Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 14 15 MAART 2005 RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem www.arendsenscheepsmotoren.nl info@arendsenscheepsmotoren.nl De Muggenwaard 16, 6988 BX LATHUM Telefoon 0313-632865 Fax 0313-632408 Officieel dealer en gespecialiseerd in STEUERMANN MIT PATENT ... sucht job. 0048-692805730 0049-1752816727 GEVRAAGD op MTS 1600 ton stuurman/2e kapitein ibv Rijn- en radarpatent+ ADNR, 14 dgn op/14 dgn af. Conform Ned. CAO Tankvaart, erv. vereist. Tel. 0653-516742 TE KOOP ms Diligentia, 905 ton, bj 1960, 360 pk MAK, 70x7.30x2.60, 1.450 m 3 , schuifl., 3 slpk, autokraan, kschr, SI t/m '09, prijs notk. 0651-415330 TE KOOP OF TE HUUR diverse pontons, afm o.a. 50x19/70x9.50 enz. Tel.078-6126392 of 0654-794036 TE HUUR div. sleepboten van 200 tot 2.200 pk Tel.078-6126392 of 0654-794036 GYRON CREW BV ZOEKT ... voor MS Passage 1x matroos met dienstboekje incl. 2 jr vaartijd. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Singa 1x lichtmt. i.b.v. cursus matr. 2 jr. vaartijd in dienstb., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP vrijstaande dijkwoning Westdorpe nabij Sas-v- Gent. 3 slk, ruime keuken & badkamer. Gezellige woonkamer. €129.000,00. Gelegen aan kanaal Gent naar Terneuzen. Tel. 0613-738848 Electric marine support bv binnenvaart Tel: 078-6177299 Fax:078-6177319 Mob:0653-910372 Mob:0655-557478 Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht Complete elektrische installaties Accu's Laders Omvormers AL ONZE PRIJZEN EX. BTW WASPOEDER 25 KG AKTIE € 37,50 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L AALREIN € 7,41 10L ROEST&KALK € 33,10 Wrijfhout hout € 4,34 SPECK HYDROFOOR 24V H.D. REINIGER 200 BAR ANTENNE ROTOR Nieuw model GEDORE GEREEDSCHAP NIEUW Schoen met stalen neus € 40,61 Pirelli Python dekwasslang RUIMVERF ALU of R/B 20L € 49,92 + cert. WRIJFHOUTTOUW 16 mm, 220 m. = € 63,80 WHITE SPIRIT 5L = € 5,15 Servomotor voor blauwbord 24 Volt, 500 kg. €177 DOGA RUITENWISSER KOMPL. LEVIS LUX 4L WIT € 29,95 € 5995,- AANBIEDING TEVENS KUNNEN WIJ VOOR U VERZORGEN GELDIG TOT 1 APRIL 2005 ZOEKLICHT 250W - 24V Ged. water € 1,35 p/5L GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 F.E.M.M. SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl Iveco watergekoelde generatorset 30 kva 3 cilinder 24 kw compleet met: * start/stop module * alarmeringen * accu * karterpomp R.V.S masten Hooggepolijste uitlaten Sanitaire installaties Pomp installaties ZOLANG DE VOORRAAD STREKT CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR GRONDVERF EIGEN MERK 1Ltr en 2 1/2 Ltr RONDSTROP AUTOHIJSBAND 1 TON 2M - 2,5M - 3M, VANAF € 11,35 Zinkfosfaat primer 5kg zandpomp RVS 15 ton € 216,50 SIMER 220 V DOMPELPOMP € 111,18 Antivries € 2,18 p/L Koelvloeistof € 1,73 p/L LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L HYDROFOOR 220 V RVS NAV. LAMPEN 28 Volt € 3,06 AUTOFOCUS KIJKER 7X50 24 LTR €199,- DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” €1,81 p.m. NIEUW SECUMAR AUT. REDDINGSVEST € 90 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1 e KWALITEIT- KATOEN = € 9,05 DEKZEIL 3x4 tot 10x12 € 0,40 p/m 2 Hercules touw 22MM-24MM-28MM-30MM vanaf 40m ogen gratis PROFESSIONELE DRIJFJAS VANAF € 99,- REDDINGSBOEI LICHT € 15,50 • Levering en inbouw van zowel nieuwe als gebruikte motoren • Reparatie, service, revisie en onderhoud • Mobiele servicedienst voor snelle service Wij zijn lid van vereniging Aqualink Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6814329 E info@transafe.info Marcel Kind: 06-54326502 • veiligheidsadviseur • kwaliteitssystemen • trainingen AREND JETTEN CONSULTANCY UW ONAFHANKELIJK ADRES VOOR EEN OBJECTIEF EN DESKUNDIG FINANCIEEL ADVIES IK KOM GRAAG BIJ U AAN BOORD VOOR EEN PERSOONLIJK GESPREK PRINSES BEATRIXPLANTSOEN 6, 7941 EV MEPPEL TELEFOON 0522-260146 • FAX 0522-240430 • MOBIEL 0613738978 DEKATEL 21571 E-MAIL: INFO@ARENDJETTENCONSULTANCY.NL Voor een grenzeloos & waterdicht advies KIJK VOOR INFORMATIE OP MIJN WEBSITE WWW.ARENDJETTENCONSULTANCY.NL

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 15 15 MAART 2005 Ondanks economische tegenwind en politieke stroperigheid Barge Terminal Born blijft groeien Arthur Stokbroekx, managing director van de Barge Terminal Born is en blijft optimistisch. De containerterminal moet opboksen tegen de economische tegenwind en de voorgenomen uitbreiding van de kade wordt geremd door lokale politieke stroperigheid. Desondanks verwacht Stokbroekx eind 2005 te starten met de verlenging van de kade. De eerste aanzet was de aankomst van de nieuwe inlandcontainerkraan, een van de grootste van Europa. Door Jo Bindels De nieuwe kraan, die een toevoeging wordt naast de bestaande kraan aan de waterkrant, kost drie miljoen euro. Hij is met zijn lengte van 110 meter en 24 meter overspanning over het water de grootste kraan van Europa. De kraan is ook beduidend sneller. Waar de huidige kraan per uur vijftien tot twintig containers kan laden en lossen, brengt de nieuwe kraan dertig containers per uur in beweging. Naar verwachting is de kraan na voltooiing van de opbouw in de eerste week van mei operationeel. De eerste aanzet van de infrastructurele uitbreiding van Barge Terminal Born is daarmee een feit. De tweede stap is de demping van een deel van de De nieuwe kraan is de eerste aanzet tot een ingrijpende infrastructurele uitbreiding van Barge Terminal Born. (foto Jo Bindels) haven om de kade te kunnen verlengen tot 350 meter. Barge Terminal Born kan dan twee schepen tegelijk lossen en laden per kraan. De verwachting is dat de kade in 2007 gereed is. In de planning is ook een ro-ro-kade opgenomen. Een belangrijk partij in de infrastructurele uitbreiding is de gemeente Sittard-Geleen, die verantwoordelijk is voor de snelheid van de besluitvorming. Stokbroekx heeft de indruk dat het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ speelt. Het steekt hem dat de Barge Terminal Born wel jaarlijks honderdduizend euro havengeld aan Sittard- Geleen moet voldoen. Deze tarieven liggen per schip drie maal hoger dan in Rotterdam. ‘Ik kan deze kosten niet verdisconteren in de transportkosten. Andere gemeenten in Nederland met een inlandterminal denken wél mee,’ verzucht Stokbroekx. Terwijl toch iedereen – en dan vooral de overheid – de mond vol heeft van de congestie op de wegen en voorstander is van de overstap naar vervoer per water en per spoor. De praktijk leert helaas anders. Als voorbeeld haalt Stokbroekx aan dat van het totale aantal containers Lucht Architecten werkt aan nieuw koelsysteem ‘Er worden steeds meer eisen gesteld aan het binnenklimaat op een schip.’ Dat zegt Theo Fransen, directeur van het in Brielle gevestigde Lucht Architecten. ‘In lucht zitten belangrijke bestanddelen voor ons leef- en werkklimaat. Is de lucht vervuild of is de verhouding zuurstof, argon en andere gassen niet zoals die hoort te zijn, dan is er een probleem. Vaak onderschatten mensen wat voor vervuiling er aanwezig kan zijn in het luchtbehandelingssysteem van een schip of kantoor. Branderige ogen, vermoeidheid, een muffe lucht en een verhoogd ziekterisico. Vaak zijn deze zaken te wijten aan een slechte luchtbehandeling of een systeem dat nimmer wordt onderhouden.’ Lucht Architecten verricht vooronderzoeken aan luchtbehandelingssystemen. Fransen: ‘Hierbij gaan we met een kleine robot in de kanalen kijken wat we tegenkomen en we maken daar video-opnamen van zodat de klant met eigen ogen kan zien wat er aan de hand is.’ Een bedrijf als ThyssenKrupp Veerhaven maakt gebruik van de diensten van Lucht Architecten. ‘Zij weten dat ze veel geld besparen op de aanschaf van hun luchtbehandelingsfilters en motorfilters. Thyssen- Krupp Veerhaven kan op ons rekenen als het gaat om filtratietechniek voor de luchtbehandelingsinstallatie en motorfilters.’ Vanuit het bijna tweeduizend vierkante meter grote magazijn kan Lucht Architecten snel ieder gewenst filter leveren. Het bedrijf geeft filteradviezen, die volgens Fransen tot kostenbesparing leiden. ‘Of onze prijzen zijn beter en dat bespaart de schipper geld, óf de kwaliteit die we leveren is beter, waardoor hij langer met zijn filters kan doen en zodoende geld bespaart.’ Perslucht Tot op heden was er eigenlijk maar één systeem om aan boord te koelen, aldus Fransen. Lucht Architecten brengt daar verandering in. Momenteel onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden van een vortex. ‘Een vortex is een natuurverschijnsel dat ontstaat bij een cycloon. Een opwaartse en neerwaartse luchtstroom. De binnenkern van de cycloon heet vortex. Op onverklaarbare manier is één van deze luchtstromingen koud en de ander heet. We zijn nu ver gevorderd om deze luchtstromingen in een compacte vorm na te bootsen en te gebruiken als koelsysteem voor schepen, auto’s, caravans en andere objecten.’ De basis van de luchtstroom is perslucht, en die is op ieder schip aanwezig. Elke ruimte is separaat te koelen en het systeem kan via een persluchtklep aan- en uitgeschakeld worden. Fransen wil er verder nog niet veel over kwijt, maar hij gaat ervan uit dat hij iets in handen heeft waar in de binnenvaart behoefte aan kan zijn. Hij zegt nog wel dat er geen draaiende delen zijn en dat er een garantie kan worden gegeven van tien jaar. Het ontbreken van draaiende delen betekent volgens hem ook dat er geen probleem is met eisen aan explosieveiligheid. De directeur van Lucht Architecten is op zoek is naar drie proefschepen, waar hij het vortex-systeem in één van de ruimtes zou willen installeren. Scheepseigenaren die daar interesse in hebben, kunnen Fransen bereiken via telefoonnummer (0181) 47 45 99 of e- mail: info@luchtarchitecten.nl. van Antwerpen en Rotterdam richting Limburg nog steeds veertig procent over de weg gaat. DSM Een ander voorbeeld is een onderzoeksproject van de Fontys Hogeschool Venlo naar het vervoer van auto’s per autoschip. In casu gaat het over 180.000 Smarts van Nedcar. ‘Waarom niet in containers vervoeren,’ opperde Stokbroekx een vanuit Barge Terminal Born logische mogelijkheid. Tot nu toe heeft hij nog steeds geen antwoord ondanks het feit dat deze suggestie logistiek de meest profitabele oplossing zou kunnen zijn. Nedcar is gevestigd op hetzelfde industrieterrein notabene. Intussen blijft de Barge Terminal Born alert op nieuwe uitdagingen. Twee zijn in 2004 gerealiseerd. De BTB is nu verantwoordelijk voor de totale logistiek van DSM. Naast het vervoer per container verzorgt de BTB ook de totale financiële en papieren afwikkeling. De tweede uitbreiding is een shuttledienst op Antwerpen die nu een omvang heeft van duizend containers per maand; heen en terug. De exportcontainers doen het goed. Arthur Stokbroekx is echter niet tevreden over de import. Die heeft nog niet het verwachte niveau. Vooral als logistiek knooppunt heeft de Barge Terminal Born voldoende mogelijkheden voor de regio. Dagelijks vinden er (advertentie) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING afvaarten plaats naar Rotterdam en Antwerpen. Verder lopen er dagelijks twee treintransporten binnen uit die twee zeehavens. Knelpunten De Barge Terminal heeft in 2004 tien procent meer containers omgezet dan in 2003. Voor 2005 verwacht Arthur Stokbroekx een stijging van vijf procent. Oorzaak van de lagere stijging is de economische recessie en de daarmee gepaard gaande terughoudendheid van bestaande en potentiële klanten. De terminal wordt ook geplaagd door knelpunten in de infrastructuur, die echter voor het einde van dit jaar uit de wereld zijn. Dat is enerzijds de verhoging van de bruggen bij Roosteren en Echt. Anderzijds krijgt industrieterrein Holtum Noord, waar de Barge en Railterminal zijn gevestigd, in oktober een rechtstreekse aansluiting op de A2. Desondanks vindt Arthur Stokbroekx dat overheid en verladers zich meer moeten inzetten voor het intermodaal vervoer, dat volgens hem de toekomst heeft. Ook de beperkte capaciteit van de Stop van Ternaaien is een voortdurende bron van zorg. Het zal nog wel enige tijd duren voordat die wordt opgelost. Tot slot legt hij nóg een knelpunt op tafel: de vertraging in de afhandeling van containers bij ECT in Rotterdam. ‘Wij kunnen het nog zo goed doen; als het aan de basis fout gaan dan zijn wij ook machteloos.’ De klanten van de barge terminal zijn daar natuurlijk ongelukkig mee. Om de vertraging zo veel mogelijk te beperken heeft Stokbroekx een voor een barge terminal opmerkelijke en wrange beslissing moeten nemen. Veel containers laat hij over de weg van Rotterdam naar de Limburgse klanten vervoeren. ‘Waar blijft de politiek,’ vraag Arthur Stokbroekx zich verbaasd af. ‘Nu zijn we nog een doorvoerland van betekenis, maar wanneer we als inter(tri)modale voorloper in Europa niet die service aan de markt kunnen garanderen, kan dit wel eens een gemiste kans worden, die wel de nodige investeringen heeft gekost. Dat zou erg jammer zijn…’ Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant