - www.bunkerstationheijmen.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 30 MAART 2005 Ondanks lage quota Doordraai van rondvis in Engeland Schotse vissers kunnen niet begrijpen dat ondanks de lage rondvisquota er incidenteel nog steeds vers aangevoerde rondvis doordraait, oftewel onverkocht in de visafslag achter blijft. De laatste jaren is het veelvuldig voorgekomen dat vooral schelvis geen weg naar de handel kon vinden en dat terwijl in Engeland de fish & chips-winkels blij zijn met grondstoffen uit IJsland en Noorwegen. Met name vanuit IJsland gaat er veel rondvis in de vorm van kabeljauw en schelvis naar Engeland. De importeurs en grote visverwerkende bedrijven kunnen die waarschijnlijk tegen aantrekkelijke prijzen uit Scandinavische landen en IJsland betrekken. Met de kabeljauw zijn er nog geen problemen, maar ook hier schuilt het gevaar van doordraai. Door de lage kabeljauwquota hebben de verwerkende bedrijven in Engeland en Schotland sowieso hun bakens al enigszins verzet, want Noorwegen en Rusland zijn belangrijke leveranciers van grove kabeljauw. Die wordt bovendien al op zee ingevroren en dat garandeert een goede kwaliteit. Het snijden van de diepgevroren kabeljauw (hetzij met of zonder kop) vindt in China plaats en de vis komt daarna weer terug naar Engeland voor verdere bewerking. Want uiteindelijk is er nog steeds behoefte aan kabeljauw. Door de lage rondvisquota zien de Engelse en Schotse vissers hun markt verloren gaan. De verwerkende industrie dekt zich tijdig in door in te kopen in andere landen teneinde de continuïteit te waarborgen. Kortom: het wordt er voor de Engelse en vooral Schotse vissers niet makkelijker op. Een medewerker van de visafslag spuit rode vloeistof op de onverkocht achtergebleven schelvis. (foto Willem den Heijer) Vriestrawlers vissen westelijk op blauwe wijting In februari en de eerste weken van maart hebben veel Nederlandse trawlers op blauwe wijting gevist. Aanvankelijk begon deze visserij redelijk noordelijk, maar al gauw bleek dat op driehonderd tot vierhonderd mijl ten westen van Ierland op 52 graden noorderbreedte goede vangsten geboekt werden. De Porcupine Bank is min of meer het centrum van de blauwe wijtingvisserij. Een heel vlootje internationale trawlers probeert een graantje mee te pikken van de gunstige visbestanden. De trawlers SCH-54, SCH-72, SCH-118, SCH-302 en de vlagtrawlers Jan Maria en Helen Mary uit Rostock wisten allemaal goede tot zeer goede vangstresultaten te boeken. De SCH-6, een van de kleinste eenheden, kwam begin maart binnen met 20.000 pakken mooie makreel, maar ook met 16.000 pakken blauwe wijting. De trawler zou na het lossen van de vangst wederom naar de visgronden ten westen van Ierland stomen om achter de blauwe wijting aan te gaan. Volgens stuurman Nico Korving van de SCH-72 was het lang geleden dat zij zo westelijk hadden gevist. ‘Wij hebben tegen de negentien graden westerlengte aan gevist. De SCH-118 van rederij Jaczon vertrok op dinsdag 15 maart voor weer een reis op blauwe wijting. (foto Willem den Heijer) Je bent echt in de middle of nowhere, bijna midden op de Atlantische Oceaan. Daar moet dus niets ernstigs gebeuren, want dan is het lang wachten op hulp.’ De SCH-72 vertrok op dinsdag 15 maart naar zee voor weer een reis op blauwe wijting. Naast de Hollandse diepvriestrawlers visten ook de Schotse tanktrawlers FR-229 Taits en de PD-165 Pathway in het gebied op blauwe wijting. Deze trawlers slaan hun vangsten op in zeewatergekoelde tanks en zodra deze vol gevangen zijn, koersen zij direct naar plaatsen waar zich pelagische vangstverwerkingsfabrieken bevinden, zoals Killybegs, Lerwick, Peterhead of zelfs Noorse havens. De Schotse tanktrawlers maken kortere reizen dan de Nederlandse vriestrawlers. Bij een gunstige visserij zijn de Schotten na een week of tien dagen al terug, terwijl de Nederlandse trawlers reizen van gemiddeld drie tot vier weken maken. SCH-120 verkocht naar IJslandse rederij Eind vorig jaar is de vriestrawler SCH-120 Oceaan IV van rederij W. van der Zwan & Zn verkocht naar IJsland. Deze vriestrawler werd in 1988 als KW-20 Tetman Hette in Polen gebouwd voor rederij Kennemerland, gevestigd in IJmuiden. Deze rederij ging na enkele jaren failliet en de trawlers KW-20 en KW-32 kwamen in handen van vof Voorwaarts, een consortium van rederij Jaczon en Vrolijk. Later nam rederij W. van der Zwan de trawler over en veranderde het nummer in SCH-120. De trawler was altijd een opvallende verschijning, doordat het ontwerp volledig verschilt van de overige Nederlandse vriestrawlers. Bij de bouw beschikte het schip zelfs nog over een slipway, bedoeld om zware trawls met bobbins aan boord te kunnen slepen. De slipway was voor de Nederlandse manier van vissen echter overbodig en dus onderging het schip een ingrijpende verbouwing. De trawler heeft vrij lang als SCH-120 deelgenomen aan de pelagische trawlvisserij. De afgelopen weken heeft de voormalige SCH-120 in Afrikaanse wateren gevist. Van der Zwan voert voorlopig nog het management uit, maar het schip staat inmiddels wel ingeschreven in het IJslandse visserijregister. De SCH-120 Oceaan IV, afgemeerd in de haven van IJmuiden. (foto Willem den Heijer) Handkokkelaars slaan handen ineen Nu het doek is gevallen voor de mechanische kokkelvisserij op het Wad, pakken de handkokkelaars de draad weer op. De handkokkelaars lopen en waden gedurende het kokkelseizoen over de platen van de Waddenzee en met een speciaal vistuig met daaraan een net schrapen ze de kokkels bij elkaar. Dat is bijzonder zware arbeid. Het net legen ze vaak in een nabijgelegen rubberboot of andersoortig volgbootje. Het grotere schip ligt veelal voor anker of staat gewoon droog op een hoge plaat en daar kunnen ze, zodra de volgboot vol is, hun vangst weer in opslaan. Om hun belangen nog beter te behartigen en hun positie tegenover de handel te verbeteren, hebben de handkokkelaars eind vorig jaar de handen ineen geslagen. De kokkels die in Nederlandse kustwateren worden gevangen, gaan doorgaans naar Frankrijk, Spanje en Portugal. De WON-3 in de haven van Harlingen behoort tot het groepje traditionele handkokkelaars. (foto Willem den Heijer)

Binnenvaartkrant