Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010-4140060 F 010-4140212 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Danielle van den Broeke Alexander Boom Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 F 0162-521779 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke danny@bitfactory.nl Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. GEVRAAGD stuurman voor MTS "Myriam II". In bezit van dienstboekje, 2 weken op/2 weken af, loon conform CAO. Tel.078-6196090 Heren schippers, bevracht voor de Franse Moezel ? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Tel : 00 33 6 16 87 42 90. Sequana Logistique s.a.r.l. , 91 rue Fbg. St. Honoré , 75370 Paris cedex 08 -- Nederlandse leiding -- GEVRAAGD per direct schipper/strlui/ matrs ibv papieren/ dnstboek, gd conditie. voor info secretariaat@mhr-r.com tel. 010-4876780 TE KOOP motorbeunschip 750 m 3 Te bevr. 0623-225266 TE KOOP dekschuit 28x4 mtr, incl. reparatiefactuur, vaste prijs € 4.990,= ex BTW. Is in goede staat van onderhoud. Tel. 010-2183131 TE KOOP Vrijstaande villa te Werkendam, vr.pr. €550.000,- Info: 0183-505209 TE KOOP RWO-Entöler 1994, geïnstalleerd te zien. € 2250,- Tel. (0031)-(0)355382813 TE KOOP mvs Destiny, bj 1962, 786 ton, 62.55x7.52x2.67, 680 pk CAT , 220 pk DAF, SI 2008, volledig ADNR. Tel.(0031)-(0)620250070 (0049)-(0)1754388253 WIR FRAGEN TSJECHISCHE ... Steuermann mit Patent bis Mannheim für Containerschiff, 3 Wochen auf Schiff, 3 Wochen zu Hause. (0031)-(0)610951090 (0031)-(0)653213156 0049-15114248149 GEVRAAGD matroos stuurman, weekend vrij, liefst woonachtig rond R'dam. Tel. 0651-434149 GEVRAAGD voor onderhoud/beheer van sleepvlet (hobby, voor plezier) ligplaats R'dam, gepensioneerd (schipper). Reacties: brief onder nr 20050402 naar het bureau v/d blad BIEDT ZICH AAN ... nette volmatroos voor duw-slpvrt of binnenvrt.- schip., Lfst 10 dgn op en af of 1 à 2 wkn. Nat. Ned.- Fries, 37 jr, wnpl Lemmer. Tel. 0651-770885 BIEDT ZICH AAN schipper met personeel. Reacties: brief onder nr 20050403 naar het bureau v/d blad TE KOOP te Zwijndrecht, Jollensteiger 66, woonhuis met 2/3 slaapk. op 50m van Oude Maas en 150m van schippersinternaat. Vr.pr. € 245,000,=. Koophuis Makelaars 078-6191600 www.koophuis.nl GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Geertruida 1x lichtmatr., 2 jr vaartijd in dienstb., i.b.v. cursus matr. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD ms ong 650 ton, min 1000 cub, max afm 63x7.20, stahoogte in woning min 2.10 meter. Tel. 0653-688263 (12579) e-mail: tipi.kout@vaart.net GEVRAAGD kapitein op tdb "ROSA"/"ROSITA" 3.000 T, i.b.v. patenten en ADNR papieren. Vaargebied: 80% ARA. Tel.nr. 0032-32367456 GEVRAAGD schipper op mbs Popeye. Tel: 0651-402804 TE KOOP zelfzuigend motorbeunschip 550 m 3 . Te bevr. 0623-225266 GEVRAAGD matroos of lichtmatroos met werkervaring, CAO loon, ms Trinitas. 0653-655348 GEVRAAGD op mts Pride of Faial kapitein met patent tot min. Mannheim en tankerervaring, tevens 2 matrozen met tankerervaring gevraagd. Tel.0653-667789 of 0049-172-5991359 GEVRAAGD op mcs stuurman, nationale vaart, ibv vaarbewijs en ADNR Tel. 0049-1608845982 of 0651-760830 AUTOBANDEN 24 U. SERVICE laagste prijsgarantie Barendrecht nabij Hein. tunn. Zomer, winter, alu sets, tril, lek, lawaai spec., geen extra kosten. Buiten "normale" uren. 0180-619411 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Donata 1x lichtmatr 2 jr vaartijd in dienstb i.b.v. cursus matr. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP alu box LxBxH: 4x2.5x1.4, prijs €250,- Tel. 0653-887903 / 0049-1756869946 KOPPEL BIEDT ZICH AAN als matroos in bezit van dienstb., vrachtv. 7/7, 14/14. 0032-477-374324 TE KOOP hoekeengezinswoning bwj. 2000 in Poortugaal, wijk Valckesteyn (achter Eemhaven). Bouwer v Erk op 200m 2 eigengrond. 1e vd 3 slp kmr+badkmr, 2e vd zolder aansl.w. en d. Alles incl. stoff. Voor-+achtertuin geheel bestr., € 269.000 k.k. Tel. 010-5013111 ONDERHOUD VAN ... duwbakken/schepen op locatie. Ontroesten, verven, reinigen, stralen, conserveren van laadruimtes, etc. Bel voor vrijblijvende info: 06-42 171 008 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Maroma 1x matroos met dienstboekje, min. 2 jaar vaartijd. Loon vlgns CAO Binnenv. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP MKS Spes-Secunda bj 1965 Geertman gelast kraanunit, afm 41.85x6.61x2.40, 200 pk Gardner 1965 v Tiem boegschr DAF 1160 CV 220-380, electr stuurwerk,radar,piloot,mooie woning z.g.o.h.,perfect schip,v ombouw fietspassagiersvaart,pr. n.o.t.k. 0653-886657 TE KOOP cementspits bj '64 met vast werk, nautisch compleet, €70.000, nieuwe ramen, gestraald+metalisatie. Tel. 0032-477507190 GEVRAAGD stuurman met patent voor mts Mezzoforte, 2 wkn op/2 wkn af Tel. 0475-466430 GEVRAAGD enthousiaste matroos op beunschip omgeving Adam/Zdam, weekend vrij. Leeftijd 18 t/m 25 jaar. 0653-649575 WERK GEZOCHT DOOR ... matroos, machinist en stuurman zoeken werk ibv dienstboekje. Tel. 0049-173-7449355 of 0031-630-839136 BIEDT ZICH AAN kapitein ibv alle papieren, 25 jr, tankerervaring. 0654-941395 GEVRAAGD volmatroos op ms Volharding per 1 april 2005. Tel. 0653-361631 0049-1716061366 TE KOOP Franse motor 1950, nieuw vlak, Deutz 528 1973, 456 KW, 73x8.20, 982 T. Tegen aannemelijk bod, sterfgeval. Tel. 0032-475733801 ECHTPAAR ZOEKT ... motorvrachtschip tot 600 ton met vast werk om over te nemen. 0527-614172 15 MAART 2005 AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1335 PZS - 6480 630 750x420x450 € 1580 PZS - 7560 730 860x420x450 € 1716 PZS - 8640 830 970x420x450 € 1835 PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2090 PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2280 Prijzen inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland * Volautomatische tractieladers * 80 Ah 24 V € 680 ex BTW * 100 Ah 24 V € 770 ex BTW Dealer Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 ➙ 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven __________________________________________________________________ Naam Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email __________________________________________________________________ Woonplaats BTW nr: ❍ Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ TE KOOP hydr alum radarmast 3m. 0653-422599 GEVRAAGD stcl matroos, lichtmatroos op mvs int. vaart tel. 0653-683192 GEVRAAGD op mts Tourmaline; stuurman ibv patent en deksman (met technische achtergrond), vaarschema is 8 wk op/2 wk af, loon notk. Tel. (0031)-(0)6-22 424148 Kickers GEVRAAGD drie matrozen op kvb Bornrif, donauvaart, 2mnd op/1 mnd af, CAO loon en ibv dienstboekje. Tel. 06-22424148 GEVRAAGD stuurman of kapitein i.b.v. Rijn/radarpatent op mts Aquamarin. Loon en vrije tijd n.o.t.k. 010-4822973 0626-062737 BIEDT ZICH AAN stuurman/matroos inl. 0612-250030 Handtekening: ______________________ ❍ Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 ‘Geen asfalt maar hersens’ Projectgroep Incodelta presenteerde op 7 maart in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam ideeën om miljoenen tonnen lading voor de sector shortsea te veroveren. Daaraan voorafgaand werden projecten besproken, die reeds afgerond zijn. Binnenvaartprojecten die niet direct om meer infrastructuur vragen. Een werkwijze die de minister van Verkeer & Waterstaat goed bevalt. (vervolg van pagina 1) De AMVV betaalt de kosten van het steunpunt. Als nut en noodzaak zijn aangetoond van een dergelijk steunpunt, worden andere financieringsbronnen gezocht. Niet uitgesloten is dat ook de overheid weer gevraagd wordt een duit in het zakje te doen. Manager Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart: ‘We zijn hier heel blij mee. De hulpvragen worden steeds complexer en de maatschappelijke dienstverlening aan de wal is vaak onvoldoende op de hoogte van de specifieke omstandigheden van de varende ondernemer. De ervaring leert ook dat schippers die zelf achter allerlei zaken en regelingen aan de wal aan moeten bellen nogal eens van het kastje naar de muur worden gestuurd, terwijl contacten tussen de ene instantie en de andere vaak vlotter verlopen.’ Lilian van Hiele zal ook deel uitmaken van de Werkgroep Sociale Zekerheid van CBRB en Kantoor Binnenvaart. Ze zal ook het AMVV-vrijwilligersnetwerk ✂ Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden (advertentie) Een project als SIKZNEB (Samenwerken tussen Intermodale Knooppunten in Zuid- Nederland en België) heeft volgens Incodelta uitgewezen dat het goed mogelijk is door onderlinge samenwerking tussen terminals en reders lege containers niet meer terug naar de zeehaven te varen maar onderling te verplaatsen tussen de terminals zodat er minder hoeft te worden vervoerd. Henk Berben van HTS Intermodal deed verslag van het project. Bij het project met afvaltransport per schip bleek het niet mogelijk in prijs te concurreren met het wegvervoer. Ad Pellemans van Essent Milieu hield een ingewikkeld verhaal waarom dat zo is en concludeerde dat er druk van de onderhouden en uitbreiden. De vrijwilligers van de AMVV organiseren onder andere jaarlijks de Bestevaer-landdag en de AMVV-zeiltrofee. Vanuit AMVV en Kantoor Binnenvaart is een begeleidingscommissie gevormd die de doelstelling van het steunpunt bewaakt en waar nodig praktische ondersteuning geeft. Die commissie bestaat uit: AMVVbestuurder Henk Mos en medewerker Ron Knol, Jan Veldman en Gerard Kester van kantoor Binnenvaart en Jenny Klein- Seine van het ms Isola. Het steunpunt is in principe 24 uur per dag bereikbaar: 010- 2060600/ 0620 -112319. E-mail: steunpunt@kantoorbinnenvaart.org. Na overleg met organisaties en instanties wordt een voor de brancheorganisaties toegankelijke database opgezet waarin actuele informatie te vinden is over regelingen, instanties en doorverwijsmogelijkheden. Binnenkort kan aan boord van het voormalige schipperscentrum vlees van spiesen worden gegeten op de nieuwe Rotterdamse spiesenboot. Rederij Tonissen uit Nijmegen heeft het vaartuig van de AMVV gekocht via makelaar Peter Huizinga. Waar het schip komt te liggen is nog niet bekend. De rederij is ook exploitant van pannenkoekenboten in Rotterdam en Nijmegen, de Chinaboat in Rotterdam, het partyship Marieken van Nimweghe en de Nijmeegse spiesenboot Quirin’s. Het Zwaantje, de varende speeltuin van de voormalige AMVV-ligplaatsschool, die nu nog naast de Zwarte Zwaan ligt, wordt voor een symbolisch bedrag verkocht aan de LOVK, het Landelijk Onderwijs aan Varende Kleuters. Er wordt nog gezocht naar een mogelijkheid dat schip in de buurt van de nieuwe ligplaatsschool aan de Brede Hilledijk te leggen. (Vervolg van pagina 1) Voorzitter Damen vroeg de minister om samen met de Logistieke Alliantie deze handschoen op te pakken en gezamenlijk en daadkrachtig de logistieke uitdagingen waar de Nederlandse samenleving .. ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Email: ❍ Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: De Vlaamse zingende comédienne Chantal Verspaille deed een prachtig relaas over wat er allemaal fout gaat tussen Vlaamse reders als die samen moeten werken en de dubieuze rol van consultants daarin. ‘We gaan met TEU’en aan de haal en werken samen aan het verhaal,’ moest iedereen meezingen met Chantal. Rechts voorzitter jan Terlouw, die lachend meezong. (foto MGR) Kantoor Binnenvaart blij met steunpunt Hantekening: ❍ Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden. overheid nodig is om het transport over water te laten plaatsvinden. De Rijksoverheid wil graag samenwerken maar staat niet met de portemonnee klaar voor Incodelta. Liever wordt het aan de provincies overgelaten. Plaatsvervangend directeurgeneraal Lintsen sprak namens minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat op het Incodelta Platform 2005. ‘Incodelta staat voor bovenregionale samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Die samenwerking leidt tot sterkere netwerkrelaties tussen logistieke knooppunten. Bovenregionale afstemming vergroot ook de slagkracht van de regio. Het leidt tot meer sterke en breed gedragen ideeën die daardoor over het algemeen ook eerder en hoger op de Haagse en Europese agenda komen. Dat is dus de eerste belangrijke functie van Incodelta: de bundeling van krachten waardoor het geheel meer wordt dan de som der delen. Incodelta richt zich vooral op het starten en realiseren van concrete projecten. (…) Onder het motto ‘geen asfalt, maar hersens’ moeten we vooral ook zoveel mogelijk slimme logistieke projecten ontwerpen en uitvoeren. Nog steeds blijven te veel logistieke innovaties op de plank liggen. Incodelta haalt ze daar vanaf en brengt ideeën in praktijk. Zo gaan we van kennis, via kunde naar kassa!’ Ondanks deze lovende woorden liet de minister weten dat Incodelta geen cent subsidie meer hoeft te verwachten van het ministerie. Dat sluit volgens Peijs ‘naadloos aan bij het regeerakkoord en het gedachtegoed van de Nota Mobiliteit. Je eigen verantwoordelijkheid nemen, zeggen we dan tegenwoordig.’ Wel wil het ministerie graag samenwerken met Incodelta. Want samenwerken is het thema van Incodelta. Ondernemers zijn echter lang niet altijd geneigd samen te werken, zeker niet als ze elkaars concurrent zijn. Toch lukt het af en toe wonderwel, zoals het project Distribouw bewijst, waarin vier betonvervoerders eendrachtig samenwerken. Kwaliteitsnetwerk als prioriteit voor staat, aan te pakken. De prioriteiten voor de Logistieke Alliantie op de korte termijn zijn het introduceren van een systeem van beprijzen en een nationaal kader voor stedelijke distributie. Tevens wordt benadrukt dat een nationaal en Europees multimodaal kwaliteitsnetwerk noodzakelijk is. De Logistieke Alliantie dringt daarnaast aan op een daadkrachtige aanpak op korte termijn van de voorgestelde acties en heeft er bij minister Peijs op aangedrongen dat de onlangs aangekondigde begrotingsmeevallers gedeeltelijk worden gebruikt om de aanpak van infrastructurele knelpunten te versnellen. (advertentie) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl Sociaal 15 MAART 2005 Wat een baan is dat. Minister. Je laat die jongelui van DG goederenvervoer – als dat afdelinkje tenminste nog zo heet na de 24e reshuffle van het departement in 23 jaar tijd – een tekstje schrijven voor een toespraak en je stuurt één of andere adjunct om het verhaaltje uit te spreken. Nou goed, dan mag ik een stagiair sturen om het aan te horen en lees dan in de krant dat onze redactie een quote van de minister aanhaalt: ‘Het Incodelta-gebied neemt tweederde van de goederenstromen in Nederland voor haar rekening.’ Jaja, het gebied wel, Incodelta niet hoor. Wat een kletskoek toch maar weer, van onze minister (als ze tenminste weet dat ze dit heeft gezegd). Dat kan ik ook, hoor. De Binnenvaartkrant bestrijkt vijf landen met in totaal bijna honderd miljoen inwoners. Die besteden wekelijks meer dan een miljard euro aan de dagelijkse inkopen. Nee, ik begrijp ook niet dat Albert Heijn nog nooit bij ons heeft geadverteerd. Niet dat de minister een deugniet is, maar haar redenering deugt in elk geval niet. Zeg toch gewoon zoals het is. Je laat alleen maar bij Incodelta je stukje voorlezen om dat clubje te plezieren, geef ze dan een zak met geld of zo. Of is het echt belangrijk nog maar eens te benadrukken dat de lol er af is om middelen ter beschikking te stellen voor stimulering en beïnvloeding van de markt, en dat het bevoordelen van iets als scheepvaart om milieu- of veiligheidsredenen vloeken in de kerk geworden is, net als modal shift trouwens, terwijl dat begin jaren negentig toen we nog een katholieke premier hadden dagelijks bij de vespers werd gepreveld? Ik blijf het flauwekul vinden als gesproken wordt van de eigen verantwoordelijkheid die een sector als de binnenvaart (om maar wat te noemen) zou moeten nemen. Waarom? Dat zijn ondernemers die hun geld verdienen door riskante investeringen te doen in schepen. Maatschappelijk ondernemen is alleen maar belangrijk voor ze als het iets opbrengt. Voor de rest zal het milieu en de veiligheid van Nederland hen net zoveel een zorg zijn als het dat is voor de bakker op de hoek die knokt tegen de Albert Heijn een hoek verder (dat is al de tweede keer AH in dit stukje, ik krijg vast extra airmiles). Ergens in de loop van deze eeuw zal ook ‘Den Haag’ er wel achter komen dat maatschappelijk ondernemen niet de verantwoordelijkheid is van de ondernemer maar van de maatschappij. En dus ook wel enige steun van de overheid verdient. Misschien zelfs sociaal-maatschappelijke steun, al vind ik dat een beetje een houten boom. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant