Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 15 MAART 2005 Voor het mps Swiss Gloria leverden wij de gangway kranen. Wij wensen Scylla Tours AG Basel veel succes en een behouden vaart. Wij verzorgden de bouw van het casco van mps Swiss Gloria Hakgriend 14 • 3371 KA • Hardinxveld-Giessendam • Tel.: 0184-61 44 10 • Fax; 0184-61 48 35 E-mail: info@jlmuns.nl Internet: www.jlmuns.nl Wij wensen het mps Swiss Gloria en wensen schip en bemanning veel succes en een behouden vaart en haar bemanning Wij leverden het stuurhuis met overzakbare bovenbouw Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 een behouden vaart. Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl DA-CAPO Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij feliciteren Scylla Tours AG Basel van harte met het mps Swiss Gloria en wensen gasten en bemanning een plezierige en behouden vaart. Scylla Tours AG Basel veel succes en een behouden vaart met mps Swiss Gloria Rivierdijk 423 - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 Email: info@da-capobv.nl DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK www.da-capobv.nl Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 In Nijmegen zit aan de Voortstadslaan een bijzondere winkel. Allerlei soorten wol, handwerkpakketten en materialen om creatief mee bezig te zijn, zijn er te vinden. De zaak wordt gerund door een voormalig schippersechtpaar: Diny en Bertus van der Tol. Zij hebben én over hun periode dat ze nog voeren én over de tijd dat zij de winkel bestieren, flink wat interessante gespreksstof. Meer dan 25 jaar wonen Diny en Bertus nu aan de wal. Maar beiden hebben ze lijnen naar de binnenvaart en ze voelen zich bij die bedrijfstak nog steeds nauw betrokken. De moeder van Diny was een schippersdochter. ‘Maar omdat zij trouwde met een man die aan de oever van de Waal in Nijmegen een transportbedrijf had, heb ik als kind altijd aan de wal gewoond. Mijn vader had twee paarden, een platte wagen en een kiepwagen; later werden dat vrachtauto’s.’ Uiteraard vertelde Diny’s moeder vaak over de tijd dat ze als schippersdochter veel met de vaart van doen had. Het indrukwekkendste verhaal weet Diny nu nog in geuren en kleuren te vertellen: ‘Mijn grootouders voeren veelal turf naar Nijmegen en wanneer dat schip dan over die kanalen in het noorden voer, werd dat vaak door een paard op het jaagpad getrokken. Maar eens hadden mijn grootouders geen paard voor handen en toen moest mijn moeder, omdat zij de oudste van de tien kinderen was, uit Nijmegen op de fiets naar Vroomshoop om daar te gaan helpen het schip over het kanaal voort te trekken. Dus mijn moeder heeft nog in de lijn gelopen, zoals dat vroeger genoemd werd.’ Tabaksplanten Bertus was een doorgewinterde schipperszoon. Ook zelf heeft hij heel wat jaren in de binnenvaart gewerkt. Het schip van zijn ouders heette Niets zonder Gods zegen. Een motorschip van honderd ton. In de oorlogsjaren woonde Bertus bij zijn oom en tante in Oude Wetering, omdat hij daar naar school ging. ‘Ik heb veel geld verdiend in de oorlog, doordat ik een kwart van de tuin van mijn oom had gehuurd. Daar had ik tabaksplanten gezet. De bladeren stuurde ik naar Turmac in Amsterdam en toen kreeg ik prachtige shag terug. Die verkocht ik voor goed geld en daar kocht ik een spinnewiel en wol voor en toen ging ik spinnen. Die wol verkocht ik ook weer of ik ruilde die bij de boeren voor vlees en graan.’ Op 13-jarige leeftijd had Bertus al een eigen zeilboot, een BM, en later kocht hij een kajuitboot. Na de lagere school zat Bertus een jaar op het schoolschip de Prinses Juliana van het KOF. Dat was een praktisch gerichte opleiding. ‘Maar we kregen er ook theorie bij. Na die opleiding ben ik bij mijn ouders aan boord gaan varen en tijdens het varen volgde ik veel schriftelijke cursussen in economie. Het was in die tijd niet zo goed in de binnenvaart en soms moesten we wel veertien dagen wachten voordat we weer een reis hadden. In die tijd werkte ik dan op een kantoor bij een scheepsbevrachter. Dat heb ik bijna driekwart jaar gedaan. En ook daarmee deed ik veel ervaring op.’ Bertus en Diny leerde elkaar in Nijmegen kennen en ze trouwden in 1958. ‘Toen hebben we een groter schip gekocht,’ gaat Bertus verder . ‘Dat was een kempenaar. Die kwam van een oom van mijn vrouw. Het schip heette de Theodora. Daar heb ik altijd grind mee gevaren van Limburg naar Hengelo en op de terugreis zout naar België en Linne. Later hebben we een 700-tonner gekocht, de Elisabeth. Daarna heb ik nog eens een tanker gekocht en daar voeren we samen op. We stonden dan beurtelings aan het roer. Dat was vier uur op en vier uur af, totdat we in Bazel waren.’ Failliete boedels Aan het einde van de zeventiger jaren bleek dat het varen, op de wijze zoals zij dat gewend waren, niet goed was voor de gezondheid van Bertus. Daarom besloten ze hun leven een andere wending te geven en werk aan de wal te zoeken. Ze wilden samen een winkel beginnen. ‘In het begin dachten we aan een winkel in Nijmegen in scheepvaartartikelen,’ vertelt Diny. ‘Maar een onderzoek daarnaar, dat we lieten doen door de Kamer van Koophandel, wees uit dat het er voor die branche in Nijmegen niet gunstig uit zag. Ik had vroeger een opleiding voor coupeuse gedaan en Bertus had een goede handelsgeest en wist het een en ander over handenarbeid, spinnen en breien, en daarom besloten we een winkel te beginnen in wol en handwerkartikelen.’ ‘In het begin hadden we wol, handwerken, gobelin fournituren, DMC-garens, talensverf en ritsen. Later werd het assortiment uitgebreid met allerlei hobbymaterialen en borduurpakketten. We kochten een pand in Nijmegen, waar voorheen een rijwielzaak in zat, verbouwden dat en gingen er in 1978 van start. Zelf heb ik veel aan die verbouwing meegewerkt, want ik heb getimmerd, gemetseld, cement gedraaid en alles wat daar bij hoorde. Eerst bleef Bertus nog wat varen, maar in 1980 zaten we beiden aan de wal.’ ‘Vanuit de binnenvaart overstappen naar de wolhandel is bepaald niet niks,’ aldus Diny. Toch bleek de keuze voor deze branche een goede, want de zaak groeide en bloeide al snel. Diny stond (en staat) de klanten in alles met raad en daad bij. Bertus ging mee inkopen, hield de administratie bij en leverde zo zijn aandeel in het bedrijf. ‘Regelmatig gingen we er op uit om van failliete boedels grote partijen in te kopen,’ licht Bertus toe. ‘Zo kocht ik ooit in Dokkum een halve fabriek op. En dan stouwden we onze tjalk in de haven hartstikke vol, zodat we er zelf bijna niet meer in konden. En dan maakte ik een groot bord tegen de ramen met daarop: “een gulden een bol”. Dan konden we het bijna niet aangesleept krijgen.’ Diny en Bertus hadden ook eens een grote strop. ‘We hadden heel veel wol ingekocht. Onze hele kelder lag helemaal vol en toen waren de pompen kapot gegaan. We stonden tot aan de knieën in het water en toen waren we alles kwijt. Dat kostte ons toen ruim 30.000 gulden en dat was in die tijd heel veel geld.’ Ze hebben in Nijmegen ook nog een prachtige lingeriewinkel gehad. Maar op zekere dag werd daar ingebroken en zo was alles in één nacht weggehaald. ‘In die winkel stond mijn dochter,’ aldus Diny. ‘De fabrieken hebben ons toen geholpen om weer opnieuw te beginnen. Maar op een gegeven moment wilde mijn schoonzoon weer gaan varen en toen hebben we die winkel overgedaan aan een van de winkelmeisjes. De winkel bestaat nog steeds.’ Tjalk Diny en Bertus wilden recreatief blijven varen. Daarom gingen ze, toen ze 25 jaar geleden hun tanker verkocht hadden, op zoek naar een klein schip. Na goed zoeken vonden ze een tjalk van zestien meter lang, die de welluidende naam Vrouwe Gerdina draagt. Al vele jaren ligt die tjalk in de Waalhaven in Nijmegen en op gezette tijden vaart het echtpaar daarmee over allerlei vaarwegen. ‘Ik vaar nogal eens naar de Kraaijenbergse Plassen bij Cuijk,’ zegt Bertus. ‘In de vakantie maken we samen langere tochten. Zo zijn we er al mee in grote delen van Duitsland, Frankrijk en België geweest. Normaal gaan we drie tot vier weken weg. De winkel draait tijdens de vakantie gewoon door, want Diny heeft een heel goede kennis, die ook coupeuse is, en die staat dan in de winkel.’ De aandacht voor de winkel blijft ook tijdens de vaartochten bestaan. ‘Als we zo ’s zomers varen, gaan we ook naar allerlei plekken toe waar handel is in wol, kralen en dergelijke,’ legt Diny uit. ‘Dat kopen we in bulk in en aan boord zitten we dan ’s avonds te sorteren en te prijzen. En als onze zoon Bennie in het weekend daarna aan boord komt, neemt die de spullen weer 15 MAART 2005 Voormalig schippersechtpaar Van der Tol heeft al ruim 25 jaar bijzondere hobbywinkel in Nijmegen Van de binnenvaart naar de wolhandel 99.211 (advertentie) GOED DOOR DE BOCHT MET EEN VETH KOPROER www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Met hun winkel willen Diny en Bertus voorlopig nog gewoon doorgaan. (foto Harrie van Eeuwijk) mee en geeft hij ze in de winkel af. Dan hebben we weer iets nieuws. Dat is dus werken en vakantie vieren tegelijkertijd.’ Voorlopig willen Diny en Bertus op deze manier met hun winkel en hun tjalk doorgaan. Bertus is 72 jaar; Diny 69. ‘Als we gezond blijven, gaan we gewoon door,’ aldus Diny. ‘Want het bevalt ons zo best. Maar mochten we iemand vinden die onze winkel goed over wil nemen, dan zeggen we niet direct nee.’ ‘Met de binnenvaart hebben we nog steeds contacten, want we hebben een dochter die vaart en we zitten regelmatig op het water met onze Vrouwe Gerdina. Het schip van onze dochter Dia en onze schoonzoon, George Sep, heet Marbella. En onze zoon Benny werkt bij Rijkswaterstaat als verkeersleider op de verkeerspost in Tiel. Dus over de binnenvaart wordt bij ons thuis nog steeds veel gesproken.’ 21156 (advertentie) BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant