Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 30 MAART 2005 Lloyd’s Register - Binnenvaart De Specialist in SCHEEPSCLEANING Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 Corné Borst Surveyor Plan Approval Department E-mail: Corne.Borst@lr.org Nieuwe schepen. Nieuwe toekomst. Nieuwe plannen. Een open visie. Het succes van ieder schip, de technische prestaties en de bedrijfsresultaten ervan beginnen al in de ontwerpfase. Vanaf de vroegste stadia van het ontwerp- en bouwproces bieden onze binnenvaartspecialisten professionele en flexibele service en begeleiden scheepsbouwers wereldwijd in alle fasen en bijzonderheden van het keuringsproces. Wij hebben een open visie en denken met u mee. U kunt altijd bij ons terecht voor advies en ondersteuning om de prestaties van uw bedrijf verder te verbeteren – nu en in de toekomst. Lloyd's Register EMEA Weena-Zuid 170 3012 NC Rotterdam Tel: +31 (0)10 201 84 65 Fax: +31 (0)10 214 01 90 E-mail: rot-marine@lr.org www.lr.org Services are provided by members of the Lloyd’s Register Group. Lloyd’s Register EMEA is an exempt charity under the UK Charities Act 1993. DA-CAPO AL ONZE PRIJZEN EX. BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 GELDIG TOT 1 MEI 2005 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl Building better business ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl UIT VOORRAAD LEVERBAAR DCS SAT automatisch volgsysteem • Behuizing slechts 50 cm in diameter en 58 cm hoog • Compleet met voedingsunit voor 220V, 50 Hz met standaard 4-voudige switch unit • Slechts 2 coaxkabels nodig tussen dome en switchbox DCS SAT v.a. euro 3.150,- Plasma en TFT schermen voor: • TV • PC • Camera of in combinatie Afmetingen van 15" tot 60" D.C.S. International b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 De veiligheid in de Rotterdamse haven is in 2004 toegenomen, zeker gezien de groei van de overslag. Het Havenbedrijf heeft het eerste jaar van zijn zelfstandigheid afgesloten als een veilig en schoon jaar. En dat terwijl de goederenstroom in de haven toenam met acht procent tot een totaal volume van 354 miljoen ton. Niet voldoende om de grootste haven ter wereld te blijven maar wel een record. Het aantal nautische ongevallen nam af van 180 naar 128 in 2004. Daarbij gaat het om aanvaringen en aandrijvingen (een losgeslagen schip zonder bemanning bijvoorbeeld). Het grootste deel hiervan betrof ook nog eens relatief geringe ‘parkeerschade’. Persoonlijk letsel bleef achterwege. Het aantal morsingen bleef op het lage niveau van 2003 en dat was al een daling van 45 procent ten opzichte van 1998. Gezien de groei van het aantal zeeschepen in de haven met vijf procent (tot een totaal van 35.831) en het aantal malen dat deze schepen bunkerde met elf procent (20.904 keer) is het opmerkelijk dat het aantal morsingen op het lage niveau van 2003 werd gehandhaafd (45 procent minder dan in 1998). Van de 319 geregistreerde morsingen vonden er 56 plaats bij binnenschepen, 52 bij zeeschepen. tevens Port Security Officer is. Dat houdt in dat steeds meer terminals zich netjes aan de ISPSrichtlijnen houden. ‘Daar komt bij dat we alleen bedrijven controleren die hun zaakjes niet op orde hadden. De helft van de bedrijven in de haven hoef je niets meer te vertellen. Bedrijven ontdekken ook dat de voordelen uitstijgen boven de lasten. Bijvoorbeeld zijn sommige terminals blij dat ze op deze wijze van de drugsdealers op hun terrein af zijn gekomen.’ De controle gebeurt door mensen van de Havendienst met assistentie van douane, politie en de milieudienst. Veel bedrijven ontvingen een certificaat voor drie maanden. Zonder certificaat mogen ze geen zeeschepen meer behandelen. ‘De volgende stap is half 2006 als de haven een certificaat ontvangt van de minister van Verkeer & Waterstaat voor het hebben van een Overall Port Security Plan. De derde stap is de vorming van ketensecurity. Dan dienen ook de binnenvaartschippers voorzien te zijn van een securitycertificaat.’ Binnenvaart Mede dankzij een voorlichtingscampagne van het Havenbedrijf en de Zeehavenpolitie nam het aantal binnenschepen dat onjuist was afgemeerd bij belading af. ‘Het zijn vaak binnenschepen die vast liggen met slechts één draadje. Haast, werkdruk. Ook dat is een ongewenste 30 MAART 2005 Het nieuwe gezicht van de CBRB-helpdesk Het CBRB is weer een stap dichter bij de varende ondernemers gekomen. Voormalig schippersvrouw Lijdia de Groot biedt via de helpdesk van de brancheorganisatie leden (en niet-leden) een deskundig klankbord. Lijdia de Groot heeft 22 jaar als schippersvrouw gevaren in droge lading en containervaart en is nu aan de wal. Sinds 22 november 2004 werkt ze bij het CBRB en op 1 januari is ze begonnen met de helpdeskfunctie van deze brancheorganisatie een ander gezicht te geven. Geen onvertogen woord over adviseur – en voormalig Federatiesecretaris – Guus Poppelaars die sinds de start van de website www.cbrb.nl de helpdeskfunctie verzorgde. Lijdia beschouwt hem min of meer als haar leermeester. ‘Een ernstig onderschat mens met een geweldige kennis van wetten en regels, die hij zo uit z’n mouw kan schudden. Ik leer hier heel veel. Ik zal nooit doen alsof ik de wijsheid in pacht heb, en als ik iets niet weet of snap, dan stap ik naar één van de secretarissen toe hier bij het CBRB want er is hier kennis genoeg.’ Er was wat zendingswerk nodig. ‘Veel leden zijn zich niet zo bewust van hoeveel kennis hier aanwezig is. Ik merkte dat er een grote afstand is tussen de organisatie en vooral de groep varende ondernemers die intussen het grootste deel van het ledenbestand uitmaken. Het was wel aardig dat ik bij de ledenvergadering merkte dat veel leden naar me toe kwamen en vragen voorlegden. Er is dus kennelijk wel behoefte aan een persoon tussen de leden in het veld en de organisatie.’ Veel vragen over de NIWO-registratie. Schippers die met afval varen behoren opmerkelijk genoeg te zijn geregistreerd bij de wegvervoersorganisatie NIWO (Stichting Nationale en advertentie VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN Internationale Wegvervoer Organisatie). ‘Intussen heb ik daar zelf een dossier over aangelegd en kan ik de vragen snel beantwoorden. Dat geldt ook voor vragen over werkvergunningen voor personeel, waar ik zelf ervaring mee heb gehad. Maar ik kan niet altijd helpen, en soms verwijs ik door naar een instantie die hen wel kan helpen. Er komen ook studenten met vragen bij me. Vaak doorverwezen door de site van Paul Hoekman, www.informatie.binnenvaart.nl. en als het over de binnenvaart in het algemeen gaat en ik weet het antwoord niet, dan loop ik even naar het Bureau Voorlichting Binnenvaart.’ Het is nog geen dagtaak voor Lijdia de Groot. ‘Ik heb ook administratieve taken bij het CBRB. Soms ben je er wel de hele dag mee bezig. Het allerleukste van dit werk is het contact met de leden aan boord. Ik ben niet iemand die iedereen kent, en ik ken zeker niet de laatste roddels. Maar ik ben wel geïnteresseerd in de mensen die een vraag stellen. De meesten bellen overigens gewoon hierheen; slechts een deel van de vragen komt binnen via internet.’ Sociaal Leden van het CBRB zijn niet zelden ambitieuze ondernemers. Als ze niet met een vrijetijdsregeling varen (veertien dagen op, veertien dagen af) dan worden wel lange dagen gemaakt om de hoge hypotheek van een nieuw schip op te kunnen varen. Hoe kijkt deze vrouw die jarenlang zelf heeft meegevaren tegen deze ratrace, door sommigen omschreven als ‘asociaal leven’? ‘Wij voeren ook altijd zelf. Als ik opnieuw zou gaan varen, zou ik wellicht kiezen voor een vrijetijdsregeling, bijvoorbeeld in combinatie met Lijdia de Groot. ‘Als een niet-lid iets vraagt krijgt hij bij het antwoord wel meteen ook documentatie mee voor het lidmaatschap van de vereniging.’ (foto MGR) een ander echtpaar. Niet dat ik het niet naar mijn zin had zonder die regeling – het was best een leuk leven – maar ik vind het belangrijk dat mensen daar bewust mee omgaan. Je kiest ervoor om zonder sociaal leven te varen. Je leeft op een werkeiland en denkt dat je op die wijze optimaal rendement haalt uit je bedrijfsvoering. Het is maar net waar je genoegen mee neemt.’ Redersclub Is de helpdeskfunctie onmisbaar geworden voor het CBRB? Van oudsher was het immers een redersclub en niet altijd paraat voor de vragen van de kapiteins. Daar hadden de leden hun mensen voor. Dat is nu met dat grote legioen varende ondernemers bij het CBRB wel anders. ‘Och, onmisbaar is een groot woord. Het is extra service voor de leden. Sommige particulieren zouden het liefst van de wieg tot het graf verzorgd worden. Het is de kunst om de middenweg te vinden voor wat die ondernemer zelf ook nog wel kan regelen.’ Niet alleen particulieren – Varende Ondernemers in CBRB-jargon – maken dankbaar gebruik van de helpdesk die Lijdia de Groot en Guus Poppelaars verzorgen. ‘We boden onlangs een chronologisch overzicht aan van de overgangsbepalingen in het ROSR, en dat werd door alle grote rederijen ook meteen opgevraagd.’ In principe is het niet alleen aan leden voorbehouden om vragen te kunnen stellen aan de helpdesk van het CBRB. ‘Het ligt er aan. Als we dagen bezig zijn met een antwoord kunnen we niet iedereen van dienst zijn natuurlijk. Mocht daar enige twijfel over rijzen, dan wordt onmiddellijk het intern overleg ingeschakeld. ‘Als een niet-lid iets vraagt krijgt hij bij het antwoord wel meteen ook documentatie mee voor het lidmaatschap van de vereniging. Ik vind namelijk het werven van leden heel leuk werk. Ik merk dat sommige ondernemers tegen de brancheorganisaties schoppen, maar kijk maar naar bijvoorbeeld de hygiënecode. Als we daar als CBRB niet in waren gesprongen, dan had het die ondernemer geen vijftig maar duizend euro gekost.’ Rotterdamse haven veiliger dankzij strengere controle situatie.’ Het aantal klachten over hinderlijke waterbeweging door te snel varen van de binnenvaart nam door handhavingacties af met 53 procent. Daar staat tegenover dat de havenmeester zich zorgen maakt over de toenemende intolerantie onder de verkeersdeelnemers in de haven. ‘Ook daar zie je dat de werkdruk een rol speelt. We proberen dan begrip te kweken voor elkaar situatie maar als we op moeten treden als politieman betekent dat een verarming van de situatie.’ advertentie VETH GENERATORSETS VOOR KRACHTIGE OPLOSSINGEN Terrorisme 99.211 BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 De veiligheid omvat ook de bescherming tegen terroristische aanslagen. Per 1 juli 2004 werden 144 ondernemingen gecertificeerd in het kader van het ISPS (International System Port Security). ‘Het Havenbedrijf heeft het aantal controles opgevoerd van tien naar veertig per maand. De beoordelingsscore is opgelopen van 3,0 naar 5,9,’ aldus havenmeester Jaap Lems van het Havenbedrijf Rotterdam, die De Rotterdamse haven is in 2004 relatief veiliger geworden. (foto MGR) 99.211 www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant