Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 15 MAART 2005 KMD motoren met CCR Certificaat KMD motoren mit ZKR Zertifikat Hoofdmotor, Boegschroefmotor, Generatormotor, en Pompmotor KMD WS op basis DAF motor 300 tot 400 pk* € 10.500,- KMD WS op basis DAF motor 430 pk* € 11.250,- * Afhankelijk van toepassing: -Prijzen excl. BTW. -Garantie 2jaar mits onderhoud aantoonbaar is. KMD S14 op basis Scania motor V8 350 tot 450 pk* € 13.500,- Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT Werner Kortmann GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg DEKSMAN ZOEKT ... schip om vaartijd matroos 1 jaar vol te werken. 18 jaar zeev. ervaring. tel. 0597-413347 Hard, goed en accuraat werk. GEVRAAGD op mcs Furka stuurman i.b.v. Rijnpatent, loon n.o.t.k. Vaart R'dam-Europoort (Maasvlakte). Zondag vrij. 0653-422416 TE KOOP Luxe motor, 24x4.25x0.8m, in '98 opnieuw opgebouwd, DAF 120 pk, bg.schroef/telesc., spudpaal, hijskraan, perfecte staat, vrpr € 240.000 (ref 2255) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP Now or never woon/ werkschip (vml klipper) 33.24x4.97x1m, Cummins 280 pk, grote werkplaats ca 14x5, incl div apparatuur, geïso. woning met cv, vrpr € 60.000 (ref 2242) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl TE KOOP 2 mast schoener, 42x5.85x1.95m, Deutz 230 pk, 28 pers. (60 pers. dagtochten), goede omzet (Monnickendam). Vr.pr. € 495.000 (ref 1497). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEZOCHT stuurman in het bezit van Rijnpatent, 14 op 14 af. Tel. 0653-534595 THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: ECHT BETAALBAAR • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. FUN YAK BIJBOTEN • Uit voorraad leverbaar de Fun Yak 360 en Fun Yak 390 • Fun Yak bijboten zijn SI en BSBG gekeurd • Gemaakt van liniare polyethyleen; een oersterke kunststof • Dubbelwandig, geheel naadloos, onderhoudsvrij en recyclebaar, derhalve milieuvriendelijk Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl FLITSENDSNELLE SERVICE WERELDWIJD Dealer van o.a.: ALPHATRON navigatie apparatuur, VICTRON acculaders en omvormers, TRESCO electronische vaarkaarten, TVSE brandstofverbruiksmeters en TVSE Electrische cv-ketels. Steun het KWF Kankerbestrijding voor € 5,00 en ontvang een leuke tas! TEUS VLOT SCHEEPS ELECTRO BV Service wereldwijd • Reparatie van electrische installaties waaronder ook reparatie en revisie van generatoren • Complete electrische afbouw van casco’s • Officieel Alphatron dealer. Ga naar www.charitycompany.tk www.charitycompany.tk Technische gegevens Fun Yak 360 • Lengte 3.60 meter • Breedte 1.50 meter • Hoogte 62 cm. • Gewicht 100 kg. • Draaggewicht 430 kg. • Kortstaart tot 25 PK • 1 bank standaard Opties: • Stuurconsole • 2e zitbank • Viersprong • Aluminium peddels Technische gegevens Fun Yak 390 • Lengte 3.90 meter • Breedte 1.60 meter • Hoogte 82 cm • Gewicht 130 kg. • Draaggewicht 530 kg. • Langstaart tot 30 PK • Standaard 2 banken • V-bodem Opties: • Stuurconsole • Viersprong • Aluminium peddels Baanhoek 182b, 3361 GN Sliedrecht. Postbus 12, 2970 AA Bleskensgraaf Tel.: (0184) 49 38 88 Fax: (0184) 49 38 89 E-mail: electro@teusvlot.nl www.teusvlot.nl TEUS VLOT SCHEEPS ELECTRO BV MAAKT DEEL UIT VAN DE TEUS VLOT BEDRIJVENGROEP. Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 De Fun Yak bijboten zijn te verkrijgen bij: BUNKERSTATION HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 Dekatel 29478 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 15 MAART 2005 Havenschepen Leo Delwaide ergert zich aan houding van Nederland, maar: ‘Haven van Antwerpen staat zijn mannetje’ De overslag in de Antwerpse haven neemt van jaar tot jaar toe. Veel minder voortvarend verlopen de ontsluiting van het achterland en de optimalisatie van de zeetoegang. ‘De haven is een wereldgebeuren,’ zegt havenschepen Leo Delwaide. ‘Maar de discussie over de IJzeren Rijn en de Westerscheldeverdieping is een Nederlands-Vlaams gekibbel dat niet thuishoort in de moderne tijd.’ Een langverwachte zomer kondigt zich aan. In juli nemen de Antwerpenaren de eerste fase van hun Deurganckdok in bedrijf. Het eerste Scheldewater doorbrak begin februari de dijk van een megaproject in wording, dat de slagkracht van de haven aanzienlijk zal vergroten. ‘We kunnen hier op termijn zes miljoen TEU overslaan. Dat is net zoveel als nu al in de hele haven wordt behandeld. Deze extra capaciteit is broodnodig; vorig jaar kenden we ernstig ruimtegebrek. Daardoor heeft Antwerpen containers verloren aan andere havens.’ Door Sarah De Preter Het lintje is nog niet doorgeknipt, of de haven maakt al weer nieuwe plannen. ‘Internationale prognoses voorspellen dat het containervervoer ook in de komende jaren nog flink zal groeien. We verwachten dat het Deurganckdok snel vol zal zijn. Er bestaan dan ook concrete plannen voor een tweede dok ten noorden van Doel. Onze positie in de range van Noordwest-Europese zeehavens zal hierdoor aanzienlijk versterken.’ Het plezierige vooruitzicht binnenkort meer containers te kunnen behandelen, wordt gefrustreerd door de moeizame voortgang van twee dossiers ter ontsluiting van de haven: de Westerscheldeverdieping en de IJzeren Rijn. ‘Mij zit de onplezierige houding van Nederland dwars. Al maanden verwachten wij vanuit Nederland groen licht voor de Westerscheldeverdieping. Het is onvoorstelbaar hoe láng dit traject heeft geduurd. Inmiddels zijn we vijf jaar bezig met een drie-pijlerbeleid, dat de verdieping vanuit economisch, veiligheidstechnisch en milieutechnisch oogpunt onderzoekt. Op aandringen van Nederland zijn talrijke studies uitgevoerd naar de milieueffecten. En wat is gebleken? Dat het milieu niet wordt aangetast. Dat wisten we volgens mij vijf jaar geleden ook al. Argumenten over het milieuonvriendelijke karakter van de Westerscheldeverdieping zijn uit de lucht gegrepen of zwaar overdreven.’ ‘Volstrekt onbegrijpelijk vind ik dat Nederland zelfs is mee gaan praten over de economische noodzaak van de verdieping voor Vlaanderen. Zoiets heb ik in heel mijn carrière nooit eerder meegemaakt. Nederland stelt zich stroef en weinig vriendschappelijk op. Natuurlijk is deze verdieping voor Vlaanderen economisch noodzakelijk! En daarnaast ook voor Nederland, dat een derde van de baten genereert.’ Al bijna door de tijd ingehaald (‘Om echt gelijke stap te houden met de schaalvergroting in de zeevaart hebben we niet 13,10 maar 14,50 meter diepte nodig’) zal de verdieping er uiteindelijk wel komen. Delwaide: ‘De colbertiaanse concurrentie tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen druipt ervan af. Het gaat alléén maar om Rotterdam. In de Europese Unie anno 2005 hoort deze houding volgens mij niet thuis.’ Wachten op de Betuwelijn Leo Delwaide: ‘De haven van Antwerpen kan de klanten overtuigen van haar slagkracht.’ Nog ouder dan de verdieping van de Schelde is het conflict rond de IJzeren Rijn. Delwaide: ‘De voormalig Duitse verkeersminister Wolfgang Clement zei mij voor jaren al dat we zouden moeten wachten tot de Betuwelijn er ligt. En het ziet er inderdaad naar uit. Het geschil is inmiddels voorgelegd aan een arbitragetribunaal. Maar nu gaan in Nederland weer stemmen op dat hiervoor nooit akkoord zou zijn gegeven. Hic et nunc betekent dat een verdere vertraging van twee maanden.’ Kunnen die er nog bij? ‘Het gekibbel heeft ons al drieënhalf jaar gekost. Toch vind ik verdere vertraging onaanvaardbaar. Dat Nederland nog steeds tegenstribbelt, vind ik een grote schending van internationale verdragen. Een habitat- en vogelgebied pal op het historische tracé, ja zelfs een halfopen tunnel voor de paddenpopulatie. Alles is goed om de reactivering zo lang mogelijk te vertragen. In het kader van goed nabuurschap hebben wij destijds nog ingestemd met een Milieu Effecten Rapportage.’ Geen zaligmakend nabuurschap, zo blijkt. Hoe vergaat het de haven onder deze moeizame processen? ‘Ik denk dat we goed ons mannetje staan. We kunnen klanten overtuigen van onze slagkracht. Die heeft onder andere te maken heeft met onze gunstige inlandse ligging. De relatief korte weg naar het achterland maakt Antwerpen financieel aantrekkelijk voor verladers.’ Krap bij kas Een groot deel van de goederen verlaat de haven van Antwerpen via de weg. Te veel, vindt Leo Delwaide. ‘Het wegvervoer moet op termijn worden teruggedrongen naar twintig procent. We werken hard aan de verschuiving naar andere vervoersmodi. Vooral het aandeel van het spoor (negen procent – red.) moet fors omhoog. Als de havens van Bremen en Hamburg veertig procent spoorvervoer hebben, waarom zouden wij dat dan niet ook kunnen?’ ‘Waaraan het ons ontbreekt is goede infrastructuur en een flexibele vervoerspartner. De tweede spoorontsluiting en een tweede spoorwegtunnel zijn voor Antwerpen van enorm belang. Ik weet dat de overheid krap bij kas zit. Daarom stel ik voor tol te heffen in de Kennedytunnel. Een dergelijk inningsysteem kan sociaal acceptabel worden gemoduleerd. Eenmalige gebruikers zouden meer betalen dan frequente passanten. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat omwonenden de dupe worden. De Kennedytunnel kent jaarlijks zo’n zestig miljoen doorgangen. Uitgaande van één euro per doorrit, krijg je een mooi bedrag bij elkaar. Daarmee kun je Antwerpen het modernste openbaar vervoer van heel Europa verschaffen en ook nog andere infrastructuurprojecten omzetten.’ Veel animo is er vooralsnog niet voor het tolidee van Delwaide. ‘Als er geen draagvlak voor bestaat, kan ik daar weinig aan veranderen. We leven in een democratie. Maar dan moeten we ook niet zeuren over het tekort aan budget voor de infrastructuur.’ ‘Daarnaast hebben we behoefte aan een flexibele vervoerspartner. De NMBS is dat volgens mij onvoldoende. Ik verwacht dat de liberalisatie van het spoorvervoer daar verandering in zal brengen.’ Hoe zit het met de binnenvaart? ‘Die doet het nu al schitterend. Ik zie voor de sector nog grote perspectieven. De realisatie van het kanaal Seine-Nord is voor alle havens van grote betekenis. De binnenvaart heeft momenteel een aandeel van dertig procent in de modal split. Het streefdoel is veertig procent.’ Met het Deurganckdok wordt de containercapaciteit in Antwerpen verdubbeld. (foto’s Sarah De Preter) Het gaat goed vooruit in de haven, besluit Delwaide. En dat wordt ook door steeds meer mensen gezien. ‘Ik neem op breed vlak – dus ook bij hogere overheden – het groeiend besef waar dat de haven een wereldgebeuren is. Als haven zullen we er de komende jaren alles aan doen om te bewijzen dat deze perceptie absoluut correct is.’

Binnenvaartkrant