Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 30 MAART 2005 STOFFEREN VAN BOTEN Voor mps. "Amadeus Royal" leverden wij: - 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers, type VZ-800A-CR met een vermogen van 783 kW bij 1600 omw./min. - VETH-JET boegschroefinstallatie type 2-K-1000 van 279 KW Wij wensen Lüftner Cruises veel succes en een behouden vaart Bij Groen Woning- en Projectinrichting kunt u terecht voor de complete stoffering van uw boot. Wij verzorgen de stoffering van zowel plezierjachten als klassieke boten, speedboten, cruiseschepen, zeilboten en ferry’s. Door toepassing van diverse materiaalsoorten en kleuren kan aan al uw specifieke wensen op het gebied van vloerbedekking, gordijnen, bootkussens en matrassen worden voldaan. Bij de stoffen die we gebruiken staat kwaliteit voorop. Uw vaartuig krijgt de uitstraling die het verdient en u zult zich er prima thuis voelen. Wij verzorgden de brandwerende, thermische isolatie voor de accommodatie en uitlaatgassystemen. Wij wensen Lüftner Cruises een behouden vaart met het mps Amadeus Royal Valkenierstraat 41 – 2984 AZ Ridderkerk Tel. 010-4835749 – Fax 010-4837341 Mobiel : 06-23 615649 Alles waar een draadje aan zit hebben wij aangesloten Wij wensen Lüftner Cruises veel succes en behouden vaart met mps Amadeus Royal De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541 759, Fax 0316 - 543269 Wie leverden op het mps Amadeus Royal Scheepswerf De Hoop Lobith Volledige bouw en afbouw (turn key project) Pon Power BV 2 Caterpillar scheepsdieselmotoren voor voortstuwing, type 3508B, 1065 pk1600 rpm, 2 Caterpillar hulpsets type 3406DITA, 245 kw bij 1500 rpm, 1x Caterpillar scheepsdieselmotor voor boegschroef, type C12, 390 pk, 1800 rpm V.D.I. isolatie b.v. Isolatie uitlaatgassystemen en accommodatie Discom BV Uitlaatgasdempers Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren Veth Motoren bv 2 Contra roterende VETH-Z-DRIVE roerpropellers type VZ-800A-CR van 783 kW. en VETH-JET boegschroefinstallatie type 2-K-1000 van 279 KW NRF BV Bunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Alu. overzakbaar stuurhuis en hydrauliek Alphatron Marine B.V. 2 Kleuren rivierradar JMA608-TFT radar. JRC, Alpharudder, roerstandaanwijzer, Alphanav, multifunctioneel echolood, Alphacourse, electronisch kompas, 2 Alphacom marifoon in MC uitvoering, (D)GPS 112/212, ontvanger JRC, externe rollenbalbediening van de radar en kaartsysteem, 3 radarschermen voor presentatie kaartsysteem op diverse lokaties Tresco CVBA Tresco inland ECDIS viewer Droste Scheepselektro B.V. Volledige elektrische installatie, satelliet antennesysteem, telefooninstallatie, geluidsinstallatie, brand- en beveiliginginstallatie, volledige 220/380 V installatie en internetverbinding via satelliet Hora B.V. Scheepsramen Alu. ramen en schuifdeuren Bouter bv Keukeninrichting Groen woning- en projectinrichting Complete stoffering IMTECH Marine & Offshore BV Airconditioning en verwarmingsinstallatie Tyco Integrated Systems BV Novec 1230 blusgasinstallatie G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers + Kettingen Dyvler Materiaal bv Ankerlieren Misti Scheepsreparatiebedrijf Hydraulisch zwenkbaar Davit,lengte 4600 mm, hefvermogen 500 kg Handelsonderneming Beerens bv Sierlichtmast type Ecuador, radarmast type De Hoop en 2x stuurhuistrapje Service Centrum Lobith Shell Smeermiddelen, gasolie en scheepsbenodigdheden Desmi K&R Pompen B.V. 3 brandstoftrimpompen SA 25-122/12 geplaatst in lekbak, 2 algemene dienstpompen SAEN 3116/250, 2 brandbluspompen SAEN 3110/250/220, AC koelwaterpomp SAEN 2109/200/185, zwartwater pomp S-80M, warmwater circulatiepomp BUE-1514, 2 hydrofoorinstallaties BS-40 zuigerpomp in lekbak, 2 drukwaterketels 500 liter horizontaal, zwartwaterpomp S-40M en dompelpomp Feka-1800-T Shell Marine Products Shell smeermiddelen Lloyd's Register & SI Classificatie Schildersbedrijf Den Breejen bv Schilderwerk (binnen/buiten) Loggers Rubbertechniek b.v. Geluiddempers en elastische ophanging uitlaatgassystemen Winel B.V. Waterdichte schuifdeuren Tomesen Braamt B.V. Parketvloeren Smits Neuchatel Marine Department BV Geluidsïsolerende vloeren Sunlight Technics Montage lichtkappen en luifels Ambiance Zwembaden Installatie en levering Whirlpool inclusief technische equipment Ariës Tegels en Sanitair Vloer- en wandtegels Caldic Isolatietechniek Isolatieplaten Veld Koeltechniek B.V. Koel- en vriescellen Miele Nederland BV Professionele Miele wasapparatuur, droogapparatuur en mangelapparatuur Scheepswerf 'De Toekomst'bv Loopbruggen en bordessen Anzo b.v. Schuifpuien en enkele vaste ramen Brauerei Bisschofshof e.K Bier, bierpompen en tapinrichting Buitink Zeilmakerij Zonnetenten (zeil) W.M. Roelofs en Zn. BV RVS railing en smeedwerk De Boer Staal BV Staalplaten Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages ODS Klöckner & co Buizen en leidingwerk Blücher Metal Lichtmetalen buizen en leidingen Arbode Maritiem b.v. Veiligheidsmiddelen en geven van de cursus Emergency response management aan het personeel

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Scheepswerf De Hoop in Lobith- Tolkamer mag zich met recht de vaste bouwer voor de Oostenrijkse rederij Lüftner Reisen noemen. Het zojuist afgebouwde passagiersschip Amadeus Royal (110 x 11,40 meter) is namelijk al het vijfde schip voor de in Innsbruck gevestigde reder. De Amadeus Royal beschikt over 68 hutten en vier suites voor in totaal 144 passagiers. Kapitein wordt Ton Buining, die eerder op de Henri Dunant voer. Veertig bemanningsleden moeten ervoor zorgen dat de passagiers niets tekort komen op het 5-sterrenpassagiersschip. 30 MAART 2005 Scheepswerf De Hoop bouwt nieuw Oostenrijks vlaggenschip voor Lüftner Reisen Door Jan Hoek De eerste cruise voor de Amadeus Royal start op 2 april; dan doet het vlaggenschip, samen met de Classic en de Symphony, mee aan de zogenaamde Tulpenrondvaart. Deze cruise met een hoog molen-, klompen- en tulpengehalte is evenals de op 30 april startende Quer durch Europa (van Heusden naar Wenen) geheel volgeboekt. Naast de Amadeus-vloot varen ook de Rousse (vier sterren) en de Deltastar en Donaustar (beide 3,5 sterren) voor Oostenrijks grootste rederij. Het bouwtoezicht van de vijf bij De Hoop gebouwde Amadeusschepen was steeds in handen van Bert van Elburg. Gezien de toekomstplannen van Lüftner Reisen heeft Van Elburg ook de komende jaren nog volop werk. ‘Na de bouw van Amadeus Royal beginnen we bij De Hoop gelijk met de nieuwbouw van een volgend passagiersschip. Deze heeft als werknaam Amadeus Maxima gekregen. Naamgever is echter niet prinses Maxima, maar de naam heeft betrekking op de maximale afmetingen. Het bovendek wordt vol doorgebouwd en de Amadeus Maxima krijgt een vierkante kop, waarbij het onderwaterschip hetzelfde is als bij de nieuwe containerschepen. Door deze wijzigingen creëren we tachtig vierkante meter extra ruimte aan boord. Tijdens de onlangs gehouden beurs ITB Berlijn was de belangstelling voor onze cruises zo groot dat serieus overwogen wordt daarnaast nóg een schip aan te schaffen.’ De lessenaar, met daarin de nautisch apparatuur van Alphatron Marine. (foto’s Arie Jonkman) In 1997 werd het eerste passagiersschip van de Amadeus-vloot, de Amadeus I gebouwd, een jaar later gevolgd door de Amadeus II. Dit schip vaart inmiddels onder de naam Amadeus Rhapsody. In 2001 volgde de Amadeus Classic, in 2003 de Amadeus Symphony. ‘Voor de bouw van de Amadeus I hebben we verschillende werven benaderd. Scheepswerf De Hoop was toen de enige die een passagiersschip met een lengte van 110 meter kon bouwen met een diepgang van 1,20 meter. Als de drinkwatertanks en dergelijke worden leeggepompt kan zelfs een diepgang van slechts 1,10 meter bereikt worden; zo hebben we een keer op het deel tussen Regensburg en Passau kunnen doorvaren.’ ‘De door De Hoop gebouwde kwaliteit was van dien aard dat we voor de nieuwbouw hier gebleven zijn. De casco’s zijn Pon Power leverde alle motoren aan de boord van de Amadeus Royal. gebouwd in Lobith, met uitzondering van het casco van de Amadeus Symphony, dat in Heusden is gebouwd,’ aldus Van Elburg. Door hem op de loonlijst te plaatsen heeft Lüftner Reisen een berg ervaring binnengehaald, want zijn loopbaan begon hij 32 jaar geleden bij Holland River Line. Putting green De voortstuwing van de Amadeus Royal wordt verzorgd door twee Caterpillar-dieselmotoren van 1065 pk elk (bij 1600 omwentelingen). Als roerpropeller is gekozen voor de Veth Z-drive VZ- 800. Eveneens uit Papendrecht komt de boegschroefinstallatie: een Veth-Jet type 2-K-1000. Shell Marine Products moet er voor zorgen dat de cruises van de Amadeus Royal gesmeerd verlopen. Met jaarlijks meer dan 25.000 passagiers uit alle landen mag Lüftner Reisen zich rekenen bij de belangrijkste organisatoren van cruises op de Europese rivieren. Voor de gasten valt er dan ook veel te beleven aan boord van de schepen. Van Elburg zegt daarover: ‘We houden uiteraard zo veel mogelijk rekening met de wensen van onze gasten. Onze Amerikaanse gasten beginnen de dag bijvoorbeeld graag met een stukje trimmen. Op het bovendek hebben we daarom een walking track aangelegd. De Amerikanen weten waarschijnlijk graag hoeveel ze precies lopen, want ze vragen regelmatig hoeveel rondjes op het dek samen een mijl vormen. Verder zijn er op het zonnedek naast ligstoelen onder andere een grote lido-bar en een zwembad (funpool).’ ‘Je moet af en toe met iets nieuws komen en daarom is er voor de golfliefhebbers een putting green aangelegd. Amadeus Wellness is een gedeelte waar naast moderne trainingstoestellen en een aparte massageruimte ook plaats is ingeruimd voor een meditatieruimte.’ ‘Op een 5-sterrenschip zitten de gasten ongeveer vier à vijf uur per dag aan tafel. Om ook in die periodes te kunnen genieten van de omgeving, is het restaurant uitgerust met panoramaruiten. Ook de hutten op het Mozart- en Strauss-dek beschikken over panoramaruiten, terwijl de hutten op het Mozart-dek bovendien zijn voorzien van zogenaamde Franse balkons.’ Calamiteiten Het zag er eerder deze maand nogal hectisch uit bij De Hoop in Lobith. Met een gestreken reddingsvlot, de uitgerukte brandweer van Millingen en evacuatie van gasten van de in de haven aanwezige Amadeus Classic zou je denken aan een crisissituatie. Bert van Elburg stond echter bijzonder ontspannen naar de activiteiten te kijken. Hij legt uit: ‘Wij zijn een van de eerste rederijen die met een deel van onze bemanning een cursus hebben gevolgd met als doel de kennis van de scheepsbemanning op de gebieden veiligheid en beveiliging te verbeteren en het gebruik van de juiste middelen bij calamiteiten. Aan deze eerste cursus hebben 25 bemanningsleden, waaronder al onze kapiteins, machinisten en eerste matrozen deelgenomen. Het is de bedoeling ook de overige bemanningsleden deel te laten nemen aan de opleiding.’ Arbode Maritiem uit Gorinchem heeft de voor party- en rivierpassagiersschepen bedoelde cursus (Emergency response management) ontworpen. Manager Peter Groeneveld vertelt over de cursus: ‘Lüftner Reisen is pas de tweede rederij die deze driedaagse training, die overigens vanaf 1 januari 2006 wettelijk verplicht is, gevolgd heeft. Tijdens de cursus wordt gewerkt met onder meer brandbestrijdingsmaterialen en persluchtapparatuur.’ Naast de door Van Elburg genoemde onderdelen zijn de nevendoelstellingen het vergroten van de kennis over wet- en regelgeving aangaande veiligheid en beveiliging aan boord van passagiersschepen en het verbeteren van de communicatie tijdens calamiteiten. ‘Alle deelnemers van Lüftner Reisen hebben met succes het examen afgelegd,’ zegt Groeneveld. ‘Ze kunnen nu een eventuele crisissituatie en evacuatie succesvol afhandelen, beheersmaatregelen nemen, op de juiste manier communiceren met professionele hulpdiensten en omgaan met panieksituaties. Dat is voor de gasten van de rederij ongetwijfeld een prettig idee.’

Binnenvaartkrant