Views
3 years ago

2005-06

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Pagina
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Nieuwe

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 NIEUWBOUW SCHEEPSMAKELAARDIJ EXPLOITATIE Nieuwbouw Binnenvaart Droge lading Tankvaart Duwbakken 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. Standaard Ertsbakken 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,3/5,4/5,8 m. Containerduwbakken 110 x 11,45 x 3,65 m. 90 en 110 meter duwbakken Droge Lading 2601 ton, 110x11,4x3,20 bj.2000, luiken, 1 ruim, 2000pk ABC, 600pk Scania, Kampers hut 2741 ton, 110x11,4x3,24 bj.1994, luiken, 1 ruim, 1521pk CAT 2004, 440pk Ball. 3118 ton, 110x11,4x3,52 bj.2000, 204 TEU, 1 ruim, 1521pk CAT, 571pk MTU/Van Tiem 2800 ton, 105x11,4x3,45 bj.1994, luiken,1 ruim, 1450pk GM, 600pk Cummins 1999 2305 ton, 105x10,5x3,27 bj.1995, luiken, 1 ruim, 1425pk CAT, 500pk CAT/Van Tiem 1991 ton, 105x 9,5x2,87 bj.1972, luiken, 1 ruim, 1200pk MAK, 187pk DAF 1999 1684 ton, 85x 9,5x3,00 bj.1980, luiken, 2 ruimen, 930pk GM, 240pk DAF, buis, gezandstr. 1672 ton, 86x 9,5x3,08 bj.2000, luiken, 1 ruim, 1200pk Cumm., 320pk DAF, buis 1529 ton, 85x 9,5x2,88 bj.1994, luiken '03, 1 ruim, 1000pk Cumm. 2002, DAF 320pk, buis 1445 ton, 86x 9,5x2,70 bj.1969, luiken '97, 1 ruim, 925pk Deutz 1994, 320pk Van Tiem '97, buis 1250 ton, 85x 8,2x2,60 bj.1972, luiken, 2 ruimen, 730pk Cat 2000, DAF 325pk, stalen vloer 1124 ton, 73x 8,2x2,82 bj.1965, luiken, 2 ruimen, 862pk Mitsub. 2001, 220pk Kan.syst., buis Tankvaart 2991 ton Type C - 110x11,4x5,4 bj. 2002, 1521pk Cat, 644pk Cat Van Wijk, 11 tanks, deepwell. 2850 ton Type N - 110x10,5x3,5 bj. 1992, 1800pk MTU 1998, 350pk DAF, 600m3/h pomp. 2000 ton Type N - 108x9,5x2,8 bj. 1964, 1350pk Deutz 2001, 220pk DAF, Houttuin 420m3. 1497 ton Type N - 85x9,5x2,8 bj. '62/'72, 1025pk Deutz 2000, 2004 revisie, coating, Bornemann SWETS SHIPPING AND TRADING NIEUWBOUW CASCO, DIV TYPE SCHEPEN NIEUWBOUW COMPLEET AFGEBOUWD RUSSISCHE SCHEEPSWERF SEA-RIVER L.87.-x 11.40 h 5.40, oplevering, 2006/7 Goede prijs - kwaliteit verhouding. DIV NIEUWBOUW CASCO'S Van goede kwaliteit - prijs. 135.- x 14.50 lev. 2006 110.- x 11.45 lev. 2006 86.- x 10.00 lev 2006 86..- x 9.50 lev 2006 Pontons div afm, leverbaar. INL/INFO: 15 MAART 2005 ZON-DAGLICHTPANELEN KLEINER MET GROTER VERMOGEN EN LAGER GEPRIJSD 120W. 24VOLT / 90W. 12VOLT AQUA SOLAR - Lieuwe Dijkstra Zwolsmanweg 14 - Sneek Tel. 0515-431920 • Fax 0515-431322 SPEEDHEAT ROTTERDAM ¨ELEKTRISCHE¨ VLOERVERWARMING TEL.: 010-292 74 36 • FAX: 010-292 74 37 Wij hebben goede mogelijkheden voor starters. Neemt u gerust contact met ons op! Officebuilding 'Westgate' Nieuwbouw Makelaardij Scheepmakerij 150 G. Rensen W. Driessen NL-3331 MA Zwijndrecht 06-53383964 06-30179475 of verkort: 54668 Tel. 078-619 12 33 rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl www.huizinga-snijder.nl G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Nr. 1040 - 386 ton, bj 63 – Oostkamp, 39 x 5,05 x 2,63, 435 m3, 455 pk bj ‘02 m/s Madison - 325 ton, cementtanker, bj 64, 39 x 5,08 x 2,50, 175 pk, 220/380, grote woning, nautisch compl., autokraan m/s Escalante - 600 ton, bj 64 – Fulton, 51 x 6,64 x 2,69, 935m3, 2 x 240 pk, Nautisch Compleet, boegschroef, autokraan, evt.vast werk, intr. voorwaarden voor starters. m/s Zephir - 620 ton, bj 55, 55 x 7,05 x 2,52 m, 950 m3, 548 pk, alu schuifluiken, Inr. bespb. Nr. 4065 - 932 ton, bj 63, 67 x 7,24 x 2,80, 800 pk, 2x 220/380, inrl.spits mog. Nr. 4090 - 900 ton, bj 58, 70 x 7,27 x 2,61, 1400 m3, alu. Schuifluiken, 675 pk Nr 4125 - 760 ton, 63 x 7,15 x 2,79, bj 34/80, 600 pk, 1 ruim 24 teu, 1100 m3 nr. 5015 - 1120 ton, bj 59 – Van Goor, 77 x 8,20 x 2,73, 970 pk, semibeun, 3x slpk nr. 5060 - 1344 ton, bj ’71, 80 x 9,00 x 2,80, 1014 pk, 1 ruim, 3x slpk, nautisch compleet . Wij doen net iets meer voor u. DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 231 06 048 Fax +32(0)3 2133049 GSM +32(0)475 27 47 67 Pour Les clïent Francais GSM +32(0)475 4681 70 Nr 5255 - 1387 ton, bj 69, 80 x 9,50 x 2,71, 1014 pk bj 02, 3x 220/380, 1 ruim, Dubbelwandig. Nr 5265 - 1143 ton, bj 58, 80 x 8,20 x 2,63, 750 pk, alu schuifl., volledig gelast schip Nr 5275 - 1248 ton, bj 65, 80 x 9,00 x 2,48, 850 pk/01, boegschroef/03, grote woning, 4m60 zonder ballast. m/s Hainburg - 2121 ton, bj 74, 100 x 9,55 x 3,10, 1 ruim, 2 x 816pk/03, grote woning, gaaf schip, inruil bespb. Nr. 5180 - 1015 ton, bj 64 – Rupelmonde, 67 x 8,20 x 2,77, 630 pk, schuifluiken m/s Tiberias - 2000 ton, bj 80, 95 x 9,50 x 3,20, 2600 m3, stalen vloer, alu. schuifluiken, 1250 pk, grote woning, schip leverbaar op andere lengte m/s Capria - 2159 ton, bj 74, 95 x 9,50 x 3,22, 1200 pk, stalen vloer, compl. schip Nr 6300 - 2040 ton, bj ’87, 105 x 9,50 x 3,05, 108 teu’s, 1550 pk bj 2000, straalbuis m/s Ortelius - 2208 ton, bj 72, 100 x 9,50 x 3,30, 108 teu, 1200 pk bj 02, nw vlak, Stalen vloer,beunwanden, inruil bspb. m/s Parana - 1529 ton, bj 94, 84,70 x 9,50 x 2,88, semibeun, 84 teu’s, 1000 pk bj’02 Dit is slechts een klein greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Nieuwbouw Compleet of Casco Informeer naar onze interessante voorwaarden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes - 1 boegschroef int. met 165 pk GM € 5.000,00 excl - 1 Cummins 220/380 V aggregaat 64 KW in nieuwstaat € 4.800,00 excl - 1 Deutz 4 cil. aggregaat 38kVa € 2.000,00 excl - 1 Liessen oliebad ankerlier (met ketting 28mm) hydro aandrijving € 3.000,00 excl Verder nog div materialen op voorraad zoals: ankerlieren, 2x eenvoudige stuuhuizen, enz. Waalboer Trading v.o.f. 0184-693919 n.o.z. Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Calandstraat 27, 4251 NZ Werkendam T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FA X : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B . : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 Te koop kraanschip 44x7.08x2.20m, 375 ton PLM 40 kraan + diverse knijpers, spudpalen 12.5m, SI attest. Tel. 0180-511003 ms 695 ton bj. 1958 1200 m3 - slt. vloer schuifluiken - 380 PK S.I. 2009 - € 57.500,-- ex btw - tel. 010-4671204 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 ‘Het voortbestaan van de werven is nog geen moment in gevaar geweest’ Eigenaresse Diette Doesburg van Maas Shipyards in Waterhuizen en Foxhol en het veertig jaar oude familiebedrijf Maas Lastechniek in Kolham voelt zich slachtoffer van een ‘spelletje’ van de ING Bank. ‘Ik wil niet de hele ING Bank over één kam scheren. Onze relatie met ING Shipping is goed.’ Zij vertelt haar verhaal over vervuilde grond, koppelverkopen en vruchteloze pogingen om gezonde scheepswerven van de grond te krijgen aan het Winschoterdiep. ‘Maar het voortbestaan van de werven is tot nog toe geen moment in gevaar geweest. Ik ga nog steeds voor werkgelegenheid.’ ’In 2002 nam ik de failliete werf van Van Diepen over. In 2003 had ik te veel werk op de werf in Waterhuizen en besteedde ik werk uit aan onderaannemers, waaronder Damen Hoogezand in Foxhol. Toen dat werk klaar was, was de orderportefeuille van Damen leeg. Wij hadden voldoende werk toen Damen Gorinchem in gesprek ging met Maas voor overname van de werf in Foxhol.’ Door Jan Johan ten Have ’Natuurlijk was er niet voldoende contant geld om die werf te kunnen betalen. Op dat moment werd ik benaderd door directeur G. Keen van de ING Bank. Let wel: de bank legde het contact, niet ik. Hij bood mij een hypotheek aan op de locatie Foxhol. Drie keer weigerden wij de hypotheek omdat wij de constructie niet goed vonden. Ik had twee goed lopende bedrijven zonder bankschulden en zou het onroerend goed van alledrie de bedrijven in onderpand moeten geven voor een hypotheek van tien procent van de totaalwaarde.’ ‘ING beloofde echter ook ons onderhanden werk te willen financieren. De hypotheek kwam er, maar toen ik ruim een jaar later, in augustus 2004 met de vraag kwam om de orders te financieren – tot dan toe was dat niet nodig geweest – kreeg ik nul op het rekest. De bank wilde dat, ondanks de duidelijke afspraak, niet omdat ING zich terugtrok uit de scheepsbouw. Ik voelde me benadeeld en dat vertelde ik de bank ook.’ In september kreeg Doesburg een tweede domper te verwerken. ‘Toen kwam ik er achter dat er vervuiling in de grond van onze werf in Foxhol zat. Achteraf bleek dit – gezien rapporten van de Heidemij en een briefwisseling tussen toenmalige eigenaar Damen en de provincie Groningen – al in 1997 bekend te zijn.’ ‘Nog een maand later, in oktober, zegde de ING mij plotseling de hypotheek op. De reden was “een verstoorde relatie”. Dat de relatie verstoord was, klopte wel; ING kwam immers de gemaakte afspraken niet na. In de maanden die volgden, werd de onenigheid met de bank groter. Ik eiste dat ING de gemaakte afspraken gestand zou doen, maar de bank trok de trukendoos open. Zo werd onder meer mijn rente plotseling verhoogd. Ook gaf de bank te kennen het bedrijfspand van Maas Lastechniek – dus niet het bedrijf dat zij in principe hadden gefinancierd – te willen verkopen.’ Executieverkoop ’Plotseling werd het me duidelijk waarom ING zo spontaan bij mij kwam om de aankoop van Damen te financieren. Zonder ING had ik die werf nooit kunnen kopen. Het was naar alle waarschijnlijkheid een opzetje van Damen en zijn Veiling Maas Shipyards onzeker Het is volgens eigenaresse Diette Doesburg nog allerminst zeker dat Maas Shipyards in Waterhuizen en Foxhol en Maas Lastechniek in Kolham begin april worden geveild. ‘Ik heb een andere financier gevonden voor de schuld van anderhalf miljoen euro bij de ING Bank,’ zegt Doesburg. ’Wij hebben vorige week maandag een contract getekend met een financier voor de hypotheek. Met dit geld kan de lening worden afgelost die wij hebben gesloten voor de overname van Damen Hoogezand in Foxhol. Als onderpand dient een van onze andere bedrijven.’ Welk van de twee bedrijven dit is, wil Doesburg niet kwijt. De ING Bank kreeg eind februari van de rechtbank in Amsterdam in kort geding toestemming om de vroegere Damen-locatie, nu in het bezit van Doesburg, in de executieverkoop te doen. De bank wil op deze manier de hypotheek van anderhalf miljoen euro innen. Dit bedrag leende Doesburg een jaar geleden van de ING voor de aankoop van Damen in Foxhol. In september vorig jaar zegde ING de hypotheek op en de rechter heeft de bank in het gelijk gesteld. Met de nieuwe financieringsovereenkomst kan de hypotheek aan de ING voldaan worden. Gebeurt dat, dan is de veiling van de baan. Of dat ook het geval is, is volgens Doesburg nog allerminst zeker: ,,De bedrijfspanden in Kolham en Waterhuizen gaan niet onder de hamer, dat is zeker. Maar misschien laat ik de veiling van Foxhol wel doorgaan.’ De veiling van de werf in Foxhol staat voor 5 april gepland, Kolham een week later en Waterhuizen op 19 april. Doesburg: ‘De werf in Hoogezand moet een veelvoud opleveren van de anderhalf miljoen die de schuld groot is. Maar ook al wordt de werf, bij wijze van spreken, voor het symbolisch bedrag van één euro geveild, dan nog heb ik dankzij de nieuwe geldschieter genoeg geld om de anderhalf miljoen bij ING af te lossen.’ huisbankier ING. En wij zaten met de brokken. Want zouden wij al een andere bank vinden die de hypotheek op de vervuilde werf wilde overnemen, dan waren zij mooi af van die vervuilde werf zonder opdrachten. Wij hebben daarop tegen ING gezegd dat zij de vervuilde werf maar moesten verkopen als zij hun geld terug wilden.’ ‘Nu moeten al mijn bedrijfspanden worden geveild om anderhalf miljoen op te brengen. Want Damen alleen zou dat bedrag niet waard zijn. En dat terwijl in het taxatierapport dat ik van Damen kreeg nog stond dat de werf 5,5 miljoen euro waard was. Die waardevermindering heeft natuurlijk te maken met de vervuilde grond. Wist de bank daar niets van, dan moeten ze de schade maar verhalen op Damen,’ aldus Doesburg. ‘Dat door de ophanden zijnde executieverkoop alledrie mijn bedrijven worden bedreigd met faillissement, zoals in de media wordt gesuggereerd, is niet waar. Het reilen en zeilen van de werven heeft niks te maken met de hypotheek, aangezien dat geen lening is op de werven, maar van mijn vastgoed BV. Het voortbestaan van de bedrijven was tot nog toe geen moment in gevaar.’ Afgebrand ’Het allerergst vind ik nog wel dat ik al mijn energie moet stoppen in zaken die met scheepsbouw niks te maken hebben. Ik zag kansen, ging voor de werkgelegenheid in het gebied waar ik geboren ben, aan het Winschoterdiep. Maar ik word alleen maar afgebrand.’ ‘Hoe deze hele affaire ook afloopt, mijn animo voor de scheepsbouw is aanzienlijk geslonken. Ik heb er niet zo veel zin meer in. Ik steek al acht jaar lang mijn nek uit, maar word alleen maar tegengewerkt. Ik run drie bedrijven en zorg voor werkgelegenheid voor honderd man personeel. Nooit was er enige financiële steun, behalve dan de hypotheek van ING. En je weet nu hoe dat is afgelopen. En dan moet ik nog zin hebben om schepen te bouwen? Maar misschien zakt dat gevoel over een paar maanden wel af en wordt het toch weer leuk.’ ‘Er zijn veel mensen en instellingen die graag willen dat ik door ga. De Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij vroeg mij om te denken aan de werkgelegenheid, met de toeleveringsbedrijven meegerekend is er via mijn bedrijven werk voor driehonderd man.’ ‘Het is een bedrijfstak die mij aan het hart gaat. In het Noorden zijn zulke goede scheepsbouwers. En dan heb ik het niet over mezelf, hoor. Het zijn mijn jongens die de schepen bouwen. Al met het eerste type schip dat hier in 2002 van de helling gleed, wonnen wij de prestigieuze prijs van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor beste binnenvaartschip van 2002 en 2003.’ ‘Of ik ermee ophoud of niet, ik werk mijn zaken netjes af. Ik ben nu 22 jaar ondernemer; ik 15 MAART 2005 Diette Doesburg (midden) vorig jaar bij de doop van de in Waterhuizen gebouwde tanker Julia Sara. (archieffoto Jan Johan ten Have) Het kort geding Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die (advertenties) In het kort geding van 3 februari dat de bedrijven van Doesburg aanspanden tegen de ING Bank, eiste Doesburg dat de executie van de hypotheek door de ING Bank zou worden verboden. Ook werd er geëist dat ING 1,1 miljoen euro aan de Maas-bedrijven moest overmaken ter uitvoering van de hypotheek. Maas stelde dat ING Bank het krediet onrechtmatig opzegde. De kortgedingrechter oordeelde op 24 februari dat aannemelijk is dat Maas niet aan de informatieverplichting jegens ING heeft voldaan. Van onrechtmatig opzeggen van het krediet is volgens de rechter geen sprake. Daarom mag ING overgaan tot executie van de hypotheek. Daarbij hoeft de bank volgens de rechter niet verplicht als eerste de voormalige Damenwerf onder de hamer te brengen. ben altijd mijn afspraken nagekomen en dat doe ik nu ook. Er zijn nog contracten getekend voor een aantal schepen en die worden hier dan ook gebouwd. Maar of ik nog nieuw werk aanneem is maar zeer de vraag.’ Gevraagd naar een reactie op de beschuldigingen aan het adres van de ING Bank, zegt woordvoerster Karin van der Pol van die bank: ‘Wij herkennen ons niet in het verhaal zoals dat door mevrouw Doesburg wordt verteld. Inhoudelijk onthouden wij ons verder van een reactie, aangezien het hier om een klant van ING Bank gaat. Ik verwijs naar de uitspraak van de kortgedingrechter in Amsterdam die ons in het gelijk heeft gesteld. ING Bank vindt dat zij aanspraak kan maken op haar executoriaal recht en dat is bevestigd door de rechter.’ www.vlootschouw.nl Nieuw toegevoegd: • Lieven Bauwens • Meruada in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. NU 492 SCHEPEN! • Nathalie • Olympic

Binnenvaartkrant