Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 15 MAART 2005 SERVICEPAGINA RECEPTENRUBRIEK Mexicaans boerenkoolstamppotje met pittig gehakt Reünie St. Jozefinternaat Oud Gastel Bereidingstijd : ca. 30 minuten Hoeveelheid : 4 persoon Maaltijd Hoofdmaaltijd 900 gram kruimige aardappelen zout 1 kleine rode ui 1 rode peper 500 gram rundergehakt 1 eetlepel Mexicaanse kruiden 50 gram boter 1 1/2 dl melk 1 pot HAK Boerenkool (à 680 gram) 1/2 potje HAK Jonge Maïs à (360 gram) 1/2 zak tacochips (à 150 gram) 10 gram verse koriander Schil de aardappelen, halveer deze en breng de aardappelen in een pan met weinig water en zout aan de kook. Kook de aardappelen in ca. 20 minuten gaar. Pel ondertussen de ui en snipper deze fijn. Verwijder het zaad van de rode peper en KSCC Agenda Nijmegen Zondag 11.00 uur H. Mis Maandag 10.30 uur Stafvergadering 13.30 uur Toneelrepetities Dinsdag 10.00 uur Gymnastiek 18.00 uur Repetitie Zangkoor 19.30 uur Vaarbewijs 20.00 uur Marifoon Woensdag 13.30 uur Bridge (om de week.) 14.00 uur Creatieve soosmiddag Donderdag 10.30 uur Tekenles (om de week.) 13.00 uur Engels 15.30 uur Verzorgen Bulletin 19.30 uur snijd deze in dunne ringen. Meng in een kom het gehakt, ui, rode peper en Mexicaanse kruiden door elkaar en vorm er 6 kleine hamburgertjes van. Verhit 25 gram boter in een koekenpan en bak hierin de hamburgertjes in ca. 10-15 minuten aan beide zijden goudbruin en gaar. Verwarm in een steelpan de melk met 25 gram boter. Verwarm de boerenkool de laatste 5 minuten met de aardappelen mee tot de boerenkool warm is. Laat de Jonge Maïs in een zeef uitlekken. Giet de aardappelen en boerenkool af, voeg de warme melk toe en stamp de hete aardappelen met boerenkool tot een smeuïge stamppot. Schep de uitgelekte Jonge Maïs door de stamppot en garneer deze met mini hamburgertjes, tacochips en verse koriander. Vaarbewijs Vrijdag 9.30 uur Bloemschikken Kerk Rotterdam maandag 19.00 uur Klaverjassen dinsdag 14.00 uur Repetitie zangkoor zondag 11.00 uur H.Mis, aansluitend koffiedrinken Het Zuiden Zondag 10.30 uur H. Mis, aansluitend koffiedrinken. Na de H. Mis is de aalmoezenier en een bestuurslid aanwezig. Bibliotheek geopend. Woensdag 14.00 uur Handwerken- kaartenbibliotheek geopend De oplossing van de puzzel van het vorige nummer is: BAGGEREILAND Maandag: 's middags vanaf 14.00 uur volksdansen o.l.v. mevr. Girbes Dinsdag: 's avonds vanaf +/- 19.30 uur sjoelen en kaarten Woensdag: 's middags vanaf +/- 13.30 uur sjoelen en kaarten Woensdag: 's avonds vanaf 19.30 - 21.00 uur Franse les, hiervoor dient u zich wel op te geven Donderdag: 's avonds vanaf +/- 19.30 uur repetitie zangkoor Vrijdag: 's avonds vanaf 19.30 uur cursus stijldansen o.l.v. mevr Girbes (niet iedere vrijdag) De Witte Zwaan: Eemskanaal N.Z. t/o. Praxis, GRONINGEN, tel. 050 3121364 PUZZEL Op zaterdag 18 juni is er een reünie van alle oud-leerlingen van het St. Jozefinternaat en de St. Jozefschool uit Oud Gastel. De bijeenkomst wordt gehouden in café-restaurant Het Veerhuis in die plaats. De organisatie is in handen van Anton de Bot en Tonny Smits. Het is precies vijftig jaar geleden dat het internaat en de school in Oud Gastel werden geopend. Al eerder waren er wel schipperskinderen die op de plaatselijke dorpsschool St. Joannes les en in het Broederklooster voorlopig onderdak kregen. Broeder Theophile was de oprichter van het St. Jozefinternaat. Hij, en alle andere broeders die aan de school en het internaat verbonden waren, zijn inmiddels overleden. Er zijn nog twee oudonderwijzers in leven. De school werd in 1979 opgeheven; in 1983 gebeurde hetzelfde met het internaat. Tot die tijd woonden er ook kermiskinderen en in de Kerkstraat was een meisjesinternaat, dat onder leiding stond van juffrouw Netty Ligtvoet. De reüniecommissie roept alle oud-leerlingen op zaterdag 18 juni naar Het Veerhuis in Oud Gastel te komen. Aanmelden kan tot 1 mei. Er is een tentoonstelling met klassenfoto’s en de reünie wordt ’s avonds afgesloten met een buffet. Het officiële programma duurt van 14.00 tot 20.00 uur. Deelname kost 25 euro per persoon. Dat bedrag moet gestort worden op rekening 1411.90.256 ten name van F. van Merrienboer, onder vermelding van ‘reünie St. Jozefinternaat’. Oud-leerlingen die niet rechtstreeks benaderd zijn, kunnen zelf contact opnemen met Anton de Bot: 0653 92 56 10 of Tonny Smits: 0653 12 38 04. Of zich schriftelijk aanmelden bij F. van Merrienboer, Oudendijk 7-D, 4751 CJ Oud Gastel. De Binnenvaart. Het ondernemersspel over de Binnenvaart. Bestel via www.binnenvaartspel.nl Zondag 20 maart 2005 09.30 uur: Br. J. Boelhouwers uit Ter Apel 19.00 uur: Br. J.H. Meinema uit Ter Apel Iedere donderdagavond aanvang 19.30 uur: Bijbelbespreking en Bidstond. Maandag 21 maart '05 19.30 - 20.15 uur: Ds. G. Bosveld - Passiestonde - Thema: Waarom moest Jezus sterven? Dinsdag 22 maart '05 19.30 - 20.15 uur: Ds. G. Bosveld - Passiestonde - Thema: Wie dragen de schuld van Jezus dood? Woensdag 23 maart '05 19.30 - 20.15 uur: Ds. G. Bosveld - Passiestonde - Thema: Begrijpt ú nu God's rol in Jezus' dood? Donderdag 24 maart '05 19.30 - 20.15 uur: Passiestonde Thema: Was Jezus'dood anders, dan de dood van andere mensen die leden? Vrijdag 25 maart '05 Goede Vrijdag - m.m.v. Dubbelmannen-kwartet "ICHTUS" 19.00 uur: Ds. G. Bosveld - Viering van het Heilig Avondmaal Thema: Waarop Jezus uitriep: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten"? Zondag 27 maart '05 1e Paasdag - m.m.v. Evangelisatiekoor "GIOL" 09.30 uur: Ds. G. Bosveld - Thema: Paasbedrog of Paasoverwinning? 19.00 uur: Ds. G. Bosveld - Thema: "Voor Thomassen en Twijfelaars". www.baptisten-delfzijl.nl De winnaar van de puzzel van het vorige nummer is geworden: L.H.J. V. DIJKE, ZWIJNDRECHT 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 HORIZONTAAL 1 verzoek, 3 vragend bijwoord, 6 vracht, 9 priester, 11 conflict, 13 proef, 15 glorie, 16 kruik, 17 zijrivier van de Donau, 18 gading, 20 meer (Duits), 22 ontkennend voorvoegsel, 23 universiteitsbibliotheek, 24 zeeschip, 26 bergplaats, 28 tor, 29 andere naam voor Beotie, 30 bijwoord van plaats, 31 duizend watt, 33 uit (Latijn), 34 noot, 35 uitroep, 38 inwoner van Estland, 40 mevrouw (Frans), 43 speelbaan, 45 filmkomiek, 47 Oosters tentendorp, 48 vervelend persoon, 49 Frans departement, 52 onbepaald voornaamwoord, 53 laat, 54 plaats in Duitsland. VERTICAAL 1 scheikundige term, 2 voortbestaan, 3 aanroep, 4 giraffeachtig dier, 5 plaats in Friesland, 7 Frans departement, 8 muziekgezelschap, 9 voormalige Europese republiek, 10 deel van een hals, 12 Japans betaalmiddel, 14 sluis, 17 niet reagerend, 18 aardrijkskundige aanduiding, 19 transportbedrijf, 21 kleine groep van voorname mensen, 22 bijnaam van Eisenhower, 23 plaats in de Noordoostpolder, 25 uitvinder van de saxofoon, 27 streling, 32 persoonlijk voornaamwoord, 33 voegwoord (Frans), 36 krachtig, 37 papegaai, 39 gordel, 40 vaal, 41 godenverhaal, 42 gegroet, 44 pover, 45 Chinees in Indonesië, 46 zwaardwalvis, 50 spil, 51 natrium (scheik.). 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 1 42 6 26 50 25 35 14 12 39 43 48 15 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 Zo vindt u de oplossing Wanneer u de puzzel goed hebt opgelost, brengt u de letters uit de genummerde vakjes over naar de oplossingsbalk. Daar leest u dan het prijswoord van deze week. Schrijf de gevonden oplossing op een briefkaart en stuur die voor 23 maart a.s. naar: De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE ROTTERDAM of kijk op www.binnenvaartkrant.nl Onder de inzenders van de juiste oplossing wordt een VVV-bon van 10,00 Euro verloot.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 Voor problemen die zich bij de distributie van goederen in de stad voordoen, is er vaak een eeuwenoude oplossing voorhanden. De kansen om de overlast van het vrachtvervoer in de binnensteden te beperken, nemen toe als er handig wordt ingespeeld op de wens oude stadsgrachten weer te ontdempen. Ook zijn er unieke kansen bij de herinrichting van terreinen die aan water liggen. De benutting van binnenwateren in de bebouwde kom maakt het wonen in de stad aantrekkelijker. En het bespaart bovendien kostbare ruimte. In dit artikel wordt gezocht naar een mogelijkheid om het nuttige met het aangename te verenigen. Men moet het ijzer smeden als het heet is. De hier naar voren gebrachte ideeën zijn niet maar wat utopisch getheoretiseer: de bevoorrading van cafés aan de Utrechtse grachten (de ‘bierboot’) heeft zich al in de praktijk bewezen en het systeem Distrivaart voor fast moving consumer goods heeft goede kansen. Door Marten Fernhout* Tijdens een uitbarsting van de pest in Milaan ontwierp Leonardo da Vinci zijn ideale stad. Het was een bijzonder revolutionair plan, dat voorzag in de aanleg van brede straten, gerieflijke huizen en riolering. Zijn straten bestonden uit twee lagen, de onderste voor de voertuigen en de bovenste voor de voetgangers. De voetgangers zouden zo gescheiden kunnen lopen van de rijtuigen. De vele kanalen deden ook dienst als verkeersaders, maar vooral voor het afvoeren van afval. Veel van zijn stedenbouwkundige ideeën zijn in onze dagen nog altijd actueel en bruikbaar. Onderdelen van het ontwerp van Leonardo da Vinci zijn te herkennen in allerlei constructies. In Utrecht zijn er de kanalen met de historische “werften”. Naast zo’n kanaal is een lage kade en aan die kade is het pakhuis gebouwd. Op deze manier konden de met schepen aangevoerde goederen gemakkelijk overgeslagen worden in het pakhuis. Er is daarbij weinig hoogteverschil te overwinnen. Cafés met terrassen benutten thans die werften met pakhuizen en de bierboot voert de goederen aan. Modulair vervoer De bevoorrading met de bierboot in Utrecht is een succes. Maar Johan Eekma heeft reeds in 1996 een idee in gelanceerd dat als voorloper van het concept Distrivaart beschouwd kan worden. Distrivaart is begin dit jaar voorlopig in de ijskast gezet, maar biedt wel degelijk kansen. De vaarroute liep langs Den Bosch, Oosterhout, Zwolle en Meppel. De bestemmingen waren de distributiecentra van Albert Heijn en Schuitema. Per schip was er een capaciteit van 700 à 800 ton. Het schip, de River Hopper, was voorzien van een geautomatiseerd magazijn. De goederen werden tijdens het varen in dit magazijn verschoven. Dit schuiven gebeurde op een zodanige manier dat de goederen die als eerste afgeleverd moeten worden vooraan staan (en dus gemakkelijk en snel gelost konden Van Voorden Reparatie is met zijn reparatiewerkplaats voor scheepsschroeven verhuisd van IJmuiden naar Zaandam. Van Voorden Reparatie heeft meer dan 25 jaar een vestiging gehad in IJmuiden. De nieuwe werkplaats is nu op de werf van Scheepswerf Brouwer gevestigd. Schroefreparateur Frans Koolen, die bijna twintig jaar ervaring heeft met scheepsschroefreparaties, zet de werkzaamheden in de nieuwe werkplaats voort. De werkplaats in Zaandam wordt ondersteund door het hoofdkantoor van Van Voorden Reparatie in Zaltbommel en Scheepswerf Brouwer. Via een online-verbinding met de hoofdcomputer bij Van Voorden Reparatie is informatie beschikbaar over de 60.000 scheepsschroeven die in het bestand staan. worden). Naast deze “herschikking” was het de bedoeling dat de goederen met behulp van een lopende band aan de wal geschoven worden. Dat zal sneller gaan dan conventioneel laden en lossen, maar betekent ook dat de kade ervoor geschikt moet zijn. Distrivaart is vooral geschikt voor de zogenoemde fast moving consumer goods. Dat zijn goederen met een hoge omloopsnelheid, zoals frisdrank, bier, wc-papier en honden- en kattenvoer. Door de capaciteit van Distrivaart en het geautomatiseerde magazijn kan deze manier van goederenvervoer concurrerend zijn met andere vervoersmodaliteiten. Bij grote vervoersstromen is Damen Shipyard Gorinchem bouwde een nieuw type shortsea containerschip, de Damen Container Feeder 800, speciaal ontworpen voor 45-voetscontainers. Het eerste exemplaar werd vorige maand in de Maasstad gedoopt onder de naam Geeststroom. Het schip gaat varen voor het Rotterdamse bedrijf Geest North Sea Line. Medio maart komt voor Promac produceert al sinds 1995 lenswaterseparatiesystemen gebaseerd op een scheidingstechniek met keramische membranen. Vernieuwde IMO-regels hebben bij het bedrijf geleid tot diverse proefopstellingen en uitgebreide tests, en tenslotte tot de volledige certificering van de Aquacleaners door Lloyd’s. Met deze geavanceerde manier van separeren en concentreren zijn de problemen bij het behandelen van lenswater effectief opgelost, stelt Promac. ‘De Aquacleaner produceert een helder en schoon effluent, hetgeen volledig in overeenstemming is met de vernieuwde IMO regels als vastgesteld in het document optimalisering van de vervoersketen de moeite waard. Er ontstaat een streven naar besparing op vervoers- en overslagkosten. Overslag op het distributiecentrum van Distrivaart naar een andere modaliteit is kostenverhogend. Bij rechtstreekse bevoorrading over water met modulair vervoer of Distrivaart wordt die overslag vermeden. De bestaande of nieuwe vestiging van de supermarkt of het magazijn aan het vaarwater of aan de stadsgracht dient zo ingericht te zijn dat er efficiënt en rechtstreeks in het magazijn of de voorraadruimte gelost kan worden. Daarbij kan er ook gekozen worden om niet alleen pallets maar ook rolcontainers te gebruiken. Het deze firma een tweede schip in de vaart onder de naam Geestdijk. Damen Shipyard bouwde dit schip in Galati (Roemenië) in opdracht voor de Duitse eigenaar Jörg Köpping van Schülp/Rendsburg. Het innovatieve dubbelwandige vaartuig heeft een laadcapaciteit van 812 20-voetscontainers of 329 45-voeters en bereikt MEPC 107(49).’ ‘De innovatieve combinatie van gravitatie en “cross-flow” filtratie met de speciale keramische membranen zorgt ervoor dat elk mengsel van lichte of zware olie, emulsie of dispersie, absoluut zeker gesepareerd wordt. Het effluent zal bij het lozen in zee een gehalte hebben ver beneden 15 ppm (normaal zal het effluent slechts 2-4 ppm restwaarde hebben). Het overblijvende residu (afvalstroom) zal zelfs een oliegehalte hebben van 90 - 100%. Dit betekent een optimale volumereductie van deze afvalstroom.’ De potentiële vervuiling op de membranen wordt gepareerd door gebruik te maken van 15 MAART 2005 Stadsdistributie kan slimmer met binnenvaart (deel 3) ‘Sterkere rol voor het rijk’ De Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft in januari een advies uitgebracht naar aanleiding van de Nota Mobiliteit van het Ministerie van V en W. Daarin heeft de raad ook oog voor stedelijke distributie. Zij ziet de grote verschillen in regels van lokale overheden voor stedelijke distributie als een groot probleem. ‘Vooral de eis (wegvervoer) om in de ochtend te bevoorraden, zorgt voor extra congestie en een lagere distributie-efficiëntie.’ Om dit probleem op te lossen pleit de raad voor het scheppen van een nationaal kader voor stedelijke distributie, dat verruiming van de venstertijden mogelijk maakt en daar waar mogelijk om 24 uur per dag te bevoorraden. ‘Voorwaarden zijn het gebruik van duurzame en aangepaste transportmiddelen die aan de hoogste milieunormen voldoen en de flexibiliteit bezitten om zich aan te passen aan de uiteenlopende lokale eisen. Op die manier kunnen de negatieve gevolgen van het uitbreiden van de bevoorradingsperiode worden tegengegaan. Met deze maatregelen neemt de distributie-efficiëntie toe, de congestie neemt af en het milieu verbetert.’ Aldus de Raad voor Verkeer en Waterstaat, die hiermee nieuwe kansen voor de binnenvaart schept. Van Voorden naar Zaandam centrum van veel steden is nu al bereikbaar met grote of kleine vaartuigen (denk in dit verband aan de bierboot in Utrecht). En met relatief geringe aanpassingen ontstaan er ongekende mogelijkheden. Voor hen, die meer informatie zoeken, wijs ik op een rapport van ir. H.J.M. Fernhout uit 2003: Mogelijkheden voor de Binnenvaart in de Stedelijke en Regionale Distributie (TU Delft, Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek). * Drs. Marten Fernhout is schipperszoon. Hij was aan het eind van de vorige eeuw meer dan twintig jaar voorzitter van de Federatie van Schippersbonden. Nieuw type shortsea containerschip De Geeststroom is een innovatief short-sea containerschip voor 45-voetscontainers. (foto Damen Shipyard) vaarsnelheden tot achttien knopen. Door het sterk gestroomlijnde onderwaterschip blijft het brandstofverbruik bij dergelijke snelheiden laag. Een MAK 9M43 motor (8400 kW bij 500 toeren per minuut) zorgt voor de aandrijving. Het schip vaart met een 14-koppige bemanning en valt in de Finnish Swedish 1A Ice-klasse. IMO-certificaat voor Promacs Aquacleaner een simpel doch doeltreffend automatisch proces. De automatische reiniging is gebaseerd op het “terug-puls”- principe. De Aquacleaner wordt aanbevolen door diverse Marinespecialisten van de NAVO, aldus Promac, en wordt op tal van marine- en kustwachtschepen gebruikt. De lenswaterreiniger wordt geheel ontwikkeld, samengebouwd en getest door Promac in Zaltbommel. Promac is tevens producent van andere membraansystemen. Zoals de RO-systemen voor de productie van drinkwater aan boord van schepen en tijdens veiligheidsoperaties van de landmacht, met behulp van mobiele installaties.

Binnenvaartkrant