Views
2 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 30 MAART 2005 Mountainbikers binnenvaartteam zijn weer volop in de race Op donderdag 10 maart werden de leden van het Binnenvaart Merida Team officieel gepresenteerd. De presentatie van het nieuwe Binnenvaart Mountainbike Team vond plaats op het terrein van Golfclub De Scherpenbergh in Lieren (gemeente Apeldoorn). Door Harrie van Eeuwijk Al diverse jaren draait het team, dat door een groot aantal binnenvaartbedrijven wordt gesponsord, in het internationale mountainbiken mee. De renners dragen bij de wedstrijden een shirt waarop de binnenvaart wordt gepromoot. Het Binnenvaart Merida Team is al jaren succesvol. Overal ter wereld stonden de renners na nationale en internationale wedstrijden op het podium. In het vorige seizoen konden ze ruim 45 keer een prijs in ontvangst nemen. Heette het team vorig jaar nog Binnenvaart MTB Team, dit seizoen is de naam Binnenvaart Merida Team. De De renners van het Binnenvaart Merida Team bij de officiële presentatie eerder deze maand. kleine mutatie komt doordat alle renners nu rijden op fietsen van het merk Merida en die fabriek ook een gedeelte van de sponsoring voor haar rekening neemt. Bekende namen in het team zijn – evenals vorig jaar – Olympia-ganger Bas Peters, winnares Laura Turpijn van de damestopcompetitie 2004, meervoudig triatlonkampioen Rob Barel en Diederik Bakker. Een van de nieuwe renners is Hans Bekking, meervoudig Nederlands Kampioen en tweevoudig bronzen medaillewinnaar op het Europees Kampioenschap. Ook nieuw is Frank Schotman, die evenals Bekking gaat rijden bij de éspoirs (tot 23 jaar). Eerste resultaten In het begin van februari maakte het team de eerste trainingsweken in Zuid- Frankrijk. Daar moest de basis worden gelegd voor een mooi en sportief 2005. In het begin van maart namen Bas Peters en Laura Turpijn in het Italiaanse deel aan de eerste internationale race. Laura behaalde daar de derde plaats. Op 13 maart werd de eerste Nederlandse mountainbikewedstrijd van 2005 gehouden in Berlicum. Rob Barel behaalde bij de veteranen de vierde plaats. Laura Turpijn veroverde in haar categorie de tweede plaats en stond derhalve weer op het podium. Bij de eerste wedstrijd om de Nederlandse Top Competitie (zondag 20 maart in Reek) liet het Binnenvaart Merida Team ook weer van zich horen. Rob Barel en Laura Turpijn wisten ieder in hun eigen categorie een podiumplaats in de wacht te slepen, want beiden finishten als derde. Het doel voor 2005 is topuitslagen behalen bij het Nederlands Kampioenschap (in Zoetermeer), het Europees Kampioenschap (in Kluisbergen, België) en het wereldkampioenschap in Livigno (Italië). Het team staat, evenals vorige jaren, onder leiding van Bas Vroemen. Die wordt daarbij ondersteund door Gerrie van Tiem. Waarmee de link naar de binnenvaart verklaard is. Rotterdam wil af van terminal Wanssum Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) wil af van de binnenvaartterminal in het Noord- Limburgse Wanssum. De directie van het HbR heeft afgelopen december aan de raad van commissarissen toestemming gevraagd om het complex te verkopen, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf. Wanssum werd begin 2003 overgenomen van de Ridderhaven Groep van Hans van de Lande. Het was destijds de bedoeling van de toenmalige havendirecteur Willem Scholten om zes haventerminals van de Rotterdamse ondernemer over te nemen en zo betere afvoermogelijkheden naar het achterland te realiseren. De woordvoerder van het Havenbedrijf wilde geen namen noemen van partijen waarmee het Havenbedrijf in onderhandeling is over de overname van Containerterminal Wanssum. Eén van de gegadigden is mogelijk Container Terminal Nijmegen. De directeur van CTN, Willem van den Heuvel, is momenteel operationeel directeur van de containerterminal in Wanssum. Hij was niet bereikbaar voor commentaar. IS DIT UW VEILIGHEIDSPLAN? Arbode Maritiem kan u deskundig en doelgericht ondersteunen bij: • Verzorgen van al uw Arbo-opleidingen, waaronder: Basic Safety STCW, Bedrijfshulpverlener Binnenwateren, Veilig werken met arbeidsmiddelen, Heftruckchauffeur • Uitvoeren van Risico-inventarisatie & evaluatie. • Opstellen Legionella beheersplan. • Opstellen van een bedrijfsnoodplan. Wij wensen het mps Amadeus Royal en haar bemanning een behouden vaart. Meer informatie? Bel dan nu met 0183-645050 Stephensonweg 14 • Postbus 709 • 4200 AS Gorinchem • Fax: 0183-645089 • E-mail: mail@arbodemaritiem.nl • Site: www.arbodemaritiem.nl Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 W.M. ROELOFS en Zn. B.V. metaalbewerking • c.n.c. plaatbewerking • lassen rvs alu messing • staalstralen • hd-plasma • poedercoating Voor het mps Amadeus Royal leverden wij divers RVS en hekwerk. Wij wensen Lüftner Cruises een behouden vaart. van den Bergsweg 10 • 7442 CK Nijverdal • telefoon 0548-613045 • fax 0548-611655 • info@roelofsmetaal.nl wenst Amadeus Royal een behouden vaart Prins Hendrikkade 12e • 3071 KB • Rotterdam Postbus 24202 • 3007 DE • Rotterdam Telefoon: 010 - 414 00 60 • Fax: 010 - 414 02 12 Internet: http://www.binnnenvaartkrant.nl • Email: advertentie@binnenvaartkrant.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 Schippers hoeven in Veghel niet langer havengeld te betalen. Dat wordt door de gemeente berekend aan de overslagbedrijven. Die betalen per overgeslagen ton of per container. Alleen schepen die niet komen laden of lossen, moeten zelf havengeld betalen. Een nieuwe regeling die door de gemeenteraad is goedgekeurd met als doorslaggevend argument dat vervoer over water moet worden bevorderd. Een duidelijk positief signaal. Het ROC is er blij mee. Het vorige maand geopende Regionaal Overslag Centrum (ROC) Veghel wordt geleid door terminalmanager en oud-schipper Michel van Dijk. Die geeft aan gelukkig te zijn met de nieuwe havenverordening van de gemeente Veghel. ‘Dit betekent administratieve lastenverlichting voor zowel gemeente als schipper. De overgeslagen tonnen of containers worden per kwartaal aan het overslagbedrijf gefactureerd. Een voorbeeld voor andere gemeentes. Op z’n minst betekent het dat zij goedkoper kunnen gaan werken wat dan weer met zich mee kan brengen dat er geen verhogingen doorgevoerd hoeven te worden.’ Dat er voorheen havengeld moest worden betaald over de scheepsgrootte, was hem al een doorn in het oog. ‘Nu zijn er géén onevenredige verschillen meer. Dat is rechtvaardig omdat de schepen naar Veghel toch al nooit het volle pond mee konden nemen door de maximale diepgang van 2,10 meter.’ Vrij voor de wal Per 1 januari 2006 dienen alle bedrijven met watergebonden activiteiten en/of die afhankelijk zijn van de aanof afvoer over water aan de gemeente op te geven hoeveel wordt overgeslagen. Daarvoor ontvangen ze dan een rekening. Kosten: dertien cent per ton. Het nieuwe ROC en het bedrijf Heeswijk betalen al vanaf 1 januari 2005. De nieuwe regeling is tot stand gekomen na overleg tussen de gemeente Veghel en het bedrijfsleven. ‘De opzet van het college van Burgemeester en wethouders was om vervoer over water te stimuleren. De schepen kunnen nu vrij voor de wal komen,’ zegt havenmeester Rein Poos van Veghel. ‘Het was soms onrechtvaardig als volledig havengeld moest worden betaald over het schip terwijl dat maar enkele uren in de haven was.’ Hij wijst op de voordelen, ook voor de stuwadoors zelf. ‘Er waren er twee die bezwaar aantekenden omdat het wat moeilijker voor hen te regelen was. Maar het grote voordeel voor hen is dat de 30 MAART 2005 Terminalmanager Michel van Dijk: ‘Een voorbeeld voor andere gemeenten’ Stuwadoors betalen in Veghel het havengeld Het nieuwe ROC in Veghel, pril in gebruik. (foto’s MGR) Marine and Industrial applications (advertentie) MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com Michel van Dijk (r) met Commissaris van de Koningin van Brabant Hanja Maij-Weggen en burgemeester A. Frankfort van Veghel bij de opening van het nieuwe ROC. ‘Een voorbeeld voor andere gemeenten.’ Het rapport Toekomstvisie Huisvesting is klaar. Het Landelijk Oudercontact voor Trekkende Beroepsbevolking (LOVT) staat in de startblokken voor de discussie met overheid en politiek. De Landelijke Oudercommissie is, naar eigen zeggen, ‘strijdbaar, maar realistisch’. Op initiatief van het ministerie van VWS is het bureau Berenschot een evaluatieonderzoek gestart. Op 1 januari 2001 werden hierover al afspraken gemaakt, gekoppeld aan de subsidieregeling Welzijnsbeleid Schippersinternaten. Het evaluatieonderzoek moet in juni zijn afgerond. De LOVTleden hielden in januari de visie uitvoerig tegen het licht. Tien stellingen dienden hierbij als handvaten voor de standpuntbepaling. LOVT-voorzitter Jenny Klein na de ledenvergadering van 19 maart: ‘Het rapport moet bijdragen aan de discussie. We zijn voorzichtig begonnen met de politieke lobby. We hebben al contact gehad met bureau Berenschot. Binnenkort spreken we met Ineke Dezentjé Hamming van de VVD en Eddy van Hijum van het CDA. Men is zeer geïnteresseerd. We willen spreken over onze visie en de mogelijkheden waar wij aan denken.’ Volgens Klein is de ouderorganisatie heel bewust met de toekomstvisie aan de slag gegaan. ‘Ouders zijn strijdbaar voor de eigen locatie. Men realiseert zich terdege dat als het kindertal verder terugloopt, er iets met de huisvesting moet gebeuren. We menen wel dat daar zorgvuldig mee moet worden omgegaan. Kinderen moeten niet halverwege de schooltijd van school geplukt worden als de huisvesting te krap zou zijn geworden. Met alle gevolgen van dien.’ Het LOVT meent ook dat de denominaties en de keuzevrijheid moeten blijven bestaan. Klein benadrukt dat de leden opbrengst van het havengeld voortaan direct ten goede komt aan het werk aan vaarweg en haven. Dat betekent het baggerwerk, onderhoud, uitbreidingen en bepaalde faciliteiten. Dat geldt voor de havens en alle kades in de gemeente Veghel, dus ook een deel van de Zuid-Willemsvaart.’ Dit betekent wel een aderlating voor de gemeente. Niet alleen komt er minder binnen aan havengeld nu per overgeslagen ton wordt gerekend, het kan ook nog alleen nog maar worden uitgegeven aan werk aan de haven en het kanaal. Poos: ‘Dat geeft ook aan hoe belangrijk haven en kanaal zijn voor de gemeente.’ De cijfers spreken voor zich: het vervoer van veevoeders, zand & grind en grondstoffen voor Campina, alles bij elkaar jaarlijks in 3.500 schepen die 1,4 miljoen ton brengen naar de Brabantse plaats. Landelijke Oudercommissie start politieke lobby ‘realistisch’ zijn. Als het gaat om financiering moet er geld bij, meent ze. ‘We moeten ons niet neerleggen bij bezuinigingen, maar juist uitstralen dat er geld bij moet! De indexering staat al vanaf 1989 stil. Alles wordt duurder en duurder. CAO’s zijn niet rond te krijgen. Op sommige internaten staat er maar één, soms twee man groepsleiding op de groep. Gebeurt er wat, dan heb je een probleem. De groepen mogen door bezuinigingen niet nóg groter worden. We willen daarom met de politiek onze zorgen delen. We moeten de kwaliteit bewaken.’ Ook de ouderbijdrage staat ter discussie. Klein: ‘Ook hier moet je zorgvuldig mee omgaan. Er bestaan nu eenmaal inkomensverschillen. De drempel voor onderwijs moet overeind blijven. De sociale gevolgen van het gezinsbedrijf mogen we niet uit het oog verliezen.’

Binnenvaartkrant