Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 34 15 MAART 2005 OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ‘s-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Stoel van de maand: Stuurstoel Middellandse zee De Middellandse zee is een comfortabele stuurstoel uitgerust met verstelbare rugleuning, lendesteun, verstelbare en wegklapbare armleggers en een in hoogte verstelbare hoofdsteun. Stoffering: leer: zwart stof: zwart andere kleuren op aanvraag MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Nog niet overtuigd?.. Kom dan een keer proef zitten bij ons kantoor in Zwijndrecht! ScheGro BV Adviesprijs vanaf: 813,- (excl. BTW) Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 Uilenkade 4 - 3336 LP Zwijndrecht Tel: +31 (0)78-6840902 fax: +31 (0)78 6840211 www.schegro.com Levering via de vakhandel OOK ANDERE MODELLEN MOGELIJK • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. • Eigen kade voor schepen tot 86 meter • Vervangende woonruimte beschikbaar Ambachtsweg 18-32 Postbus 54 8060 AB Hasselt Tel.: (038) - 477 21 87 Fax: (038) - 477 26 74 Voor meer info + foto’s: www.admiraalbv.com Hier komt onze visie op verzekeren vandaan Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. De mensen die ons tot de meest gespecialiseerde binnenvaartverzekeraar van Nederland hebben gemaakt, waren of zijn nog steeds binnenschipper. We kunnen dus gerust zeggen dat onze visie op verzekeren is geboren in de stuurhut. Geen wonder dat wij weten waar u dagelijks mee bezig bent. Én wat u nodig hebt. Daarom hebben we niet alleen uitstekende verzekeringen voor u in petto. Maar ook alle knowhow, hulp en service waarmee u te allen tijde de vaart erin kunt houden. U bent nog niet verzekerd bij Schepen Onderlinge Nederland? Neem dan snel eens contact op voor een aantrekkelijke offerte. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 BEL 0180-48 72 27 OF VRAAG OFFERTE AAN OP WWW.SON.NL En dit is wat onze visie u oplevert • gunstige premie / zeer ruime dekking • professionele experts met veel knowhow van uw schip • 100% vergoeding hulploon en snelle uitkering bij schade (050) 525 55 00 (0180) 48 72 27 www.son.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW VOOR EEN AANTREKKELIJKE OFFERTE 1 0 0 % B E T R O K K E N B I J B I N N E N V A A R T

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 35 15 MAART 2005 De Tarka, een robuuste krachtpatser is voor drie jaar ingezet aan het Global Island project, samen met de grootste baggeraars van de wereld. Dit is de realisatie van een vakantieeiland dat een afspiegeling van de continenten moet worden. Een beknopt journaal wordt door de bemanning regelmatig doorgeseind naar de Binnenvaartkrant. Inmiddels is de sleper er alweer zes maanden aan het werk. Tarka, report from the Persian Gulf De aanloopproblemen tot dusver zijn toe te schrijven aan het extreem warme klimaat. Als de buitentemperatuur stijgt tot boven de 50 graden Celsius en (vervolg) DUBAI, HERE WE COME! het kwik in de machinekamer zowat uit het buisje barst, loopt de capaciteit van de apparatuur terug. Omvormers waarvan de beschrijving een werktemperatuur tussen de -50 en +55 aangeeft, geven er de brui aan. Het lekken van een roerkoning is opgelost op een werf in Abu Dhabi, één van de andere Emiraten. De uitstekend geoutilleerde werf met een rijdende scheepslift met een capaciteit van 450 ton bereikten we via een 25 kilometer lang kanaal, dat zo’n 35 jaar geleden door de Hollanders is gegraven. De Tarka werd meteen met hijsbanden opgepakt en in een hoek van het terrein geparkeerd. ‘s Morgens beginnen arbeiders van Filippijnse afkomst aan het roer te sleutelen. De agent belt eindelijk met de vraag waar de Tarka zich bevindt. ‘Op de werf,’ is het antwoord! Aan de andere kant van het toestel valt een veelzeggende stilte. In Abu Dhabi dient men eerst in te klaren, zei de agent later. Met veel diplomatisch vertoon op het matje van een soort douane-Allah heeft Jack Doodewaard ternauwernood weten te voorkomen dat de reparatie zou worden afgebroken en de Tarka weer het water in moest, verplicht om in een andere haven in te klaren. Typisch ambtenarijgedrag bij grote hitte kan bij de gedupeerde leiden tot groot ongemak en ontsteltenis, of zelfs extreme boosheid. Gelukkig ontdekt één van de crewleden een koelbeun vol mosselen, waarmee wordt vastgesteld dat het anti-aangroeisysteem voor een deel niet gewerkt heeft. Een geluk bij een ongeluk. Met duikers de koelbeunen onderweg schoonmaken is een niet aan te bevelen alternatief. Na de werfbeurt ligt een drijvende leiding te wachten die naar Iran gesleept moet worden. Dus sleepklaar maken; de bestemming is Assuluyeh. Een detailkaart van het gebied ontbreekt, maar een lengte en een breedte volstaan. Met gemengde gevoelens kiest de Tarka zee. Iran staat aan boord niet op de lijst van graag te bezoeken landen. Maar allez, de plicht roept en baas Van Oord heeft werk; dus zal het wel goed zijn. Het weer is gunstig. Na 220 mijl en tweemaal 24 uur arriveert de sleep met een kalm zeetje op de rede van Assuluyeh. Dit havengebied is zeven jaar geleden speciaal aangelegd voor de gasindustrie. Er is geen enkele kaart van de haven, die ook niet in de almanak wordt vermeld. Een voorbeeld van een land in isolement. Een deel van de bemanning wordt hier afgelost en vliegt vanuit Amsterdam naar Teheran. Daar brengen zij de nacht door om de volgende morgen verder te vliegen met een Russisch toestel uit 1968. Twee gepotnagelde plaatjes op het staartgedeelte en de aan de voorkant nogal zwart geblakerde motoren ontgaan de zeelieden allerminst. Het blijkt bij navraag aan Sarah Airways de laatste te zijn van zes stuks van dit type die nog niet zijn neergestort. In Assuluyeh wordt nooit meer afgelost! Tot later, groeten van de Tarka “somewhere in the Persian Gulf”. Rotterdam Jacht Centre: kantoor in beweging Rotterdam Jacht Centre is een jachtmakelaarskantoor in de voormalige Binnenhaven, dat is getransformeerd tot de City Marina, een watersportcentrum op de trendy Kop van Zuid. Waar in het verleden de beroepsvaart intensief gebruik maakte van de havenfaciliteit, ligt tegenover het Vrij Entrepot het drijvende self-supporting kantoor van Rotterdam Jacht Centre met Luc Vos aan het roer. Door Johan de Witte Het Rotterdam Jacht Centre is opgericht door scheepsjachtmakelaar Luc Vos en scheepsreparateur Duf Balck. Joachim Jong, al jaren werkzaam in de jachtmakelaardij is een joint venture aangegaan met de firma. Het nieuwe bedrijf heeft in de City Marina tweehonderd meter kadelengte gehuurd met royale ligplaatsen voor 35 jachten. In gesprek aan een echte koffietafel in het smaakvol ingerichte kantoor wordt de nadruk gelegd op het belang van boven op je karwei zitten. Een jachtmakelaar midden in een stad met de mogelijkheid van verkoop plus ligplaats is uniek. Een stukje varen met een klant – dwars door een dynamische wereldhaven – mist zijn uitwerking niet. Er wordt op basis van no cure no pay gewerkt. Luc Vos: ’Je merkt dat de interesse toeneemt. In november kregen we een Super van Craft binnen die we eind maart aan een klant moeten leveren. Rekening houdend met het winterseizoen is dit een kort verkooptraject. De klassieke Super van Craft de Mare is verkocht. Een eveneens aan het steiger liggend schip is eind 2004 nog opgeleverd.’ Joachim Jong, beëdigd makelaar-taxateur: ‘Dit is een unieke plek. We hebben alle service binnen handbereik die Luc Vos, in zijn drijvende kantoor. (foto Johan de Witte) een jacht-verkoophaven kan bieden. We zijn in beweging. Evenals het kantoor, wat onder invloed van de rivierdeining zo nu en dan een beetje mee beweegt.’ Wereldstek Duf Balck, de man achter Balck Scheepsreparatie (gevestigd aan pier 2 in de Waalhaven) is een stille vennoot van Rotterdam Jacht Centre. Duf, zelf liefhebber en schipper van een plezierjacht, vond de nieuwe opzet van de makelaardij interessant genoeg om op fiftyfifty basis met Luc Vos in zee te gaan. Duf Balck heeft fiducie in de zaak: ’Een wereldstek in Rotterdam; het kan alleen maar goed gaan.’ Even heeft Luc zelf nog gevaren. Zijn eerste schip was een oude wijkboot van Barend Blomberg met een Caterpillar D343 van 360 pk. Hij verkocht het karakteristieke schip aan zijn broer Bert. Daarna kwam hij in contact met Theo Ludewigs, destijds uitbater van Café het Bierwinkeltje en eigenaar van de te koop zijnde tanker Piëtas. Luc had interesse in het schip en ging kijken. Terug van inspectie melde hij aan Theo: ‘De Piëtas is niks voor mij, ik koop nog net zo lief je Bierwinkel.’ Waarop hij als antwoord kreeg: ‘Dat is ook goed.’ Nauwelijks twee weken later stond Luc als eigenaar van de Bierwinkel achter de tapkast. Een kastelein met verve. De volgende eigenaar werd Otto Slokkers, met wie Luc het beroemde café ruilde voor een tankertje van De Haas. Hij bleef aan de wal en begaf zich in de scheepshandel en makelaardij. De scheepsmakelaardij wordt ongewijzigd voortgezet vanuit de Binnenhaven. De Smaragd-partyschepen hebben ligplaats aan de Prins Hendrikkade. Luc: ‘Hier ben ik graag mee bezig. Het is alleen maar leuker geworden.’ CMNI-verdrag Het CMNI-verdrag (het Verdrag van Boedapest) dat regels stelt voor grensoverschrijdende vervoersovereenkomsten in de binnenvaart is op 1 maart in werking getreden. Ook Nederland zal dit verdrag spoedig ratificeren. Het verdrag is van toepassing op iedere vervoersovereenkomst waarbij de laadhaven of plaats van inontvangstneming en de loshaven of plaats van aflevering zijn gelegen in twee verschillende staten waarvan tenminste één partij bij het verdrag is aangesloten. Indien de overeenkomst een keuze biedt tussen meerdere loshavens of plaatsen van aflevering, is de loshaven of de plaats waar de goederen feitelijk zijn afgeleverd, bepalend. Dit verdrag is van toepassing ongeacht de nationaliteit, plaats van registratie of thuishaven van het schip en ongeacht het feit of het schip een zeeschip of een binnenschip is en ongeacht de nationaliteit, woonplaats, zetel of verblijfplaats van de vervoerder, de afzender of de geadresseerde. De vervoerder is verplicht de goederen binnen de gestelde termijn naar de plaats van aflevering te vervoeren en deze bij de geadresseerde af te leveren in dezelfde staat als waarin hij ze heeft overhandigd gekregen. De vervoerder staat er voor in dat het laden, het stuwen en het vastzetten van de goederen de veiligheid van het schip niet in gevaar brengen. Wanneer de vervoerder de uitvoering van het vervoer geheel of gedeeltelijk heeft toevertrouwd aan een ondervervoerder, blijft de vervoerder overeenkomstig de bepalingen van dit verdrag aansprakelijk voor het gehele vervoer. Indien en voor zover zowel de vervoerder als de ondervervoerder aansprakelijk zijn, zijn zij hoofdelijk aansprakelijk. De vervoeder is aansprakelijk voor schade door verlies of door beschadiging van de goederen, voorzover hij niet bewijst dat de schade voortvloeit uit omstandigheden die een zorgvuldig vervoerder niet heeft kunnen vermijden en waarvan hij de gevolgen niet heeft kunnen verhinderen. De vervoerder en de ondervervoerder zijn ontheven van aansprakelijkheid indien het verlies, de schade of de vertraging het gevolg is van een aantal met name genoemde omstandigheden of risico’s. De vervoerder is in geen geval aansprakelijk voor bedragen hoger dan 666,67 rekeneenheden (SDR, 1 SDR = 1,15465 euro – koers 1 maart 2005) voor elk collo of elke andere laadeenheid of twee rekeneenheden voor elke kilogram van het in het vervoersdocument genoemde gewicht van de verloren gegane of beschadigde goederen. Indien het collo of de andere laadeenheid een container is en in het vervoersdocument geen colli of laadeenheden worden aangegeven als zijnde verpakt in een container, komt in de plaats van 666,67 rekeneenheden een bedrag van 1500 rekeneenheden voor de container zonder de daarin samengebrachte goederen, plus 25.000 rekeneenheden extra voor de in de container samengebrachte goederen. Over het algemeen zal de Nederlandse binnenvaartondernemer, zolang ons land het Verdrag niet heeft geratificeerd niet veel van het CMNI merken. Anders ligt het voor wie inmiddels zaken doet, of gaat doen, met landen die tot het verdrag zijn toegetreden. De tekst van het verdrag staat op www.overvliet.nl. Wij adviseren vervoerders hun vervoersovereenkomsten (contracten) en verzekeringspolissen te controleren om na te gaan of hun aansprakelijkheid conform het verdrag goed is geregeld. SAA/Overvliet Assurantiemakelaars, Rotterdam

Binnenvaartkrant