Views
2 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 15 MAART 2005 FAMILIEBERICHTEN In diepe verslagenheid bleven wij achter na het vernemen van het plotselinge overlijden van onze oom en tante zegger, neef en achterneef. Lambert Strijker op de jonge leeftijd van 46 jaar Wij zullen je missen. PERSONEEL GEVRAAGD GESPECIALISEERDE VMBO- EN MBO-OPLEIDINGEN OPEN DAG ZATERDAG 2005 10.00-14.00 uur 19 MA ART Fam Strijker Fam Oldekamp SCHEEPVAART LOGISTIEK INDUSTRIE Als woorden tekort schieten, blijft de stilte over......... Ontzet en verbijsterd hebben wij kennis genomen van het onverwachte overlijden van Bert Strijker Echtgenoot van Geke Strijker-Schuitemaker en vader van Arend en Jochem. In deze moeilijke tijd willen wij als ouders, jongeren en medewerkers van de beide Zwolse internaten "Prinses Margriet Aa-landen" "Prinses Margriet Holtenbroek" met onze gedachten en gebeden om de familie Strijker heen staan. Zwolle, 6 maart 2005 Willem Buytewechstraat 45, 3024 BK Rotterdam: • maritiem officier • stuurman/werktuigkundige kleine schepen • schipper/machinist beperkt werkgebied • baggeraar/stuurman/machinist • scheepsbouwkundige • kapitein Rijn- en binnenvaart • stuurman/schipper • matroos Deltahaven 4, 3251 LC Stellendam en Sluisweg 98, 2225 XP Katwijk aan Zee: • stuurman/werktuigkundige zeevisvaart Waalhaven Z.z. 18, 3088 HH Rotterdam: • chauffeur goederenvervoer • warehousemedewerker/voorman • planner wegtransport • assistent medewerker transport en logistiek • operationeel medewerker op- en overslag • heftruckchauffeur/kraanmachinist/ straddlecarrierchauffeur • vmbo basisvorming • vmbo haven en vervoer/transport en logistiek/Rijn- en binnenvaart Japarastraat 4, 3029 NA Rotterdam: • manager havenlogistiek • medewerker havenlogistiek • aankomend expediteur/cargadoor • manager opslag en vervoer Kerkhoekstraat 1, 3232 AE Brielle: • procesoperator • onderhoudstechnicus Na een moedig gestreden strijd is toch nog plotseling overleden onze zwager • vmbo basisvorming • vmbo haven en vervoer Meppel: Henk de Jonge ex. m/s Reest 14 juli 1935 - 12 maart 2005 Wij wensen Berta en kinderen veel sterkte om het verlies te dragen. Henk en Henny Kombrink Rikes en Miny Kombrink Jaap en Janny v/d Haar Ridderkerk: Marten en Jenny Kombrink Correspondentieadres: Fam. De Jonge Klaverveld 14 7943 ML Meppel DUWBOOT "WODAN" bj 1972, 23.78x9.20x2.00m, hoogte 4.25/8.00m, 2x 1050 pk Caterpillar van bj 2000, naut. compl. IN PRIJS VERLAAGD W.L.A. de Bot & Dtr. tel.: 010 - 4667106 fax: 010 - 4669664 E-mail: info@debotshipbrokers.nl Site: www.debotshipbrokers.nl Elke 14 dagen boordevol nieuws over de binnenvaart Gevraagd op mcs Amistade Matroos/LL Matroos Containervaart internationaal Max. leeftijd 26 jaar Wij Bieden: Reiskosten vergoeding, Menagekosten vergoeding, Vrijetijdsregeling 14/7, Loon n.o.t.k. Tel. 0653-507628 NL • 0049-1739344192 DL B. Dettmer Reederei Attentie! Tankerparticulieren Voor uitbreiding van onze particuliere Rijnvloot zijn wij op zoek naar flexibel, ingestelde eigenaren. Heeft uw interesse? Bel dan naar telefoonnumer: +49-40-309649-24 of 22 De heren Manfred Stehr of Jan Asmus praten graag met u. E-Mail sturen kan ook aan: m.stehr@hamburg.dettmer-gruppe.com of j.asmus@hamburg.dettmer-gruppe.com www.dettmer-reederei.de Steun het KWF Kankerbestrijding voor € 5,00 en ontvang een leuke tas! www.charitycompany.tk Maritieme personeelsdiensten voor zee- en binnenvaart TOS Rotterdam ‘Westerkadehuys’, Westerkade 7a 3016 CL Rotterdam Telefoon (010) 436 62 93 Telefax (010) 436 62 86 Bent U op zoek naar bemanningsleden voor Uw schip? Wij bieden aan: Bezetting van matroos t/m kapitein Voor binnenvaart/kustvaart/passagiersboten etc. Rhine Dispatch Agentschap Tel : (+31)010-4048332 (+31)010-2141002 Fax: (+31)010-2140005 Mobiel: (+31)06.53.64.96.64 Gevraagd matroos voor mts "Stolt Texas". Beloning conform het CAO. Bij voorkeur wonende in de omgeving van Dordrecht. Telefoon: 0184-670930 of info@oudcomb.com TOS Vlissingen Boulevard Bankert 308 4382 AC Vlissingen Telefoon (0118) 44 09 11 Telefax (0118) 44 09 12 Voor handen die de weg weten. Algemeen E-mail: info@tos.nl Internet: www.tos.nl 24 hrs service: (+31)6557485 09 J.F. Wijgand - Fueltransport Sasdijk 14-W, 4671 RN Dinteloord zoekt voor haar tankschepen, welke worden ingezet voor het bevoorraden van 22 bunkerstations in Nederland - Schipper en Matroos- Fueltrans 2 Fueltrans 4 Fueltrans 5 Fueltrans Fueltrans 3 Viona (te koop) 1250 m3 750 m3 600 m3 500 m3 475 m3 200 m3 06-53596853 (Dekatel 18225) Gevraagd voor containerschip ´Manuela´ kapitein i.b.v. Vaarbewijs, Radarpatent en ADNR cert. - Binnenlandse containervaart - Systeem 14-7 - Loon n.o.t.k. Tel. 06-50-213023 of 06-22 541600

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 15 MAART 2005 Centrale afvalinzameling in Nieuwegein ’Een kwestie van wennen’ ‘Een adequate inzamelvoorziening van afvalstromen,’ luidt de omschrijving door de hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat Utrecht van de nieuwe ontvangstvoorziening in Nieuwegein aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Toen SAB-directeur Jan de Vries het als ‘depot’ omschreef, werd hij teruggefloten. ‘Het is een voorziening.’ De voorziening komt in de plaats van de talrijke bunkers langs de vaarweg, waar de schippers hun vuilnis en klein chemisch afval kwijt konden. Voor dat chemisch afval moet worden getekend bij de ontvangst. Daarvoor is bij de voorziening door de weeks van ’s morgens 7 uur tot ’s middags 4 uur Johan Wiggelinkhuizen van afvalvervoerder Van Gansewinkel aanwezig in Nieuwegein. ‘Ik ben hier gedetacheerd door Van Gansewinkel. Hiervoor haalde ik de bunkers op langs de vaarweg, maar dat mag niet meer. De inzameling van chemisch afval moet worden geregistreerd. Overig afval zoals grofvuil, kunnen de mensen zo neerzetten. Het chemisch afval dat hier wordt ingezameld, gaat voor verwerking naar Drachten.’ Projectmanager Reinier van Raadshooven van Van Gansewinkel: ‘Oliehoudende producten zoals poetsdoeken gaan naar Moerdijk. Dat gebeurt ook met het afval dat bij de voorziening bij de Volkerak sluis vandaan komt.’ Er zijn ook containers voor huishoudelijk afval bij de voorziening en afgewerkte olie in een kleinere eenheid dan zestig liter kan ook worden ingenomen. Grotere vaten en bilgewater moeten worden afgegeven bij de bilgeboot. Van Raadshooven: ‘Het was aanvankelijk de bedoeling om de voorziening hier eerder te openen dan die bij de Volkeraksluis, maar we moesten hier wat langer wachten op de milieuvergunningen.’ Inzamelaar Wiggelinkhuizen verwacht wel dat het snel zal wennen bij de schippers. ‘Ze moeten er iets voor doen om het af te geven. Maar dat is een kwestie van wennen.’ Verdrag De voorziening werd vorige week woensdag 9 maart geopend door HID Ingwer de Boer en voorzitter mevrouw De Kwaasteniet van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). Marjanne de Kwaasteniet is oudambassadeur van Nederland in Jordanië en momenteel directeur van economische en ecologische samenwerking op het ministerie van Buitenlandse Zaken. De nieuwe bunkerboot van MAIN vaart doorgaans in Amsterdam. Even mobiel bellen en hij komt langszij. (foto’s MGR) De CCR en de inzameling en verwerking van afvalstoffen in de binnenvaart roepen al snel wrange associaties op met het internationale afvalstoffenverdrag dat maar niet geratificeerd wordt. In de wandelgangen van de Thalassa Royal (het schip waarop het gezelschap naar de ontvangstvoorziening voer) was al te horen dat in België het er al helemaal nooit van zal komen dat het afvalstoffenverdrag wordt geratificeerd. Het verdrag – dat de indirecte financiering van de scheepsafvalstoffen inzameling en verwerking moet regelen – wordt niet van kracht zolang het niet is geïmplementeerd in de nationale wetgeving van de CCR-leden. De Nederlandse overheid heeft De tankvaartondernemer mocht begin deze week kiezen uit twee kwaden. Vervoer in de Delta tussen de zeehavens werd wel aangeboden en zou ook meer opbrengen, ware het niet dat de lange wachttijden bij het laden en lossen de winst van die reizen teniet doen. Voor vervoer op de rivier was er veel minder aanbod. deze financiering grotendeels voor haar rekening genomen. Door een opslag op het havengeld en sinds 2003 ook door bijbetaling bij de afgifte van bilgewater wordt ongeveer dertig Naar Duitsland was het stil. Naar Basel waren wel partijen aan de markt, maar op de Boven-Rijn blijven de waterstanden laag. Een tanker met een laadvermogen van 3.500 ton die 1.100 ton benzine naar Basel kan laden is niet echt renderend. Zelfs niet als de vrachtprijs 36 Zwitserse Frank per ton bedraagt. En dat bij VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e- mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 250 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. De beladingsgraad neemt toe, maar de vergoeding zakt weg. De grafiek toont de vrachtontwikkeling per maand voor alle lading (dikke lijn) in vergelijking met de gemiddelde beladingsgraad. De voorziening werd vorige week woensdag 9 maart geopend door HID Ingwer de Boer en voorzitter mevrouw De Kwaasteniet van de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR). procent van de kosten teruggewonnen op de ondernemers. De Kwaasteniet herinnerde aan het principe van het verdrag ‘Geen afval in het water en de een gasolieprijs die alweer over de 330 euro per kuub staat. De keuze was dus tussen wachten bij de terminals en grotendeels leeg de rivier op. Het wachten is op echt een golf water in de rivier als de flinke laag sneeuw in de Alpen gaat smelten. In de korte, maar hevige, vorstperiode lag het vervoer van zand en grind stil en begaven de beunschepen zich volledig op de droge lading-markt. Dat was merkbaar en een waarschuwing voor de toekomst. De beunschepen varen met kolen en aluminium en moeten dus als serieuze concurrent voor de gewone vrachtschepen worden gerekend. Intussen is op dit gebied de rust weergekeerd en is de markt weer als vanouds. Er is helaas minder ladingaanbod dan in februari en met vijftig euro per kuub duurdere gasolie is ook in de droge lading nu geen jubelstemming. Indicator Ook de Vrachtindicator op Vaart.nl geeft een rustig beeld met een index van 78,1 (-0,8). Er is zelfs sprake van een flauw aanbod. Vorige week was er even sprake van laag water met Kaub onder de 140 centimeter. Er werden een paar dagen laagwatertoeslagen. Maar de meeste schippers vonden dat frustrerend: 'Geen tonnen, geen KWZ,' schreef er één. Laden van en naar de Boven-Rijn rendeerde niet, maar het korte werk evenmin. De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag, na een week met 151 vrachtmeldingen, 0,8 punt lager dan de vorige week op 78,1. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 5,4 punt lager op 75,9. In de droge lading zakte de vrachtindex met vervuiler betaalt’. ‘Maar de sector heeft niet stilgezeten.’ Ze complimenteerde de Stichting Scheepsafvalstoffen (SAB) met het netwerk van inzamelaars. Tankvaarders kunnen kiezen tussen twee kwaden 1,6 punt naar 78,9, de weekindex ging met 6,8 punten omlaag naar 74,9. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk viel terug met 2,0 punten naar 81,5, de weekindex sloot 7,1 punt lager op 80,5. De weekindex voor de afvaart trok met 4,6 punten aan tot 58,4. Het Wechselverkehr kwam afgelopen week 2,5 punten lager op 85,9 en Noord- Zuid/binnenlands won 15,4 punten terug naar 121,7. De kolenindex sloot over 30 dagen 1,0 punt lager op 69,8, en zakte over de week met 1,7 naar 71,6. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton nam de weekindex met 38,7 punten toe naar 135,8, in de klasse 700- 1500 ton kwam de index 15,1 punten lager op 70,0, in de klasse 1500-2500 ton steeg de index 11,3 punten naar 77,0 ton en in de klasse boven de 2500 ton was er een afname met 6,0 punten naar 56,0. De 'Moezel / Saar Monitor' geeft voor de afgelopen 30 dagen 100% (+34,5%-punten) retourreizen aan, over de week 162,5% (+119,6%-punten). De tankvaartindex steeg 10,9 punten naar 132,7 en op de weekindex met 23,2 punten naar 152,2. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 604 droge lading- en 29 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad nam de afgelopen week met 1,9%-punt af naar gemiddeld 78,8%. De leegvaartindex verminderde iets: schepen voeren gemiddeld 16,0% (-0,3%) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam met 0,32 dag af naar 1,04 dag gemiddeld.

Binnenvaartkrant