Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 15 MAART 2005 wenst BEHEERMAATSCHAPPIJ MAASSTROOM B.V. een behouden vaart met het m.s. Maasstroom Dorpsstraat 59a 2931 AD • Krimpen aan de Lek • Tel.: 0180-551199 • Fax: 0180-550214 email: info@ihda.nl web: www.ihda.nl 0213/04/99 van beek & partners © Machinefabriek G. Olthof n.v. wenst Beheermaatschappij Maasstroom B.V. een behouden vaart met het coaster met de Maasstroom Ook in Keulen staat Olthof nu voor u klaar. OLTHOF Scheepsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax: 0221 - 98108841 MACHINEFABRIEK G. OLTHOF N.V. Nijverheidstraat 120 -124, 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-2580258 Fax 010-4588750

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 IHDA Shipbuilding in Krimpen aan de Lek levert een containerfeeder van 800 TEU aan beheermaatschappij ms Maasstroom BV. Unifeeder heeft het schip met ijsklasse 1A gecharterd voor de Baltische, Oostzee en Noordduitse havens. Het onder Germanische Lloyd gebouwde schip heeft een lengte van 141,60 meter, is 20,60 meter breed en heeft een tonnage van 7700. Met 9240 kW voortstuwingsvermogen heeft het schip een berekende snelheid van negentien knopen. IHDA heeft op de Aker Tulcea Shipyard in Roemenië het fraai gelijnde casco gebouwd. De prijs van zo’n schip is vaarklaar vanaf achttien miljoen euro. Door Johan de Witte IHDA ontwerpt, tekent en bouwt casco’s op werven in het buitenland, transporteert ze en bouwt ze in samenwerking met onderaannemers af en is verantwoordelijk voor de oplevering. De orderportefeuille van het bedrijf is goed gevuld. Dit schip is het eerste van een serie van acht identieke schepen, waarvan de eerste zes gecontracteerd zijn (en op twee zijn opties genomen). Het tweede schip is Gibraltar al gepasseerd en wordt 16 maart Rotterdam binnengesleept. Vanuit China arriveren eind dit jaar het derde en het vierde casco achter één sleepboot. De volgende transporten – eveneens uit China – verwacht men met een regelmaat van zes maanden in Rotterdam. IHDA heeft een overeenkomst met Machinefabriek G. Olthof als onderaannemer en voor het gebruik van de afbouwkade. Geer Gremmen, mede-directeur van IHDA zit de bouwvergaderingen voor en de contacten met rederijen lopen via hem. Hij plant, organiseert, controleert en is de meest gevraagde en de verantwoordelijke man aan boord voor de afbouw. In de laatste bouwfase slaapt hij – zo lijkt het – zelfs aan boord. Projectmanager P.J. Visser: ’IHDA levert West-Europese kwaliteit. Isoleren en flexibel opstellen voor het reduceren van geluid en trilling is van groot belang. Sinds 2000 realiseert IHDA de afbouw in Nederland. Ervaring heeft geleerd dat een complete afbouw in Roemenië geen voordeel oplevert. Dat zit hem in de voorfinanciering, het transport, de kwaliteit en de vertraagde levertijd. Mensen opleiden op buitenlandse werven vraagt van hen motivatie en van ons veel tijd. Zonder blijvende supervisie van surveyors zijn er geen Roemeense werven die zich met complete afbouw hebben geprofileerd op een standaard kwaliteitsniveau.’ Niet aan te slepen P.J. Visser is afkomstig uit de binnenvaart en studeerde scheepsbouw op de Dordtse HTS. In 1995 rondde hij een studie bedrijfskunde af aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit. In 2003 kwam hij opnieuw bij IHDA aan het werk na zeven jaar noordelijke scheepsbouw. ‘IHDA is een bedrijf dat qua businessmodel op de mainstream van scheepsbouw meedraait. We zijn gelijktijdig met de introductie en oplevering van 800- TEU-schepen als collegascheepbouwers. Er is een meerwaarde bij dit schip doordat we veel aandacht hebben besteed aan de diversiteit van containerafmetingen.’ ‘De schepen worden gebouwd naar vragen uit de markt. Dit formaat is op het moment niet aan te slepen, zo groot is die vraag. De wereldhandel neemt toe. De zogenaamde “kop-staartbedrijven” besteden productie uit in andere landen, maar behouden de greep op distributie en marketing. Dit levert veel vervoer op. Het is een belangrijke oorzaak waardoor er een boom is ontstaan in de scheepsbouw. De bouwfaciliteit zit wereldwijd vol tot 2008. Schepen van achten twaalfhonderd TEU zijn heel populair; de volgende stap schiet direct door naar tweeduizend TEU.’ Duurtest Voordat de Maasstroom het zeegat uitvaart, is het girokompas gesteld en de boegschroef getest. Eenmaal buiten volgt de afstelling: verstelbare schroef, motor en stuurmachine. Manoeuvreeren ankerproef worden zeker niet vergeten. Een duurtest betekent dat de machinekamer vier uur lang zonder werktuigkundige en zonder noemenswaardig alarm is. Gedurende deze test worden allerlei proeven gedaan en de snelheden gemeten. Inclusief de veertien bemanningsleden zijn er zeventig mensen aan boord om dit evenement, terwijl de Maasstroom met zo’n 35 kilometer per uur door het Noordzeewater snijdt, te documenteren. De romp is een in een waterbouwkundig laboratorium beproefd model. De ervaring is groot; veel is bekend uit berekeningen. Er is al zoveel gerekend dat het examen feitelijk al is gemaakt. De flexibel opgestelde Wärtsilä 8L46 heeft acht cilinders en draait 500 toeren per minuut. Hij weegt 150 ton en loopt op IFO 380 HFO-olie. Tot de equipement voor deze brandstof behoren zichzelf schoonmakende seperators, transferpompen en een booster unit. Een 1000 kW thermische olieketel van Aalborg brengt de HFO-brandstof op de juiste temperatuur voor de bunkertanks, HFO-dagtank en andere tanks. De thermische olie is de centrale bron van warmte. Tankontluchtingen van brandstoftanks leiden naar de schoorsteen, waar ze bij elkaar uitmonden in een daartoe bestemde open tank. Eveneens in de schoorsteen is een boiler in de uitlaat aangebracht die de thermische olie opwarmt als het schip vaart. Voor het starten van de motor wordt eerst smeerolie rond gepompt alvorens er Atlas Copco compressorlucht op los gelaten wordt. Achter de motor is een reductiekast met een uitgang voor de asgenerator met een capaciteit van 2000 kVA. Voor het reefer-transport zijn er ook nog twee generatoren van 931 kVA en in vergelijking hiermee is de nood/havenset van 245 kVA klein. Olthof *24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. *Accoustische, thermische en cryogene isolatie. *Onderhoud en nieuwbouw. *Asbestverwijdering. *Stellingbouw. *Tracing. *Isolatie matrassen. *Advies. Wij wensen Beheermaatschappij Maasstroom B.V. een behouden vaart met de "Maasstroom” Dhr. J. Pronk, GSM: 06-53464880 Zwarte zee 32, 3144 DE Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: Pronk.Isolatie@wxs.nl Volgens directeur H. Olthof levert zijn bedrijf in principe geen exclusiviteit in vergelijking met collega’s uit de sector. Wel onderscheidt het bedrijf zich door gemotiveerde vakmensen die er trots op zijn kwaliteit en service te leveren, zegt hij. Voor het project Maasstroom zijn zij betrokken bij de inrichting van de machinekamer, het uitlijnen van de tandwielkast en de hoofdmotor, het plaatsen van equipement en de mensen van Olthof springen bij op aangeven van IHDA. Olthof: ’Het is plezierig aan dit project deel te nemen, wat voor ons bedrijf alleen te groot is. Het geeft onze mensen spirit en maakt Rietveld Hydraulics Complete hydraulische installatie Alphatron Marine bv Nautische apparatuur en PC kaartsysteem Machinefabriek G.Olthof N.V Afbouw, machinekamerplaten en generatorsets Rabobank Shipping Financiering Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering IHDA BV Bouwer Wärtsilä Propulsion Nederland bv Wärtsilä motor type 8L46D, vermogen 9240 kW, toerental 500 rpm, LIPS CPP type 5C14, diameter 4600mm, Stern tube seal aft :- make:JMT(r), - type: MK2 500 , 2/2 housing en Stern tube seal forward: - make: JMT(r), - type: MK2 450 Ketting IJmuiden BV Startluchtcompressoren, persluchtdroger, 30 bar drukvaten en schroefcompressor HRP Thruster Systems bv Boegschroef type hrp 5008 elektrisch aangedreven control bull pitch tunnel trusther Discom BV 35dB(A) dempers voor de hoofdmotor en hulpmotoren en flexibele ophanging van het complete uitlaatgassysteem GTI Seton Pijpleidingen bv Detailengineering, prefabricage en installatie van het volledige leidingsysteem in de motorkamer Alewijnse Marine Systems bv De complete elektrische installatie, inclusief een 2000 kVA asgenerator en 750 kW boegschroefmotor, hoofdschakelbord met power management systeem, noodschakelbord en diversen kracht- en licht verdeelinrichtingen, stuurhuis- en controlroomlessenaar, evenals de wingpanelen, AMACS Alarm- en monitoring system en net zoals diverse communicatie- en signalerings systemen (PA, telefoon, telegraaf, signaalpanelen etc.) Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Ankers, kettingen en ankerlieren Desmi K&R pompen BV 2x ballast water pomp type NSL 200-265/247 capaciteit 325 m3/uur bij 20mwk, ballast circulatie pomp Type SA-25/122/12, capaciteit 15 m3/uur bij 17 mwk, ballast/bilge ejector Ellehammer type 50-80-80/37,5-12,5 capaciteit 30 m3/uur bij 10 mwk, 2x bilge pomp type NSL 80-330/229 capaciteit 110 m3/uur bij 20 mwk, 2x Fifi pomp type NSL 80- 215/213 capaciteit 75 m3/uur bij 80 mwk, Sewage pomp type S- 80M capaciteit 20 m3/uur bij 20 mwk, bilge pomp engine room type SA-25/122/12 capaciteit 3 m3/uur bij 30 mwk, Sludge pomp engine room type T4/APPB/BN/BN/BNO14 luchtgedreven capaciteit 10 m3/uur bij 35 mwk, Dirty-oil pomp type T4/APPB/BN/BN/BNO14 luchtgedreven capaciteit 10 m3/uur bij 35 mwk, 2x vleugelpomp type dubbelwerkend capaciteit ca 20liter/minuut, 2x HT koelwater pomp type NSL 100-330/315 15 MAART 2005 Maasstroom heeft het kaliber van een slanke lady Maasstroom happy! Wij liften in dit segment met IHDA mee.’ Gevraagd naar de samenwerking met IHDA, zegt hij: ’Onze mensen krijgen van hen geen opdrachten die ze niet aankunnen. Onmogelijkheden of altijd overwerk wordt niet gevraagd. Het is een samenwerking met full professionals.’ Wie leverden op de Maasstroom capaciteit 180 m3/uur bij 32 mwk, cooling water system filling pomp type S 32-25-110 capaciteit 5 m3/uur bij 22,5 mwk, 2x LT koelwater pomp type NSL 100-330/315 capaciteit 180 m3/uur bij 32 mwk, LT koelwater pomp Harbour type IN 6 Castrol Inland Marine Smeerolie Van Voorden Promac PROMAC-HATECKE vrije valboot met kraan, type GFF5,7M+FHS.S.42/7,0-10/2,1-10 en PROMAC-HATECKE rescueboot met davit, type RB-400 +RMS.L.S.17/5,0-10/5,0 Den Breejen & Zn. Schilderwerken BV Stralen & conservering Aalborg Industries NL B.V. Verwarmingsketel Pronk Isolatie BV Isolatie uitlaatgassystemen abh INGENIEUR-TECHNIK GmbH Ontwerp casco MacGREGOR-Conver GmbH Luiken Smits Neuchatel Geluidsisolerende ondervloeren en kunststofvloeren Alfa Laval BV Brandstof en smeerolie separatoren en boostermodule met verdamper Vulkan Nederland BV Keerkoppeling Rato-SG513Z en koppeling BTO K5711 Marine Insurance International B.V Verzekering Aker Tulcea Roemenië Bouw casco Rexroth BV Complete pneumatisch ballast systeem, pneumatisch tank meetsysteem en leidingwerk Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem Barke type 450-45 en roer Barke type BRA 31-45-18/18 Heinen & Hopman Druppelvangers en ventilatieroosters Weka International AB Beunkoelers en tankbouw installatie Trinoxx BV Deuren en ramen Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Ajax Fire Protection Systems B.V. Co2 fire-fighting voor de machinekamer, Co2 drie stuks voor de laadruimen, Smoke-sampling van de drie laadruimen en een lokale watermist systeem tbv diverse "hotspots" in de Machinekamer Kalkman Scheepstechniek B.V Gereedschappen, machines, kombuis en slaapkamer inventaris Lloyd's Register & SI Classificatiebureau's Datema Delfzijl Veiligheidsaansluiting Observator Instruments B.V Ruitenwissers Rumler B.V. Schoonmaakmiddelen Hatenboer-Water Complete module voor koud en warmwater incl. drukverhoging en drinkwaterzuivering Bruinhof BV/Flender Bruinhof Marine Reductiekast Econosto Nederland B.V. Appendages

Binnenvaartkrant