Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 36 15 MAART 2005 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook V.o.F. Weko koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het mts Synthese 20 bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Hét adres voor elke schipper! Op het mts Synthese 20 leverden wij de boegschroef type KK 1000 met een kanalenstuurroosterunit 850 Wij wensen V.o.F. Weko veel succes en een behouden vaart. H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088 ALUBOUW DE MOOY B.V. Voor het mts Synthese 20 hebben wij het volgende geleverd: • Stalen onderbouw • Hefkolom • Aluminium bovenbouw • Radarmast Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V Postbus 254 3130 AG Vlaardingen Telefoon 010-4264960 Fax 010-4735814 E-mail mnl@muehlhan.nl Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Wij wensen V.o.F. Weko veel succes en een behouden vaart WGL Wijgula B.V. Postbus 24 6650 AA Druten tel: 0487-587651 fax: 0487-587691 • Gespecialiseerd in aanbrengen van tankcoatings • Snelle levertijd • Uitvoering van alle conserveringswerken Wij feliciteren de families Westerhuis en Kolkman van harte met het nieuwe schip, welke als Synthese-20, onze vloot komt versterken. W i j n h o f f & V a n G u l p e n & L a r s e n B . V . www.wijgula.nl • info@wijgula.nl Reeds meer dan 100 schepen gingen mts Synthese 20 voor en varen al jaren met door ons gestraalde en gecoate ladingtanks. Vanuit deze jarenlange ervaring geven wij op nieuw aangebrachte zinksilicaat tankcoatings 5 jaar garantie! Wij wensen mts Synthese 20 en haar bemanning een behouden vaart

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 37 De Synthese 20 heeft als thuishaven Zwartsluis. De tanker (afmetingen: 86 x 11,40 meter) is door Smits Machinefabriek en scheepsreparatie op 5 maart aan de vof Weko opgeleverd. Het casco is gebouwd in Mangalia en door samenwerking van Mercurius Scheepvaart (in de rol van projectontwikkelaar) en Scheepvaartexploitatie Maatschappij Arnhem BV (SMA) geleverd. Rabo Shipping Rotterdam heeft het schip gefinancierd. De Synthese 20 gaat in charter varen bij Wijgula uit Druten. Door Johan de Witte Ben Kolkman en Gerwin Westerhuis “studeerden” als jongens van varende ouders op het internaat in Zwolle. Tijdens stage, opleiding en patent verkrijgen verloren zij elkaar nauwelijks uit het oog. Beiden voeren op tankers met Zwartsluis op het achterschip en gingen verplicht in dienst. Later werd ieder eigenaar van een kempenaar met Wijgula als gemeenschappelijke opdrachtgever. ‘Tweeling’ kregen zij bij de firma als bijnaam wegens een reis van de twee kempenaars naar Noyelles- Godault in barre winteromstandigheden. Die reis duurde zes weken. De naam van hun nieuwe schip, Synthese, betekent “wat door samenvoeging gevormd is”. Een veelzeggende betekenis voor hun nieuwe vof Weko. Technisch is de onder Bureau Lloyds Shipping gebouwde type-C tanker conform uitvoering 2005. Deepwell-pompen laden en lossen het schip. Deze Synthese heeft een grote inhoud met een beunruimte van tachtig centimeter, waar één meter gebruikelijk is. Opmerkelijk is de brug, die over de gehele breedte van het schip is geconstrueerd. Deze wijze van bouw heeft als voordeel dat het trunkdek van het gangboord naast de verblijven volledig gasvrij kan worden afgesloten. Veiligheid! De 6-cilinder ABC, gereduceerd naar 1500 pk, heeft gezien de reputatie van het type een lang leven voor de boeg. Deutz is er voor de pompmotor-kopschroef en generatoren. Van der Velden roeren en als kopschroef een Van Tiem houden het schip op koers. Hoogendoorn met fraai timmerwerk in combinatie met Radio Holland apparatuur voor de stuurhutlessenaar is een goed huwelijk. De afmetingen van de stuurhut zouden Gerwin en Ben graag groter hebben gezien, meer in verhouding tot het schip. Aanvankelijk was dit schip niet bestemd voor een particulier. De compagnons zijn eigenaar geworden in een stadium van de bouw waarin uitvoering van casco en installatie reeds bepaald was. De schoonheidsfoutjes worden met particuliere intentie zoveel mogelijk weggepoetst om er een mooi en naar-je-zinschip van te maken. Bewegen Gerwins achternaam roept associaties op met tankvaart. Bij zijn oom, Peter Westerhuis, waarbij hij zo’n zes jaar op de Reini en de Hans-Nico voer, doorliep hij de hoge school, na eerst het vak van zijn vader te hebben afgekeken. Daarna kwam hij met vriendin op een cementtanker voordat de eigen kempenaar in zicht kwam. De kempenaar is weg, zijn vriendin is zijn vrouw Andrea geworden. Gerwin: ‘We kennen de regels van de tankvaart. Er wordt veel en lang gewerkt; een tanker moet bewegen. Het is deze overweging waardoor ik samen met mijn vrouw gekozen heb voor nieuwbouw en voor het compagnonschap met Ben. We hopen met het oog op ons gezin, dat inmiddels is uitgebreid met een zoon, in een vrijetijdsregeling te kunnen varen.’ Ben Kolkman had met zijn vriendin acht jaar lang ‘een geweldige tijd’. Ze kwam te overlijden. Hierna was Ben jarenlang stuurloos. Na omzwervingen kwam hij bij Bart de Leeuw van Weenen op de Va-banque en nam hij de draad weer op. ‘Het zelfstandige heb je van huis uit meegekregen. Dit is een mooie kans om er samen met mijn oude schoolkameraad ouderwets tegen aan te gaan. Effe de beuk erin. Een beetje stress is heel gezond.’ ‘Overigens hebben we met de medewerkers van Smits goed gewerkt. Als er een discussie ontstond, of er was een aanmerking onzerzijds over de uitvoering kregen wij het stereotype antwoord: “Doen we altijd zo”. Vanzelfsprekend wordt deze gevleugelde uitdrukking opgeslagen in het woordenboek van de Synthese. Vanuit het verleden hebben we vertrouwen in WGL. Ik twijfel niet aan de toekomst Ik heb er weer zin in.’ Gerwin en Ben, beiden rasechte sluzegers, hebben bijna vier maanden dagelijks op de Synthese 20 gesjappeld. Dat er nog geen grammetje lichaamsgewicht is ingeboet, is te danken aan een meer dan uitstekende verzorging. Namelijk door Gerwins schoonmoeder, mevrouw Bruintjes, slager-traiteur in de stad aan het Zwarte Water. Ze wordt door de jongens voor haar zorg en catering gecomplimenteerd, bedankt en nooit meer vergeten! Mercurius Scheepvaart BV Levering compleet schip Smits Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf bv Afbouw, machinekamerplaten, machinekamer leidingen, div. ijzerwerk en waterzuiveringsinstallatie Rabobank Shipping Financiering NESEC Scheepsfinancieringen Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a Verzekering Overvliet Assurantie Makelaars bv Verzekering Wijgula B.V. Leverancier Anglo Belgian Corporation NV ABC motor type 6DZC 1500 pk, 800 toeren Berko Wychen BV Compressor type BR20-10 Ketting IJmuiden BV Schroefcompressor, persluchtdroger en drukvat Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV Ovale 35dB(A) demper met vonkenvanger voor de ABC hoofdmotor, 35dB(A) dempers met vonkenvanger voor de hulpvermogens Rexroth BV Motorbediening De Ruyter Dieseltechniek bv 395 kVA generatorset (Boegschroef-/ ladingpompbedrijf) Motor: Deutz BF8M 1015 MC generator: Stamford HCM 534 D1, 120 kVA generatorset (Boordnet-/ nood-ladingpompbedrijf) motor: Deutz BF6M 1013 E generator: Stamford UCM 274 E1, 80 kVA generatorset (Boordnetbedrijf) motor: Deutz BF4M 1013 E generator: Stamford UCM 274 C1 Forward Engineering Schroef en straalbuis Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefas met de Waal Seals Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem Boegschroef type KK 1000 met kanalenstuurroosterunit 850 Alubouw de Mooy bv Aluminium bovenbouw, stalen onderbouw, radarmast en hefkolom Handelsonderneming Beerens BV Deuren en stuurhuistrap Van der Velden Marine Systems Besturingssysteem SP 2000, 15 MAART 2005 Synthese 20 ‘door samenvoeging gevormd’ Vrijheid binnen de regels van de tankvaart De Synthese 20 is uitgerust met een 6-cilinder ABC, gereduceerd naar 1500 pk. (foto’s Johan de Witte) Wie leverden op het mts Synthese 20 roeraandrijving 2 DWK 6080/56, roeren 2x HD 195 Radio Holland Netherlands bv Furuno RHRS-2005TFT, rivierradar met TFT scherm, Radio Zeeland SIGMA-550 autopilot, Radio Zeeland SIGMA-120 echolood, Nufatron, NAT-01 tachograaf RAFA B.V Ramen Loggers Rubbertechniek bv Woning flexibel opgesteld en uitlaat flexibel opgehangen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering Boer Staphorst Keuken, sanitair en tegelwerk T & T Tapijten Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatie-roosters, machine-ventilatoren en tankventilatoren D.M.T. Dutch Marine Trading b.v Ankers, kettingen en ankerlieren Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V Autokraan Blommaert BVBA Voormast type Arizona EPS European Pump Services BV Bornemann SL 125 slobpomp en Houttuin 236 ballastpomp MarFlex BV 6 x MDPD-80 deepwell pompen en nazuigpompen van Marflex Huisman Elektrotechniek bv Complete elektrische installatie, Saab tankradar, niveaumeting en niveau alarmering GTI Seton Pijpleidingen bv Engineering, prefabricage en installatie van alle dekleidingen Shell Marine Products Smeerolie Bunkerstation Heijmen BV Shell smeermiddelen en de gasolie Fiwado BV Scheepsbenodigdheden Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Tankcoating Lloyd's Register & SI Classificatiebureau's Van der Veen & Kromhout Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie Cleton & Meijer BV Laad en losslangen Huchem Special Products HC-Roka, HC-Ship-Clean, HC-Gelei-Clean, HC-Gelei-Clean en HC-Galvana Blokland Non Ferro bv Beunkoelers geleverd voor hoofdmotor, generatorset en boegschroef

Binnenvaartkrant