Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 VOOR ALLES WAT NAAR DIESEL RUIKT... ... gaat u gewoon naar Teus Vlot: voor reparatie, revisie, inbouw en verkoop van dieselmotoren, liermotoren, kraanmotoren, generatorsets, pompsets etc. Tevens verzorgt Teus Vlot uw scheepsinstallaties. Dealer van: Baanhoek 182b 3361 GN Sliedrecht Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 E-mail: tvdm@teusvlot.nl TEUS VLOT DIESEL MARINE BV MAAKT DEEL UIT VAN DE TEUS VLOT BEDRIJVENGROEP. Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 SLECHTS €170,- EXCL. BTW Scheepsnieuwbouw & Reparatie - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 49,95 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 66,91 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 9,79 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 8,78 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 66,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ......... € 185,98 140 ton ......... € 195,84 160 ton ......... € 220,63 100 ton ......... € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 30 MAART 2005 Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 mail: gh-francois@skynet.be EXTRA 5% KORTING STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 32,50 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 350 Do you need reliability? Vopak Barging Europe vervoerd gewicht internationale binnenvaart aantal containers per binnenvaart binnenvaart terminals imago binnenvaart nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com Ontwikkeling, Ontwerp, Productie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B .V. Phone: +31 78 6528 528 Website: bargingeurope.vopak.com Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 30 MAART 2005 Justkar Sealing Company maakt oude pompen weer als nieuw Justkar Sealing Company verkoopt en reviseert pompen en onderdelen. Het bedrijf is in Strijen gevestigd aan de Edisonweg 15. Vanuit de Hoeksche Waard (onder de rook van Rotterdam) bedient Justkar de industrie en de scheepvaart door heel Nederland – en ook daarbuiten als de klant erom vraagt. Amil Bhatti, zelf Strijenaar, werkte in loondienst voor een pompenbedrijf, maar het vrije ondernemerschap trok. Hij richtte Justkar Sealing Company twee jaar geleden op in Spijkenisse. Omdat de activiteiten en het personeelsbestand (nu vijf medewerkers) groeiden, verhuisde het bedrijf vorig jaar februari naar een groter onderkomen in Strijen. Justkar Sealing Company heeft alle onderdelen op voorraad om eigenaren van pompen snel van dienst te kunnen zijn: van pakkingen en lagers tot manchetten en mechanical seals. Onder revisie valt ook Het heeft veel weg van een spannend jongensboek. De drie hoofdpersonen, Ron Paulus, Arie Cupedo en Marcel Cupedo, weten zelf ook niet zo goed hoe ze ermee om moeten gaan. Het verhaal is ook nog lang niet ten einde. Sterker nog: de werkelijke actie moet nog beginnen. Maar lang zal het niet meer duren voor de grote projecten van start gaan, hopen ze. Waar gaat het om? Voor een bekende internationale hulporganisatie, waarvan ze de naam nog niet in de publiciteit mogen brengen, gaan de drie ondernemers vissersboten laten bouwen in China, Zuid-Korea en Nederland. De boten zijn bestemd voor Zuid-Amerikaanse landen. Ter plaatse gaan ze ook de aanleg van havens, de bouw van werven en zelfs landbouwprojecten begeleiden en coördineren. Terwijl ze nu nog alleen werkzaam zijn in het motorenen ijzerwerk voor de binnenvaart. Maar dit jaar verandert dat, zo denken ze. Alles wordt anders. Om het beeld compleet te het herstellen van oude asafdichtingen. ‘Wij hebben de apparatuur om die weer vlak te maken. Tot op een duizendste millimeter nauwkeurig, zodat ze echt volledig afgedicht zijn.’ De onderneming heeft de vertegenwoordiging van de Duitse firma Hecker-Werke, dat onder andere mechanical seals en aanverwante producten vervaardigt, zoals hydraulische afdichtingen en plaatpakkingen. Maar Justkar Sealing Company repareert en reviseert ook alle andere merken en types pompen. ‘Oude pompen worden gedemonteerd, gereinigd, gestraald en afgeperst, zodat ze weer als nieuw afgeleverd kunnen worden. Een nieuwe pomp kost al snel twee keer zo veel als een gereviseerde,’ geeft Bhatti aan wat het economisch voordeel is. ’Bedrijven kunnen ook het totale beheer en onderhoud van hun pompinstallaties aan ons uitbesteden. Bijvoorbeeld maken: Ron Paulus heeft in Krimpen aan de Lek een eenmansbedrijf in scheepsreparatie en werkt regelmatig samen met Arie en Marcel Cupedo, eigenaren van motorenrevisie en scheepsreparatiebedrijf Kupedo uit Krimpen aan den IJssel. ‘We hebben in 2000 negatieve ervaringen opgedaan met de overheid. We wilden een turbine als voortstuwing in een schip bouwen. Na alles in overleg en met goedkeuring uitgezocht te hebben en hoewel bleek dat het wel degelijk mogelijk was, werd het project zonder opgaaf van reden terzijde geschoven. Ons werd geadviseerd ons te concentreren op uitlaatemissiemeting aan boord van schepen. Hetzelfde gebeurde weer, en daarna nog een keer met katalysatoren voor scheepsmotoren. Alles zonder vergoeding, terwijl er voor ons veel werk in had gezeten.’ ‘Toen zijn we ermee gestopt,’ zegt Ron. ‘We hadden de buik vol van de overheid. We zijn weer gewoon met ons gewone werk doorgegaan. Er wordt altijd geroepen dat kleine bedrijven meer aan innovatie moeten doen. Maar op deze manier wordt dat in de kiem gesmoord.’ Dromen Maar er liep nog een ander project, al verwachtten Ron, Arie en Marcel daar niet veel van. In 2001 waren ze door een internationale hulporganisatie benaderd met de vraag of ze een offerte wilden indienen voor de inrichting van een machinekamer voor een vissersboot die bestemd was voor Zuid-Amerika. ‘We hadden een goede prijs neergelegd en werden gevraagd ook offerte te doen voor een compleet schip,’ vertelt Ron. ‘Later bleek dat we voor de motor ongeveer de helft rekenden van wat andere aanbieders offreerden. Voor het complete schip zaten we op éénderde van de prijs. Terwijl we van heel normale prijzen uitgingen. Maar het schijnt bij grote werven gewoonte te zijn voor dat soort opdrachtgevers de prijs een paar keer over de kop te gooien.’ Niet alleen hun ‘normale prijzen’, ook hun technische kennis en no nonsense houding sloeg aan bij de organisatie, denken Ron, Arie en Marcel, want ze kregen de vraag of ze nog meer konden. Arie: ‘Het bleek te gaan om advies en coördinatie bij de aanleg van havens, het opzetten van werven en scholingsprojecten in de landbouw in heel Zuid-Amerika.’ Het drietal wist niet wat hen overkwam. Ze dachten meer dan eens dat ze droomden. Maar in 2003 kwam het contract rond, stellen ze. ‘Het is voor meer dan twintig jaar werk. Marcel en ik hebben inmiddels een aparte BV in oprichting voor deze opdracht: M & R Engineering,’ aldus Ron. ‘De bedoeling is dat we de lokale bevolking in de betreffende landen helpen en begeleiden, zodat ze self supporting zijn,’ geeft hij aan. ‘Wij kunnen ze niet even vertellen hoe ze het daar moeten doen. De bedoeling is coöperaties op te richten en de mensen zelf te laten profiteren van de hulp. Dat is het mooie aan dit project. Het gaat niet om alleen geld geven en ze het dan maar te laten uitzoeken. Het geld loopt ook niet via regeringen, zodat er niks aan strijkstokken kan blijven hangen.’ Arie zal naar Zuid-Amerika reizen om ter plekke de activiteiten te coördineren. Hij heeft al enige ervaring met ontwikkelingshulp: in de jaren ’90 zette hij met eigen geld verschillende projecten op in het Afrikaanse Gambia. Ron en Marcel zorgen vanuit Nederland dat de aanvoer van materiaal en mensen (‘we zullen heel veel medewerkers nodig hebben; we kunnen het natuurlijk niet met z’n drieën af’) goed geregeld is. Irak Alsof ze aan het Zuid-Amerikaanse project hun handen nog niet meer dan vol hebben, spelen er meer zaken. ‘Meer dan een jaar geleden kwam een Irakees naar Nederland om door een all-in-contract af te sluiten. We staan 24 uur per dag en zeven dagen per week paraat om onderhouds- en reparatiewerkzaamheden te verrichten of storingen te verhelpen.’ Bhatti's uitgangspunt is dat een klant niet alleen goed maar ook snel geholpen moet worden. ‘Zeker in de scheepvaart, maar ook in de industrie is dat belangrijk. Vaak kan een pomp de volgende dag al weer opgehaald worden. Indien gewenst komen we hem met onze eigen bezorgservice brengen.’ ‘We hebben een unieke dienstverlening: de monteurs die bij ons werkzaam zijn kunnen met de schepen meevaren, zodat zij de reparatiewerkzaamheden op locatie kunnen uitvoeren. Dit betekent dat zo voor de klant veel tijd en geld bespaard kan worden.’ Justkar Sealing Company heeft een speciale koude reparatieprocedure die wordt toegepast bij gescheurde gietijzeren pomphuizen. Deze reparatiemethode kan zowel in de eigen werkplaats als op locatie worden toegepast. De activiteiten in de scheepvaart groeien snel. Justkar Sealing Company is daarom op zoek naar bedrijven die in de binnenvaart dealer willen worden van de producten van Hecker-Werke. Spannend jongensboek voor Krimpense ondernemers (advertentie) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl Oude pompen worden na demonteren, reinigen, stralen en afpersen weer als nieuw. (foto Justkar Sealing Company) namens de nieuwe regering in zijn land twee suppliers te laten bouwen,’ vertelt Ron. Die eraan toevoegt dat de Irakees bij de grote Nederlandse werf waar hij een afspraak had, hautain werd behandeld. Daarop ging hij verder zoeken en via via kwam hij in Krimpen terecht. Marcel en Ron kregen de opdracht voor de suppliers van 58 meter lengte, vertellen ze, en er zit nog veel meer aan vast: ‘containerkranen, het opzetten en uitbreiden van een scheepswerf, vijftien roeiersvletten, het uitbaggeren van een haven.’ Het werk voor de Iraakse opdracht start binnen enkele maanden, verwachten de drie. Voor de bouw van de grote vissersboten voor Zuid-Amerika (de kleinere willen ze door lokale werven laten bouwen) en de suppliers voor Irak hebben Ron en Marcel contacten gelegd met tien scheepswerven in China en Zuid-Korea. ‘Makelaars zeggen dat daar geen ruimte meer is om te bouwen. Nou, wij kunnen volop bouwen.’ Ze willen daar ook casco’s voor binnenschepen laten bouwen. Eventuele inclusief de afbouw. Ze zeggen al enkele aanvragen te hebben gekregen van binnenvaartondernemers. ‘Terwijl we er eigenlijk heel weinig ruchtbaarheid aan hebben gegeven. We zijn nu druk met die andere projecten.’ Ze zijn nog verbaasd dat ze de Zuid-Amerikaanse en de Irakese opdracht hebben gekregen. Ron: ‘Het is nog niet te bevatten. Er is zo veel geld mee gemoeid. We hadden verwacht dat we vanuit Den Haag wel positief benaderd zouden worden, want het is niet niks wat we als kleine ondernemers gaan doen. We zitten echter niet te wachten op steun van de Nederlandse overheid. Omdat we met die eerdere projecten zo zijn tegengewerkt, willen we dat niet. We doen het wel op onze manier.’

Binnenvaartkrant