Views
3 years ago

2005-07

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Schepen
  • Onze

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP GEVRAAGD: Dubbelwandig motortankschip afm 110x11.45x +/-3.60m van bouwjaren 2000. Met inruil van enkelwandig motortankschip afm 110x11.40x3.70m bjr 1991, 3000 ton. J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. Motorbeunschip "Midlijf C." 1040m3 Bwj. 1974 te Groningen Afm. 80 x 9.50 x 3.50 Motor Brons 1000pk Boegschroef Daf 320pk Motorbeunschip "Eleonora." 837m3 Bwj. 1971 te Krimpen a/d IJssel Afm. 80 x 8.20 x 3.25 Motor Deutz 750 pk Boegschroef Daf 230pk Motorbeunschip "Vagebond" 835m3 Bwj. 1965 te Nijmegen Afm. 85 x 8.20 x 3.02 Motor Cat 973 pk Boegschroef Volvo 320pk Motorbeunschip "Gregory" 794m3 Bwj. 1952 te Millingen Afm. 80 x 9.50 x 2.98 Motor 2 x GM 2 x 360 pk Boegschroef Daf 200 pk Motorbeunschip "Cathalijn" 791m3 Bwj. 1975 te Papendrecht Afm. 75 x 7.55 x 3.40 Motor MTU 816 pk Boegschroef Daf 200pk Motorbeunschip "Germaton" 578m3 Bwj. 1933 te Bolnes Afm. 70 x 8.46 x 3.10 Motor MWM DEUTZ 794pk Boegschroef Daf 260 pk Motorbeunschip "Maas 7" 517 m3 Bwj. 1960 te Haarlem Afm. 67 x 7.36 x 2.90 Motor Cummins 507 pk Boegschroef Daf 220 pk Motorbeunschip "Maas 8" 517 m3 Bwj. 1962 te Haarlem Afm. 67 x 7.35 x 2.90 Motor Cummins 507 pk Boegschroef Daf 220 pk Motorbeunschip "Ambitie" 489m3 Bwj. 1963 te Alphen a/d Rijn Afm. 63 x 7.28 x 2.84 Motor Cummins 500pk Boegschroef Daf 270pk Motorbeunschip "Eendracht" 485m3 Bwj. 1964 te Alblasserdam Afm. 69 x 7.35 x 2.62 Motor Cat 680pk Boegschroef Volvo 200pk Motorbeunschip "Wiljopa" 480m3 Bwj. 1960 te Alblasserdam Afm. 63.50 x 7.34 x 2.65 Motor Cummins 440pk Boegschroef Daf 250pk Motorbeunschip "De Uitdaging" 477 m3 Bwj. 1965 te Grave Afm. 69.90 x 7.20 x 2.65 Motor GM 360 pk Boegschroef Daf 160 pk Motorbeunschip "Equivalent" 453m3 Bwj. 1965 te Druten Afm. 65 x 7.20 x 2.74 Motor Mitsubishi 525pk Boegschroef Daf 200pk Motorbeunschip "Jolanda" 434m3 Bwj. 1947 te Temse Afm. 64 x 7.52 x 2.80 Motor GM 455pk Boegschroef Isuzi 210pk Motorbeunschip "Zandkreek" 430m3 Bwj. 1961 te Alphen a/d Rijn Afm. 62 x 7.24 x 2.59 Motor Daf 400pk Boegschroef Daf 220pk Motorbeunschip "Cama" 425m3 Bwj. 1962 te Krimpen a/d IJssel Afm. 63 x 6.72 x 2.67 Motor Daf 400pk Boegschroef Daf 320pk Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip "Hoeksche Waard" 387 m3 Bwj. 1957 te Krimpen a/d IJssel Afm. 60 x 6.60 x 2.78 Motor Volvo 450 pk Boegschroef Daf 180 pk Motorbeunschip "Joy" 377m3 Bwj. 1955 te Tielrode Afm. 57 x 6.65 x 2.67 Motor Volvo 600 pk Boegschroef Daf 300 pk Motorbeunschip "Leendert M." 367 m3 Bwj. 1969 te Dreumel Afm. 57 x 6.65 x 2.69 Motor Volvo 400 pk Boegschroef Daf 150 pk Motorbeunschip "Zuid Holland" 345m3 Bwj. 1961 te Zaandam Afm. 55 x 6.60 x 2.57 Motor Stork 235pk Boegschroef Daf 145pk Motorbeunschip "Anlyma" 341m3 Bwj. 1956 te Kampen Afm. 55 x 6.66 x 2.47 Motor Volvo 510pk Zelfzuigend m.b.s. "Ronnie W." 1140 m3 Bwj. 1964 te Heusden Afm. 86 x 9.62 x 3.75 Motor Mitsubishi 950 pk Boegschroef Scania 400 pk Zelfzuigend m.b.s. "Zandexpress 3" 503 m3 Bwj. 1958 bij Bijlsma Afm. 70 x 7.40 x 2.70 Motor GM 420 pk Boegschroef Daf 280 pk Zelfzuigend m.b.s. "Waal" 270 m3 Bwj. 1954 te Foxhol Afm. 42 x 7.51 x 2.70 Motor Cat 390pk Zelfzuigend m.b.s. "Trio" 120 m3 Bwj. 1949 TE Foxhol Afm. 31 x 6 x 2.18 Motor GM 180 pk Zelfzuigend m.b.s. "Tenax" 394m3 Bwj. 1933 te Alblasserdam Afm. 60 x7.08 x 2.65 Motor Deutz 528pk Beunduwbak "Zandexpress 6" 600m3 Bwj. 1939 te Rupelmonde Afm. 62 x 8 x 3.15 Beunduwbak "Zandexpress 5" 586m3 Bwj. 1967 te Hoogezand Afm. 50 x 8.85 x 3.1 Beunduwbak "Zandexpress 2" 390m3 Bwj. 1964 te Foxhol Afm. 45 x 7.50 x 2.74 Beunduwbak "ex "Trio" 505 m3 Bwj. 1989 Afm. 60 x 7.36 x 2.80 Motorbeunkraanschip "Bert" 405m3 Bwj. 1968 te Maastricht Afm. 60 x 7.30 x 2.48 Motor 2 x GM 2 x 190pk Boegschroef GM 165pk Kraan PLM 40 tonner Kraanschip "Beo" 320 m3 Bwj. 1926 te Delft Afm. 56,26 x 6.63 x 2.63 Motor Cat 443 pk Boegschroef Weka 272 pk Kraan PLM 40 op rails rijdend over beun www.huizinga-snijder.nl WERK GEZOCHT ! Lichtmatroos uit Hengelo(ON) zoekt zo spoedig mogelijk werk/stageplek. Tel. 06-46163484 TE KOOP voor startende ondernemer ms 700 ton bj 1962. Geschikt voor zowel rivier- als kanaal. Geheel compleet met ruime financieringsmogelijkheden. Inruil mogelijk. Tel. 06-26192081 na 18:00 DGPS Baggersysteem Ponton "Ariel" Bouwjaar 1980 Afm. 65 x 9.48 x 2.42 Nieuw bovendek met 10 ton per m2 dekbelasting Te koop gevraagd: Motorbeunschip 1500 à 1600 ton Bouwjaar vanaf 1995 Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP: MVS MVS MVS MVS MTS MTS MTS 2080 ton bouwjaar 1973, afm 100x9.50x3.-m, 1 ruim, stalen vloer, ruiminhoud 2350 m3, alu stapelluiken van Blommaert. Geschikt voor containers 3 breed / 4 hoog. Hoofdmotor 1160 pk SKL revisie 2002. 1040 ton bouwjaar 1957, afm 76x8.20x2.60m, 2 ruimen inhoud 1800 m3, buikdenning & vlak nieuw van 1992, alu schuifluiken. Nieuwe alu stuurhut van 2004. Hoofdmotor 720 pk Deawoo. Nautisch compleet uitgerust. Desbetreffend schip is compleet doorgerepareerd. 560 ton bouwjaar 1964, afm 55x6.60x2.46m, 2 ruimen, alu schuifluiken, nieuwe azobee b.d., mooie woning met 3 sl.kamers. Hoofdmotor 487 pk Caterpillar, kopschroef 220 pk DAF. Zeer goed onderhouden schip. 820 ton, bouwjaar 1966 bij Van Goor te Monnickendam, afm 67x7.20x2.62m, 1150 m3 ruiminhoud, 2 ruimen, Friesche kap, alu luiken met wagen. Hoofdmotor 733 pk Caterpillar van dec 2000. Nautisch compleet. Mooi en goed onderhouden schip. 1600 ton, bouwjaar 1985, afm 85x9.50x3.-m, 2x5 tanks type N-gesloten, gecoated. Hoofdmotor 1200 pk Caterpillar. 1300 ton bouwjaar 1973, afm 82x9.50x2.85m, 2x6 tanks inhoud 1800 m3 type N-gesloten. Hoofdmotor 1000 pk Stork-Diesel. 3200 ton, bouwjaar 1986 Holl. werf, afm 110x11.40x3.65m, 2x5 tanks type N-gesloten gecoated. Hoofdmotor 1800 ABC van bjr 1999 J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. Te koop: drinkwaterboot Aquarius (Maasbracht), Bouwjaar 1931, Afm. L 18.00m/B3.60m/ 80 pk DAF type 575/ nieuw vlak+kimmen. Uitstekend geschikt voor ombouw tot recreatie. Info: tel. 06-55703443 TE KOOP: In het natuurgebied Zoersel Bos (België) een direct te betrekken in nieuwe staat verkerende bungalow. Bouwjaar 1994, op 1040 M2 grond, een vloeroppervlak van 135 m2, een verwarmd buitenzwembad en een vrijstaande garage. Reistijd Breda 20 min., Antwerpen 15 en Eindhoven 30 min. VRAAGPRIJS Euro 298.000,00. Voor een afspraak kunt u +31 (0)-653-287508 bellen! www.duwbakken.nl TE KOOP AANGEBODEN Tankduwbak, type C, 1977 ton, bj 1982, 67 x 9,5 x 4,16 m, 8 ladingtanks, in 2000 geheel omgebouwd tot type C-lichter Informatie: Mercurius Scheepvaart B.V. De heer R.F. Zimmerman Telf. 078 6259675 30 MAART 2005 MARITIME Trade in ships and newbuilding Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl Gespecialiseerd in Nieuwbouw Casco's Midden-voorschepen van diverse lengtes en breedtes zowel voor droge lading als dubbelwandige tankers Pontons tot een max. lengte van 86 x 10,50 mtr. Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te koop diverse motortankschepen waarvan enkele met ruime financiering en vast werk Gezocht een tankschip van circa 2200 ton uit de jaren zeventig voor snelle beslisser Gezien de vele aanvragen zoeken wij jachten voor de verkoop, wij bieden goede ligplaats provisie, no cure no pay basis. Onze locatie is op afgesloten terrein in de city Marina te Rotterdam. Te koop motorjacht President 57, 19x5,40x1,50 perfect geschikt om op te wonen, ligplaats voorhanden, eventueel inruil bespreekbaar Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip 309 m3/ 525 ton Bwj. 1960 Afm. 52 x 6.70 x 2.60 Motor Cat 350 pk Boegschroef 250 pk Inruil bespreekbaar. Eventueel financieringsmogelijkheden Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 30 MAART 2005 Recht Vooruit een bijdrage van Speciale positie navigatiefouten in CMNI-verdrag www.damkru.nl De binnenvaart vormt in Nederland een belangrijk onderdeel van de transportbranche. Ook internationaal blaast de binnenvaart haar partijtje mee: in de Rijnvaart is zelfs tweederde van de totale vloot inmiddels Nederlands. De verwachte uitbreiding van de Europese Unie met Donaulanden zal het belang van de Nederlandse vloot waarschijnlijk nog verder doen toenemen. Het is dan ook een beetje vreemd dat de binnenvaart het lang zonder verdrag heeft moeten stellen dat de aansprakelijkheid van de vervoerder tegenover “de lading” regelt. Dat verdrag – het Verdrag van Boedapest inzake de overeenkomst van goederenvervoer over de binnenwateren (CMNI) – is er nu, zij het dat het nog moet worden goedgekeurd door de Nederlandse Tweede Kamer. Na ratificatie en inwerkingtreding zal het CMNI voortaan op internationaal goederenvervoer van toepassing zijn. Op binnenlands vervoer blijven de bekende regels van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (boek 8) van toepassing, tenzij partijen bij overeenkomst het CMNI van toepassing hebben verklaard. Over de historie van het CMNI is al het nodige geschreven. Het leek ons aardig om op deze plaats er één aspect uit te halen dat bij de totstandkoming van het verdrag een bijzondere rol heeft gespeeld: de typisch Nederlandse bepaling dat de vervoerdersaansprakelijkheid voor schade aan de lading ten gevolge van navigatiefouten wettelijk is uitgesloten. Als je daar goed over nadenkt, is dat een merkwaardige bepaling. Neem de chauffeur die een stuurfout maakt en met zijn vrachtwagen van de weg raakt en de lading beschadigt. Dat bij een dergelijk voorval automatisch de aansprakelijkheid zou zijn uitgesloten, strookt niet echt met het rechtsgevoel. Toch bevatte de Nederlandse wet sinds jaar en dag een dergelijke uitsluiting van aansprakelijkheid voor de goederenvervoerder over het water. Van dit privilege wilde Nederland als typisch vervoerdersland maar moeizaam afstand nemen. Het CMNI, nog tot stand gekomen in een tijd dat polderen niet ongewoon was, bevat een compromis. Art. 25 lid 2 sub a van het verdrag geeft partijen een mogelijkheid om de aansprakelijkheid voor nautische fouten contractueel uit te sluiten. De schippers die nu nog kunnen vertrouwen op de in de Nederlandse wet opgenomen uitsluiting zullen dus in de toekomst uitdrukkelijk in hun vervoerovereenkomsten – in ieder geval voor zover het internationaal vervoer betreft – moeten opnemen dat zij niet aansprakelijkheid zijn in geval van nautische fouten. Aangenomen natuurlijk dat zij die aansprakelijkheid inderdaad willen uitsluiten. Omdat veel vervoerders in de binnenvaart zich begrijpelijkerwijs vooral bezighouden met varen, is het opstellen van een vervoersovereenkomst vaak een ondergeschoven kindje. Daarom is het verstandig om voordat het CMNI in werking treedt de tot nu toe gebruikte modellen en contracten te bekijken. Wellicht dat die om de hiervoor genoemde reden aanpassing behoeven. Dan kan er direct gekeken worden of er naast de hierboven genoemde wijziging van het aansprakelijkheidsregime nog andere wijzigingen nodig of nuttig zijn op grond van nu niet besproken veranderingen door de komst van het CMNI. Ter geruststelling: er is nog even tijd voor eventuele aanpassingen. Het voorstel voor de goedkeuringswet ligt nu bij het parlement en moet dus de weg door de Tweede en de Eerste Kamer nog bewandelen. J.F. Bienfait en A.A. Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Orinoco mag van failliete Maas Shipyard worden gehaald Maas Shipyards, het bedrijf van Diette Doesburg, is dinsdag 15 maart failliet verklaard. Kort daarvoor beweerde Doesburg tegenover deze krant nog dat het voortbestaan van haar werven niet in gevaar was en dat zij voor de gerezen problemen met de ING Bank een financier had gevonden. Daags voor het faillissement diende er voor de rechtbank in Groningen een kort geding, dat tegen Maas was aangespannen door vader en zoon Straatman van de in aanbouw zijnde tanker Orinoco. Terwijl het gedaagde bedrijf inmiddels aan de latten was, sprak de rechtbank uit dat NV Orinoco in haar recht staat en het schip van de werf mag halen. ‘En daar verandert het faillissement niks aan,’ zegt advocaat D.J.R.M. Braakenburg van Orinoco. Door Jan Johan ten Have Met het faillissement lijkt er een eind te komen aan de opschudding die er regelmatig ontstond als Diette Doesburg zaken deed. Het meest sprekende voorbeeld is nog wel de bouw van de Orinoco. Gesteggel alom leidde drie keer tot een kort geding, nadat een eerste kort geding op het laatste moment werd afgeblazen. In alle gevallen trok Orinoco aan het langste eind. In het kort geding eisten vader en zoon Straatman van NV Orinoco dat zij het in aanbouw zijnde schip met alle bijbehorende equipement van de werf in Waterhuizen mochten halen om het schip elders te laten afbouwen. Van de bouwkosten van het schip is 95 procent afbetaald en het schip is voor ongeveer negentig procent klaar. De bouw, die ruim dertien maanden zou duren en op 1 oktober 2003 klaar had moeten zijn, heeft inmiddels een vertraging van bijna anderhalf jaar opgelopen. Op 8 december 2003 zouden beide partijen voor het eerst tegenover elkaar staan voor de rechter. Maas deed toen echter de onvoorwaardelijke toezegging dat het schip uiterlijk 31 juli 2004 klaar zou zijn. Van die toezegging kwam niks terecht, zodat Maas en Orinoco op 9 november vorig jaar alsnog voor de rechter tegenover elkaar kwamen te staan. Op dat moment had Orinoco tien van de elf afgesproken termijnen voldaan. Alleen de laatste termijn van vijf procent moest nog worden betaald. Het schip was op dat moment voor ongeveer tachtig procent afgebouwd. De uitspraak in het kort geding luidde dat het schip op 15 januari van dit jaar moest zijn afgebouwd op straffe van een boete van vijfduizend euro voor elke dag die de oplevering langer op zich liet wachten. Ook zou er twee keer per week een bouwvergadering moeten plaatsvinden. Orinoco vond echter dat de afspraken onvoldoende werden nagekomen en onvoldoende controleerbaar waren. Opnieuw werd er in december vorig jaar een kort geding aangespannen, waarbij onder meer werd geëist dat de afgesproken bouwvergaderingen er zouden komen. De rechter bevestigde dit. Ontbinding Maas hield tot begin januari vol dat het schip op de afgesproken datum klaar zou zijn. Dat gebeurde echter niet. Daarentegen kreeg Maas problemen met een onderaannemer en met huisbankier ING Bank. De familie Straatman was het zat en eiste in het kort geding van begin maart gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst met Maas. ‘Gelet op de werkwijze van de werf, ongecoördineerd en met horten en stoten, zonder deugdelijk overleg met de opdrachtgever, zonder planning en zonder vooruitzicht op oplevering en gelet op de executie van onroerende zaken door de ING Bank over enkele weken en gelet op het niet nakomen van de leveringsverplichting volgens de bouwovereenkomst doet Orinoco een beroep op partiële ontbinding van de bouwovereenkomst,’ stond in de dagvaarding. Maas wierp tegen dat er van spoedeisend belang geen sprake was omdat Maas toch een boete moest betalen voor elke dag dat er te laat werd geleverd. De te late oplevering lag volgens Maas aan Orinoco zelf omdat was nagelaten de zicht-, veiligheids- en lekstabiliteitsplannen aan te leveren. Ook kwam Maas met een nota van 889.000 euro op de proppen voor meerwerk. ‘Een totaal ongespecificeerde vordering,’ vond Braakenburg. Advocaat W.L.R. Schuurmans van Maas Shipyards zei een e-mail van Orinoco te hebben onderschept en te begrijpen wat de opzet van vader en zoon Straatman was: ‘Ze laten het schip bijna afbouwen, betalen vervolgens en willen ook nog eventjes een boete van bijna een miljoen euro opstrijken.’ Braakenburg was het daarmee niet eens: ‘Die mail meldt niks bijzonders. Alleen maar dat Orinoco wat van de opgelegde boete wil zien.’ De rechter oordeelde dat Maas het schip met alle bijbehorende equipement moet afgeven aan Orinoco. Doet Maas dit niet vrijwillig, dan mag Orinoco hiervoor politie en justitie inschakelen. Ook moet Maas aan Orinoco een boete van 300.000 euro betalen, waarmee Orinoco een van de schuldeisers in het faillissement van Maas wordt. Hoewel Maas Shipyards inmiddels failliet is, verandert dit niks aan de rechten die Orinoco ontleent aan de uitspraak in kort geding. ‘Hieraan heeft de curator van Maas zich gewoon te houden. Ik heb inmiddels contact met hem gehad, maar hij had de uitspraak nog niet ingezien,’ zei Braakenburg op de dag van de uitspraak in kort geding. ‘Ik zie niet in hoe Orinoco door het faillissement meer problemen kan krijgen dan het al heeft.’

Binnenvaartkrant