Views
2 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 15 MAART 2005 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 Do you need reliability? Vopak Barging Europe Traktie-accu’s voor ‘grootverbruikers’ BETER IN ZEE MET VAN ANDEL • Lange levensduur gemiddeld 8 jaar • 5 jaar garantie • kleine box-hoge capaciteit • gebouwd door een West-Europese topfabrikant Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 620Ah Type 6PZSL480 Lengte 75 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.640,- + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen 720Ah Type 7PZSL560 Lengte 86 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.782,- + Lage prijs + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s 820Ah Type 8PZSL640 Lengte 97 cm Breedte 44 cm Hoogte 46 cm 7 1.926,- inclusief montage, transport en verbindingsset. prijzen netto exclusief BTW. + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. C&P-04.04.062 Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 49,95 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 66,91 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 9,79 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 8,78 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 66,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ......... € 185,98 140 ton ......... € 195,84 160 ton ......... € 220,63 100 ton ......... € 691,61 Phone: +31 78 6528 528 Website: bargingeurope.vopak.com Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 mail: gh-francois@skynet.be STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 32,50 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 EXTRA 5% KORTING HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 350

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 15 MAART 2005 Shortsea en binnenvaart groeien vier procent ‘Geef vaarwegen alle kansen op ontplooiing’ Binnenvaart en shortseaverkeer boeren allebei goed in Vlaanderen. In navolging van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) heeft ook Promotie Shortsea Vlaanderen een groei van vier procent meegedeeld. De Vlaamse overheid is opgeroepen om haar verkeersbeleid goed af te stemmen op deze transportmodi. De zeehavens van Antwerpen, Oostende, Gent en Zeebrugge kenden vorig jaar een shortseatrafiek van 107 miljoen ton. Bijna de helft van de totale overslag in de havens werd door shortsea shipping gegenereerd. De sterkste groei, vijf procent, werd genoteerd in Antwerpen. Groei Waalse binnenvaart In Wallonië zijn nog veel kleine schepen actief, waarvoor de hoeveelheid werk toeneemt. (archieffoto Sarah De Preter) Het binnenvaarttransport in Wallonië is de afgelopen tien jaar sterk gegroeid. Ook voor vorig jaar meldt het Waalse transportministerie groeicijfers. De vervoersprestatie steeg met 3,4 procent naar 1,74 miljoen tonkilometer. De vervoerde tonnage steeg 5,4 procent en kwam uit op 45,2 miljoen ton. Daarmee ziet de sector de toekomst met vertrouwen tegemoet. Daar deed ook de binnenvaart het vorig jaar bijzonder goed. In alle zeehavens samen naderde de binnenvaart in 2004 de kaap van 100 miljoen ton. Vooral het containertransport is met 38,4 procent flink gestegen. ‘De modal shift werkt,’ concludeert PBV met tevredenheid. De organisatie moedigt de overheid aan hier actief op in te zetten. Zwarte zomer De Belgische Kustwacht krijgt een moderne verkeerstoren voor de begeleiding van schepen op de Noordzee. Begin februari zijn in Oostende de b o u w w e r k z a a m h e d e n gestart. De toren verrijst boven het bestuursgebouw van de Vismijn is Oostende. In juni 2006 kan de Kustwacht er haar activiteiten starten. De administratie van de scheepvaartbegeleiding verhuist dit najaar van Zeebrugge naar Oostende. Naast de dagelijkse verkeerscontrole en -begeleiding van schepen op zee zullen vanuit de nieuwe verkeerstoren ook de sluizen van Oostende worden bediend. In samenwerking met het Gemeentelijk Havenbedrijf van Oostende zal vanuit de toren met een gloednieuw cameradetectiesysteem de haven worden gecontroleerd. Ook staat er een crisisteam paraat voor het geval dat een vliegtuig een noodlanding op zee moet maken. Schepen die met gevaarlijke Sinds 1996 groeide de vervoersprestatie van de binnenvaart in Wallonië met gemiddeld 5,8 procent per jaar. De tonnage nam in diezelfde periode jaarlijks zo’n 5,2 procent toe. Met de opening van de scheepslift in Strépy verdween in september 2002 een belangrijk knelpunt voor de binnenvaart. In de eerste twaalf maanden na de opening passeerde ruim een miljoen ton goederen het kunstwerk. Vorig jaar was dat al 1,5 miljoen. Vóór de ingebruikname was het Canal du Centre slechts goed voor een jaarlijkse tonnage van 256.000 ton. Vorig jaar heeft 13,6 miljoen ton goederen per binnenschip Wallonië verlaten. De importen bedroegen 17,8 miljoen. Binnen de Waalse grenzen vervoerden binnenschepen een Moderne verkeerspost voor veiligheid op zee lading vanuit Oostende vertrekken zullen tot de eerstvolgende haven worden gevolg. Een nieuw systeem maakt het mogelijk om radarbeelden af te tappen. Die spelen een grote rol in de strijd tegen mensen- en drugssmokkel. Ook het windmolenpark op zee kan vanuit de nieuwe toren worden bewaakt. Alle apparatuur is afgestemd op de apparaten die door de Nederlandse en Britse kustwacht worden gebruikt. kleine drie miljoen ton. Het doorgangsverkeer lag op 11,1 miljoen ton. Sterkste stijgers zijn de vaste brandstoffen (plus 26 procent) en de bouwstoffen (plus zes procent). Alle overige goederengroepen bleven nagenoeg stabiel. In de provincies Luik en Namen bleef het binnenvaartvervoer op het niveau van 2003. In Henegouwen werd duidelijk meer via de waterweg vervoerd. De binnenvaart in Waals Brabant herstelde zich na het moeilijke jaar 2003, waarin het herhaaldelijk tot staking kwam bij het bedieningspersoneel aan het Hellend Vlak van Ronquières. De sector herinnert zich nog goed de zwarte zomer van 2004. Door capaciteitstekorten op de terminals in Antwerpen moesten binnenschepen lang wachten. Hoewel de problemen inmiddels zijn opgelost, vraagt PBV om structurele maatregelen. Alleen zo kan een herhaling van de problemen in de toekomst worden voorkomen. ‘De Vlaamse overheid moet nu al anticiperen op een verdere groei van de containerstromen in de toekomst.’ PBV vraagt meer aandacht voor de afvoerfaciliteiten naar het achterland. Dat speelt een belangrijke rol in de groeikansen van de Vlaamse havens. ‘De duurzame groei van de Vlaamse havenactiviteit zal in de toekomst sterk beïnvloed worden door de plaats die de binnenvaart krijgt toegewezen. Wij vragen dat versterking van de positie van de binnenvaart in de havens als hoeksteen zou gelden van het Vlaams Havenbeleid.’ Ook het shortseaverkeer kampt nog met structurele knelpunten. Zo is de doorvaarthoogte van enkele bruggen op het Albertkanaal te beperkt. Douane dreigt met acties In de haven van Antwerpen hebben ambtenaren van de douane en accijnzen met acties gedreigd. Ze willen duidelijkheid over enkele projecten en hervormingen. Er zijn minstens driehonderd extra mensen nodig om nieuwe taken te kunnen uitvoeren. Maar volgens de vakbonden is er al lang een wervingsstop. De vakbonden willen daarom op korte termijn om de tafel met de federale overheid. Het extra personeel moet er volgens de vakbonden komen vóór de ingebruikname van Brug zakt niet De kanaalbrug in Kapelle-opden-Bos is dinsdag 15 februari urenlang omhoog blijven staan. Het verkeer naar Mechelen en Londerzeel moest de hele voormiddag via Tisselt en Willebroek worden omgeleid. De brug was rond middernacht opgehaald voor een binnenschip, maar zakte na de doorvaart daarvan niet meer Luik blijft tweedegrootste Onwel Enkele werknemers van BASF in Antwerpen zijn begin deze maand bevangen door de dampen van een chemisch product. Ze waren in de avonduren aan het werk op kaai 913. In de buurt werd een tankschip geladen met methylacrylaat. Toen de tanker te vol Vopak investeert in Antwerpen Het Nederlandse Vopak gaat een terrein van 17,4 hectare exploiteren aan de oostzijde van het Verrebroekdok in de Antwerpse haven. Vopak gaat er een tankpark bouwen voor de overslag van vloeibare bulkgoederen. het Deurganckdok, de installatie van tientallen nucleaire controlepoorten in de haven en het opstellen van scanners. Terwijl de activiteiten in Antwerpen blijven groeien, slinkt het aantal ambtenaren bij douane en accijnzen in rap tempo. Veel werknemers gaan met pensioen en worden niet vervangen. De werkdruk voor de resterende ambtenaren loopt daardoor hoog op. De vakbonden wijzen er in een brief aan de federale regering op dat het personeelsbestand in Nederland in tien jaar tijd verdubbeld zou zijn. op haar plaats terug. Volgens de NV Zeekanaal was er een storing in de software van het besturingssysteem. Op het zeekanaal deden zich in de afgelopen maanden regelmatig problemen voor met de bruggen. De kunstwerken worden geautomatiseerd om van afstand te kunnen worden bediend. De haven van Luik was ook vorig jaar na Duisburg de tweedegrootste binnenhaven van Europa. Er werd 22 miljoen ton overgeslagen, waarvan vijftien miljoen van en naar binnenschepen. Voor de Port Autonome in Luik is dat het beste resultaat ooit. Het binnenvaartvervoer is ten opzichte van 2003 met 7,2 procent gestegen. Meer dan 10.000 schepen deden de Luikse haven aan. Verschillende goederengroepen, waaronder bouwmateriaal (4,7 miljoen ton), brandstof (2,3 miljoen ton) en metaalproducten (1,1 miljoen ton), stegen. De overslag van ertsen, landbouwproducten en voedingsmiddelen is gedaald. De directie van de haven onderhandelt momenteel over een engere samenwerking met de haven van Antwerpen. Langs het Albertkanaal zal een multimodaal platform worden gebouwd. In België is Luik de vierde haven, na de zeehavens Antwerpen, Zeebrugge en Gent. raakte, ontwikkelde zich een dampwolk die in de richting van kaai 913 dreef. De BASF-medewerkers kregen hoofdpijn en braakneigingen. Ze werden ter plaatse verzorgd en konden twee dagen niet werken. Vopak heeft al activiteiten in de haven van Antwerpen en zal in de eerste fase zeventig miljoen euro in de Waaslandhaven investeren. Daarmee wordt een park gebouwd met 74 tanks voor vloeibare bulk met een opslagcapaciteit van 109.000 kubieke meter. Vopak heeft laten weten dat het zijn activiteiten in een latere fase wil uitbreiden naar het zuiden. Het Havenbedrijf wil daarop ingaan zodra de terreinen van de nu toegekende locatie vatbaar zijn voor concessie.

Binnenvaartkrant