Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 30 MAART 2005 Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • dekkranen • takels • (katrol) blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN SPEEDHEAT ROTTERDAM ¨ELEKTRISCHE¨ VLOERVERWARMING TEL.: 010-292 74 36 • FAX: 010-292 74 37 Adres Telefoon Fax E-mail Website P.C. Hooftlaan 5 3362 TV Sliedrecht 0184 - 49 17 00 0184 - 49 17 99 info@deheerenkamphuis.nl www.deheerenkamphuis.nl De Heer & Kamphuis is sinds 2001 werkzaam voor de scheepvaartbranche op het gebied van financieringsaanvragen, bemiddeling bij de aan- en verkoop van schepen en detachering en aanwerven van personeel. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd onder leiding van Tiemen Kamphuis, voormalig bankier en bij velen van u al jaren bekend als oude rot in het vak. SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Omvormers, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 KIJK VOOR EEN COMPLEET NIEUWBOUW OVERZICHT OP WWW.VLOOTSCHOUW.NL Vanaf 1 december 2004 is er versterking bij gekomen in de persoon van Henk Schoonderwoerd, eveneens een oud-bankman en net als Tiemen iemand bij wie het binnenwater door de aderen stroomt. Vanwege het succes met de eerder genoemde werkzaamheden krijgen we ook steeds vaker de vraag of we de complete administratie voor scheepvaartondernemingen kunnen verzorgen, tot aan het uitschrijven van betalingsopdrachten toe. Deze dienst willen we verder uitbreiden, zodat ook u de (complete) administratieve verzorging van uw onderneming, tot en met het opstellen van de jaarrekening, uit kunt besteden tegen zeer acceptabele tarieven, waarbij we bereid zijn om een vast jaarbedrag af te spreken voor de vaste jaarlijkse werkzaamheden. Daarnaast staat onze rechtstreekse relatie met De Heer & Hempel, Accountants + Belastingadviseurs, er voor garant dat u altijd onmiddellijk kunt beschikken over de juiste adviseurs op het juiste terrein.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 30 MAART 2005 Cees Mol volgt Wim den Hartog op als bedrijfsleider BARTH’s energie wordt bijgesteld Binnenkort gaat in het kader van de Maaswerken een groot project van start om het zomerbed van de Maas beneden de stuw van Grave te verdiepen. Hoogwaterbescherming voor het achterland is de reden om het zomerbed aanzienlijk dieper te maken. In de eerste helft van de negentiger jaren van de vorige eeuw waren er diverse overstromingen in het stroomgebied van de Maas. Mede daardoor werd in 1997 Rijkswaterstaat Maaswerken opgericht. Dit is een samenwerkingsverband tussen de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Landbouw, Wim den Hartog (rechts) wordt opgevolgd door Cees Mol. (foto Johan de Witte) Natuur en Voedselkwaliteit en de provincie Limburg. De bedoeling is om binnen vijftien jaar te komen tot verbetering van de veiligheid, bevaarbaarheid en natuurontwikkeling van de Maas. Door Harrie van Eeuwijk Als het om de veiligheid gaat is de doelstelling dat een hoogwaterbescherming ontstaat van 1:250. Daarmee wordt bedoeld dat er volgens kansberekeningen slechts één keer in de 250 jaar een overstroming plaatsvindt. Om dit te bewerkstelligen zal de Maas onder meer op Maaswerken gaan van start Het begin van het stuwpand van Lith nabij de stuw van Grave, waar binnenkort de werkzaamheden beginnen. (foto Harrie van Eeuwijk) drie trajecten verdiept worden. Dan kan bij verhoogde watertoevoer de watermassa sneller worden afgevoerd. De drie onder handen te nemen trajecten liggen tussen Grave en Ravensteijn, tussen Sambeek en Grave en tussen Belfeld en Sambeek. Met het uitdiepen van deze trajecten zal gestart worden in het stuwpand tussen Lith en Grave. Hier wordt slechts een gedeelte van het traject uitgediept: vijf kilometer tussen Grave en Ravensteijn. Het zomerbed van dit traject wordt dan drie meter dieper gemaakt. Op 27 januari werd de procedure gestart om deze werkzaamheden te klaren. Naar verwachting wordt rond deze tijd bekend welke aannemer de klus mag klaren en nog dit voorjaar hoopt men dan met de werkzaamheden te kunnen beginnen. Het werk moet eind 2007 afgerond zijn. Dan zal circa 1,3 miljoen kuub grond afgevoerd zijn. De grond die opgebaggerd wordt, zal, zoals het er nu uitziet, niet bewerkt hoeven te Wim den Hartog, sinds 1985 het gezicht van BARTH Aggregaten uit ’s-Gravendeel, is met pensioen. Zijn betrokkenheid bij het bedrijf kent geen pensioendatum. In de praktijk betekent dit dat hij twee dagen per week op kantoor te vinden is om de commerciële zaken te regelen en ook op andere dagen bereikbaar is. Cees Mol, reeds lang met de firma en branche bekend, heeft de functie als bedrijfsleider op zich genomen. Als bedrijfsleider technisch én commercieel functioneren, houd je op den duur niet vol. Het is de reden waarom Wim den Hartog (57) er de voorkeur aan heeft gegeven voortaan met minder tijdsdruk te werken. Door de verandering is hij in staat zijn resterende taak beter uit te voeren en zijn vrije tijd te verdelen tussen het thuisfront en hulp aan zijn zoon die een eigen bedrijf heeft. Het familiebedrijf BARTH BV, waaronder een installatiebureau, draineer- en machinefabriek vallen, is opgericht in 1935. BARTH Aggregaten, gevestigd aan de Noord Voorstraat in het centrum van ’s- Gravendeel, werd in 1985 aan het bedrijf toegevoegd. Sindsdien is de klantenkring flink uitgebreid. Naast de binnenvaart was vanuit de industrie vraag naar noodstroomaggregaten. Ook grote bedrijven als Heineken, Corus en waterschappen wilden van hun energie verzekerd zijn en behoorden tot de klanten. De verhuur aan aannemers en organisatoren van evenementen groeide eveneens. In die periode, waarin de vraag uit de scheepvaart naar meer en meer kVA’s toenam, sleutelde Den Hartog fors mee. De zaak zit kort aan een drukke vaarroute en dat betekent: ’We zijn over twee uur in de ’s-Gravendeelse haven. Kunt u even langskomen. We hebben storing?’ Wim: ’Je staat dan klaar met je sleutelkist. Het uitgangspunt is dat als we van boord gaan er weer spanning is op het boordnet. Dat gaat weliswaar niet altijd zonder improvisatie.’ De meest gangbare typen aggregaten staan bij BARTH in het magazijn op voorraad. Merken als Iveco, Lister-Petter, Perkins, Deutz, Hatz, John Deere, Mitsubishu zijn in elk vermogen leverbaar en kunnen naar wens worden aangepast. Voor revisie en reparatie zijn er een uitstekend geoutilleerde werkplaats en onderdelenmagazijn. Het ISO9001 gecertificeerde bedrijf heeft vijf medewerkers en mag zich verheugen in een groot klantenbestand. De klanten zijn voor circa zestig procent uit de scheepvaart afkomstig en voor veertig procent uit de industrie. De twee monteurs, in het bezit van het VCA-veiligheidscertificaat, zijn beiden schokvast en door geen enkele storing meer te verrassen. Ervaring Cees Mol heeft meer dan twintig jaar ervaring met motoren en generatoren. Hij heeft elk onderdeel al meer dan eens op de werkbank zien liggen. De nieuwe bedrijfsleider heeft zelfstandig gewerkt in de sector en weet waar hij over praat. Ook is hij importeur geweest van een ‘vacuümklep’ die werd gefabriceerd in Canada. Een klep die in het inlaatspruitstuk van een motor geplaatst brandstofbesparend is. De basis voor de keuze van Mol als bedrijfsleider ligt in de jarenlange relatie met BARTH die hij vanuit zijn eigen zaak in Dordrecht had. Wat er komt kijken bij het organiseren en begeleiden van servicemonteurs weet Cees uit zijn vorige werk. Met een schat aan ervaring en bijhorende anekdotes weet hij als bedrijfsleider annex servicecoördinator een probleem op afstand aan te pakken. BARTH Aggregaten neemt geen spanning weg, maar levert die. Zeesleper Elbe krijgt plek in Maassluis De zeesleepboot Elbe heeft een rijk verleden. Het verhaal als sleper en loodsboot Maryland en actieschip van Greenpeace kan geïnteresseerden mateloos boeien. Na twee maal te zijn gezonken werd het schip even zo vaak gelicht. Nu lijkt het schip een definitieve (museale) plek te krijgen in Maassluis. De Stichting Maritieme Collectie Rijnmond (SMCR) vatte het plan op de Buitenhaven om te bouwen tot sleepboothaven. Net als die in het verleden was. Ook om die reden is de terugkeer van de Elbe naar Maassluis een feestelijke gebeurtenis. Het achterliggende jaar was voor de zeesleper een dramatisch jaar. Vorig jaar juli zonk de Elbe in Schiedam na te zijn geramd door een zwaartransportschip. Diens bulbsteven doorboorde de flank en de achtersteven kwam onder water te liggen. Na lichting en reparatie werd de restauratie voortgezet. Drie maanden later sloeg het noodlot opnieuw toe. Vandalen openden een aantal afsluiters, waardoor het schip naar de bodem van de haven zonk. Opnieuw werd een reddingsplan opgesteld. In samenwerking met bedrijven en de gemeente werd de tot de verbeelding sprekende zeesleper opnieuw gered. Heel veel vrijwilligersuren zijn inmiddels gespendeerd aan de berging, reparatie en schoonmaak. Onlangs werd het onttakelde schip naar de Govert van Wijnkade in Maasluis gesleept, waar de zeesleper zijn museale ligplaats krijgt. Financiële acties moeten het gat in de restauratiebegroting verder dichten. worden. Ze kan zo verkocht worden. Grond die nog niet afgezet wordt, kan opgeslagen worden op twee bergingslocaties: de Hedelse Bovenwaarden en de Hoogwatergeul Lomm. De afvoer van de grond wordt verricht met schepen. De passerende scheepvaart zal nagenoeg geen hinder ondervinden en op de natuur zal deze verdieping geen negatieve uitwerkingen hebben.

Binnenvaartkrant