Views
2 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 32 De meerwaarde van een goed beleid en goede voorlichting 254 MILJOEN TON 2000 203 MILJOEN TON 1989 3,1 MILJOEN TEU 2001 250 DUIZEND TEU 1990 23 BINNENVAART TERMINALS 2001 0 BINNENVAART TERMINALS 1980 TOEKOMST- GERICHT / INNOVATIEF 2002 OUDERWETS/ ONBEKEND 1989 67 NIEUWE SCHEPEN 2000 30 NIEUWE SCHEPEN 1999 5 NIEUWE SCHEPEN 1990 15 MAART 2005 • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 lid metaalunie vervoerd gewicht internationale binnenvaart aantal containers per binnenvaart binnenvaart terminals imago binnenvaart nieuwbouw binnenvaart Nederlandse vlag De binnenvaart mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van overheid en bedrijfsleven. De groei zit er overduidelijk in, zoals u afleest aan de behaalde resultaten. Steeds meer klanten vinden de weg naar het water. Begrippen als ROC en modal shift zijn niet meer weg te denken. Mede dankzij de inspanningen van het ruim twaalf jaar bestaande Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) is het imago van de binnenvaart verbeterd. De afgelopen jaren zijn zo'n achthonderd binnenvaartondernemers de belangrijkste sponsors van het BVB. Daarnaast worden we ondersteund door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en Amsterdam, Weekblad Schuttevaer e.a. Ook onze A-sponsors zijn we zeer erkentelijk. We hebben met elkaar al veel bereikt. Maar we zijn er nog niet. Met de steun van álle binnenvaartondernemers kunnen we in de komende jaren nog véél verder komen. Daarom nodigen wij u uit om kennis te nemen van onze projecten en plannen om ook in de toekomst actief te blijven met het onder de aandacht brengen van de binnenvaart als milieuvriendelijke en filevrije vervoerstak. Weet u overigens dat u al voor € 0,14 per ton een gewaardeerd BVB-sponsor bent?! Bel voor meer informatie: 010 - 41 29 151. Specialist in • Mechanische en elektronische motorbedieningen o.a. de merken Kobelt en Morse, geschikt voor elk type motor en keerkoppeling • Trek- duwkabels (Morse) maken wij op gewenste lengte(binnen 24 uur) • Schroefasremmen Vasteland 12 e , 3011 BL Rotterdam, Postbus 23005, 3001 KA Rotterdam E-mail bvb@inlandshipping.com, Internet www.inlandshipping.com • Hydraulische en pneumatische systemen voor diverse toepassingen PSI, ijzersterk in pijpleidingen Voor scheepvaart, industrie en offshore Voor nieuwbouw en onderhoud aan o.a.: • Machinekamer installaties • Tankspiralen • Dekleidingen • Hydrauliekleidingen • Sproeiinstallaties • Phenofilters • Buigwerkzaamheden (voor derden) • Koelinstallaties Leidingsystemen in alle materiaalsoorten U vaart er wel bij! Kwaliteitsgarantie Werkzaamheden worden uitgevoerd volgens geldende kwaliteitsnormen door VCA gecertificeerde werknemers. After sales service Waar u ook bent. Binnen Nederland zijn wij binnen 4 uur op locatie. Eigen afmeer mogelijkheid. Scheepvaartweg 9, Papendrecht Tel.: +31(0)78-641 68 88 Pijpleidingen Fax: +31(0)78-641 68 51 Voor informatie: www.psipijpleidingen.com NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • dekkranen • takels • (katrol) blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Ontwikkeling, Ontwerp, Productie D.C.S. international b.v. Marchantstraat 10 | 3332 CL Zwijndrecht Tel 078-6192003 | Fax 078-6191539 | Mob. 06-53688226 Email: info@dcsint.nl | Website: http://www.dcsint.nl KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B .V. De Specialist in SCHEEPSCLEANING Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Zwijndrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 33 Uitbreiding bedrijfsruimte én Vrijdag 11 maart kwamen meer dan vijfhonderd belangstellenden kijken hoe het compleet vernieuwde bedrijfspand van Werkina Werkendam er nu uitziet. Het aanzicht van het in 1988 gebouwde kantoor is weliswaar ongewijzigd gebleven, maar verder is het pand fors gerenoveerd en uitgebreid. Het bedrijf, dat een uitstekende reputatie heeft op het gebied van scheepselektro, beschikt nu over vierhonderd vierkante meter extra werkruimte. Uitbreiding van de werkzaamheden – onder meer het leveren van complete pakketten en daardoor meer binnenwerk – maakte nieuwbouw noodzakelijk voor het bedrijf dat het inmiddels gestandaardiseerde 2-draads Data Besturings Systeem heeft ontwikkeld en geïntroduceerd. Door Jan Hoek Op de vraag wat de werkzaamheden bij Werkina Werkendam precies inhouden, zegt directeur Teo van Maastricht: ‘Nagenoeg alles waar een draadje aan zit, kunnen we leveren. We zijn een nononsense bedrijf en leveren een hoge kwaliteit voor een scherpe prijs. In aanvang zaten we op onze locatie aan de Biesboschhaven Noord zeer ruim in onze jas. Elf personeelsleden zorgden toen voor de complete elektrische installatie op drie of vier nieuwbouwschepen. Inmiddels staan er veertig mensen op de loonlijst en daarnaast worden er momenteel 22 medewerkers ingehuurd. Vorig jaar hebben we de complete elektrische installatie verzorgd aan boord van 33 nieuwbouwschepen.’ ‘We werken nauw samen met bedrijven die goed in de markt liggen, zoals De Gerlien-van Tiem, Smits Machinefabriek en de Werkendamse bedrijven Veka en Van Wijk. Onze klanten zijn in de loop der jaren gegroeid en wij zijn meegelift. We zijn overigens niet alleen gegroeid dankzij onze klantenkring, maar ook dankzij de inbreng van ons eigen team medewerkers. We zijn een erkend VEV-opleidingsbedrijf en de meeste van onze monteurs hebben we zelf opgeleid. Een prettige constatering is dat er onder ons personeel totaal geen verloop is. De medewerkers van onze eigen ontwerp- en engineeringafdeling hebben er met de monteurs in de binnen- en buitendienst gezamenlijk voor gezorgd dat we nu een geoliede machine met een grote vaste klantenkring zijn.’ Bij de renovatie en nieuwbouw van het bedrijfspand van Werkina Werkendam is het personeel nauw betrokken geweest bij de indeling van de ruimten. Van Maastricht: ‘De afdelingchefs hebben zelf kunnen bepalen hoe ze het wilden hebben, en zo is het ook gemaakt. Uitbreiding van de binnenwerkzaamheden maakte het noodzakelijk om niet alleen de huisvesting, maar ook de organisatie aan te pakken. Daarom zijn we bijvoorbeeld van een open naar een gesloten magazijn gegaan.’ Volgens Van Maastricht is de schipper van tegenwoordig meer ondernemer dan vroeger. ‘Tien, vijftien jaar terug kocht de schipper van de elektrische installatie zelf alles in en vervolgens gaf hij een bedrijf de opdracht de door hem gekochte apparatuur te installeren. De schipper van nu ziet bij nieuwbouw het belang ervan in om bij één installatiebedrijf een zo compleet mogelijk pakket te bestellen en dat door datzelfde bedrijf te laten installeren. Alle onderdelen van een installatie – van schakelkast tot bedieningspaneel – worden in onze eigen werkplaats samengesteld. In een proefopstelling wordt de gehele installatie aan een uitgebreid testprogramma onderworpen. Buiten de functionaliteit van de installaties besteden wij veel aandacht aan de vormgeving. Dit komt tot uiting bij het ontwerp van de lessenaars. Zowel de kast als de bedieningspanelen wordt op maat en naar wens gemaakt. Er wordt altijd getracht een passende samenvoeging te vinden met de nautische- en overige apparatuur.’ Data Besturings Systeem Met het in 1996 door Werkina Werkendam geïntroduceerde Data Besturings Systeem (DBS) kwam een bedrijfszeker systeem op de markt dat gekoppeld kan worden aan een pc. Met dit 2-draadsbesturingssysteem worden alle impulsen door slechts twee aders verstuurd. Daarnaast maakt de modulaire opzet het systeem bijzonder flexibel. Uitbreidingen als extra generatoren, pompen, alarm- en lichtpunten kunnen overal worden aangesloten zonder dat er nieuwe stuurstroomkabels gelegd hoeven te worden. Het systeem kan gekoppeld worden aan een 15“-touchscreen dat achter (folie)panelen kan worden gebouwd en voorzien is van dimbare verlichting. ‘Het DBS is onmisbaar op een koppelverband; alle belangrijke zaken, zoals een generatortoe- en terugvoeding, een bilge-, brand- en niveaualarmering en navigatieverlichting, worden via een enkele datakabel van de bak naar het schip geschakeld. Wanneer analoge meetmodules aan het 15 MAART 2005 werkzaamheden bij Werkina Werkendam Een wandelaar heeft dinsdag 22 februari het stoffelijke overschot gevonden van de vermiste opvarende van het ongeluk met een plezierjacht bij de stuw van Borgharen, dat 9 januari plaatsvond. De passant vond het lichaam in een natuurgebied bij de haven van Stevensweert, bijna vijftig kilometer van de plek van het ongeluk. Klanten, leveranciers en andere belangstellenden kregen afgelopen vrijdag een kijkje in de keuken van Werkina Werkendam. (foto de Binnenvaartkrant) Tweede vermiste Borgharen gevonden Het lichaam is waarschijnlijk door de hoge waterstand van de afgelopen weken op het land gespoeld. Op 9 januari viel tijdens een vaartocht de motor van het plezierjacht uit, waarna het jacht stuurloos op de stuw afdreef en van de stuw stortte. Van de acht opvarenden – twee mannen, hun echtgenoten en vier kinderen – werden de mannen vermist. De overige opvarenden konden zich redden. Een van de mannen werd na vijf dagen nabij de stuw gevonden. De waterpolitie heeft inmiddels het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afgerond, maar wil het resultaat uit piëteit met de familie voorlopig niet vrijgeven. systeem worden toegevoegd, kunnen die allerlei meetwaarden doorgeven aan het DBS zodat ze in het stuurhuis op het touchscreen kunnen worden gevisualiseerd. Dit geldt bijvoorbeeld bij tankmeting voor brandstof, drinkwater, ballast en smeerolie, metingen van hoofd- en hulpmotoren en volt-, ampère- en frequentiemetingen.’ ‘De kracht van het DBS schuilt in het feit dat het mogelijkheden blijft bieden voor innovaties. Zo hebben wij voor uiteenlopende scheepstypes speciale toepassingen bedacht: drogeladingschepen, werk-, tank-, beun-, cement- en passagiersschepen, jachten, duwboten en veerponten. Met onze ontwerp- en engineering-afdeling blijven we bezig om ervoor te zorgen dat het werk aan boord steeds eenvoudiger en doeltreffender wordt,’ zegt Van Maastricht tot besluit. Afgelopen vrijdag kregen klanten, leveranciers en andere belangstellenden een kijkje in de keuken van dit innovatieve bedrijf. Tijdens het open huis had Werkina Werkendam ook oog voor de toekomst en was er voor potentiële klanten voldoende te beleven: voor de kinderen van de bezoekers waren er namelijk een springkussen en een videohoek. Trambrug gesloopt Aannemer Van Mourik uit Echt heeft vorige week de Trambrug in Panheel over het Kanaal Wessem-Nederweert gesloopt. Het scheepvaartverkeer op het Kanaal Wessem-Nederweert was van maandag 7 tot en met woensdag 9 maart van 07.00 tot 20.00 uur gestremd in verband met de werkzaamheden. Door gebrek aan geld heeft Rijkswaterstaat jarenlang niets gedaan aan het onderhoud. De conditie van de brug ging daardoor zo hard achteruit dat vrachtauto’s zwaarder dan vijftien ton sinds maart 2003 de brug niet meer mochten gebruiken. Dat betekende dat vrachtverkeer met als bestemming het industrieterrein Koeweide in Wessem, een grote omweg moest maken. In juni van dit jaar komt er op dezelfde plek een nieuwe brug. Tot die tijd moet het vrachtverkeer voor Koeweide gebruik blijven maken van de omweg. De kosten van de sloop en de bouw van nieuwe brug bedragen twee miljoen euro. (foto Jo Bindels)

Binnenvaartkrant